«Πέρα από τη θάλασσα» μας ταξίδεψαν η Λιζέτα Καλημέρη και ο Μπάμπης Στόκας…

5/9/2011
Γράφει η Μαριάνα Πουτακίδου
Φωτογράφηση: Ιωάννα Γκόγκου
www.musiccorner.gr

Με μουσικές και τραγούδια που έγραψε για τον κινηματογράφο και όχι μόνο, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, υποδεχτήκαμε τον ερχομό του Φθινοπώρου στον αύλειο χώρο του Θεάτρου Badminton την Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου. Συντροφιά μας στο ταξίδι αυτό «πέρα από τη θάλασσα» είχαμε τη Λιζέτα Καλημέρη και τον Μπάμπη Στόκα, δύο από τις πιο αξιόλογες φωνές και πιο σεμνές παρουσίες της ελληνικής μουσικής σκηνής.

Τα τραπεζάκια που έχουν στηθεί από τον Ιούνιο στο προαύλειο του Θεάτρου Badminton, γέμιζαν σιγά σιγά από κόσμο κάθε ηλικίας και τα μικρά κεριά πάνω τους, περίμεναν υπομονετικά να ανάψουν για να συμβάλλουν και αυτά με τον τρόπο τους στην ατμόσφαιρά της βραδιάς.

Ήταν γύρω στις 22.00 όταν στη μεγάλη οθόνη της σκηνής εμφανίστηκε ο Αθηνόδωρος Προύσαλης, για να μας μεταφέρει κάπου στο 1968 και στην ταινία «Επιχείρησις Απόλλων». Όσοι θυμούνται την ταινία γνωρίζουν ότι μετά τον απολαυστικό διάλογό του με τον κινηματογραφικό πρίγκιπα Jan στο θέατρο της Επιδαύρου, ακολουθεί ένα ίσως από τα γνωστότερα τραγούδια του Γιάννη Μαρκόπουλου το «Ζάβαρα-κάτρα-νέμια» σε ερμηνεία του ίδιου του συνθέτη. Η συνέχεια ορχηστρική, με τη μουσική από τις «Μικρές Αφροδίτες» του Νίκου Κούνδουρου και την πασίγνωστη μελωδία από τη σειρά του BBC “Who Pays the Ferryman?”, από την εξαιρετική ορχήστρα «Καρέ-καρέ».

Η εισαγωγή από το τραγούδι «Όχι, δεν πρέπει να συναντηθούμε», που προτακούσαμε από τη Μελίνα Μερκούρη στην ταινία «Κραυγή γυναικών» του Jules Dassin, ανεβάζει στη σκηνή τη Λιζέτα Καλημέρη και τον Μπάμπη Στόκα. Οι δύο ερμηνευτές καλησπερίζουν τον κόσμο ευχόμενοι οι γλυκές αναμνήσεις αυτής της βραδιάς να μας ξαναφέρουν όλους κοντά στα χαμένα αισθήματα και την έμπνευση.

Είναι πραγματικά περίεργο αυτό που συμβαίνει με τα κινηματογραφικά τραγούδια του Γιάννη Μαρκόπουλου. Αρκετά από αυτά είναι δυστυχώς άγνωστα στο ευρύ κοινό, κυρίως επειδή οι ταινίες που «έντυσαν» μουσικά δεν προβάλλονται στην τηλεόραση. Άλλα, ενώ γνωρίζεις ότι είναι του συνθέτη δεν τα έχεις συνδυάσει με κάποια ταινία, ενώ τέλος υπάρχουν και εκείνα που ξέρεις ότι είναι κινηματογραφικά, σίγουρα τα έχεις σιγοτραγουδήσει, αλλά δε γνωρίζεις ότι είναι συνθέσεις του Γιάννη Μαρκόπουλου! Η βραδιά στο Badminton είχε κάτι από όλα αυτά. «Ξεγυμνώστε τα σπαθιά» και «Έρχεται ο καλός μου» από την ταινία «Εκείνος κι εκείνη». «Χαράματα» και «Πρωινό στο Ναύπλιο» από την ταινία «Ντάμα σπαθί». «Το αγόρι μίσεψε» και «Ασ’ το πείσμα σου» από «Το πιο λαμπρό αστέρι». Πανέμορφα τραγούδια, που μολονότι δεν τα γνωρίζουμε όλα, όπως εξομολογήθηκε και ο ίδιος ο Μπάμπης Στόκας, μας βάζουν σε ένα κλίμα που έχουμε ξεχάσει, σύμφωνα με το καλλιτεχνικό του ταίρι, τη Λιζέτα Καλημέρη.

Το πρώτο μέρος της βραδιάς, αν και μικρό σε διάρκεια, έκλεισε με ένα ζεστό χειροκρότημα. Μετά από ένα διάλειμμα «ολίγων λεπτών», στη σκηνή «ανέβηκε» η …Μελίνα Μερκούρη, μέσα από τα πλάνα του Νίκου Κούνδουρου στο ντοκιμαντέρ «Τα τραγούδια της φωτιάς» για να ερμηνεύσει το «(1950) Καφενείον: Η Ελλάς». Στο δεύτερο μισό της βραδιάς δεν ακούστηκαν μόνο κινηματογραφικά τραγούδια. Πέρα από κομμάτια όπως τα «Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός», «Πέρα από τη θάλασσα» «Ήλιος πάνω-ήλιος κάτω», η Λιζέτα Καλημέρη και ο Μπάμπης Στόκας μας χάρισαν και τραγούδια όπως «Τα λόγια και τα χρόνια», «Η Ρόζα η ναζιάρα», «Μαλαματένια λόγια» και «Παραπονεμένα λόγια», και με ερμηνείες μοναδικές, ξεσήκωσαν τον κόσμο που τραγουδούσε μαζί τους.

Ωσεί παρών στη συναυλία ήταν και ο ίδιος ο συνθέτης, καθώς στο κλείσιμο ερμήνευσε μέσα από τη μεγάλη οθόνη της σκηνής και το ντοκιμαντέρ του 1974 με τίτλο «Δοκιμή» του Jules Dassin, το κομμάτι «Παπαντοπ ντοπ ντοπ». Έτσι μια όμορφη βραδιά έφτασε ιδανικά στο τέλος της, εκπληρώνοντας την υπόσχεσή της: να μας ταξιδέψει «πέρα από τη θάλασσα» σε όμορφα μουσικά μέρη…

Περισσότερες αποκλειστικές φωτογραφίες του Music Corner από το live


***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here