Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά – 19/4/2013

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΟΚΟΤΑΣ
«12 ΦΥΛΛΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ» (HMV CSDG 54)

 

Η καριέρα του Σταμάτη Κόκοτα βρίσκεται στο απόγειό της, όταν προς τα τέλη του 1972 επιλέγει να παρουσιάσει μια νέα δισκογραφική πρόταση με λαϊκά τραγούδια, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι προπολεμικά.

Συμπαραστάτης του σ’ αυτή την προσπάθεια ήταν ο αείμνηστος συνθέτης Αντώνης Κατινάρης, ο οποίος τα διασκεύασε, τα ενορχήστρωσε κι επιμελήθηκε και τη διεύθυνση της ορχήστρας. Κυκλοφόρησε σε μια εποχή που ακόμη δεν είχε δημιουργηθεί το κλίμα για την αναβίωση του ρεμπέτικου τραγουδιού (αυτό έγινε μετά τη μεταπολίτευση) και το εν λόγω είδος ήταν σχετικά παραγκωνισμένο.

Βασικός ερμηνευτής των «ελαφρολαϊκών» κομματιών της εποχής, με συνεργασίες που τον γέμισαν επιτυχίες (Ξαρχάκος, Μούτσης, Καλδάρας, Σπανός κ.α.), ο τραγουδιστής με τα μακριά μαλλιά, τις φαβορίτες και τη συλλογή γρήγορων αυτοκινήτων αποφασίζει να κοιτάξει στο μακρινό παρελθόν της ελληνικής μουσικής και να ξαναβγάλει στο προσκήνιο τραγούδια ως επί το πλείστον ξεχασμένα, αλλά με ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον.

Σε γενικές γραμμές τα κατάφερε, αφού ένα χρόνο μετά κυκλοφόρησε άλλον ένα δίσκο στο ίδιο κλίμα και πάλι με επιμελητή τον Κατινάρη, τα «Παλιά μεράκια». Η ερμηνεία του Κόκοτα σ’ αυτά τα τραγούδια είναι ιδανική κι αποδεικνύει την ευρεία γκάμα της φωνής του. Η ενορχήστρωση του συνθέτη είναι εξαιρετική και δίνει μια ζωντάνια στα κομμάτια, κάνοντας τον ακροατή να πιστεύει ότι γράφτηκαν την περίοδο που ηχογραφήθηκαν για το συγκεκριμένο άλμπουμ.

Σήμα κατατεθέν του το «Καρδιά παραπονιάρα» του Απόστολου Χατζηχρήστου, το οποίο επανήλθε στην επικαιρότητα μέσα από τον Κόκοτα και διέγραψε μια νέα πορεία μέχρι και τις ημέρες μας. Ξεχωρίζουν επίσης τα «Μάρω», «Βαγγελιώ» και «Ζητιάνος της αγάπης», χωρίς να υστερούν τα υπόλοιπα.

Στο οπισθόφυλλο του δίσκου υπάρχει φωτογραφία του Αντώνη Κατινάρη και σημείωμα της εταιρείας για την όλη δουλειά.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Μάρω (Απ. Χατζηχρήστου)
02) Γκιουλ μπαξέ (Απ. Χατζηχρήστου)
03) Το κουρέλι (Γ. Μητσάκη)
04) Το παλιόπαιδο (Απ. Χατζηχρήστου)
05) Βαγγελιώ (Σπ. Μαραβέλια)
06) Ζητιάνος της αγάπης (Β. Τσιτσάνη)
07) Καρδιά παραπονιάρα (Απ. Χατζηχρήστου)
08) Παραγουάη (Κ. Μπέζου)
09) Κόρη μάγισσα (Απ. Χατζηχρήστου)
10) Ο καλόγηρος (Μ. Βαμβακάρη)
11) Ο πειρασμός (Γ. Μητσάκη)
12) Καταραμένη φτώχια (Απ. Χατζηχρήστου)

ΛΙΤΣΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ
«ΛΙΤΣΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ /3» (MINOS MSM 215)

 

Ο τρίτος προσωπικός δίσκος της Λίτσας Διαμάντη (Ευαγγελία Κοσμίδου το πραγματικό της ονοματεπώνυμο) ο οποίος εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 1974, περιλαμβάνει τραγούδια τα οποία είχαν κυκλοφορήσει νωρίτερα σε ολοκληρωμένες δουλειές διαφόρων συνθετών στις οποίες συμμετείχε η τραγουδίστρια.

Συγκεκριμένα, υπάρχουν τέσσερα κομμάτια του Γιώργου Κατσαρού από το άλμπουμ «13 περιπτώσεις», τρία του Λυκούργου Μαρκέα από το «Ανθρώπινα και καθημερινά», τρία του Άκη Πάνου από τις «Αλήθειες» και δύο τραγούδια που είχαν κυκλοφορήσει σε δίσκους 45 στροφών: Το «Γιατί να πικραινόμαστε γιατί» του Γιώργου Κατσαρού και το «Δεν επιτρέπεται» του Βασίλη Βασιλειάδη.

Εκείνη την εποχή είχε αρχίσει να επικρατεί στην αγορά η κυκλοφορία ολοκληρωμένων δίσκων για τους τραγουδιστές, αφήνοντας στο παρελθόν τις εκδόσεις «πορτραίτα» που περιλάμβαναν τραγούδια από συμμετοχές των ερμηνευτών σε «κύκλους» συνθετών ή σε 45άρια. Αυτό είναι το τελευταίο άλμπουμ τέτοιου χαρακτήρα της Διαμάντη κι ένα από τα τελευταία που κυκλοφόρησαν γενικότερα με αυτό το στυλ.

Από τα κομμάτια που περιλαμβάνονται στον συγκεκριμένο δίσκο, «όλα τα λεφτά» είναι τα τρία του Άκη Πάνου και ειδικότερα τα «Και τότε» και «Εκείνα που δε λέγονται», για τα οποία είχαμε κάνει ειδική αναφορά όταν παρουσιάσαμε τις «Αλήθειες» μέσα από τη στήλη. Επίσης, πολύ καλές στιγμές είναι τα «Παναγιά μου Παναγιά μου», «Τι σημασία» και «Τα χείλη μου οι προδότες» που όσοι είναι φαν της Διαμάντη τα θεωρούν «εθνικούς ύμνους». Στα τραγούδια του Γιώργου Κατσαρού και στο «Γυναίκα μη κατηγορείς», δεύτερες φωνές κάνει ο Γιάννης Πάριος.

Στο εσώφυλλο του άλμπουμ περιλαμβάνονται τα εξώφυλλα των δίσκων στους οποίους είχε συμμετάσχει μέχρι τότε η τραγουδίστρια, καθώς και τέσσερις φωτογραφίες της ντυμένη με τη μόδα της εποχής…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Δεν σε γνωρίζω (Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα)
02) Παναγιά μου Παναγιά μου (Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα)
03) Και τότε (Άκη Πάνου)
04) Με φιλιά μερώνει μόνο (Άκη Πάνου)
05) Μας μάτιασαν μας μάτιασαν (Λ. Μαρκέα-Πυθαγόρα)
06) Εκείνα που δε λέγονται (Άκη Πάνου)
07) Γιατί να πικραινόμαστε γιατί (Γ. Κατσαρού-Ηλ. Λυμπερόπουλου)
08) Τι σημασία (Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα)
09) Τα χείλη μου οι προδότες (Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα)
10) Απαντήστε μου (Λ. Μαρκέα-Πυθαγόρα)
11) Δεν επιτρέπεται (Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα)
12) Γυναίκα μη κατηγορείς (Λ. Μαρκέα-Πυθαγόρα)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here