«Θέλω να πιστεύω ότι το καλό πάντα αναδεικνύεται».

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στη Μαριάνα Πουτακίδου
Φωτογράφηση: Μάριος Γκούβας
Music Corner – 5/2/2014

Γεννημένη μέσα στη μουσική, από μικρή ηλικία την «κατέκτησε» το πιάνο. Με σημαντικές σπουδές στο ενεργητικό της έχει συνεργαστεί τα τελευταία είκοσι, σχεδόν, χρόνια με πολλά αξιόλογα ονόματα της μουσικής σκηνής. Το πλήρωμα του χρόνου ήρθε φέτος για την πρώτη προσωπική δισκογραφική της δουλειά με τίτλο “Los eroticos”. Ο λόγος για την Τάνυα Νικολούδη, μια ιδιαίτερη καλλιτέχνιδα που αν δεν την κέρδιζε η μουσική θα γινόταν… πιλότος μαχητικών αεροσκαφών!

Η συζήτηση μαζί της έγινε στο αγαπημένο μας στέκι La Soiree de Votanique”!

nikoloudi_tania_interview_2014_02_03

Music Corner: Ποια είναι η πρώτη μουσική σου ανάμνηση;
Τάνυα Νικολούδη: Η πρώτη μου ανάμνηση είναι από την ηλικία των τριών χρόνων. Στο σπίτι υπήρχαν διάφορα όργανα, παρόλα αυτά με τράβηξε το πιάνο. Ήταν ένα πολυφωνικό όργανο το οποίο έβγαζε αρμονίες για μένα, πολλές αρμονίες σε αντίθεση με τα σολιστικά όργανα. Υπήρχε λοιπόν πιάνο στο σπίτι και κατευθείαν όρμησα. Προσπαθούσα να βγάλω ήχους και με το πιάνο και με τη φωνή. Αυτή είναι η πρώτη μου ανάμνηση σε σχέση με τη μουσική, εκτός βέβαια από την οικογένειά μου στην οποία είναι σχεδόν όλοι μουσικοί. Τους έβλεπα να παίζουν και να τραγουδούν. Υπήρχε πάντα μουσική στο σπίτι. Ακούγαμε Τρίτο Πρόγραμμα στο ραδιόφωνο.

Music Corner: Ποια ήταν τα μουσικά σου ακούσματα στην παιδική και εφηβική ηλικία;
Τάνυα Νικολούδη:
Η μαμά μου άκουγε κλασική μουσική. Οι επιρροές που είχα από τον πατέρα μου ήταν ξένη μουσική. Η μουσική που έβγαζε τότε η ECM η γερμανική δισκογραφική εταιρεία, με σπουδαίους καλλιτέχνες. Εκεί μυήθηκα. Μεγαλώνοντας ακολούθησα κι εγώ το ρεύμα στην ξένη μουσική, δηλαδή στα 80s. Madonna, Michael Jackson και όλους αυτούς.

Music Corner: Βρίσκεσαι στα μουσικά πράγματα από το 1995 και έχεις στο ενεργητικό σου συνεργασίες με αξιόλογους καλλιτέχνες. Omar Faruk Tekbilek, Haig Yatzijan, Natassa Atlas, Ross Daily, Αναστασία Μουτσάτσου, Νίκο Ξυδάκη κ.α. Είναι σημαντικό για έναν νέο καλλιτέχνη να έρχεται σε επαφή με τέτοια ονόματα;
Τάνυα Νικολούδη:
Η κάθε συνεργασία είναι διαφορετική. Είναι πανέμορφα. Ήταν μάθημα για μένα όλα αυτά τα χρόνια. Η κάθε συνεργασία έχει το δικό της άρωμα και το δικό της χρώμα. Η κάθε εμπειρία είναι διαφορετική. Πήρα πολλά από αυτούς τους ανθρώπους. Πιστεύω ότι έδωσα κι εγώ ότι καλύτερο είχα να δώσω. Η Natassa Atlas λ.χ. ήταν μαζί με τους Avaton, ένα group που τραγουδούσε στα αρχαία ελληνικά και δεν υφίσταται πλέον. Παρόλα αυτά περάσαμε μια χρονιά μαζί σε περιοδείες και ήταν πολύ όμορφα! Είναι μία από τις συνεργασίες που μου έχει μείνει. Στις περισσότερες συνεργασίες μου μέχρι τώρα έχω λειτουργήσει σαν πιανίστα παρά σαν τραγουδίστρια. Έχω λιγότερες συνεργασίες σαν σολίστ στη φωνή.

Music Corner: Γιατί άργησε τόσο πολύ η προσωπική δισκογραφία;
Τάνυα Νικολούδη:
Το “Los eroticos” θεωρείται πρώτη προσωπική δουλειά γιατί γράφεται και το όνομά μου επάνω. Συνθέτης είναι ο Μιχάλης Νικολούδης. Σίγουρα είναι μια άκρως προσωπική υπόθεση. Υπήρξαν δισκογραφικές συνεργασίες στο παρελθόν, αλλά ήταν μοιρασμένες. Δεν μπορώ να παρακάμψω τη συνεργασία μου με το Βαγγέλη Κατσούλη στο “The silent voyage” και τη συνεργασία μου με το Βαγγέλη Βαζαίο στο «Mια νύχτα ταξίδι», όπου εκεί ενορχήστρωσα και τραγούδησα τα κομμάτια του δίσκου. Όλα ήταν κατά το ήμισυ. Ήταν ο συνθέτης και ο ερμηνευτής που ήμουν εγώ. Στην προκειμένη περίπτωση έχω τη χαρά να το έχω όλο πάνω μου.

nikoloudi_tania_interview_2014_02_09

Music Corner: Το “Los eroticos” είναι ένα ιδιαίτερο project. Πες μας δυο λόγια;
Τάνυα Νικολούδη:
Μετά από εκτεταμένη έρευνα της επιμελήτριας του δίσκου Katerina Mandilas πάνω σε εκατοντάδες ποιήματα ισπανόφωνων ποιητών από όλο τον κόσμο -όχι απαραίτητα Ισπανών άλλα ισπανόφωνων- κατέληξε σε κάποια ερωτικά ποιήματα. Τα διαβάσαμε με τον Μιχάλη και αποφάσισε να μελοποιήσει κάποια από αυτά. Δοκιμάσαμε στο studio να δούμε αν μπορώ να τα ερμηνεύσω και αν θα του αρέσει το αποτέλεσμα. Κάναμε μια ανιχνευτική προσπάθεια, είδαμε ότι ήταν όμορφο και είπαμε ότι θα ήταν καλό να τη συνεχίζαμε παρέα αυτή τη δουλειά. Μιλώ πορτογαλικά Βραζιλίας οπότε αυτό βοήθησε πάρα πολύ να ερμηνεύσω στα ισπανικά, γιατί η γλώσσα δεν είναι κάτι που απλώς το λες. Πρέπει να μπεις και στο συναίσθημα και στον ήχο της γλώσσας. Έτσι ξεκίνησε αυτό το project το καλοκαίρι του 2013 και ολοκληρώθηκε τώρα.

Music Corner: Γιατί μελοποιημένη ποίηση;
Τάνυα Νικολούδη:
Είναι πολύ συγκεκριμένος ο λόγος. Σε όλα αυτά τα ποιήματα που διαβάσαμε είναι ο ερωτισμός ο οποίος εμπεριέχεται, αλλά δεν είναι κραυγαλέος. Δεν είναι προφανής, δε φωνάζει. Εμπεριέχεται μέσα σε έννοιες και λεπτές αποχρώσεις. Μια από τις ποιήτριες του δίσκου, πολύ τολμηρή, είναι η Sor Juana Inés de la Cruz. Έζησε σε μια πολύ σκληρή περίοδο, τον 17ο αιώνα, όπου η μόρφωση και η καλλιέργεια για τις γυναίκες ήταν κάτι απαγορευτικό. Αυτή αποφάσισε να γίνει καλόγρια. Εγκατέλειψε τα πάντα και έγινε καλόγρια για να μην παντρευτεί και ζήσει μια συμβατική ζωή. Έγραψε κάποια ποιήματα τα οποία είναι εξαιρετικά τολμηρά για την εποχή της, παρόλο που τονίζω πως ο ερωτισμός δεν είναι κραυγαλέος μέσα από λέξεις χυδαίες και πρόστυχες. Αυτό με γοήτευσε. Για τον Lorca γνωρίζουν οι πάντες. Ο José Marti Pérez είναι εθνικός ήρωας στην Κούβα. Πολέμησε για την ελευθερία και την πολιτική ανεξαρτησία της χώρας. Θαυμάζεται και λατρεύεται στην Κούβα εξίσου όσο και ο Τσε, και έχει αφήσει τεράστιο λογοτεχνικό και θεατρικό έργο.

Music Corner: Ο εκάστοτε καλλιτέχνης συστήνεται μέσα από την πρώτη του δισκογραφική δουλειά. Εσύ πώς θα σύστηνες τον εαυτό σου μέσα από το “Los Eroticos”;
Τάνυα Νικολούδη:
Ως ερμηνεύτρια σε αυτή τη δουλειά δοκιμάζω κάτι νέο για μένα φωνητικά. Οι δουλειές που έκανα μέχρι τώρα είχαν άλλες φωνητικές απαιτήσεις. Στην παρούσα φάση, εφαρμόζω αυτά που μου δίδαξε η Πίτσα Φωτιάδου στο κλασικό τραγούδι. Προσπαθώ να τραγουδώ με μια κλασική τοποθέτηση στην φωνή, σε αντίθεση με αυτά που έκανα παλιότερα όπως jazz, βραζιλιάνικη jazz αυτοσχεδιασμούς που ήταν πιο βατά πράγματα. Αυτή τη φορά νιώθω ότι φωνητικά κολυμπώ σε πιο βαθιά νερά. Δε θα έλεγα ποτέ ότι είμαι λυρική τραγουδίστρια, γιατί δεν είμαι και ούτε θέλω να είμαι, αλλά θα ήθελα να πω ότι ερμηνευτικά έχω μπει στον δρόμο που κινούνται και οι κλασικές τραγουδίστριες.

Music Corner: Αν αναλογιστεί κανείς ότι και η ίδια γράφεις μουσική, γιατί δεν επέλεξες να γράψεις εσύ τη μουσική του δίσκου;
Τάνυα Νικολούδη:
Δε θα μπορούσα να τα αγγίζω γιατί ήταν δουλειά και έμπνευση του Μιχάλη. Τα άκουσα και μαγεύτηκα. Παρόλα αυτά θέλω και ελπίζω στο επόμενο CD να είναι δικές μου συνθέσεις. Αν βέβαια προκύψει στον Μιχάλη κάτι που θα με μαγέψει, πάλι αυτό θα κάνω.

Music Corner: Αισθάνεσαι ότι ο δίσκος αυτός μουσικά απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο και σχετικά περιορισμένο κοινό;
Τάνυα Νικολούδη:
Θα έλεγα ότι το κοινό μοιράζεται σε δύο κατηγορίες. Παλαιότερα το κοινό που με άκουγε ήταν το μικρό κοινό που ακούει jazz μουσική. Με το “Los eroticos”, επειδή έχει κάποιες jazz αρμονίες, πιάνουμε αυτό το κοινό, αλλά επειδή κινούμαστε και σε κλασικούς δρόμους κάποιοι άνθρωποι λάτρεις της κλασικής μουσική θα ενδιαφερθούν γι’ αυτό το άκουσμα. Οπότε το κοινό στο οποίο απευθύνομαι είναι άνθρωποι που ακούνε και jazz και κλασική μουσική και ίσως bel canto. Ίσως και λίγο musical γιατί υπάρχει θεατρικότητα στην ερμηνεία μου σε αυτό τον δίσκο.

nikoloudi_tania_interview_2014_02_01

Music Corner: Ποια είναι η άποψή σου για τους νέους και τις μουσικές τους επιλογές;
Τάνυα Νικολούδη:
Το δικό μου κοινό δεν είναι τόσο νεανικό. Ίσως είναι ηλικίες 30+. Τα παιδιά από 30 ετών και κάτω ίσως πηγαίνουν με το ρεύμα της εποχής και καλά κάνουν αν έτσι νιώθουν. Έχουν την ανάγκη να βγουν στα clubs να ακούσουν δυνατή μουσική, να εκτονωθούν και να ξεσπάσουν.

Music Corner: Ποια πιστεύεις ότι είναι η καλύτερη προβολή για έναν ερμηνευτή και τη δουλειά του;
Τάνυα Νικολούδη:
Πρωτίστως το internet. Η τηλεόραση για μένα έχει πεθάνει. Είναι ένα μέσο που ευτυχώς ή δυστυχώς πεθαίνει. Το ραδιόφωνο παραμένει. Πρώτα όμως έρχεται το internet και έπειτα το ραδιόφωνο. Ούτε οι αφίσες στους δρόμους είναι κάτι στο οποίο πλέον πιστεύω. Ο κόσμος έχει κουραστεί από τον βομβαρδισμό όλων αυτών. Το internet είναι το μέσο της εποχής και πρέπει όλοι να συμβαδίζουμε με την εποχή μας. Όπως έκλεισαν οι δισκογραφικές εταιρείες και τα περισσότερα πλέον γίνονται ψηφιακά, έτσι και ο καλλιτέχνης πρέπει να ακολουθήσει το μέσο της εποχής.

Music Corner: Τα παιδιά των καλλιτεχνών κουβαλούν πάντα το φορτίο του ονόματός τους. Εσύ βίωσες ποτέ αυτό το άγχος;
Τάνυα Νικολούδη:
Αντιθέτως! Όταν 14 χρονών έπαιζα μουσική, τραγουδούσα και συνέθετα, το άγχος μου ήταν όταν οι γονείς μου αρνήθηκαν να γίνω πιλότος μαχητικών (γέλια). Για τη μουσική υπάρχει πάντα υποστήριξη, επιβράβευση και εποικοδομητική κριτική. Ούτε υπάρχει στην περίπτωσή μου τουλάχιστον αυτό που λένε «η σκιά του πατέρα». Ο Μιχάλης υπήρξε συνεργάτης και φίλος από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Δεν υπήρξε ποτέ ανταγωνισμός, ούτε με τον αδερφό μου που είναι βιολιστής. Είμαστε μια παρέα. Το άγχος ήταν που δεν έγινα πιλότος μαχητικών!

Music Corner: Να μείνω λίγο σε αυτό; Δεν είναι κάτι που ακούς συχνά…!
Τάνυα Νικολούδη:
Δεν τα ήθελα για να κάνω πόλεμο. Είμαι φίλος της ειρήνης δεν είμαι βίαιος άνθρωπος! Μου αρέσουν τα αεροπλάνα και οι αιθέρες. Μου αρέσει να πετώ και κάνω bungee jumping για να εκτονωθώ. Αλλά ποτέ κάτι για πόλεμο. Ήθελα να έχω ένα μαχητικό για να πηγαίνω βόλτες! Μου αρέσει η ταχύτητα και τα μαχητικά ξεπερνούν την ταχύτητα του ήχου. Το αμέσως επόμενο είναι το διαστημόπλοιο! Το να γίνω πιλότος όμως θα απαιτούσε να πάω στη σχολή Ικάρων και να έχω βαθμούς 19,9. Με όλα τα ωδεία και τις μουσικές σπουδές, αυτό το όνειρο δεν ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθεί…

Music Corner: Ποια θεωρείς ότι είναι τα βασικά προσόντα που πρέπει να έχει ένας νέος καλλιτέχνης για να μπορεί να υπάρξει στα μουσικά πράγματα;
Τάνυα Νικολούδη:
Η κλασική παιδεία είναι το Α και το Ω για οποιαδήποτε τέχνη. Για εμένα είναι το αλφαβητάρι. Είναι όπως μια παλέτα χρωμάτων για έναν ζωγράφο. Μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί τα χρώματα, αλλά από εκεί και πέρα είναι και στο δικό του χέρι το πώς θα τα χρησιμοποιήσει. Δίνονται οι βάσεις από τα ωδεία, οι οποίες είναι πολύ γερές, αλλά από εκεί και πέρα είναι στο χέρι του καθενός πώς θα εξελίξει αυτό το πράγμα, τί θα δημιουργήσει και πώς θα το βγάλει παραέξω. Όσον αφορά τα μαθήματα φωνητικής και κλασικού τραγουδιού θεωρώ ότι είναι απαραίτητα για μια τραγουδίστρια που θέλει να τραγουδήσει στη Λυρική, στο Μέγαρο ή στο Ηρώδειο και θέλει να βγάλει μια δυνατή φωνή χωρίς μικρόφωνο και την άλλη μέρα να «ζουν» οι φωνητικές τις χορδές και να μην έχουν βγάλει πολύποδες. Ωστόσο τα μαθήματα φωνητικής είναι απαραίτητα και για μία κοπέλα που τραγουδάει σε ένα μαγαζί, σε μια πίστα έτσι ώστε να μην κουράζει τις φωνητικές τις χορδές και να μπορεί να βγάλει ένα τρίωρο ή τετράωρο πρόγραμμα χωρίς να έχει πρόβλημα. Είναι απαραίτητο εργαλείο για να μπορέσει κάποιος να επιβιώσει και μετά τα 40 του.

Music Corner: Η σημερινή κατάσταση τι συναισθήματα σου δημιουργεί;
Τάνυα Νικολούδη:
Αχ! Θλίψη για όλους. Για τα πιτσιρίκια που δεν ξέρουν αν θα σπουδάσουν ή όχι. Αν αξίζει τον κόπο στην καλύτερή τους ηλικία. Θλίψη για τους ανθρώπους της δικής μου γενιάς. Θεωρώ ότι είμαστε και εμείς στην καλύτερη μας ηλικία και ήρθε και μας έκατσε αυτό το πράγμα σαν πέλεκυς στο κεφάλι. Θλίψη όμως και για τους γεροντότερους οι οποίοι δούλεψαν μια ζωή, για να ζήσουν τώρα αυτές τις καταστάσεις. Όσον αφορά την τέχνη και την κρίση θέλω να πιστεύω ότι το καλό πάντα αναδεικνύεται … και με λίγη τύχη βέβαια. Τις γνωριμίες ξέχνα τις. Αν αυτή τη στιγμή τηλεφωνήσει κανείς στον πιο γνωστό καλλιτέχνη της Ελλάδος και του πει: «Είμαι άνεργος, θέλω δουλειά βοήθα με», η απάντηση θα είναι «Ξέρεις, φίλε μου, έχω άλλους δέκα που περιμένουν».

Music Corner: Πιστεύεις ότι τα πράγματα ενδεχομένως να ήταν πιο εύκολα παλαιότερα;
Τάνυα Νικολούδη:
Υπήρχαν λιγότεροι καλλιτέχνες, λιγότεροι άνθρωποι που ήθελαν να βγάλουν το ψώνιο τους αν θέλεις και φυσικά τα μέσα διάδοσης της τέχνης ήταν πιο περιορισμένα. Άλλαξαν τα πράγματα.

nikoloudi_tania_interview_2014_02_10

Music Corner: Αν σου ζητούσα να μου πεις δύο ονόματα που θεωρείς κορυφαίες καλλιτεχνικές μορφές έναν παγκοσμίως και έναν για την Ελλάδα ποιους θα μου έλεγες;
Τάνυα Νικολούδη:
Egberto Gismonti! Το ίνδαλμά μου. Φίλος ζωής και δάσκαλος. βραζιλιάνος συνθέτης, πιανίστας και κιθαρίστας. Είναι εκείνος που καθόρισε την μουσική μου εξέλιξη σαν πιανίστα και σαν συνθέτρια. Όσον αφορά τα ελληνικά δεδομένα θα σου πω ποιος μου αρέσει και με έχει συγκινήσει πάρα πολύ. Έχω συνεργαστεί μαζί του και μ’ αρέσει πάρα πολύ ο Χρήστος Θηβαίος. Οι δύο καλλιτέχνες βέβαια δε συγκρίνονται είναι εντελώς διαφορετικοί. Στην Ελλάδα δεν μπορώ να περιοριστώ σε έναν.

Music Corner: Στις 14 Φεβρουαρίου θα εμφανιστείς στη νεοκλασική αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου «Παρνασσός». Τι θα ακούσουμε εκείνη τη βραδιά;
Τάνυα Νικολούδη:
Η συναυλία θα γίνει μαζί με τον Μιχάλη Νικολούδη και τον Ντίνο Καλύβα ο οποίος είναι ένας εξαιρετικός τενόρος. Μαζί μας θα είναι ένας φυσαρμονικίστας ο Χρήστος Πολύδωρος, στα κρούστα ο Σόλης Μπαρκή και στα πλήκτρα ο Άκης Μελής. Θα πούμε κομμάτια από το “Los eroticos”, πολύ γνωστές άριες από κλασικές όπερες, κάποια τραγούδια bel canto και κάποια από musical.

Music Corner: Η ημέρα εκείνη είναι του Αγίου Βαλεντίνου και δεδομένου ότι o δίσκος και το live τιτλοφορείται “Los eroticos”, δεν μπορώ παρά να ρωτήσω τι θέση έχει ο έρωτας στη ζωή σου;
Τάνυα Νικολούδη:
Κυρίαρχη! Αν δεν αγαπάς αυτό που κάνεις. Αν δεν αγαπάς τους ανθρώπους που έχεις δίπλα σου τίποτα δε γίνεται σωστά. Έρωτας για τα πάντα. Έρωτας για τον ήλιο που βγαίνει το φεγγάρι. Έρωτας για το θείο δώρο του να σηκώνομαι κάθε πρωί, να αναπνέω και να αντιλαμβάνομαι ότι είμαι καλά.

Music Corner: Ποια είναι τα σχέδιά σου για το μέλλον;
Τάνυα Νικολούδη:
Γράφω μουσική για το δεύτερο CD. Έχω έμπνευση. Θα κινηθώ πάνω κάτω στο ίδιο ύφος χωρίς να είναι το ίδιο πράγμα. Ήδη έχω ξεκινήσει και γράφω. Ευελπιστώ ότι θα βρω και μια καλή ορχήστρα να παίξει τα κομμάτια, γιατί είναι συμφωνικά έργα που αφορούν ορχήστρες εγχόρδων και θα κοιτάξω και το θέμα της φωνής, γιατί δεν θα ήθελα να γίνει ένας δίσκος ορχηστρικός. Τώρα, αν έρθει ο Νικολούδης και μου πει: «σου έχω αυτό» και με μαγέψει πάλι, πάλι θα κάνω κάτι μαζί του.

Music Corner: Θέλω να κλείσουμε με το στίχο από το δίσκο σου που σε εκφράζει αυτή την περίοδο;
Τάνυα Νικολούδη:
Είναι από το τραγούδι “Amor y Anhelo” δηλαδή «Έρωτας και λαχτάρα» και λέει η Salome Urena de Henriquez: “Tuya es mi vida, tuya mi suerte, de ti mi dicha pende o mi mal”, που θα πει: «δική σου η ζωή μου, δική σου η μοίρα μου, από σένα εξαρτάται η ευτυχία μου»!

——————

*** Ευχαριστούμε το bar “La Soiree de Votanique” (Καστοριάς 38, Βοτανικός, τηλ. 210 3471401) για τη φιλοξενία
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή οπτικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here