Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΤΟΣ – ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ
«ΤΑ ΛΙΟΤΡΟΠΙΑ» (POLYDOR 2421043)

Στο μεταίχμιο της μεταπολίτευσης, οι συνθέτες και στιχουργοί είχαν επιδοθεί σε μιαν άνευ προηγουμένου παραγωγή πολιτικών τραγουδιών. Ο κόσμος έδειχνε ότι ήθελε ν’ ακούει αυτό το είδος κι έτσι οι δημιουργοί του το πρόσφεραν, αλλά από ένα σημείο και μετά το όλο «κίνημα» σιγά-σιγά «ξεφούσκωσε» …

Τότε λοιπόν, εμφανίζεται ένας δίσκος σε μουσική ενός συνθέτη που ως τότε ουδείς είχε ακούσει το όνομά του. Ο λόγος για τον Γιώργο Γιαννουλάτο, ο οποίος στηριγμένος στους στίχους του πασίγνωστου κι επιτυχημένου Πυθαγόρα γράφει ένα κύκλο τραγουδιών με τον τίτλο «Τα λιοτρόπια» που θα κυκλοφορήσει στα μισά του 1974.

Αυτή ουσιαστικά θα είναι και η μοναδική γνωστή δισκογραφική δουλειά του Γιαννουλάτου, καθώς στη συνέχεια χάθηκε από το προσκήνιο κι ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει γι’ αυτόν το παραμικρό στοιχείο, ακόμη και στις πιο ενημερωμένες «μηχανές αναζήτησης» του διαδικτύου…

Ερμηνευτές ήταν ο Αντώνης Καλογιάννης και η Πετρή Σαλπέα, οι οποίοι είχαν τον ίδιο ρόλο και στο άλμπουμ του Μίμη Πλέσσα με στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου «Για μια σταγόνα αλάτι» που είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο νωρίτερα (1973).

Το ύφος των τραγουδιών ως προς το στιχουργικό κομμάτι αναφέρεται στον έρωτα, όμως ο Πυθαγόρας δεν παραλείπει να γράψει και κάποια με πολιτικά ή κοινωνικά μηνύματα όπως τα «Κάντε κουράγιο» (το πιο γνωστό και ακουσμένο από τούτο το δίσκο), «Κι όμως τραγουδούσαν», «Ήταν σωτήρας μας να γίνει» και «Ο Σίμος».

Οι μελωδίες του Γιαννουλάτου κινούνται ανάμεσα στη λαϊκή μπαλάντα και στο αμιγώς λαϊκό τραγούδι, όμως η πρώτη «κατηγορία» υπερέχει ελαφρώς.

Εκτός του «Κάντε κουράγιο», ο δίσκος μάλλον πέρασε απαρατήρητος μέσα στον μουσικό ορυμαγδό εκείνης της εποχής. Είναι εξαιρετικά σπάνιος μέχρι και τις μέρες μας, καθώς μάλιστα η εταιρεία δε μπήκε στον κόπο να τον επανεκδώσει σε ψηφιακή μορφή…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Κάντε κουράγιο (Αν. Καλογιάννης)
02) Ήταν σωτήρας μας να γίνει (Αν. Καλογιάννης)
03) Η φτώχεια είναι καμάρι (Π. Σαλπέα)
04) Τι θέλεις από την καρδιά μου (Αν. Καλογιάννης)
05) Πότε θα μπούμε στον Απρίλη (Π. Σαλπέα)
06) Κι όμως τραγουδούσαν (Αν. Καλογιάννης)
07) Ο Σίμος (Π. Σαλπέα)
08) Αν θες να μάθεις (Αν. Καλογιάννης)
09) Πώς να σ’ αφήσω (Π. Σαλπέα)
10) Ρίξε Θεέ μου (Αν. Καλογιάννης)
11) Αφήστε με να κοιμηθώ (Αν. Καλογιάννης)
12) Φινάλε (Ορχήστρα)

ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ
«ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ» (PHILIPS 9112009)

Αλήθεια, σκεφτήκατε ποτέ πόσος χρόνος χρειάζεται για να κυκλοφορήσει ένας δίσκος από τη στιγμή που θα ηχογραφηθεί; Η πιο λογική απάντηση είναι δυο με τρεις μήνες το πολύ. Κι όμως, υπάρχει κάποιος που χρειάστηκε να περάσουν …δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια μέχρι να φτάσει στα δισκοπωλεία! Σίγουρα θα πρέπει να είναι παγκόσμιο ρεκόρ…!

Ο λόγος για το άλμπουμ «Άλλη μια φορά» με ερμηνεύτρια τη Μαρινέλλα, ο οποίος επρόκειτο να κυκλοφορήσει το 1976, αλλά στο κοινό έφτασε το …1991 και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Τι συνέβη; Η τραγουδίστρια ηχογράφησε κανονικά τα κομμάτια κι όλα ήταν έτοιμα για την έκδοση του δίσκου, η οποία αρχικά ήταν προγραμματισμένη για το Πάσχα του ’76.

Κάπου εκεί όμως, ήλθε η ευλογημένη στιγμή της συνάντησής της με τον Κώστα Χατζή και η μαγική βραδιά της 28ης Μαρτίου εκείνης της χρονιάς στη μπουάτ «Σκορπιός» στην Πλάκα, μόνιμο στέκι του τραγουδοποιού κι ερμηνευτή για πολλά χρόνια. Αμέσως μετά, κυκλοφόρησε το τριπλό άλμπουμ «Ρεσιτάλ» με τη ζωντανή ηχογράφηση εκείνης της μοναδικής παράστασης και η επιτυχία ήτανε τεράστια, με πωλήσεις άνω των 500.000 αντιτύπων…

Ο νέος προγραμματισμός για το «Άλλη μια φορά» έλεγε 6 Οκτωβρίου 1976, όμως η απήχηση του «Ρεσιτάλ» ήταν τόσο μεγάλη που η Μαρινέλλα έκρινε ότι δε θα ήταν σωστό να κυκλοφορήσει ένας δίσκος που θα ήταν εντελώς εκτός κλίματος σε σχέση μ’ εκείνο. Έτσι, το εν λόγω άλμπουμ παραπέμφθηκε στις καλένδες και μόλις το 1991 η εταιρεία αποφάσισε να το εκδώσει, τη στιγμή μάλιστα που η ερμηνεύτρια ανήκε σε άλλη δισκογραφική…

Πάντως, το καλοκαίρι του 1977 στο δίσκο «Μαρινέλλα-Αθηναίοι» η τραγουδίστρια ηχογράφησε εκ νέου τρία από τα κομμάτια που επρόκειτο να συμπεριληφθούν στο «Άλλη μια φορά». Ο λόγος για τα «Τώρα τίποτα» (από τις μεγαλύτερες επιτυχίες εκείνου του άλμπουμ), «Θα τραγουδήσω» και «Άφησέ με να σ’ αγαπώ», τα οποία στο δίσκο που κυκλοφόρησε το ’91 υπάρχουν στην πρώτη εκτέλεσή τους.

Εξάλλου, το «Σε γυρεύω» πρωτοακούστηκε από τη Ρένα Πάντα το 1977 και το απίστευτο της υπόθεσης είναι ότι τόσο αυτό, όσο και το «Όλη νύχτα αγαπιόμαστε» συμπεριληφθήκανε με τις εκτελέσεις της Μαρινέλλας σ’ ένα διπλό άλμπουμ-συλλογή με τίτλο «24 επιτυχίες» που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά (1977), χωρίς να υπάρχουν σε προσωπικό της δίσκο!

Το 1991 όμως που επιτέλους εκδόθηκε το «Άλλη μια φορά», πέρασε σχεδόν απαρατήρητο κι ελάχιστοι αντιλήφθηκαν την κυκλοφορία του. Θα πρέπει να βγήκε σε λίγα αντίτυπα, γιατί έκτοτε χάθηκε και μέχρι σήμερα είναι εξαιρετικά δύσκολο να το βρει κάποιος. Τουλάχιστον όσες φορές έτυχε να το ψάξω, δεν το βρήκα πουθενά κι εντελώς κατά τύχη το έχω στην κατοχή μου…

Ως προς το μουσικό κομμάτι, τα κομμάτια δε διαφέρουν καθόλου από το στυλ που τραγουδούσε η Μαρινέλλα εκείνα τα χρόνια. Τραγούδια που μιλάνε για τον έρωτα, γραμμένα από τέσσερις συνθέτες (από τρία ο καθένας): Τόλης Βοσκόπουλος, Στέλιος Ζαφειρίου, Τέρης Ιερεμίας και Νινή Ζαχά…

Παραγωγός ήταν ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο. Η ενορχήστρωση και η διεύθυνση ορχήστρας ήταν του Κώστα Κλάββα, ενώ οι φωτογραφίες που υπάρχουν στην έκδοση του 1991 βγήκαν με αφορμή το δίσκο «Η Μαρινέλλα του σήμερα» το 1978…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Θα τραγουδήσω (Τ. Βοσκόπουλου-Μ. Θειόπουλου)
02) Άφησέ με να σ’ αγαπώ (Στ. Ζαφειρίου-Μ. Θειόπουλου)
03) Μετά από τόσα χρόνια χωρισμό (Ν. Ζαχά)
04) Στο βοριά, στο νοτιά (Τ. Ιερεμία-Μ. Θειόπουλου)
05) Τώρα που σε χάνω σ’ αγαπώ (Στ. Ζαφειρίου-Σ. Τσώτου)
06) Σ’ αγαπώ (Ν. Ζαχά)
07) Τώρα τίποτα (Τ. Βοσκόπουλου-Μ. Θειόπουλου)
08) Το παράθυρο κλειστό (Τ. Ιερεμία-Μ. Θειόπουλου)
09) Όλη νύχτα αγαπιόμαστε (Τ. Βοσκόπουλου-Μ. Θειόπουλου)
10) Χαμένη (Ν. Ζαχά)
11) Σε γυρεύω (Στ. Ζαφειρίου-Φ. Νικολάου)
12) Άλλη μια φορά (Τ. Ιερεμία-Μ. Θειόπουλου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here