Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2012

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
«ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ» (MINOS MSM 106)

 

Η δημιουργία της νέας εταιρείας με την επωνυμία MINOS από την πλευρά του Μάκη Μάτσα, σήμανε και την έναρξη της προσπάθειας να βρεθούν κι εν συνεχεία να προωθηθούν από μέρους της τόσο κάποιοι δημιουργοί -παλαιοί και νέοι, όσο και καινούργιοι ερμηνευτές. Ο διευθυντής της είχε σκοπό να «χτυπηθεί» στα ίσα με την τότε κυρίαρχη Columbia, «επιβάλλοντας» ο ίδιος «φρέσκα» πρόσωπα κι αλλάζοντας πλήρως τη μορφή που είχαν ως τότε οι εταιρείες του πατέρα του (ODEON και PARLOPHONE).

Από τα πρώτα ονόματα που «λάνσαρε» η MINOS, ήταν ένα αδύνατο και «μαζεμένο» παιδί ονόματι Γιώργος Νταλάρας. Γιος του γνωστού ρεμπέτη Λουκά Νταράλα, αλλά ουσιαστικά χωρίς κανένα στήριγμα και «γνωριμίες» στο χώρο, είχε υπογράψει συμβόλαιο με την εταιρεία Μάτσα κατόπιν προτροπής του Σπύρου Ζαγοραίου με τον οποίο δούλευε εκείνη την εποχή σε νυχτερινό κέντρο.

Ο Μάτσας αρχικά επιχείρησε να τον παρουσιάσει ως «διάδοχο» του Γρηγόρη Μπιθικώτση, αλλά ο 19χρονος νεαρός ήταν εξ αρχής προορισμένος για διαφορετικά πράγματα. Ναι μεν ξεκίνησε δισκογραφικά με τραγούδια του Γιώργου Μητσάκη, όμως σχεδόν αμέσως ένιωσε την ανάγκη να τραγουδήσει «άλλα» πράγματα και μάλιστα το απαίτησε από την εταιρεία, παρά το ότι ουσιαστικά ακόμη δε τον ήξερε σχεδόν κανείς.

Ωστόσο, με τούτη τη συμπεριφορά ρίσκαρε και τελικώς κέρδισε. Ο Μάτσας κατάλαβε ότι είχε να κάνει με μια ξεχωριστή περίπτωση και μίλησε για τον Νταλάρα στον Σταύρο Κουγιουμτζή, τον οποίο μόλις είχε εντάξει στην εταιρεία με αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας. Έτσι, οι δυο τους συναντήθηκαν και ξεκίνησαν να γράφουν μια πολύ σπουδαία και λαμπρή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι!

Έτσι λοιπόν, την άνοιξη του 1969 κυκλοφορεί ο πρώτος προσωπικός δίσκος του νεαρού ερμηνευτή -ενώ εκείνος μόλις έχει παρουσιαστεί στη Σπάρτη για να υπηρετήσει τη στρατιωτική θητεία του- με βάση τραγούδια του Κουγιουμτζή. Αμέσως γίνονται μεγάλες -και διαχρονικές- επιτυχίες τα «Ο ουρανός φεύγει βαρύς» -το είχε ηχογραφήσει πρώτος λίγο νωρίτερα ο Γιώργος Γερολυμάτος- και «Πού ‘ναι τα χρόνια» -επίσης σε δεύτερη εκτέλεση μετά από εκείνη του Μπιθικώτση-, ενώ το άλμπουμ περιλαμβάνει τις πρώτες δύο δημιουργίες του Λουκιανού Κηλαηδόνη και ορισμένα κομμάτια που είχε ηχογραφήσει ο Νταλάρας στις 45 στροφές λίγο νωρίτερα.

Η αλήθεια είναι ότι η φωνή του τραγουδιστή στον εν λόγω δίσκο είναι αρκετά «παιδική», αλλά φανερώνει ξεκάθαρα τα στοιχεία που στα επόμενα χρόνια θα τον φέρουν στην πρώτη γραμμή του ελληνικού τραγουδιού, όπου παραμένει σταθερά ως σήμερα. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Μαρινέλλα ακούγοντάς τον από το ραδιόφωνο να τραγουδά «Ο ουρανός φεύγει βαρύς» τηλεφωνεί στον Μάτσα, μαθαίνει το όνομά του και του δίνει μια θέση δίπλα της στο «Στορκ» για δύο σεζόν!

Στο οπισθόφυλλο του δίσκου υπάρχει ένα «συστατικό» σημείωμα της εταιρείας για τον Νταλάρα, ενώ στη φωτογραφία του εξωφύλλου είναι πραγματικά αγνώριστος!

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Ο ουρανός φεύγει βαρύς (Στ. Κουγιουμτζή)
02) Μου δωσ’ ο Πλάστης την καρδιά (Στ. Κουγιουμτζή-Α. Δασκαλόπουλου)
03) Πού ‘ναι τα χρόνια (Στ. Κουγιουμτζή-Α. Δασκαλόπουλου)
04) Παίρνω την ανηφοριά (Λ. Κηλαηδόνη-Δ. Ιατρόπουλου)
05) Ποιο δρόμο να διαλέξω (Στ. Κουγιουμτζή)
06) Αν ειν’ να ‘ρθεις (Στ. Κουγιουμτζή)
07) Το λιμάνι (Είπες αντίο) (Στ. Κουγιουμτζή)
08) Σ’ αγαπώ (Λ. Κηλαηδόνη-Δ. Ιατρόπουλου)
09) Ρίξε μεσ’ στις φλόγες την αγάπη μου (Γρ. Φούντα-Κ. Βίρβου)
10) Ήτανε Απρίλης μήνας (Γ. Μητσάκη)
11) Δυο λουλούδια σε μια γλάστρα (Γρ. Φούντα-Κ. Βίρβου)
12) Κάπου στα Πετράλωνα (Στ. Κουγιουμτζή)

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ
«ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ» (PHILIPS 6331026)

 

Όταν το Νοέμβριο του 1971 η τότε PHILIPS αποφασίζει να κυκλοφορήσει τον πρώτο «μεγάλο» δίσκο του Δημήτρη Μητροπάνου, ο αξέχαστος ερμηνευτής είναι ήδη γνωστός στο κοινό. Έχει ηχογραφήσει αρκετά τραγούδια στις 45 στροφές από το 1967 που μπήκε στη δισκογραφία και ήδη υπάρχουν στο ενεργητικό του ορισμένες επιτυχίες.

Συνεπώς, όταν το άλμπουμ βγαίνει στα δισκοπωλεία τα περισσότερα κομμάτια που περιλαμβάνει δεν είναι άγνωστα στον κόσμο. «Θεσσαλονίκη» και «Ο ξενύχτης» του Γιώργου Ζαμπέτα, «Ο Αλή-πασάς» του Σπύρου Παπαβασιλείου και βεβαίως το «Δώσε μου φωτιά» του Γιώργου Μανισαλή είναι από αρκετά έως πολύ δημοφιλή κι έμελλε να συνεχίσουν να είναι έτσι ως σήμερα…

Από εκεί και πέρα, ο δίσκος περιλαμβάνει τα μόνα δύο τραγούδια του Άκη Πάνου που ερμήνευσε σε πρώτη εκτέλεση ο Μητροπάνος («Το φιλότιμο τ’ αντρίκιο» και «Γιατί κακούργα πεθερά»), «Ο Ευριπίδης» του Μανισαλή που ήτανε στο ίδιο 45άρι με το «Δώσε μου φωτιά» και αρχικά ακουγότανε περισσότερο απ’ ότι το «ταίρι» του, αλλά και δύο -καινούργιες τότε- δημιουργίες του Παπαβασιλείου που θα έμεναν κι εκείνες διαχρονικές στο ρεπερτόριο του τραγουδιστή: «Φιλί-φιλί σ’ ανάστησα» και «Κλαίει απόψε η γειτονιά» …

Και για το τέλος, μία «προσωπική» ιστορία. Ένα βράδυ του 1971, οι γονείς μου είδαν κι ακούσαν στην -ασπρόμαυρη βεβαίως τότε- τηλεόραση τον Μητροπάνο να τραγουδά «Το παλιόπαιδο» (που επίσης υπάρχει στο εν λόγω άλμπουμ). Ο πατέρας μου ενθουσιάστηκε από το τραγούδι και την ερμηνεία και είπε: «Αυτός μια μέρα θα γίνει πολύ μεγάλος τραγουδιστής». Δεν έπεσε έξω…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Φιλί-φιλί σ’ ανάστησα (Σπ. Παπαβασιλείου-Β. Μαρινάτου)
02) Το φιλότιμο τ’ αντρίκιο (Άκη Πάνου)
03) Ο Ευριπίδης (Γ. Μανισαλή-Κ. Ψυχογιού)
04) Πέρασε το καλοκαίρι (Σπ. Παπαβασιλείου-Γ. Κιούρκα)
05) Το παλιόπαιδο (Σπ. Παπαβασιλείου-Γ. Κιούρκα)
06) Δώσε μου φωτιά (Γ. Μανισαλή-Κ. Ψυχογιού)
07) Ο ξενύχτης (Γ. Ζαμπέτα-Χ. Βασιλειάδη)
08) Ο Αλή-πασάς (Σπ. Παπαβασιλείου-Κ. Βέργου)
09) Γιατί κακούργα πεθερά (Άκη Πάνου)
10) Θεσσαλονίκη (Γ. Ζαμπέτα-Ηλ. Ηλιόπουλου)
11) Κλαίει απόψε η γειτονιά (Σπ. Παπαβασιλείου-Β. Μαρινάτου)
12) Αυγές, χαράματα και δειλινά (Γ. Ζαμπέτα-Χ. Βασιλειάδη)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here