Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr
Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011
Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…
———————————————————–
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
«ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ» (MINOS MSM 337) |
Πρόκειται για τον δίσκο που έστειλε τα πρώτα μηνύματα αναφορικά με την πλήρη στροφή του τραγουδιστή προς τα ροκ ακούσματα. Έχοντας ήδη ερμηνεύσει Μίκη Θεοδωράκη και Μάνο Λοΐζο μέσα στο έντονο κλίμα της μεταπολίτευσης με κατά βάση «εμβατηριακά» κομμάτια, ο Παπακωνσταντίνου αρχίζει να προσεγγίζει το είδος που στη δεκαετία του ’80 θα του χάριζε εσαεί τον τίτλο του «απόλυτου Έλληνα ρόκερ»!
Αυτό το άλμπουμ κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1978 και περιλαμβάνει τραγούδια κυρίως του Αντώνη Βαρδή (που τότε έκανε τα πρώτα του βήματα ως συνθέτης), δύο «μεταγλωττισμένα» με πολιτικοκοινωνικά μηνύματα και το πρώτο που υπογράφει συνθετικά και στιχουργικά η Χάρις Αλεξίου, το οποίο μάλιστα μπορεί να χαρακτηριστεί και ως το πιο ροκ του δίσκου! Και να σκεφτεί κανείς ότι εκείνη την εποχή η μεγάλη τραγουδίστρια μεσουρανούσε με παλιά και νέα λαϊκά…
Επίσης, υπάρχουν τρία τραγούδια σε δεύτερη εκτέλεση: «Τα πουλιά της δυστυχίας» του Διονύση Σαββόπουλου από το «Φορτηγό» του 1966, «Στο παζάρι του ληστή» του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Ελευθερίου από την «Αρκαδία ΙΙ» (η πρώτη δισκογραφική εκτέλεση από τον Πέτρο Πανδή το 1973) και το «Αυτούς τους έχω βαρεθεί» του Θάνου Μικρούτσικου και του Βολφ Μπίρμαν σε απόδοση Δημοσθένη Κούρτοβικ από τα «Πολιτικά τραγούδια» του 1975 με τη Μαρία Δημητριάδη.
Από αυτό τον δίσκο ξεχώρισαν κι έμειναν διαχρονικά ο «Μπομπ Ντύλαν» και το «Φεύγουν καράβια» με την Αφροδίτη Μάνου στις δεύτερες φωνές (στο εσώφυλλο αναφέρεται ως «Βάνα Παναγιωτίδου»), ενώ μια δεύτερη «καριέρα» έκανε και το «Αυτούς τους έχω βαρεθεί». Επίσης, ακούστηκαν στην εποχή τους και τα «Τώρα, τώρα» και «Όλα τα ‘χει ο μπαξές».
Στο εσώφυλλο του άλμπουμ υπάρχουν φωτογραφίες από την προετοιμασία στο στούντιο, καθώς και ιδιόχειρο σημείωμα του τραγουδιστή με το οποίο αναλύει το σκεπτικό του δίσκου κι ευχαριστεί τους συντελεστές του. Την παραγωγή έκανε ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο “ACTION” με ηχολήπτες τους Γιάννη Τριφύλλη και Γιάννη Σκιαδά. Την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση ορχήστρας επιμελήθηκε ο Κώστας Γανωσέλλης.
Τα τραγούδια του δίσκου
01. Με τον Μπομπ Ντύλαν (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
02. Τώρα, τώρα (Llouis Llach-Π. Φαλάρα)
03. Σακατεμένα τα τραγούδια (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
04. Επαρχία 1978 (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
05. Βαρέθηκα τα χωρατά (Χ. Αλεξίου)
06. Στο παζάρι του ληστή (Μ. Θεοδωράκη-Μ. Ελευθερίου)
07. Όλα τα ‘χει ο μπαξές (Lluis Llach-Π. Φαλάρα)
08. Στον Διονύση Σ. (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
09. Θα ‘ρθουν στιγμές (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
10. Τα πουλιά της δυστυχίας (Δ. Σαββόπουλου)
11. Πάλι βρέχει (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
12. Φεύγουν καράβια (Α. Βαρδή-Π. Φαλάρα)
13. Αυτούς τους έχω βαρεθεί (Θ. Μικρούτσικου-Β. Μπίρμαν)
ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ – ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΛΑΝΗ
«ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΤΕΣΙΝΗΣ ΜΕΡΑΣ» (MINOS MSM 401) |
Σε μιαν υποτιθέμενη ψηφοφορία για τους καλύτερους δίσκους όλων των εποχών, σίγουρα ο συγκεκριμένος θα συγκέντρωνε ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του «εκλογικού σώματος» (για να εναρμονιστούμε και με το κλίμα των ημερών). Πρόκειται για μια πραγματικά μαγική στιγμή στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, με δύο από τις μεγαλύτερες φωνές του 20ού αιώνα να ενώνουν τις «δυνάμεις» τους και να παρουσιάζουν μια δουλειά άρτια από πάσης πλευράς που κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1981.
Αφορμή γι’ αυτή, στάθηκε η τηλεοπτική εκπομπή «Μικρές νυχτερινές μουσικές» της αείμνηστης Λιλάντας Λυκιαρδοπούλου. Σύμφωνα με αφήγηση της Δήμητρας Γαλάνη που περιλαμβάνεται στο βιβλίο που συνοδεύει τη συλλογή δέκα CD «Εφ’ όλης της ύλης» που κυκλοφόρησε το 2000 με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των τριάντα χρόνων της καριέρας της, εκεί η ίδια και η Χάρις Αλεξίου παρουσίασαν ένα ρεπερτόριο που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση και ο κόσμος πιστεύοντας ότι υπάρχει σε δίσκο, άρχισε να το ψάχνει.
Τότε λοιπόν, οι δυο τους αποφάσισαν να μπουν στο στούντιο και να ηχογραφήσουν «χωρίς πρόγραμμα» κάποια αγαπημένα τους τραγούδια, συνοδεία κιθάρας και φυσαρμόνικας. Το αποτέλεσμα είναι θριαμβευτικό, αφού οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 100.000 αντίτυπα! Από το «νέο κύμα» μέχρι τα λαϊκά του Μάνου Λοΐζου κι από τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι μέχρι το “The house of rising sun”, οι δυο τραγουδίστριες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ρεπερτορίου και δίνουν άλλη διάσταση σε τραγούδια που είτε ήταν από χρόνια καθιερωμένα, είτε είχαν μείνει στη «σκιά».
Πάντως, έχω την εντύπωση ότι αυτός ο δίσκος πρέπει να ηχογραφήθηκε τουλάχιστον ένα χρόνο πριν κυκλοφορήσει. Και το λέω γιατί περιλαμβάνει τον «Αρχηγό» στην ίδια εκτέλεση με την Αλεξίου που υπάρχει και στο διπλό άλμπουμ «Ο Μάνος Λοΐζος: Πρώτες εκτελέσεις» που κυκλοφόρησε στις αρχές του 1979. Συν τοις άλλοις, η Γαλάνη μέσα από το βιβλίο που αναφέραμε παραπάνω επισημαίνει ότι ο Λοΐζος είχε ενθουσιαστεί με τις επανεκτελέσεις των τραγουδιών του που υπάρχουν στο δίσκο που εξετάζουμε κι έτσι της είχε προτείνει να συμμετάσχει στο «Για μια μέρα ζωής», που ήταν και ο τελευταίος του αξέχαστου και αγαπημένου συνθέτη. Εκείνος όμως κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1980 και «Τα τραγούδια της χτεσινής μέρας» τον Απρίλιο του 1981…
Εν πάση περιπτώσει, το αποτέλεσμα δεν αλλάζει. Πρόκειται για ένα δισκογραφικό αριστούργημα, με τις δύο τραγουδίστριες να δίνουν ρεσιτάλ ερμηνειών και στα 15 κομμάτια, με ξεχωριστή στιγμή τις διφωνίες τους. Μαγεία από την αρχή μέχρι το τέλος…!
Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου που υπογράφει και το κείμενο που υπάρχει στο οπισθόφυλλο του δίσκου, ενώ η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της “Columbia” με ηχολήπτες τον Στέλιο Γιαννακόπουλο και τον Τάκη Φιλιππίδη και βοηθό τους τον Κ. Ράινιγκ.
Τα τραγούδια του δίσκου
1. Φαίδρα (Χ. Αλεξίου) – (Μ. Θεοδωράκη-Γ. Θεοδωράκη)
2. Έλα μαζί μου (Δ. Γαλάνη) – (Π. Λεούση-Γ. Αργύρη)
3. Όχι δεν πρέπει (Χ. Αλεξίου-Δ. Γαλάνη) – (Γ. Μαρκόπουλου-Γ. Χρονά)
4. Κίτρινη πόλη (Χ. Αλεξίου) – (Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου)
5. Θάλασσα πλατειά (Δ. Γαλάνη) – (Μ. Χατζιδάκι-Γ. Ρούσσου)
6. Ο αρχηγός (Χ. Αλεξίου) – (Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου)
7. Τζαμάικα (Χ. Αλεξίου-Δ. Γαλάνη) – (Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου)
8. Ο δρόμος (Χ. Αλεξίου-Δ. Γαλάνη) – (Μ. Λοΐζου-Κ. Μητροπούλου)
9. Μη κουραστείς να μ αγαπάς (Δ. Γαλάνη) – (Σπ. Παππά-Γ. Αργύρη)
10. Το τρένο (Χ. Αλεξίου-Δ. Γαλάνη) – (Μ. Θεοδωράκη-Μ. Ελευθερίου)
11. Φώναξέ με (Χ. Αλεξίου) – (Ν. Μαυρουδή-Α. Δασκαλόπουλου)
12. Αγάπη που ’γινες (Δ. Γαλάνη) – (Μ. Χατζιδάκι)
13. Το παλιό ρολόι (Χ. Αλεξίου-Δ. Γαλάνη) – (Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου)
14. Άντρα μου πάει (Χ. Αλεξίου) – (Franco Cirliano)
15. The house of rising sun (Δ. Γαλάνη) – (Trad: Arranged by a price)