Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΕΒΑΣ – ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ
«ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΓΑΠΗΣ» (COLUMBIA 70832)

Ο δεύτερος προσωπικός δίσκος του Γιάννη Κατέβα, ο μοναδικός στον οποίο υπογράφει εξ ολοκλήρου τη μουσική και η πρώτη ολοκληρωμένη συνεργασία του με τον Γιώργο Κανελλόπουλο, ο οποίος από εκεί και πέρα θα είναι σχεδόν ο αποκλειστικός στιχουργός των άλμπουμ του. Κυκλοφόρησε στα μέσα του 1977, με τον τραγουδιστή να προέρχεται από τη μεγάλη επιτυχία του «Αν γινότανε» ένα χρόνο πριν από τον πρώτο δίσκο του με τίτλο «Και αύριο και πάντα».

Ωστόσο, η δεύτερη δισκογραφική του απόπειρα δεν είχε την ανάλογη υποδοχή από τον κόσμο κι έμεινε σχεδόν στην αφάνεια («άπατος πήγε», μου έχει πει χαρακτηριστικά ο ίδιος ο Κατέβας…). Τούτο οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η Columbia βρισκόταν υπό διάλυση μετά την αποχώρηση του Τάκη Λαμπρόπουλου, οι διευθυντές και οι παραγωγοί αλλάζανε σαν τα πουκάμισα και φυσικά δεν υπήρχε το παραμικρό ενδιαφέρον για την προώθηση των νέων δίσκων που έβγαιναν απλώς για να βγουν…

Είναι κρίμα όμως, γιατί το εν λόγω άλμπουμ περιλαμβάνει ορισμένα πολύ καλά κομμάτια από τα οποία ακούστηκε κάπως το «Του τρένου οι γραμμές». Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες ωραίες στιγμές όπως τα «Αχ γιατί μιλάς» και «Καντάδα» (σε μουσική του σολίστα του μπουζουκιού Δημήτρη Ξαπλαντέρη), ενώ ο Γιάννης Κατέβας μου είπε ότι θεωρεί καλύτερο τραγούδι του δίσκου το «Ποτάμι δίχως θάλασσα»…

Η παραγωγή ήταν του Γιώργου Πετσίλα και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο. Την ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας επιμελήθηκε ο Χάρης Ανδρεάδης.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Του τρένου οι γραμμές
02) Από πάνω εν Αθήναις
03) Ήσουν είσαι και θα είσαι
04) Αχ γιατί μιλάς
05) Ήρθες αργά
06) Άσε με, άσε με
07) Αυτό το κάτι
08) Λίγα και καλά
09) Τι έχει αυτός
10) Καντάδα (Μουσική Δ. Ξαπλαντέρη)
11) Ποτάμι δίχως θάλασσα
12) Άλλοι κι άλλοι

ΑΛΕΚΑ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ
«ΕΛΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ» (COLUMBIA 70833)

Την ίδια εποχή με τα «Τραγούδια αγάπης» που αναφέραμε παραπάνω, κυκλοφόρησε και ο τρίτος προσωπικός δίσκος της Αλέκας Κανελλίδου που είχε την ίδια τύχη από εμπορικής πλευράς μ’ εκείνον του Κατέβα για τους λόγους που ήδη επισημάναμε. Πραγματικά απορώ πώς μια εταιρεία εκδίδει μουσικά άλμπουμ χωρίς την παραμικρή διάθεση να τα διαφημίσει και να τα προωθήσει στο κοινό. Τότε γιατί τα βγάζει; Μόνο και μόνο για να εκπληρωθούν οι όροι ενός συμβολαίου; Ποιος ξέρει…

Εν πάση περιπτώσει, όλα τα προαναφερόμενα δε σημαίνουν απολύτως τίποτε για την αξία του κάθε δίσκου. Άλλωστε, ότι «πουλάει» δεν είναι απαραίτητα το καλύτερο ή το πιο ποιοτικό. Ειδικά στη σημερινή εποχή που «πουλάνε» μόνον οι σαβούρες και τα μουσικά εκτρώματα, δεν αφήνουν να βγούν στην επιφάνεια και ορισμένες πραγματικά καλές προσπάθειες που σίγουρα υπάρχουν, αλλά δε βρίσκουν χώρο μέσα στον ορυμαγδό των «σκουπιδιών» που μας πλασάρουνε τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα…

Επιστρέφοντας στο …σήμερα και στο εν λόγω άλμπουμ, θα πρέπει να σημειώσουμε την πρώτη δισκογραφική συνεργασία της Κανελλίδου με μια δημιουργό που από εκεί και κάτω θα παίξει σημαντικότατο ρόλο στην πορεία της στο χώρο, αλλά και στη ζωή της. Ο λόγος για τη Νινή Ζαχά, η οποία συνέδεσε το όνομά της με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της τραγουδίστριας για αρκετά χρόνια και μάλιστα είναι και κουμπάρες.

Κατά τα λοιπά, ο Γιώργος Κατσαρός υπογράφει έξι τραγούδια κι άλλα δύο ο Γιώργος Μανίκας, ο συνθέτης που με το «Άσε με να φύγω» είχε κάνει την Κανελλίδου γνωστή στο πανελλήνιο το 1974 μέσα από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Τα πιο γνωστά κομμάτια του δίσκου είναι το ομότιτλο (με τον Γιάννη Πάριο στις δεύτερες φωνές) και «Το αύριο σε μένα τι θα φέρει», αλλά και τα υπόλοιπα είναι πολύ καλά με εξαιρετικές ερμηνείες από μια φωνή που τόσο λείπει από τα μουσικά μας πράγματα…

Παραγωγός ήταν ο Νίκος Κιάμος και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο Action με ηχολήπτες τον Γιάννη Τριφύλλη και τον Γιάννη Κιουρκτσόγλου και Columbia με ηχολήπτη τον Τάκη Φιλιππίδη. Ο Γιώργος Κατσαρός ενορχήστρωσε και διηύθυνε τα δικά του τραγούδια, ενώ τα υπόλοιπα ο Χάρης Ανδρεάδης.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Έλα στο σήμερα (Γ. Κατσαρού-Κ. Ρουβέλα)
02) Είμαστε άνθρωποι (Γ. Κατσαρού-Κ. Ρουβέλα)
03) Το αύριο σε μένα τι θα φέρει (Ν. Ζαχά)
04) Ανάμνηση (Γ. Μανίκα-Σ. Τσώτου)
05) Μη το βιάζεις το δάκρυ (Γ. Κατσαρού-Κ. Ρουβέλα)
06) Λάθος εγώ (Ν. Ζαχά)
07) Καλή σου ώρα (Ν. Ζαχά)
08) Τώρα που ‘ναι νωρίς (Γ. Μανίκα-Κ. Ρουβέλα)
09) Δειλινά κι απόβραδα (Γ. Κατσαρού-Κ. Ρουβέλα)
10) Τώρα μη κλαις (Γ. Κατσαρού-Η. Λυμπερόπουλου)
11) Ποτέ δεν είναι αργά (Ν. Ζαχά)
12) Μη (Γ. Κατσαρού-Δ. Ιατρόπουλου)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here