Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2013

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΗΤΣΙΑΣ
«ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΗΤΣΙΑΣ» (COLUMBIA SCXG 68)

 

Ο Μανώλης Μητσιάς ήταν ένας από τους -ευτυχώς πολλούς- υπερπολύτιμους «κρίκους» μιας «αλυσίδας» σπουδαίων ερμηνευτών κι ερμηνευτριών που «ξεπετάχτηκαν» στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και καθώς έμπαινε εκείνη του ’70 πήραν στα χέρια τους το ελληνικό τραγούδι, οδηγώντας το σε μοναδικές -και ίσως ανεπανάληπτες- στιγμές…

Βεβαίως, δε θα πρέπει να λησμονούμε και το σημαντικότατο ρόλο των παλαιών και νέων δημιουργών (συνθετών-στιχουργών) που στάθηκαν δίπλα τους, χαρίζοντάς τους (και στον κόσμο φυσικά…) ορισμένες από τις καλύτερες εμπνεύσεις τους.

Ο τραγουδιστής από τα Δουμπιά Χαλκιδικής, είχε την τύχη να ξεκινήσει την πορεία προς την επιτυχία πλάι στον Δήμο Μούτση, ο οποίος του έδωσε την «Ελευσίνα» το 1969 και τον έκανε πασίγνωστο από τη μια μέρα στην άλλη!

Ακολούθησε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης που του χάρισε ορισμένες από τις μεγαλύτερες και πιο διαχρονικές επιτυχίες της καριέρας του κι έκτοτε, ο Μητσιάς έγραψε κι εξακολουθεί να γράφει «χρυσές σελίδες» στο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Όλα τα παραπάνω τραγούδια είχαν κυκλοφορήσει στις 45 στροφές με μεγάλη επιτυχία (με την παράλληλη έκδοση των «μεγάλων» δίσκων «Η πόλη μας» του Κηλαηδόνη και «Το Σαββατόβραδο» του Γιάννη Σπανού στα οποία συμμετείχε ο Μητσιάς) κι έτσι, προς τα τέλη του 1971 η εταιρεία αποφάσισε να εκδώσει τα πιο αντιπροσωπευτικά εξ αυτών σ’ ένα δίσκο 33 στροφών, τον πρώτο του ερμηνευτή ως ένα αντιπροσωπευτικό «πορτραίτο» του.

Περιλαμβάνονται οι πιο χαρακτηριστικές και διαχρονικές στιγμές από την «Πόλη μας», πασίγνωστα τραγούδια του Μούτση και δύο από τα πρώτα της Ελένης Καραΐνδρου, σε εντελώς διαφορετικό ύφος από εκείνο που τη συνηθίσαμε πολλά χρόνια αργότερα, όταν επένδυε μουσικά τις ταινίες του αξέχαστου Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα πρώτο …best of του Μανώλη Μητσιά και οι τίτλοι των τραγουδιών συνηγορούν ως προς τον συγκεκριμένο χαρακτηρισμό. Μια ματιά σ’ αυτούς θα σας πείσει για του λόγου το αληθές…

Στο οπισθόφυλλο υπάρχει ένα μικρό βιογραφικό σημείωμα του ερμηνευτή στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Όσο αγαπιόμαστε τα δυο (Λ. Κηλαηδόνη)
02) Στην Ελευσίνα μια φορά (Δ. Μούτση-Β. Ανδρεόπουλου)
03) Αχ Μαρία (Λ. Κηλαηδόνη-Γ. Λογοθέτη)
04) Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό (Λ. Κηλαηδόνη-Μ. Ελευθερίου)
05) Το Μαρικάκι (Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου)
06) Κυριακή πρωί (Β. Γραμματικόπουλου)
07) Αυτά τα χέρια (Δ. Μούτση-Λ. Παπαδόπουλου)
08) Κοίταξε να δεις (Λ. Κηλαηδόνη-Γ. Λογοθέτη)
09) Η φωτογραφία (Λ. Κηλαηδόνη-Κ. Μητροπούλου)
10) Δεν είναι αυλή να δροσιστείς (Ελ. Καραΐνδρου)
11) Έλα αύριο βράδυ στις εννιά (Ελ. Καραΐνδρου)
12) Μη ρωτάς (Δ. Μούτση-Ν. Γκάτσου)

ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ
«ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ/4» (COLUMBIA SCXG 89)

 

Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’70 σήμαναν την «οπισθοχώρηση» των δίσκων 45 στροφών και την έναρξη της απόλυτης κυριαρχίας εκείνων των 33, η οποία διατηρήθηκε ως τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Βλέπετε, η εξέλιξη της τεχνολογίας σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά της και αφήνει μόνο τις αναμνήσεις από εκείνα που έφυγαν…

Συνεπώς, οι εταιρείες ήταν υποχρεωμένες να εκδίδουν «μεγάλους» δίσκους με καινούργια τραγούδια κι όχι να «βολεύονται» με συλλογές από 45άρια ή συμμετοχές κάποιου ερμηνευτή σε δουλειές διαφόρων συνθετών και να κυκλοφορούν το «πορτραίτο» του.

Στα τέλη του 1972 λοιπόν, κυκλοφορεί το τελευταίο άλμπουμ του Στράτου Διονυσίου με «έτοιμο» υλικό από τις 45 στροφές κι έχει τίτλο «4», αφού ήταν το τέταρτο προσωπικό του που εκδόθηκε. Περιλαμβάνει ως επί το πλείστον πασίγνωστα και διαχρονικά τραγούδια, από τα οποία θα πρέπει να σταθούμε σ’ εκείνα του Άκη Πάνου που είναι και τα τελευταία που γράφει ο σπουδαίος κι αείμνηστος δημιουργός για τη φωνή του τραγουδιστή.

Έτσι, κλείνει ένα σημαντικότατο κεφάλαιο στην πορεία και των δύο, το οποίο είχε ανοίξει το 1967 και για σχεδόν μια πενταετία είχε προσφέρει αληθινά «διαμάντια» στο λαϊκό τραγούδι. Η στενή φιλία που τους συνέδεε είχε αρχίσει να «ξεθωριάζει» (ήταν γνωστές οι εμμονές και οι «παραξενιές» του Πάνου όσον αφορά τις σχέσεις του με τις εταιρείες, γεγονός που έβρισκε αντίθετο τον Διονυσίου), ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν εντελώς διαφορετικούς καλλιτεχνικούς δρόμους.

Εκτός αυτών, υπάρχουν και τρία (από τα πέντε) τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου που είχε ερμηνεύσει ο Στράτος στον δίσκο του συνθέτη «4.5.3.», δύο του Αντώνη Ρεπάνη κι από ένα του Μίμη Πλέσσα, του Βασίλη Δημητρίου και του ίδιου του Διονυσίου.

Όπως είπαμε και παραπάνω, τα περισσότερα είναι από γνωστά έως πασίγνωστα και πλέον «κλασικά». Άλλωστε, είχαν ήδη «κάνει καριέρα» στους ραδιοφωνικούς σταθμούς της εποχής μέσα από τις 45 στροφές και οι τίτλοι που θα δείτε παρακάτω μιλούν από μόνοι τους…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Στο σταθμό του Μονάχου (Α. Πάνου)
02) Ο τρίτος άνθρωπος (Γ. Χατζηνάσιου-Θ. Σοφού)
03) Καρδιά μου αλήτισσα (Αντ. Ρεπάνη-Μ. Γαβριηλίδη)
04) Άμα πεθάνω εγώ για σε (Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου)
05) Να είχα το κουράγιο (Α. Πάνου)
06) Ήταν ψεύτικα (Α. Πάνου)
07) Αφιλότιμη (Γ. Χατζηνάσιου-Τ. Οικονόμου)
08) Ο κουμπαράς (Γ. Χατζηνάσιου-Θ. Σοφού)
09) Εγώ καλά σου τα ‘λεγα (Α. Πάνου)
10) Μη μου θυμίζετε (Στρ. Διονυσίου)
11) Ζήσαμε και δε ζήσαμε (Β. Δημητρίου-Μ. Ελευθερίου)
12) Να ‘ταν και να ‘ρθει ένας καιρός (Αντ. Ρεπάνη-Μ. Γαβριηλίδη) 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here