Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr
Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!
Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010
Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…
———————————————————–
ΧΑΡΗΣ ΚΑΙ ΠΑΝΟΣ ΚΑΤΣΙΜΙΧΑΣ
«ΟΤΑΝ ΣΟΥ ΛΕΩ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ, ΝΑ ΒΓΑΙΝΕΙΣ» (COLUMBIA 170138) |
Ακριβώς δύο χρόνια μετά τα «Ζεστά ποτά» που αποτέλεσαν σταθμό για την ελληνική δισκογραφία από το 1985 κι έπειτα, ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας αποφασίζουν να ετοιμάσουν μια νέα δουλειά. Η θριαμβευτική επιτυχία της πρώτης οπωσδήποτε είχε ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη κι έτσι τον Απρίλιο του 1987 βγαίνει το καινούργιο τους άλμπουμ με τον τίτλο-σιδηρόδρομο «Όταν σου λέω πορτοκάλι να βγαίνεις».
Το μουσικό ύφος δε διαφέρει σχεδόν καθόλου από τα «Ζεστά ποτά». Μελαγχολικές αλλά και «ταξιδιάρικες» μπαλάντες, αλλά και σκωπτική παρουσίαση κάποιων καταστάσεων συνυπάρχουν σ’ αυτό το δίσκο τον οποίο συνθετικά αλλά και στιχουργικά υπογράφουν και πάλι τα δύο αδέλφια. Ωστόσο, όπως πάντα υπάρχει η μελοποίηση στίχων κάποιων ποιητών κι εδώ έχουμε το «βαρύ πυροβολικό» που ακούει στο όνομα Νίκος Καββαδίας με τη «Μαϊμού» από το «Μαραμπού».
Πάντως, το ποίημα του Λαίλιου Καρακάση ήταν εκείνο που ακούστηκε περισσότερο. Ο λόγος για το πασίγνωστο «Καταγγέλλω» που τα ραδιόφωνα της εποχής το …τίμησαν δεόντως, όπως βεβαίως και το υπέροχο «Νύχτωσε νύχτα», ένα από τα ωραιότερα τραγούδια που έγραψαν οι «Κατσιμιχαίοι». Επίσης, ακούστηκε πολύ και «Η συνέλευση των ποντικών» αλλά και το ομότιτλο που είναι αφιερωμένο στον Μάνο Χατζιδάκι…
Γενικότερα, ο δίσκος δεν έκανε τις πωλήσεις του προηγούμενου που πραγματικά ήταν κάτι εντελώς νέο για τα μουσικά μας πράγματα. Αυτό φυσικά δε σημαίνει τίποτε για την αξία του, καθώς πλέον τα δίδυμα αδέλφια είχαν καθιερωθεί στο χώρο και πρωταγωνιστούν είτε μαζί είτε χώρια μέχρι σήμερα…
Η παραγωγή ήταν των ίδιων με τη συνεργασία του Παναγιώτη Καλατζόπουλου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο SIERRA τον Φεβρουάριο και το Μάρτιο του 1987 με ηχολήπτες τον Μ. Αχλαδιώτη και τον Μπάμπη Μπίρη που κάνανε και τις μίξεις. Τις συμπληρωματικές ηχοληψίες έκαναν οι Γαβριήλ Παντζής και Κώστας Καλημέρης. Στο εσώφυλλο υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών και φωτογραφία των αδελφών Κατσιμίχα, καθώς και οι συντελεστές του δίσκου.
Τα τραγούδια του δίσκου
01) Σήματα μορς
02) Νύχτωσε νύχτα
03) Το κορίτσι με τα σπίρτα
04) Η βεζυροπούλα με το σάζι
05) Η συνέλευση των ποντικών
06) Καταγγέλλω…
07) Εχεμύθεια
08) Η μαϊμού
09) Όταν σου λέω πορτοκάλι, να βγαίνεις
10) Είμαστε ακόμα εδώ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
«ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ» (MINOS MSM 660) |
Η θριαμβευτική δισκογραφική επιστροφή του απόλυτου Έλληνα ρόκερ με νέο υλικό, έπειτα από δυόμισι χρόνια και τη «Διαίρεση». Είχε μεσολαβήσει η κυκλοφορία της συναυλίας του στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας το 1985 και τον Απρίλιο του 1987 έρχονται τα «Χαιρετίσματα», τα οποία ξεπερνούν σε πωλήσεις τις 130.000 αντίτυπα! Μέχρι και σήμερα, παραμένει το πιο «εμπορικό» άλμπουμ της καριέρας του…
Εδώ βρίσκουμε μια πιο εκτεταμένη συνεργασία του με τον Νικόλα Άσιμο, η οποία είχε ξεκινήσει το 1982 στο δίσκο «Ο ξαναπές» όπου ο Παπακωνσταντίνου ερμήνευε δύο τραγούδια. Όπως είπε χρόνια αργότερα ο ίδιος, πήγε και βρήκε τον δημιουργό στα Εξάρχεια και του ζήτησε να του δώσει κάποια κομμάτια για το άλμπουμ που ετοίμαζε. Εκείνος του έβαλε ν’ ακούσει μερικά και τελικώς επέλεξε πέντε, εκ των οποίων τουλάχιστον τα τρία γίνανε μεγάλες επιτυχίες…
Τα ραδιόφωνα της εποχής δε σταμάτησαν όλο το καλοκαίρι του ’87 να παίζουν τα τραγούδια του δίσκου, τα οποία μπερδεύονταν σε καφετέριες, μπαρ κι εστιατόρια με τα “Latin” του Γιώργου Νταλάρα, το «Δρόμο της επιστροφής» του Στέλιου Καζαντζίδη και το «Όλα για τον έρωτα» του Γιάννη Πάριου, που ήταν και τα πιο «εμπορικά» άλμπουμ της χρονιάς…
Οι τίτλοι των κομματιών μιλάνε από μόνοι τους, καθώς τουλάχιστον τα οκτώ από τα δέκα ακούστηκαν πολύ και έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Στην πρώτη σειρά το ομότιτλο που παραμένει …παντός καιρού, το «Αγαπάω κι αδιαφορώ», το «Θα ‘ρθω να σε βρω» (άκρως επίκαιρο κι αυτό), το μοναδικό «Κρύψου», το «Καταρρέω», το «Πάρε με» και το «Είμαι εντάξει» που τα ξέρουν ακόμη και οι …πέτρες! Ο Παπακωνσταντίνου στην πιο ώριμη περίοδο της καριέρας του είναι πλέον το απόλυτο ροκ είδωλο της νεολαίας και η δημοτικότητά του εκτινάσσεται στα ύψη με τα «Χαιρετίσματα»…
Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο MINI FARM με ηχολήπτη τον Κώστα Στρατηγόπουλο. Στα φωνητικά ακούγονται ο Χρήστος Τόλιος, η Αφροδίτη Μάνου και ο – εξαιρετικά δημοφιλής εκείνη την περίοδο λόγω … «Ευλαμπίας» – Γιάννης Γιοκαρίνης. Στο οπισθόφυλλο υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών και οι συντελεστές του δίσκου.
Τα τραγούδια του δίσκου
01) Χαιρετίσματα (Β. Παπακωνσταντίνου-Αφ. Μάνου)
02) Ο σάλιαγκας κι ο μάλιαγκας (Ν. Άσιμου)
03) Αγαπάω κι αδιαφορώ (Ν. Άσιμου)
04) Θα ‘ρθω να σε βρω)
05) Θα νικήσουμε (Venceremos) (Ν. Άσιμου)
06) Καταρρέω (Ν. Άσιμου)
07) Κρύψου (Χ. Τόλιου-Γ. Λέφα)
08) Πραγματικότητα (Χ. Τόλιου-Κ. Κινδύνη)
09) Πάρε με (Β. Παπακωνσταντίνου-Αφ. Μάνου)
10) Είμαι εντάξει (Β. Παπακωνσταντίνου-Θ. Παυλάκου)