Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr
Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!
Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013
Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…
———————————————————–
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ
“ΕΠΙΘΕΣΗ ΑΓΑΠΗΣ” (MINOS MSM 930)
|
Με τον πόλεμο στον Περσικό Κόλπο σ’ εξέλιξη και την παγκόσμια κοινή γνώμη να κρατά την ανάσα της, το Μάρτιο του 1991 ο Γιάννης Πάριος συναντά ξανά δισκογραφικά τον Γιώργο Χατζηνάσιο μετά από 17 ολόκληρα χρόνια και το «Άσπρο-μαύρο» του 1974.
Τούτη τη φορά για την πρώτη και μοναδική ως σήμερα ολοκληρωμένη δουλειά τους, η οποία «βαφτίστηκε» έτσι λόγω του γεγονότος που αναφέραμε στην αρχή. Κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για ένα πολύ καλό δίσκο με όμορφα ως επί το πλείστον τραγούδια, τα οποία φέρουνε την υπογραφή του σπουδαίου συνθέτη. Μπορεί να χρησιμοποιεί αρκετά «ηλεκτρικά» όργανα στην ενορχήστρωση, αλλά ταιριάζουνε γάντι στη φωνή του Πάριου που τότε ακόμα βρισκόταν σε καλή έως άριστη κατάσταση…
Ωστόσο, η κρίση στη δισκογραφία φανέρωνε τα πρώτα δειλά σημάδια της. Στα ‘80s, αυτό το άλμπουμ θα ξεπερνούσε κατά πολύ τις 100.000 αντίτυπα. Το 1991 όμως πούλησε μόλις 74.000 κομμάτια αλλά παρόλα αυτά έγινε πλατινένιο, αφού το όριο πλέον είχε πέσει καθώς το ίδιο συνέβαινε και με την αγοραστική κίνηση.
Το τραγούδι που «σπρώχτηκε» πολύ εκείνη την εποχή και παιζότανε παντού τουλάχιστον τους πρώτους μήνες, ήτανε το «Γι’ αυτό σου λέω πάμε». Σιγά-σιγά όμως, με το πέρασμα των χρόνων ήλθε ένα άλλο για να «σκεπάσει» όχι μόνον αυτό, αλλά και όλα τα υπόλοιπα.
Ο λόγος βεβαίως για το «Ποιος να συγκριθεί μαζί σου» που θεωρείται πλέον «κλασικό» στο ρεπερτόριο του Πάριου, τραγουδιέται κι ακούγεται συνεχώς κι έχει γνωρίσει και κάποιες επανεκτελέσεις (ορισμένες φορές και χωρίς το συνθετικό «επαν»…), αλλά η πρώτη είναι μία, μοναδική κι ανεπανάληπτη.
Υπάρχουν όμως και κάποια επίσης πολύ ωραία τραγούδια στο δίσκο, όπως τα «Κι ασ’ τους άλλους» (το οποίο ο συνθέτης πήγε σε πολλές εταιρείες και καμιά δεν το ήθελε…), «Μαρία», «Κύκλος είναι», «Κρυφά στο εννιά» και «Μόνο εσένα έχω», ενώ γενικότερα δε μπορώ να πω ότι περιλαμβάνει κάποιο μέτριο ή αδιάφορο κομμάτι…
Ειδική μνεία θα πρέπει να κάνω στο «220 Volt» που είναι ίσως το μοναδικό «καθαρό» ροκ κομμάτι που ηχογράφησε στην καριέρα του ο ερμηνευτής…
Ο δίσκος παρουσιάστηκε τηλεοπτικά εκείνη την εποχή στο MEGA με αφορμή ένα αφιέρωμα στη συμπλήρωση 20 χρόνων από την κυκλοφορία του πρώτου «μεγάλου» δίσκου του Πάριου το 1971…
Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Sierra με ηχολήπτη τον Γαβριήλ Παντζή. Δεύτερη φωνή κάνει η Καίτη Γαρμπή, ενώ στα φωνητικά ακούγονται οι Λία Βίσση, Στέλιος Γουλιέλμος, Γιάννης Σαββιδάκης και Μαρία-Αλεξάνδρα Χρηστίδου.
Στο εσώφυλλο υπάρχουνε φωτογραφίες συνθέτη κι ερμηνευτή και τα ονόματα των μουσικών που συμμετέχουν, ενώ με κάθε αγορά του δίσκου για διαφημιστικούς λόγους δινόταν κι ένα μεγάλο πόστερ με το εξώφυλλο του άλμπουμ και τη λεζάντα: «Επίθεση αγάπης. Εσείς θ’ αντισταθείτε»;
Τα τραγούδια του δίσκου
01) Γι’ αυτό σου λέω πάμε (Γ. Πάριου)
02) Ποιος να συγκριθεί μαζί σου (Ντ. Ρούνικ)
03) 220 Volt (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
04) Κρυφά στο 9 (Σ. Αλιβιζάτου)
05) Κι ασ’ τους άλλους (Κ. Ντούμου)
06) Μαρία (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
07) Ναι, δε μπορώ (Γ. Πάριου)
08) Κύκλος είναι (Κ. Ντούμου)
09) Όλο και πιο πολύ (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
10) Χαίρε (Σ. Αλιβιζάτου)
11) Επίθεση αγάπης (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
12) Μόνο εσένα έχω (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
«Η ΠΡΟΒΑ ΤΟΥ ΝΥΦΙΚΟΥ» (MINOS-EMI 36491)
|
Από τα ωραιότερα soundtracks όλων των εποχών για τις ανάγκες μιας τηλεοπτικής σειράς, η οποία γυρίστηκε αριστουργηματικά από τον Κώστα Κουτσομύτη βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Ντόρας Γιαννακοπούλου.
Τη μουσική και τα τραγούδια του σίριαλ έγραψε ο «συνήθης ύποπτος» Βασίλης Δημητρίου, σχεδόν μόνιμος μουσικός επενδυτής των δημιουργιών του σκηνοθέτη στη μικρή οθόνη. Είχε δε την έμπνευση να ζητήσει από τη Μαρινέλλα να τα ερμηνεύσει κι έτσι είχαμε το τραγουδιστικό ντεμπούτο της «μεγάλης κυρίας» σε τηλεοπτική σειρά. Λίγα χρόνια μετά, θ’ ακολουθούσε και το υποκριτικό στο «Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες»…
Ο δίσκος κυκλοφόρησε τα Χριστούγεννα του 1995 και μπορεί να μην έκανε τις μεγάλες πωλήσεις που είχαν τα «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» δυο χρόνια πριν -μιλώντας πάντα για τηλεοπτικά soundtracks-, όμως αυτό δεν τον κάνει λιγότερο σημαντικό. Περιλαμβάνει εξαίσιες μουσικές και τραγούδια, γραμμένα με το ύφος της εποχής την οποία πραγματευόταν η σειρά (την περίοδο 1935-1944) και κυρίως σε ρυθμό ταγκό.
Πέραν του ομότιτλου που εκ των πραγμάτων ήταν «καταδικασμένο» να γίνει επιτυχία καθώς ακουγόταν στους τίτλους έναρξης του σίριαλ, ακούστηκε αρκετά και το «Τρελή». Ξεχωριστή η συμμετοχή της Πέμυς Ζούνη, που με την υπέροχη κι αισθαντική φωνή της ερμηνεύει τρία τραγούδια με πιο γνωστό το «Για τα μάτια σου»…
Η παραγωγή ήταν της εταιρείας με διευθυντή παραγωγής τον Μίνωα Μάτσα τον νεότερο (ο οποίος γρήγορα βρήκε το δρόμο του μέσω της μουσικής σύνθεσης) και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο. Στο εσώφυλλο υπάρχουν φωτογραφίες των συντελεστών και σκηνών από τη σειρά…
Τα τραγούδια του δίσκου
1) Πρόβα νυφικού
2) Για τα μάτια σου (Π. Ζούνη)
3) Τρελή
4) Σ’ ένα φόντο λευκό
5) Μέσα σ’ ένα ταγκό
6) Πού πας και χάνεσαι
7) Μ’ ένα μπλουζ
8) Η νύχτα να ‘χει τρέλα (Π. Ζούνη)
9) Πάντα κάτι συμβαίνει
10) Καφέ Σαντάν (Ορχηστρικό)
11) Το ταγκό της Ματίνας (Π. Ζούνη)