Ένας ήρωας ξαναφορά… τις παντόφλες του στο Θέατρο Βρετάνια!

Γράφει η Γιώτα Πριόνα
Φωτογράφηση: Αφροδίτη Ζαγγανά

Το δίδυμο Σακελλάριος-Γιαννακόπουλος επαινείται ως το πλέον επιτυχημένο και παραγωγικό στον χώρο της ελληνικής κωμωδιογραφίας. Η δράση τους στο θέατρο και τον κινηματογράφο για τρεις τουλάχιστον δεκαετίες χάρισε αμέτρητους ήρωες που προσέφεραν απλόχερα το γέλιο. Ένα εκ των καλλιτεχνικών δημιουργημάτων τους, ο «Ήρως με τις παντούφλες», αποτελεί πρόζα που γράφτηκε εν μέσω του ελληνικού εμφυλίου πολέμου το 1947 και μεταφέρθηκε στην κινηματογραφική οθόνη το 1958, με τον αείμνηστο Βασίλη Λογοθετίδη στο ρόλο του απόστρατου στρατηγού Δεκαβάλλα. Το θέατρο Βρετάνια φιλοξενεί φέτος τον « Ήρωα με παντόφλες» του Σακελλάριου και του Γιαννόπουλου σε σκηνοθεσία του Γιάννη Μπέζου. Βρεθήκαμε, λοιπόν, εκεί και σας μεταφέρουμε…

iroas_pantoufles_theater_2014_11_002_mpezos

Ο μύθος ξετυλίγεται γύρω από την ζωή του απόστρατου στρατηγού Δεκαβάλλα, ανθρώπου με έντονη την αίσθηση του καθήκοντος απέναντι στην πατρίδα και στην οικογένεια, που ζει φτωχικά μα τίμια με την γυναίκα και την κόρη του. Η ζωή τους αναταράσσεται από την επίσκεψη του ξαδέλφου του Απόστολου, ο οποίος του ανακοινώνει πως θα στηθεί προς τιμήν του ανδριάντας. Με την πρόφαση πως η πατρίδα επιθυμεί να τον τιμήσει για το έργο και την προσφορά του, ο ανδριάντας δεν εξυπηρετεί τίποτα άλλο παρά την πλεκτάνη δυο επιτήδειων και κερδοσκόπων, που εκμεταλλεύονται τον στρατηγό και τις αγνές προθέσεις του. Η αλήθεια στην υπόθεση, όπως και στην πραγματικότητα, δεν αργεί να αποκαλυφθεί και ,ως είθισται, ο εξαπατημένος την μαθαίνει τελευταίος. Όταν, λοιπόν, οι μάσκες πέφτουν, ο στρατηγός δεν διστάζει να κάνει αυτό που γνωρίζει καλά. Να παραμείνει πιστός στις αρχές του και στις αξίες που του επιβάλλουν να αντισταθεί σε όλους όσους παίζουν «βρώμικα» παιχνίδια εκμεταλλευόμενοι την ηθική του.

iroas_pantoufles_theater_2014_11_006_mpezos

Στο τεχνικό κομμάτι, το σκηνογραφικό περιβάλλον της παράστασης όπως και οι διάλογοι ταυτίζονται σχεδόν απόλυτα με αυτό της ταινίας του ’50, διατηρώντας την γνησιότητα και την αυθεντικότητα της. Ο Γιάννης Μπέζος ήταν ίσως ο ιδανικότερος όλων για να… φορέσει τις παντόφλες του ήρωα! Η άρτια ερμηνεία του χρωματίζεται από τον επαγγελματισμό και την πείρα του καθηλώνοντας, κατά κύριο λόγο, στις σκηνές που εκφράζει τον θυμό του για την πλεκτάνη! Δικαιολογημένα βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής με τα εύσημα να του αποδίδονται τόσο σε επίπεδο υποκριτικής όσο και σκηνοθεσίας.

iroas_pantoufles_theater_2014_11_008_mpezos

Εκείνο που αναδεικνύει ακόμη περισσότερο τους ρόλους αλλά και τους ηθοποιούς τους ίδιους είναι η αδιαμφισβήτητη χημεία μεταξύ τους. Και δεν θα μπορούσα παρά να αναφέρομαι στην εξαιρετικά ταλαντούχα Δάφνη Λαμπρόγιαννη, η οποία υποδύεται την Ειρήνη, γυναίκα του στρατηγού Δεκαβάλλα και δένει άψογα επί σκηνής με τον Γιάννη Μπέζο. Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να λεχθεί και για τον ξάδελφο Απόστολο, Τάσο Γιαννόπουλο, ο οποίος ,άλλωστε, αγαπήθηκε ιδιαίτερα μέσα από την τηλεοπτική του συνύπαρξη με τον Μπέζο. Εν τοιαύτη περιπτώσει, θα μπορούσαμε να ομολογήσουμε πως ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας της παράστασης οφείλεται σε ολόκληρο το καστ, μηδενός εξαιρουμένου, με τους Αμαλία Νίνου, η οποία υποδύεται την Πόπη, κόρη του Δεκαβάλλα, και Αλμπέρτο Φάις, αρραβωνιαστικού της Πόπης, να ξεχωρίζουν.

iroas_pantoufles_theater_2014_11_013_mpezos

Υπάρχει ωστόσο μια ιδιαιτερότητα στην κωμωδία του Ήρωα που την κάνει να ξεχωρίζει. Αυτή δεν είναι άλλη από την διαχρονικότητα. Η απεικόνιση της τότε πραγματικότητας μέσα στο έργο από τον Σακελάριο και τον Γιαννακόπουλο μοιάζει με κοινωνική καταγραφή του σήμερα. Θυμίζει δίχως άλλο την σύγχρονη εικόνα της ανηθικότητας, του εξευτελισμού και της ισοπέδωσης των αξιών. Γι αυτό και η γεύση που αφήνει στον θεατή είναι μάλλον γλυκόπικρη. Γι’ αυτό και το γέλιο των θεατών συμπορεύεται με την συγκίνηση και τον προβληματισμό. Ο στρατηγός Δεκαβάλλας στο τέλος της παράστασης, κάθε άλλο παρά ευτυχισμένος είναι. Νιώθει προδομένος, ατιμασμένος, έχει να αντιμετωπίσει πρώτα την φτώχεια και έπειτα να παρηγορήσει τον εξαπατημένο του εαυτό. Εξαπατάται όχι γιατί είναι αφελής, μα γιατί άθελά του βρέθηκε μπλεγμένος σε μια καλοστημένη χρηματική πλεκτάνη. Παρ’ όλα αυτά ο ίδιος δεν ξεπουλιέται, δεν χαραμίζει ίχνος εντιμότητας. Σας θυμίζει κάτι η εικόνα; Εμένα μου έφερε στον νου έναν ολόκληρο λαό!

Περισσότερες αποκλειστικές φωτογραφίες του MusicCorner από την παράσταση!

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here