Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ – ΚΩΣΤΑΣ ΒΙΡΒΟΣ
«ΤΑ ΔΩΔΕΚΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ» (COLUMBIA 70138)

Οι δικαστικές περιπέτειες είχαν ήδη ξεκινήσει για τον Στράτο Διονυσίου, όταν τον Δεκέμβριο του 1974 κυκλοφόρησε ο δίσκος «Τα δώδεκα του Στράτου» σε μουσική του Μίμη Πλέσσα και στίχους του Κώστα Βίρβου. Ήταν η πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά συνθέτη κι ερμηνευτή μετά την τεράστια επιτυχία του «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου» το 1970, αλλά κι ορισμένων ακόμη «σκόρπιων» τραγουδιών τους που είχαν εκδοθεί στις 45 στροφές…

Ήταν η εποχή που ο Πλέσσας έκανε μια σειρά άλμπουμ με τη στιχουργική επένδυση του Βίρβου, με αρχή «Το πανόραμα» το 1970 για ν’ ακολουθήσουν τα «Ζει;» (1971) και «Θάλασσα πικροθάλασσα» (1972). «Τα δώδεκα του Στράτου» ήταν η τελευταία συνεργασία τους όσον αφορά τη δημιουργία νέου υλικού, καθώς το 1976 κυκλοφόρησε μια νέα ηχογράφηση του «Πανοράματος» με κάποια επιπλέον κομμάτια που δεν είχαν συμπεριληφθεί στην πρώτη έκδοση.

Όπως αναφέραμε και στην αρχή, την περίοδο της κυκλοφορίας αυτού του δίσκου η υπόθεση με τις ποινικές κατηγορίες εις βάρος του Διονυσίου βρισκόταν στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Οι εφημερίδες έγραφαν καθημερινά ολόκληρα κατεβατά για το θέμα, ενώ όπως ήταν φυσικό η όλη ιστορία είχε επιπτώσεις και στην καριέρα του.

Έτσι λοιπόν, ενώ το εν λόγω άλμπουμ περιλαμβάνει πολύ καλά τραγούδια, δεν είχε ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία καθώς ο κόσμος «συγκρατήθηκε» από τα όσα άκουγε και διάβαζε για τις περιπέτειες του τραγουδιστή με τη δικαιοσύνη. Επιπλέον, δε θα πρέπει βεβαίως να ξεχνάμε το γεγονός ότι βρισκόμαστε λίγους μήνες μετά τη μεταπολίτευση και το πολιτικό τραγούδι βρισκόταν στο αποκορύφωμά του, οπότε τι τύχη μπορεί να είχε ένας δίσκος με «λαϊκοερωτικό» περιεχόμενο;

Ο Πλέσσας έχοντας μπει για τα καλά στο πνεύμα του λαϊκού τραγουδιού αλλά και του ίδιου του ερμηνευτή, έγραψε κομμάτια «κομμένα και ραμμένα» για τη φωνή του και είναι κρίμα που δεν ακούστηκαν όσο τους άξιζε. Θα τα χαρακτηρίζαμε τραγούδια «πίστας», όχι όμως με την έννοια των «καψουροτράγουδων» καθώς ο συνθέτης φρόντισε να βάλει τη δική του πινελιά.

Από την πλευρά του, ο Κώστας Βίρβος μέσα στα θέματα που μιλάνε για τον έρωτα δεν παρέλειψε να γράψει και στίχους που αφορούσαν τη δικαστική περιπέτεια του Διονυσίου, με πιο τρανταχτά παραδείγματα τα «Κάνε κουράγιο» και «Ο πόνος μου, εγώ και η μοναξιά».

Από τα τραγούδια του δίσκου, ακούστηκαν περισσότερο τα «Έξω απ’ άδικο» και «Ο μεμέτης», ενώ το «Πού το πας και πού το φέρνεις» είχε πρωτοακουστεί ένα χρόνο νωρίτερα στην ταινία «Ο φαντασμένος» με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα. Εξάλλου, πολύ καλές στιγμές είναι και τα «Η νύχτα είναι για φιλιά», «Φύσηξε τρελός βαρδάρης», «Κάνε κουράγιο» και «Ο πόνος μου εγώ και η μοναξιά».

Το εν λόγω άλμπουμ είναι εξαιρετικά δυσεύρετο ως βινύλιο, αλλά και αρκετά σπάνιο σε ψηφιακή μορφή. Ωστόσο, αξίζει τον κόπο να το αναζητήσετε και σίγουρα θ’ αντιληφθείτε το γιατί θα έπρεπε να έχει καλύτερη τύχη…

Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Μακράκης και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Τάκη Φιλιππίδη.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Έξω απ’ άδικο
02) Πού το πας και πού το φέρνεις
03) Η νύχτα είναι για φιλιά04) Τώρα τέλια τσακισμένα
05) Ο πόνος μου, εγώ κι η μοναξιά
06) Κάνε κουράγιο
07) Ο μεμέτης
08) Η ζωή δεν είναι γλέντι
09) Νύχτα-νύχτα, βράδυ-βράδυ
10) Φύσηξε τρελός βαρδάρης
11) Το φτωχόσπιτό μου
12) Από δω και μπρος να δεις

ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΚΟΜΠΑΝΙΑ
«ΘΥΜΗΣΟΥ ΘΕΙΕ ΤΑΚΗ» (MINOS MSM 436)

Ο δίσκος κυκλοφόρησε το Μάρτιο του 1982, μόλις τέσσερις μήνες μετά το άλμπουμ-ντεμπούτο της Αθηναϊκής Κομπανίας με τίτλο «Αγαπητέ μου θείε Τάκη», το οποίο ξεπέρασε σε πωλήσεις τις 50.000 αντίτυπα κι έγινε «χρυσό». Η εταιρεία θέλησε να εκμεταλλευθεί την «επιστροφή» του λαϊκού τραγουδιού στη διασκέδαση των Ελλήνων και το συγκεκριμένο γκρουπ ήταν ο «στυλοβάτης» αυτής της πολιτικής, τουλάχιστον στο ξεκίνημά της.

Το «Θυμήσου θείε Τάκη» περιλαμβάνει παλιά λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια που καλύπτουν μια περίοδο 30 ετών και συγκεκριμένα από τη δεκαετία του ’30 έως τη δεκαετία του ’60 (όπως αναγράφεται και στο εξώφυλλο). Τα μέλη της Κομπανίας έλεγαν τέτοιου είδους κομμάτια εκείνη την εποχή στην ταβέρνα «Λυχνάρι» στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης όπου εμφανίζονταν με μεγάλη επιτυχία κι έτσι δεν είχαν κανένα πρόβλημα να τα κάνουν και δίσκο, αφού ήταν «ζυμωμένα» μ’ αυτά από πολύ νεαρή ηλικία.

Εκτός των άλλων, το συγκεκριμένο άλμπουμ είναι το πρώτο στο οποίο η Αθηναϊκή Κομπανία παρουσιάζεται με τη σύνθεση που θα γράψει τις πιο επιτυχημένες σελίδες στην ιστορία της. Έτσι, δίπλα στους Δημήτρη Χατζηδιάκο (μπουζούκι-τραγούδι), Χρήστο Κανελλόπουλο (μπαγλαμάς-τραγούδι), Γιώργο Νικολέρη (μπουζούκι), Νίκο Δούκα (κιθάρα) και Σοφία Εμφιετζή (τραγούδι), προστίθεται ως δεύτερη γυναικεία φωνή η Βούλα Καραχάλιου η οποία εμφανίστηκε για πρώτη φορά μαζί τους στο «Λυχνάρι» και προτάθηκε από τα ίδια τα μέλη του συγκροτήματος στον παραγωγό Ηλία Μπενέτο για τις δισκογραφικές τους δουλειές και φυσικά για τις επί πάλκου εμφανίσεις τους.

Η Καραχάλιου μέχρι τότε δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με το λαϊκό και το ρεμπέτικο είδος, καθώς τραγουδούσε κυρίως «έντεχνα» και «πολιτικά» τραγούδια στις εμφανίσεις της, οι οποίες ήταν κυρίως σε ελληνικά νυχτερινά κέντρα στο εξωτερικό (Κύπρος, Αγγλία, Αμερική κ.τ.λ.). Ωστόσο, αμέσως κατάφερε να μπει στο κλίμα της Κομπανίας και συνέβαλλε τα μέγιστα στην επιτυχημένη πορεία της για περίπου πέντε χρόνια.

Η εμπορική επιτυχία του συγκεκριμένου δίσκου ήταν εξίσου μεγάλη με τον προηγούμενο, καθώς κι αυτός έγινε χρυσός με πωλήσεις άνω των 50.000 αντιτύπων. Μέσα από τα αυλάκια του, έγιναν γνωστά στη νέα γενιά πολλά ξεχασμένα τραγούδια όπως «Το κουρασμένο βήμα σου» του Μπάμπη Μπακάλη, το «Αργοσβήνεις μόνη» του Βασίλη Τσιτσάνη, το «Μικρός αρραβωνιάστηκα» του Μάρκου Βαμβακάρη και πολλά άλλα, τα οποία έκαναν μια δεύτερη σημαντική «καριέρα».

Οι ερμηνείες των μελών της Κομπανίας είναι εξαιρετικές και ο τρόπος με τον οποίο επιμελήθηκαν τις ενορχηστρώσεις κάνει τον ακροατή να ξεχνά τις πρώτες εκτελέσεις αυτών των τραγουδιών. Σε καμία περίπτωση δε μιμούνται το ύφος των ερμηνευτών που τα πρωτοείπαν (Στέλιος Καζαντζίδης, Πάνος Γαβαλάς, Τάκης Μπίνης, Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Μαρίκα Νίνου κ.α.) και τα κάνουν να μοιάζουν σαν να είχαν γραφτεί το 1982 κι όχι το 1950 ή το 1960. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί νεώτεροι ακροατές έμαθαν τα εν λόγω τραγούδια από την Αθηναϊκή Κομπανία και θεωρούν εκείνη ως «πρώτη εκτέλεσή» τους…

Επιπλέον, για ν’ αντιληφθούμε την επιτυχία που είχε ο συγκεκριμένος δίσκος αρκεί να πούμε ότι από τότε μέχρι και σήμερα ποτέ δε λείπουν κάποια από τα κομμάτια που περιλαμβάνει στις εκάστοτε εμφανίσεις του συγκροτήματος στο πάλκο ή στην τηλεόραση.

Και για το τέλος, μια μικρή ιστορία. Η Βούλα Καραχάλιου μου ανέφερε προσφάτως ότι ενώ από την αρχή είχε αποφασιστεί να ερμηνεύσει η ίδια το «Αργοσβήνεις μόνη», όταν πήγε στο στούντιο ο παραγωγός του δίσκου Ηλίας Μπενέτος ζήτησε να το ακούσει τόσο από εκείνη, όσο και από τη Σοφία Εμφιετζή και τελικώς αποφάσισε να το πει η Καραχάλιου…

Η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο ACTION με ηχολήπτη τον Γιάννη Σκιαδά.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Το κουρασμένο βήμα σου (Μπ. Μπακάλη-Κ. Βίρβου)
02) Αργοσβήνεις μόνη (Ο έρωτας) (Β. Τσιτσάνη)
03) Ντροπιασμένος στη ζωή (Β. Τσιτσάνη)
04) Γκιουλμπαχάρ (Β. Τσιτσάνη)
05) Γραμμόφωνα (C.C.)
06) Μικρός αρραβωνιάστηκα (Μ. Βαμβακάρη)
07) Ήσουνα τι ήσουνα (C.C.)
08) Γιατί θες να φύγεις (Στρ. Ατταλίδη-Κ. Βίρβου)
09) Άμα θες να φύγεις (Απ. Καλδάρα-Γ. Σαμολαδά)
10) Τα νέα της Αλεξάνδρας (Το τάβλι) (Κ. Γιαννίδη)
11) Σεράχ (Β. Τσιτσάνη)
12) Δεν με πονάς (Π. Γαβαλά-Αν. Κουλούρη)
13) Το ‘πες και το ‘κανες (Στ. Μακρυδάκη-Δ. Γκούτη)
14) Φύγε κι άσε με (Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου)
15) Σήκω χόρεψε κουκλί μου (Στ. Καζαντζίδη)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here