Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2010

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ – ΛΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
«ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΔΥΟ» (MINOS MSM 635)

Η τελευταία δισκογραφική συνεργασία του Γιώργου Χατζηνάσιου με τη Δήμητρα Γαλάνη, η οποία στη δεκαετία του ’70 είχε διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό το ερμηνευτικό προφίλ της τραγουδίστριας με τραγούδια που ακόμη και σήμερα είναι γνωστά κι αγαπημένα («Τα γαλάζια σου γράμματα», «Ζω», «Θα σ’ αγαπώ», «Αν μ’ αγαπάς φίλα σταυρό» κ.α.). Αυτή τη φορά ο συνθέτης χρησιμοποιεί περισσότερο ηλεκτρονικά όργανα και ήχους πιο «ροκ», καθώς τον Οκτώβριο του 1986 που κυκλοφόρησε ο εν λόγω δίσκος τα εν λόγω μουσικά «ρεύματα» ήτανε στην πλήρη ακμή τους. Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και οι γνωστές μπαλάντες…

Τους στίχους υπογράφει η Λίνα Νικολακοπούλου, η οποία για πρώτη φορά καλείται να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά με άλλο συνθέτη πλην του Σταμάτη Κραουνάκη. Ήταν η εποχή που το άλμπουμ «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ» έκανε θραύση και είχε συντελέσει σε μεγάλο βαθμό στην αλλαγή πλεύσης του ελληνικού τραγουδιού, οπότε ο Χατζηνάσιος δε θα μπορούσε ν’ αγνοήσει τη σημαντικότητα της στιχουργού. Επιπλέον, η Νικολακοπούλου ήταν στενή φίλη της Γαλάνη που της είχε ανοίξει την πόρτα της δισκογραφίας πέντε χρόνια νωρίτερα (1981)…

Στο δίσκο υπάρχει και η συμμετοχή τριών πολύ σπουδαίων τραγουδιστών: Του Γιάννη Πάριου στο ομότιτλο κομμάτι, της Τάνιας Τσανακλίδου στο «Ταμπού» όπου ακούγεται για πρώτη φορά κι ο ίδιος ο συνθέτης (τραγούδι που γράφτηκε με αφορμή την εμφάνιση των τριών τους στον ομώνυμο μουσικό χώρο την περίοδο 1986-87) και του αξέχαστου Διονύση Θεοδόση στο «Για σένα εγώ», τα κουπλέ του οποίου μουσικά αποτελούν μια πιο «μπαλαντοειδή» εκδοχή του «Σ’ όποιον αρέσουμε», το οποίο ξεχώρισε ευθύς εξαρχής κι έγινε μεγάλη επιτυχία που ακούγεται μέχρι σήμερα. Από εκεί και πέρα, πολύ καλές στιγμές του άλμπουμ είναι τα «Μ’ αυτόν τον έρωτα», «Έτσι όπως τα λες» και «Εδώ Αθήναι».

Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Μακράκης και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Sierra με ηχολήπτη τον Άκη Γκολφίδη. Στη θήκη του δίσκου υπάρχει ένα χαρτί με τους στίχους των τραγουδιών.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Μ’ αυτόν τον έρωτα
02) Σ’ όποιον αρέσουμε
03) Με γυναικεία κι αντρικά
04) Μια φωτογραφία
05) Έτσι όπως τα λες
06) Εδώ Αθήναι
07) Παιχνίδι για δύο (ντουέτο με τον Γιάννη Πάριο)
08) Ταμπού (συμμετοχή Τάνια Τσανακλίδου-Γιώργος Χατζηνάσιος)
09) Κάθε φορά
10) Για σένα εγώ (συμμετοχή Διονύσης Θεοδόσης)
11) Ορχηστρικό

ΑΛΕΞΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΡΙΟΣ
«ΠΙΣΤΟΣ» (MINOS MSM 703)

Εξαιρετικά «αδικημένος» δίσκος καθώς πέραν της εποχής που κυκλοφόρησε (Μάρτιος 1988) και λίγων μηνών μετά, τα τραγούδια που περιλαμβάνει σταμάτησαν ν’ ακούγονται. Ακόμη κι ο ίδιος ο Γιάννης Πάριος πολύ σύντομα έπαψε να τα περιλαμβάνει στις κατά καιρούς εμφανίσεις του, κάτι που προσωπικά μου προκαλεί πολλά ερωτηματικά όσον αφορά το γιατί. Έτσι, ξαφνιάστηκα όταν τον άκουσα πρόπερσι σε νυχτερινό κέντρο της Θεσσαλονίκης να θυμάται ξαφνικά το «Σ’ αγαπάω γιατί σ’ αγαπάω» (που δεν είχε ακουστεί σχεδόν καθόλου τότε) και να το τραγουδάει σχεδόν a capella…

Ο αγαπημένος ερμηνευτής συνεργάζεται για πρώτη φορά στη δισκογραφία με τον Αλέξη Παπαδημητρίου κι επίσης για πρώτη φορά υπογράφει όλους τους στίχους των τραγουδιών, τα οποία θεωρώ εξαιρετικά για το στυλ που είχε καθιερώσει. Βεβαίως, οι πωλήσεις ήταν για ακόμη μια φορά υψηλότατες (περισσότερες από 110.000 αντίτυπα) αλλά όπως είπα και παραπάνω τα τραγούδια του άλμπουμ πλέον είναι σχεδόν ξεχασμένα…

Ωστόσο, εκείνη την εποχή ακούστηκαν πολλά και πολύ: «Είμαι τρελός που σ’ αγάπησα», «Πιστός», «Εγώ κι εσύ ερωτευμένοι», «Δεν παραδίνομαι» (προσωπική αδυναμία…), «Λόγια», «Όλα θα περάσουν», «Πρωινός καφές» (υπέροχο ζεϊμπέκικο) και φυσικά το «Και να που γύρισες», ένα ντουέτο με τη Μαρινέλλα που έχει τη δική του σημασία καθώς μοιάζει με ένα εκ νέου καλωσόρισμα στην τότε MINOS από την οποία είχε ξεκινήσει τη σόλο καριέρα της μετά τον χωρισμό της με τον Στέλιο Καζαντζίδη στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’60. Υπάρχουν βεβαίως κι άλλα εξαιρετικά κομμάτια που όμως δεν ακούστηκαν ούτε τότε, ούτε στα κατοπινά χρόνια…

Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο Sierra και Al (του συνθέτη) με ηχολήπτη τον Γαβριήλ Παντζή. Στη θήκη του δίσκου υπάρχει ένα ένθετο με φωτογραφίες από την περίοδο των ηχογραφήσεων και κείμενα – «κρυφά μηνύματα» του Πάριου προφανώς προς την Σοφία Αλιμπέρτη! Σημείωμά του υπάρχει και στο οπισθόφυλλο, ενώ στις δεύτερες φωνές ακούγονται η Καίτη Γαρμπή και η Αγγελική Γαΐτη.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Είμαι τρελός που σ’ αγάπησα
02) Πιστός
03) Εγώ κι εσύ ερωτευμένοι (Μουσική Γ. Πάριου)
04) Δεν παραδίνομαι
05) Σ’ αγαπάω γιατί σ’ αγαπάω
06) Σε διάλεξα για να με πλάσεις (Μουσική Γ. Πάριου)
07) Κάνεις κύκλους
08) Και να που γύρισες (ντουέτο με τη Μαρινέλλα)
09) Λόγια
10) Ξεχνάμε
11) Όλα θα περάσουν
12) Δε μ’ αγαπάς κι είναι κρίμα (Μουσική Γ. Πάριου)
13) Πρωινός καφές (Μουσική Γ. Πάριου)

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Τάσο αν μπορείς γράψε μου ποιος έκανε τις ενορχηστρώσεις στο δίσκο “Πιστός”, καθώς και τους μουσικούς που παίζουν. Στην κασέτα που έχω δεν αναφέρεται τίποτα! Ευχαριστώ!

  2. Κασέτα…Τι ωραίο πράγμα κι αυτή…Ο Θεός να τη συγχωρέσει…

    Λοιπόν, από το σημείωμα του Πάριου στο οπισθόφυλλο αντιλαμβάνομαι ότι τις ενορχηστρώσεις πρέπει να έκανε ο Χάρης Καλέας.
    Οι μουσικοί είναι οι εξής: Φίλιππος Τσεμπερούλης, Μπάμπης Λασκαράκης, Γιάννης Σαρόγλου, Γιώργος Ζηκογιάννης, Γιώργος Τσουπάκης, Μάρκος Αλεξίου, Τόλης Μαγκαφάς, Γιάννης Ιωάννου, Γιώργος Μαγκλάρας και Γιάννης Μπιθικώτσης. Ο Πάριος τους αναφέρει χωρίς να επισημαίνει τα όργανα που παίξανε…

  3. Βασικά οι ενορχηστρώσεις μου θυμίζουν πιο πολύ να είναι του Χάρη Ανδρέαδη γιατί οι ήχοι μοιάζουν αρκετά με τους ήχους του δίσκου “Εξ επαφής”. Όταν βρείς ευκαιρία θέλω να μου στείλεις τους μουσικούς και ενορχηστρωτές απ’ όσους δίσκους βινυλίου του Πάριου αναγράφεται αυτό! Καλή Πρωτοχρονιά Τάσο, ευτυχισμένο & αισιόδοξο αλλά και μουσικό το 2012! 13 χρόνια την έχω τις κασέτες του Πάριου και ακόμη αντέχουν! Για τα CD καλύτερα να μην αναφέρω πόσο αντέχουν!!! Ευχαριστώ!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ