Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΤΖΗΣ
«ΜΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΣΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΧΑΤΖΗ» (PHILIPS 6331034)

Η «βιομηχανοποίηση» της δισκογραφίας που είχε ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ήταν φυσικό κι επόμενο να κορυφωθεί σ’ εκείνη του ’70. Οι τραγουδιστές αρχίσανε πλέον να εντάσσονται σ’ ένα «σταρ σύστεμ» που τότε έκανε τα πρώτα δειλά βήματά του στη χώρα μας και φυσικά οι εταιρείες άλλο που δε θέλανε για να τους διαφημίζουν συνεχώς στα ραδιοφωνικά, αλλά και τηλεοπτικά προγράμματα που αρχίσανε σιγά-σιγά να μπαίνουν στη ζωή των Ελλήνων.

Όπως ήταν επόμενο, η διαρκώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία έκανε ακόμη πιο εύκολη τη δουλειά εκείνων που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ασχολούνταν με τη βιομηχανία του δίσκου. Έτσι, ξεκινήσανε «διερευνητικά» οι πρώτες απόπειρες κυκλοφορίας «ζωντανών» ηχογραφήσεων από νυχτερινούς χώρους διασκέδασης. Βεβαίως, στο σημείο αυτό οφείλουμε να τονίσουμε ότι η πρώτη “live” ηχογράφηση στη χώρα μας είχε γίνει στις αρχές της δεκαετίας του ’50, με το άλμπουμ-ντοκουμέντο «Βασίλης Τσιτσάνης-Μαρίκα Νίνου στου Τζίμη του χοντρού», αλλά το συνεργείο είχε έλθει από το εξωτερικό και το όλο εγχείρημα είχε καθαρά πειραματικό χαρακτήρα.

Το 1971 λοιπόν, η Μαρινέλλα «σπάει το ρόδι» με το δίσκο «Μια βραδιά με τη Μαρινέλλα» και το 1972 ο Κώστας Χατζής ακολουθεί με το άλμπουμ «Μια βραδιά στου Κώστα Χατζή». Ενώ όμως η «μεγάλη κυρία» του τραγουδιού μας δεν επιχείρησε πολλές φορές έκτοτε να κυκλοφορήσει ζωντανά ηχογραφημένες δουλειές, ο Χατζής τις έκανε σχεδόν …επιστήμη!

Αυτός ο δίσκος λοιπόν, είναι ο πρώτος του δημιουργού κι ερμηνευτή που ηχογραφείται στο – για πολλά χρόνια – «στέκι» του, στην περίφημη μπουάτ «Σκορπιός» στην Πλάκα. Από εκεί και πέρα και για σχεδόν μια δεκαετία, η συντριπτική πλειοψηφία των δισκογραφικών αποπειρών του Χατζή θα είναι αυτού του είδους και μάλιστα με τεράστια επιτυχία.

Το «Ουαί», «Ο γιος της άνοιξης», το «Ρεσιτάλ» κ.α. που θα κυκλοφορήσουν στα κατοπινά χρόνια, θα σημειώσουν μεγάλες πωλήσεις και θα βγάλουν «κλασικά» ως τις μέρες μας τραγούδια, καθιερώνοντας τον ερμηνευτή στο πανελλήνιο…

Στο δίσκο «Μια βραδιά στου Κώστα Χατζή», ο ακροατής έχει την ευκαιρία ν’ ακούσει ορισμένες από τις μεγαλύτερες ως τότε προσωπικές επιτυχίες του καλλιτέχνη, έτσι όπως είχαν προκύψει από τις πρώτες του δισκογραφικές δουλειές.

Ένα αρκετά σημαντικό κομμάτι του, αφιερώνεται στα τραγούδια που υπάρχουν στο διπλό άλμπουμ «Πέτρα και φως» που είχε κυκλοφορήσει λίγο νωρίτερα με πωλήσεις άνω των 50.000 αντιτύπων, αλλά δε λείπουν κι άλλα γνωστά τραγούδια όπως τα «Δε βαριέσαι αδερφέ», «Ο Στρατής», «Ξέχασέ με και προχώρα», «Κάτι τρέχει» κ.α., τα περισσότερα εκ των οποίων σε στίχους της Σώτιας Τσώτου που τόσο ξαφνικά «μας άφησε» πριν λίγες ημέρες…

Εκτός τούτων, θα συναντήσουμε και ορισμένα νέα κομμάτια που από τις επόμενες live δισκογραφικές παρουσίες του θα κυριαρχούν, καθώς κάθε χρόνο παρουσίαζε και μια νέα μουσική παράσταση στο «Σκορπιό» είτε μόνος του, είτε με τη συνδρομή άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών (Μαρινέλλα, Ελπίδα, Δάκης κ.α.).

Γενικότερα, όλοι αυτοί οι δίσκοι του Χατζή είναι πραγματικά ντοκουμέντα, καθώς μεταφέρουν στον ακροατή αναλλοίωτη τη μαγική ατμόσφαιρα των μπουάτ εκείνης της εποχής. Τότε που ο κόσμος περίμενε ν’ ακούσει έστω το παραμικρό υπαινικτικό σχόλιο για τη χούντα των συνταγματαρχών σε κάποιο τραγούδι για να ξεσπάσει σε ποταμό χειροκροτημάτων…

Παράλληλα, η επικοινωνία του ερμηνευτή με το κοινό είναι στ’ αλήθεια μοναδική. Άλλωστε, ο ίδιος λέει πάντα ότι προτιμούσε τη σκηνή από την «παγωνιά» ενός στούντιο ηχογράφησης και δεν είναι τυχαίο ότι οι καλύτερες δισκογραφικές δουλειές του είναι οι «ζωντανές» …

Να πούμε ότι αυτός ο δίσκος κυκλοφόρησε σε ψηφιακή μορφή το 1991 με άλλο τίτλο («Μια βραδιά με τον Κώστα Χατζή») και διαφορετική φωτογραφία στο εξώφυλλο.

Η παραγωγή ήταν του Φίλιππου Παπαθεοδώρου και η ηχογράφηση έγινε από τον Γιάννη Σμυρναίο.

Τα τραγούδια του δίσκου
01. Ξαφνικά  (Ηλ. Λυμπερόπουλου)
02. Σα να ‘χες φύγει πριν από χρόνια  (Ηλ. Λυμπερόπουλου)
03. Ήρθες μια φορά  (Σ. Τηλιακού)
04. Πριν να φύγεις μη ξεχνάς (Σ. Τσώτου)
05. Πες πως ήμουνα λουλούδι τ’ ουρανού (Ο. Γιόρντη)
06. Ξέχασέ με και προχώρα (Σ. Τσώτου)
07. Κουράστηκα να ζω με την ελπίδα (Μ. Βούρτση)
08. Σε περίμενα το ηλιοβασίλεμα (Ο. Γιόρντη)
09. Ο νέος που μιλούσε για αγάπη και θάνατο
10. Όταν μ’ ακούς να τραγουδώ
11. Χορός στον ήλιο τον σβηστό
12. Πόσο τρυφερά μας μίλαγε
13. Όνειρο  (Μ. Αλιφεροπούλου)
14. Ας μπορούσα ν’ αγαπήσω  (Σ. Τσώτου)
15. Ρίξτε του μακρύ σκοινί (Σ. Τσώτου)
16. Κι άλλο παιδί γεννήθηκε απόψε (Σ. Τσώτου)
17. Τη φτώχεια μου κι αν τραγουδώ (Σ. Τσώτου)
18. Το λιμάνι (Μ. Αντόνοβα)
19. Ο Στρατής (Σ. Τσώτου)
20. Όλα ανάποδα τα βλέπει (Σ. Τσώτου)
21. Βρε δε βαριέσαι αδελφέ (Σ. Τσώτου)
22. Κάτι τρέχει (Σ. Τσώτου)
23. Τι σήμερα, τι αύριο, τι χθες (Σ. Τσώτου)
24. Αυτοσχεδιασμός με την κιθάρα μου

ΓΙΩΡΓΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ
«ΜΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ» (MINOS MSM 562)

Οι δίδυμοι αδελφοί Τζαβάρα (Γιώργος και Νίκος) είναι ένα από τα πιο γνωστά και ταλαντούχα μουσικά «ντουέτα» που έβγαλε η χώρα μας. Με τις κιθάρες τους και τις όμορφες φωνές τους, πορεύτηκαν στον καλλιτεχνικό χώρο με αξιοπρέπεια και σεβασμό για τη δουλειά τους για σχεδόν 50 χρόνια (!) κι έγιναν αγαπητοί και δημοφιλείς στο ευρύ κοινό…

Το παράδοξο είναι ότι οι δισκογραφικές τους απόπειρες δε γνώρισαν την ίδια επιτυχία που είχαν οι «ζωντανές» εμφανίσεις τους. Ίσως δεν τους πίστεψαν (κι άρα δεν τους στήριξαν…) οι εταιρείες με τις οποίες συνεργάστηκαν, ίσως κι εκείνοι δε μπορούσαν να εκφραστούν όπως θα ήθελαν μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός στούντιο, ποιος ξέρει…

Πάντως, κατά καιρούς έκαναν πολύ καλούς δίσκους με ωραία τραγούδια που τους έγραψαν γνωστοί και καταξιωμένοι δημιουργοί, αλλά ακούστηκαν και έγιναν γνωστά μόνο δυο-τρία απ’ αυτά (λ.χ. «Για σένα μόνο για σένα», «Κι έπαιζε το ράδιο» κ.τ.λ.). Έτσι, το 1985 αλλάζουν δισκογραφική στέγη (από την τότε Columbia στην τότε MINOS κι αποφασίζουν να στραφούν σε άλμπουμ με παλιά γνωστά κομμάτια σε μορφή ποτ πουρί…

Το πρώτο από αυτά κυκλοφορεί το Μάρτιο του 1985 με τίτλο «Μια βραδιά μεταξύ μας με τα Τζαβαράκια» (όπως ήταν -και είναι- πιο γνωστοί). Στην πρώτη πλευρά του, περιλαμβάνει ορισμένα από τα ομορφότερα τραγούδια του «ελαφρού» ρεπερτορίου των προηγούμενων σαράντα ετών ερμηνευμένα μοναδικά από τα δύο αδέλφια, συνοδεία κατά βάση των κιθάρων τους, ενός πιάνου και μιας φυσαρμόνικας…

Ωστόσο, δεν είναι μόνα τους. Την προσπάθειά τους στηρίζουν τρεις κορυφαίοι τραγουδιστές διαφορετικών εποχών, οι οποίοι μάλιστα εκείνη τη σεζόν εμφανίζονταν μαζί στο κέντρο “STORK”. Ο «παλιός» Τώνης Μαρούδας, ο οποίος μπορεί να είχε πλέον σταματήσει τις ηχογραφήσεις για πολλά χρόνια, αλλά τραγουδώντας το «Τι ‘ναι αυτό που το λένε αγάπη» με τη χαρακτηριστική γλυκιά και μελωδική φωνή του, θυμίζει στους παλαιότερους αξέχαστες κι ανεπανάληπτες στιγμές του ελληνικού τραγουδιού.

Εν συνεχεία τη σκυτάλη παίρνει ο άξιος «διάδοχός» του, ο Γιάννης Πάριος. Είναι μια εποχή που ο σπουδαίος καλλιτέχνης ρίχνει κλεφτές ματιές στο κοντινό κι απώτερο παρελθόν του ερωτικού ερμηνευτικού είδους, κάνοντας την αρχή το 1984 με την επανεκτέλεση του «Είσαι το λάθος μου» που είχε πρωτοπεί ο Μαρούδας το 1960. Εδώ τον ακούμε στο «Τα δυο σου χέρια» του Νίκυ Γιάκοβλεφ κι ένα μήνα αργότερα στο προσωπικό άλμπουμ του «Εγώ κι εσύ» θα ηχογραφήσει το «Ψεύτικε ντουνιά» που έγινε μεγάλη επιτυχία από τη φωνή του αξέχαστου Νίκου Γούναρη. Αυτό το «φλερτ» με το παρελθόν θα κορυφωθεί το 1988, με την έκδοση του διπλού δίσκου «Τα ερωτικά του ‘50» και κάπου εκεί θα κλείσουν (;) οι λογαριασμοί του Πάριου με τα παλιά ερωτικά τραγούδια…

Η έκπληξη όμως έρχεται από τη Χάρις Αλεξίου, η οποία ποτέ ως τότε δεν είχε ηχογραφήσει τέτοιου είδους κομμάτια καθώς μας είχε συνηθίσει στις επανεκτελέσεις παλαιών (και συχνά ξεχασμένων) λαϊκών τραγουδιών. Ερμηνεύει με μοναδικό τρόπο το «Έλα γι’ απόψε» του Χρήστου Χαιρόπουλου και σίγουρα κερδίζει τις εντυπώσεις, αφού ο ακροατής μένει με την τελευταία μια και μ’ αυτήν ολοκληρώνεται η πρώτη πλευρά του δίσκου…

Η δεύτερη ξεκινά με «Τα χελιδόνια», ένα υπέροχο καινούργιο (τότε) τραγούδι που έγραψε ο Γιώργος Τζαβάρας με στίχους του Γιάννη Πάριου και η συνέχεια περιλαμβάνει αρχοντορεμπέτικα και ορισμένες μεγάλες επιτυχίες του Μανώλη Χιώτη. Ξεχωριστή στιγμή η ερμηνεία του «Πασατέμπου» από τη χαρακτηριστική φωνή του αείμνηστου Θόδωρου Πολυκανδριώτη (πατέρα του Θανάση), αλλά και τα επιφωνήματά του κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων…

Μεσολαβούν δυο-τρία κλασικά λαϊκά τραγούδια (ένα εκ των οποίων ερμηνεύει ο Γιώργος Σαρρής ) και το άλμπουμ ολοκληρώνεται με μια επιλογή από έντεχνα των τελευταίων είκοσι ετών…

Ακούγοντας το δίσκο, νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε μια παρέα και συμμετέχεις σε μια όμορφη βραδιά με υπέροχα τραγούδια. Ακριβώς αυτό είναι το κλίμα που εισπράττει ο ακροατής, ο οποίος αν θέλει μπορεί ταυτόχρονα με τους καλλιτέχνες να τραγουδά κι ο ίδιος…

Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο SIGMA με ηχολήπτη τον Γιάννη Σκιαδά. Η ενορχήστρωση και η διεύθυνση ορχήστρας ήταν του Θανάση Πολυκανδριώτη.

Τα τραγούδια του δίσκου
01. Όνειρα
02. Μόνο κοντά σου
03. Λάθος η αγάπη μας
04. Λίγες καρδιές αγαπούνε
05. Τι να είναι αγάπη
06. Όλο τον κόσμο μου χαρίζεις
07. Ή εσένα ή τίποτα
08. Άσπρες κορδέλες
09. Ένας φίλος ηρθ’ απόψε απ’ τα παλιά
10. Αναπνοή μου   1:00
11. Και η βάρκα γύρισε μόνη
12. Τα δυο σου χέρια (Γ. Πάριος)
13. Τι ειν’ αυτό που το λένε αγάπη (Τ. Μαρούδας)
14. Έλα γι’ απόψε (Χ. Αλεξίου)
15. Τα χελιδόνια
16. Ένα βράδυ που ’βρεχε
17. Άρχισαν τα όργανα
18. Το μονοπάτι
19. Το τελευταίο τραμ
20. Εσύ ‘σαι η αιτία που υποφέρω
21. Στο κατώφλι ένα γράμμα
22. Πασατέμπος (Θ. Πολυκανδριώτης)
23. Ο μήνας έχει εννιά
24. Το μαράζι
25. Νύχτες μαγικές (Γ. Σαρρής)
26. Ορχηστρικό
27. Άσπρη μέρα
28. Όμορφή μου Κατερίνα
29. Άνοιξε το παράθυρο
30. Μη κλαις

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here