Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

 

ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ – ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
«ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ» (LYRA 3570)

Η τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία του «Δρόμου» το 1969, ουσιαστικά «υποχρέωσε» τον Μίμη Πλέσσα και τον Λευτέρη Παπαδόπουλο την επόμενη χρονιά (1970) να κάνουν άλλη μιαν ολοκληρωμένη δουλειά στο ίδιο ύφος και με τους ίδιους ερμηνευτές, δηλαδή τον Γιάννη Πουλόπουλο και τη Ρένα Κουμιώτη η οποία εδώ έχει πιο ενεργή συμμετοχή απ’ ότι στο «Δρόμο». Επιπλέον, δώσανε την ευκαιρία στον νεαρό Γιάννη Θωμόπουλο να κάνει το ντεμπούτο του στη δισκογραφία.

Ωστόσο, οι «Μέρες του καλοκαιριού» δεν είχαν την ίδια επιτυχία με τον «Δρόμο» παρά το γεγονός ότι περιλαμβάνουν εξίσου ωραία τραγούδια, τα οποία «μυρίζουν» ελληνικό καλοκαίρι. Κατά τη γνώμη μου, τούτο οφείλεται περισσότερο στο γεγονός ότι αυτή η καινούργια δουλειά δεν είχε το στοιχείο της έκπληξης όπως η προηγούμενη κι έμεινε στη σκιά της, αφού τα τραγούδια του «Δρόμου» ακούγονταν και τραγουδιούνταν παντού – κάτι που συμβαίνει μέχρι και σήμερα.

Όλα τα παραπάνω βεβαίως δε σημαίνουν ότι ο δίσκος δεν έχει τη δική του ξεχωριστή αξία. Κατ’ αρχήν, περιλαμβάνει μια από τις πιο διαχρονικές κι αγαπημένες επιτυχίες του Πουλόπουλου που είναι το «Ποια νύχτα σ’ έκλεψε», το οποίο μάλιστα μπήκε τελευταίο στη δεύτερη πλευρά. Ένα τραγούδι που ακούγεται μέχρι σήμερα κι έχει γνωρίσει αρκετές επανεκτελέσεις. Επίσης, αρκετά γνωστό είναι και «Το γλυκό τ’ αηδόνι» με τη Ρένα Κουμιώτη, από τις πιο σημαντικές γυναικείες φωνές των τελευταίων 50 ετών.

Η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Στέλιο Γιαννακόπουλο, ενώ το υπέροχο εξώφυλλο είναι έργο του Σπύρου Βασιλείου.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Πέρα στα παλιά σεράγια (Γ. Πουλόπουλος)
02) Να ‘μουν αγέρας (Γ. Πουλόπουλος)
03) Αλίμονο σε μένα (Ρ. Κουμιώτη)
04) Το παιδί που σ’ αγαπάει (Γ. Θωμόπουλος)
05) Τα χέρια σου μισάνοιξε (Ρ. Κουμιώτη)
06) Μέρες του καλοκαιριού (Γ. Πουλόπουλος)
07) Το γλυκό τ’ αηδόνι (Ρ. Κουμιώτη)
08) Βοήθησέ με (Γ. Πουλόπουλος-Ρ. Κουμιώτη)
09) Ένα κορίτσι της προκοπής (Γ. Πουλόπουλος)
10) Ένα καράβι (Ρ. Κουμιώτη)
11) Πάρε το κλειδί (Γ. Θωμόπουλος)
12) Ποια νύχτα σ’ έκλεψε (Γ. Πουλόπουλος)

ΗΛΙΑΣ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΣ – ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ
«ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ» (LYRA 3374)

Από τους σημαντικότερους δίσκους στην ιστορία της ελληνικής μουσικής, ο οποίος κυκλοφόρησε στις 28 Μαρτίου 1984. Ο Ηλίας Ανδριόπουλος εκείνη την εποχή είναι ήδη αρκετά γνωστός, καθώς τα προηγούμενα έργα του («Γράμματα στον Μακρυγιάννη», «Λαϊκά προάστια» κ.α.) είχαν γνωρίσει μεγάλη αποδοχή και αγάπη από το κοινό.

Επιλέγει λοιπόν για ακόμη μια φορά την κατά κάποιο τρόπο «μούσα» του Άλκηστη Πρωτοψάλτη ως ερμηνεύτρια των «Προσανατολισμών» του Οδυσσέα Ελύτη, οι οποίοι ήταν και η πρώτη ποιητική συλλογή του μεγάλου ποιητή που κυκλοφόρησε το 1940. Ο ίδιος ο συνθέτης θυμάται ότι τους είχε πρωτοδιαβάσει το 1966 και ξεκίνησε τη μελοποίησή τους το 1982, δημιουργώντας ένα από τα πιο σπουδαία έργα της ελληνικής δισκογραφίας. Οι μουσικές και οι ενορχηστρώσεις του είναι υποδειγματικές και ταιριάζουν απολύτως στο ύφος και στο κλίμα των ποιημάτων του Ελύτη.

Από την άλλη, η μοναδική χροιά της φωνής της Πρωτοψάλτη δίνει μια ξεχωριστή διάσταση στο όλο εγχείρημα. Αυτή η τραγουδίστρια θαρρείς και ήταν γεννημένη για να ερμηνεύει ποιητές και είναι κρίμα που έκτοτε δεν το επιχείρησε ξανά, αφού στράφηκε σε άλλους – κι εξίσου σημαντικούς – καλλιτεχνικούς δρόμους αλλάζοντας παράλληλα και δισκογραφική εταιρεία μετά από τούτο το άλμπουμ. Ωστόσο, οι ερμηνείες της στην «Τετραλογία» του Μούτση, στον «Κύκλο Σεφέρη» και στους «Προσανατολισμούς» του Ανδριόπουλου θα παραμένουν πάντοτε ως υπόδειγμα για τους νέους τραγουδιστές των επόμενων γενεών…

Το τραγούδι που ακούστηκε περισσότερο είναι το υπέροχο «Ο έρωτας», αλλά γενικότερα δε μπορώ να ξεχωρίσω ποιο απ’ όλα είναι το καλύτερο. Είναι ένας εξαιρετικός δίσκος από την αρχή μέχρι το τέλος του κι αξίζει να βρίσκεται σε κάθε δισκοθήκη που σέβεται τον εαυτό της…

Η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Sierra με ηχολήπτη τον Άκη Γκολφίδη, ενώ το εξώφυλλο είναι έργο του Γιάννη Τσαρούχη από τη συλλογή της Άννας Συνοδινού. Εξάλλου, ξεχωριστή στιγμή του άλμπουμ είναι οι απαγγελίες της Ρηνιώς Παπανικόλα

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Ο έρωτας
02) Φλοίσβος φιλί (Διαβάζει η Ρηνιώ Παπανικόλα)
03) Όνειρα κι όνειρα
04) Μοναχική μουσική (Σόλο κιθάρα Βαγγέλης Μπουντούνης)
05) Όλα τα κυπαρίσσια
06) Κατάνυξη ερημική (Ορχηστρικό)
07) Την αφρούρητη νυχτιά
08) Το σταφύλι αυτό (Διαβάζει η Ρηνιώ Παπανικόλα)
09) Πουλιά στα χίλια χρώματα
10) Μαράζι του έρωτα (Ορχηστρικό)
11) Ουρανός καθαρόαιμος
12) Αμέριμνος άνεμος (Ορχηστρικό)
13) Όλα τα σύννεφα (τραγούδι: Ηλίας Ανδριόπουλος)
14) Φλοίσβος φιλί (Σόλο κιθάρα Βαγγέλης Μπουντούνης)

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here