Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΑΒΙΝΑ
«ΠΕΣ ΜΟΥ» (COLUMBIA 70820)

Ο πρώτος προσωπικός δίσκος μιας τραγουδίστριας με σπουδαία φωνή, την οποία θεωρώ από τις κορυφαίες του 20ού αιώνα. Το «καλλιτεχνικό» όνομά της έχει συνδεθεί σχεδόν αποκλειστικά με αυτό του συζύγου της Γιάννη Μαρκόπουλου, ωστόσο στο ξεκίνημα της καριέρας της ερμήνευσε και τραγούδια κι άλλων γνωστών και καταξιωμένων συνθετών, όπως ο Απόστολος Καλδάρας, ο Δήμος Μούτσης κ.α.

 Στο άλμπουμ αυτό που κυκλοφόρησε στις αρχές του 1977, γράφουν για τη φωνή της Βασιλικής Λαβίνα ο Μίμης Πλέσσας, ο Λίνος Κόκοτος (αμφότεροι από τους πιο χαρακτηριστικούς εκπροσώπους του «Νέου κύματος» στη δεκαετία του ’60) και ο Φώτης Μητρόπουλος, ο οποίος έγινε γνωστός κυρίως από τις μουσικές που έγραψε για τηλεοπτικές σειρές.

 Η προσωπική μου άποψη είναι ότι ο δίσκος «σώζεται» εξαιτίας της φωνής της τραγουδίστριας, η οποία πραγματικά σε κάνει να ξεχνάς ότι τα τραγούδια που της δόθηκαν δεν ήταν και ότι καλύτερο. Δε θα πρέπει βεβαίως να παραβλέψουμε το γεγονός ότι εκείνη την εποχή η εταιρεία βρισκόταν υπό διαρκείς διοικητικές ανακατατάξεις και έβγαιναν άλμπουμ «στο πόδι», χωρίς να γίνει η σωστή προετοιμασία και φυσικά προώθηση του προϊόντος. Φαίνεται λοιπόν ότι και η Λαβίνα έπεσε θύμα όλης αυτής της αναταραχής, αλλά πολύ γρήγορα βρήκε το δρόμο της δίπλα στον Γιάννη Μαρκόπουλο…

Όλα τούτα δε σημαίνουν ότι ο δίσκος δεν έχει και κάποια καλά τραγούδια, όπως το ομότιτλο και τα «Αχ η ζωή μου», «Αν είμαι» και «Χωρίς φιλί». Ωστόσο, επιμένω ότι είναι κατώτερα της αξίας και των φωνητικών ικανοτήτων της ερμηνεύτριας, η οποία αμφιβάλλω αν τα θυμάται σήμερα…

Η παραγωγή ήταν του Γιώργου Πετσίλα και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο της Columbia με ηχολήπτες τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο και τον Τάκη Φιλιππίδη, καθώς και στο στούντιο Action με ηχολήπτη τον Γιάννη Τριφύλλη. Οι ενορχηστρώσεις ανήκουν στους συνθέτες, εκτός των τραγουδιών του Μητρόπουλου που τις επιμελήθηκε ο Νέστωρας Δάνας.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Πες μου (Μ. Πλέσσα-Θ. Σοφού)
02) Όλες οι Κυριακές (Μ. Πλέσσα-Θ. Σοφού)
03) Αν είμαι (Μ. Πλέσσα-Λ. Παππά)
04) Ποια είμαι και τι θέλω (Λ. Κόκοτου-Κ. Τριπολίτη)
05) Άτιμο παιδί (Φ. Μητρόπουλου-Β. Τσιμπούλη)
06) Γεια και χαρά σου (Φ. Μητρόπουλου-Β. Τσιμπούλη)
07) Τόσα αγόρια στην Ελλάδα (Λ. Κόκοτου-Β. Τσιμπούλη)
08) Αχ η ζωή μου (Λ. Κόκοτου-Κ. Τριπολίτη)
09) Τα φανταράκια (Λ. Κόκοτου-Β. Τσιμπούλη)
10) Πάρε ξανά το γυρισμό (Μ. Πλέσσα-Γ. Σκούρτη)
11) Χωρίς φιλί (Μ. Πλέσσα-Σ. Φίλντιση)
12) Έτσι κι εγώ σ’ αγάπησα (Μ. Πλέσσα-Κ. Τριπολίτη)
13) Αχ αλί κι αλιά (Λ. Κόκοτου-Β. Τσιμπούλη)

ΛΙΖΕΤΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
«Σ’ ΑΓΑΠΗΣΑ Μ’ ΑΓΑΠΗΣΕΣ» (COLUMBIA 70977)

Έχω γράψει κι άλλες φορές ότι θεωρώ τη Λιζέτα Νικολάου μια πολύ μεγάλη κι εξαιρετικά αδικημένη φωνή. Η νέα γενιά σίγουρα αγνοεί την ύπαρξή της, ωστόσο εκείνοι που γνωρίζουν ν’ ακούνε καλό ελληνικό τραγούδι σίγουρα την έχουν στη θέση που της αξίζει. Ακόμη και σήμερα κάθε φορά που εμφανίζεται σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή, η φωνή της δείχνει ότι δεν έχει αλλάξει καθόλου…

Στις αρχές του 1980 κυκλοφορεί ο δεύτερος προσωπικός δίσκος της, με τραγούδια εξαιρετικών και καταξιωμένων συνθετών: Χρήστος Νικολόπουλος, Αντώνης Βαρδής και βεβαίως Γιάννης Μαρκόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά την ανακάλυψε και την είχε για αρκετά χρόνια στο συγκρότημά του.

Μάλιστα, για τη φωνή της αποφάσισε να ζητήσει στίχους για τη μουσική που είχε γράψει ο ίδιος για το πασίγνωστο σίριαλ του BBC “Who pays the ferryman” κι έτσι δημιουργήθηκε το «Ποιος πληρώνει τον βαρκάρη» με στιχουργό τον Γιάννη Καλαμίτση. Αυτό ήταν και το τραγούδι που ακούστηκε περισσότερο από τον δίσκο κι έκανε επιτυχία.

Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά από τα υπόλοιπα που αξίζει ν’ ακούσετε. Το «Ήρθες νύχτα» του Βαρδή με στίχους Κώστα Τριπολίτη, το ομότιτλο του Μαρκόπουλου, το «Μια γενιά χαμένη» του Νικολόπουλου κ.α. είναι κομμάτια πραγματικά «διαμάντια» που ακόμη και σήμερα τριάντα χρόνια μετά ψάχνουν «μια θέση στον ήλιο». Πραγματικά, είναι κρίμα να μένουν στην αφάνεια τέτοια αριστουργήματα, αλλά πού να βρούνε χώρο μέσα στο ατελείωτο «σκουπιδαριό» που προβάλλουν οι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί;

Παραγωγός ήταν ο Νίκος Κιάμος και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο της Columbia με ηχολήπτες τους Γιώργο Κωνσταντόπουλο, Τάκη Φιλιππίδη και Στέλιο Γιαννακόπουλο και βοηθούς τους Γιάννη Παπαϊωάννου και Κώστα Ράινινγκ. Την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση ορχήστρας επιμελήθηκαν οι Γιάννης Μαρκόπουλος, Χάρης Ανδρεάδης (του Νικολόπουλου) και Κώστας Γανωσέλης (του Βαρδή).

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Ποιος πληρώνει τον βαρκάρη (Γ. Μαρκόπουλου-Γ. Καλαμίτση)
02) Στην Αθήνα (Αντ. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
03) Μαύρα μάτια (Χρ. Νικολόπουλου-Γ. Καλαμίτση)
04) Ώρα σας καλή (Γ. Μαρκόπουλου-Φ. Αγγουλέ)
05) Ο ξεριζωμένος (Χρ. Νικολόπουλου)
06) Ήρθες νύχτα (Αντ. Βαρδή-Κ. Τριπολίτη)
07) Σ’ αγάπησα μ’ αγάπησες (Γ. Μαρκόπουλου-Μ. Κατσαρού)
08) Μια γενιά χαμένη (Χρ. Νικολόπουλου-Μ. Ελευθερίου)
09) Άσπρη χάνδρα (Χρ. Νικολόπουλου-Γ. Καλαμίτση)
10) Βάσανο γλυκό (Αντ. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
11) Άντε Γιώργη μου (Γ. Μαρκόπουλου-Γ. Καλαμίτση)
12) Ο Μεγαλέξανδρος (Αντ. Βαρδή-Αν. Αγγελάκη)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here