Φωτορεπορτάζ: Δημήτρης Κονιδάρης

Η βραδιά της 17ης  Αυγούστου ήταν εντελώς ξεχωριστή στο αρχαίο θέατρο του Ορχομενού Αρκαδίας. Σε έναν, ούτως ή άλλως, όμορφο και ιστορικής αξίας χώρο πραγματοποιήθηκε μια υπέροχη συναυλία με τον Λάκη Χαλκιά και τη Σοφία Παπάζογλου που απέδωσαν εξαιρετικά πολλά ιστορικά τραγούδια της Ελληνικής μουσικής.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, τον Δήμο Τρίπολης, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρκαδίας και την Τοπική Κοινότητα Ορχομενού. Ήταν χωρισμένη σε δύο μέρη. Το πρώτο περιλάμβανε μελοποιημένα ποιήματα των Γιώργου Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Γιάννη Ρίτσου και Νίκου Γκάτσου ενώ το δεύτερο ήταν αφιερωμένο στους δύο σημαντικότερους ερμηνευτές του λαϊκού τραγουδιού Στέλιο Καζαντζίδη και Γρηγόρη Μπιθικώτση. Ακούστηκαν επίσης διάφορα αποσπάσματα  έργων των ανωτέρω ποιητών από την ερασιτέχνη ηθοποιό Παναγιώτα Ξύδη. Μετά το τέλος του πρώτου μέρους ακούστηκε κι ένα ιστορικό τραγούδι σε στίχους Μάνου Ελευθερίου ως φόρος τιμής στο μεγάλο δημιουργό που έφυγε πέρυσι.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με Σεφέρη και  την απαγγελία του ποιήματος «Η θάλασσα». Έπειτα οι μουσικοί μας χάρισαν ένα από τα διασημότερα ορχηστρικά του Μίκη, τους Χαρταετούς, και ακολούθησε ένα κλασικό κομμάτι του Γιάννη Μαρκόπουλου, «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου», τραγουδισμένο κι από τους δύο ερμηνευτές. Τη σκυτάλη πήραν δύο πασίγνωστες επιτυχίες του Μίκη Θεοδωράκη: «Στο περιγιάλι το κρυφό» από τον Χαλκιά και «Λίγο ακόμα» από την Παπάζογλου.

Εν συνεχεία ήταν η σειρά του Οδυσσέα Ελύτη με το Άξιον Εστί που ξεκίνησε με τη «Μεγάλη Έξοδο» από την Π. Ξύδη. Ακολούθησαν τρία από τα γνωστότερα αριστουργήματα του Μίκη: «Ανοίγω το στόμα μου» από τον Χαλκιά, «Της Αγάπης αίματα» από την Παπάζογλου και «Της Δικαιοσύνης ήλιε νοητέ» από τον Χαλκιά. Ευνόητο είναι ότι τα τραγούδια αυτά βοήθησαν τον κόσμο να ζεσταθεί για τα καλά και να σιγοτραγουδά μαζί με τους ερμηνευτές.

Τρίτος ποιητής ήταν ο Γιάννης Ρίτσος με την Π. Ξύδη να απαγγέλει τον «Ελληνικό Λαό» και τρία ακόμα σπουδαία κομμάτια:

  • «Δεν κλαίω γι’ αυτά που μου ‘χεις πάρει» από την «Πικραμένη γενιά» του Μάριου Τόκα που ακούστηκε από τον Χαλκιά ο οποίος, τονιστέον, ήταν κι ο πρώτος ερμηνευτής του εν λόγω τραγουδιού.
  • Το συγκλονιστικό «Μέρα Μαγιού» με την Παπάζογλου από τον Επιτάφιο του Μίκη και
  • «Εδώ το φως» (Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα) με τον Χαλκιά από τα «18 Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας» σε μουσική του Μίκη.

Τα επόμενα τραγούδια ήταν του Νίκου Γκάτσου: «Μάνα μου Ελλάς»  και «Το δίχτυ» σε μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου   με τον « Τσάμικο» του  Μάνου Χατζιδάκι να ολοκληρώνει την τριάδα.

Στο σημείο αυτό τελείωσε το πρώτο μέρος και ακούστηκαν τα θρυλικά  «Μαλαματένια λόγια» του Γιάννη Μαρκόπουλου σε στίχους Μάνου Ελευθερίου όπου οι δύο ερμηνευτές ήταν πράγματι καταπληκτικοί γι’ άλλη μια φορά.

Στη συνέχεια παρουσιάστηκε ένα βιογραφικό του Στέλιου Καζαντζίδη και μερικές από τις γνωστότερες επιτυχίες του όπως «Η ζωή μου όλη», «Αγριολούλουδο», «Μανούλα θα φύγω», «Αλλοτινές μου εποχές», «Πάρε τα χνάρια μου να με βρεις»,  «Ό,τι αγαπάω εγώ πεθαίνει», «Γυάλινος κόσμος», «Και ας παν στην  ευχή τα παλιά» και «Τα όνειρα που χτίζονται».

Το πρόγραμμα τελείωσε με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση ο οποίος είχε, ως γνωστόν,  πρωτοτραγουδήσει πολλά από τα τραγούδια του πρώτου μέρους. Αφού παρουσιάστηκε ένα λιτό βιογραφικό του, ακούστηκαν κομμάτια όπως «Επίσημη αγαπημένη», «Ρίξε μια ζαριά καλή»,  «Θα κλείσω τα ματιά», «Ρολόι κομπολόι», «Σε τούτο το στενό», «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν», «Η άμαξα μες τη βροχή» και «Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα».

Η συμμετοχή του κόσμου και στο δεύτερο μέρος, ειδικά στα τραγούδια του Μπιθικώτση, ήταν έντονη.

Το πρόγραμμα τελείωσε με Μίκη Θεοδωράκη και το «Στρώσε το στρώμα σου»  από τη «Γειτονιά των αγγέλων» με τους καλλιτέχνες να καταχειροκροτούνται από τους παρισταμένους. Σημειωτέον ότι η προσέλευση του κόσμου ήταν αθρόα αφού κατέκλυσε όλες τις θέσεις, βολικές ή μη, του αρχαίου θεάτρου.

Για τους πρωταγωνιστές της  βραδιάς μόνο καλά λόγια έχουμε να αναφέρουμε. Ο μεγάλος Λάκης Χαλκιάς, από τους σημαντικότερους ερμηνευτές της χώρας μας κατά την τελευταία πεντηκονταετία, έχει βρει το ελιξίριο της νεότητας. Με το όμορφο και τόσο αναγνωρίσιμο ηχόχρωμα της φωνής του συν την μοναδική του άρθρωση ήταν απολαυστικός σε όλες τις ερμηνείες του. Άλλωστε,  διαθέτοντας την απαραίτητη τεχνική, δύναμη και ορμή που απαιτούσαν τα κομμάτια,  θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ανενδοιάστως ότι διδάσκει ερμηνεία.

Η εξαιρετική Σοφία Παπάζογλου ήταν εκφραστικότατη και πειστικότατη με τη, γεμάτη σφρίγος, φωνή της να έχει τον απαραίτητο λυρισμό ανάλογα με την περίπτωση (π.χ. στο Μέρα Μαγιού). Κατ’ επέκταση, μόνο ως ιδανική θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε σε όλες τις εκτελέσεις. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο για την καλλίφωνη ερμηνεύτρια είναι το ότι στάθηκε με μεγάλη άνεση σε διαφορετικά κομμάτια όπως «Της αγάπης αίματα» και το «Αγριολούλουδο». Επίσης, η αφηγήτρια Παναγιώτα Ξύδη απέδωσε στιβαρά με το δέοντα σεβασμό τα ποιήματα των μεγάλων δημιουργών όπως και τα σύντομα βιογραφικά των Καζαντζίδη – Μπιθικώτση.

Αφήνουμε για το τέλος την ορχήστρα που ήταν εκπληκτική. Με μουσικούς άριστης κατάρτισης και εγνωσμένης αξίας απέδωσαν τέλεια όλα τα τραγούδια. Προσωπικά ένιωσα σε κάποια κομμάτια (π.χ Τα ματόκλαδά σου λάμπουν, Ένα όμορφο αμάξι) ότι γινόταν ηχογράφηση για δημιουργία δίσκου. Το παίξιμό τους ήταν τόσο  συναισθηματικά άμεσο που κέρδιζαν τον ακροατή από τις πρώτες νότες της συναυλίας. Οι εκλεκτοί μουσικοί ήταν:

  • Νίκος Ανεμοδουριώτης, μπουζούκι
  • Θανάσης Κελεπούρης, ακορντεόν
  • Κώστας Γιαννάκης, πιάνο
  • Χρήστος Σταυρίδης, κιθάρα
  • Τεό Λαζάρου, μπάσο.

Θα θέλαμε να κάνουμε  μια ξεχωριστή μνεία στον υπεύθυνο ενορχήστρωσης Τεό Λαζάρου που όντας ενθουσιώδης, εκδηλωτικός και εκρηκτικός έδινε τον απαραίτητο ρυθμό σε όλη την ορχήστρα.

Συμπερασματικά είχαμε μια εξαίρετη συναυλία υπό το φως του Αυγουστιάτικου φεγγαριού με αποτέλεσμα να ζήσουμε κάτι αληθινά μυστηριακό, στο οποίο βοήθησε, βεβαίως,  και ο χώρος του αρχαίου θεάτρου. Ασφαλώς αξίζουν θερμότατα συγχαρητήρια σε όλους. Τους ευχαριστούμε για το μαγευτικό δίωρο και τους ευχόμαστε καλό υπόλοιπο καλοκαιριού.

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του MusicCorner.gr…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here