Προηγούμενες στήλες


10 Ιανουαρίου 2008
3 Ιανουαρίου 2008
27 Δεκεμβρίου 2007
20 Δεκεμβρίου 2007
13 Δεκεμβρίου 2007
6 Δεκεμβρίου 2007
29 Νοεμβρίου 2007
22 Νοεμβρίου 2007
15 Νοεμβρίου 2007
8 Νοεμβρίου 2007
1 Νοεμβρίου 2007
25 Οκτωβρίου 2007
18 Οκτωβρίου 2007
11 Οκτωβρίου 2007
4 Οκτωβρίου 2007
20 Σεπτεμβρίου 2007
13 Σεπτεμβρίου 2007
6 Σεπτεμβρίου 2007
26 Ιουλίου 2007
19 Ιουλίου 2007
12 Ιουλίου 2007
5 Ιουλίου 2007
28 Ιουνίου 2007
21 Ιουνίου 2007
14 Ιουνίου 2007
7 Ιουνίου 2007
31 Μαΐου 2007
24 Μαΐου 2007
17 Μαΐου 2007
10 Μαΐου 2007
3 Μαΐου 2007
26 Απριλίου 2007

19 Απριλίου 2007
5 Απριλίου 2007
29 Μαρτίου 2007
22 Μαρτίου 2007
15 Μαρτίου 2007
8 Μαρτίου 2007
1 Μαρτίου 2007
22 Φεβρουαρίου 2007
15 Φεβρουαρίου 2007
8 Φεβρουαρίου 2007
1 Φεβρουαρίου 2007
25 Ιανουαρίου 2007
18 Ιανουαρίου 2007
10 Ιανουαρίου 2007
3 Ιανουαρίου 2007
27 Δεκεμβρίου 2006
20 Δεκεμβρίου 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2008

Πόσο συχνά ονειρευόμαστε συντροφιά με ένα τραγούδι... Πόσες φορές μας αγγίζει ένας στίχος, μια μελωδία, μια φωνή και δημιουργεί ευχάριστες ή δυσάρεστες σκέψεις...
Στη στήλη αυτή, κάθε Πέμπτη, παρουσιάζουμε τραγούδια μιλώντας για το στίχο, τη μουσική και την ερμηνεία σε καθένα απο αυτά. Δεν είναι απαραίτητο να τα έχουμε λατρέψει, ίσως και να τα έχουμε μισήσει! Εξάλλου απ' το καλό κι απ' το κακό έρχεται η τέχνη...!

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ
ΓΕΛΑΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
(CD: ΤΑ ΚΟΡΜΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ: 1994)

Mε αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του διπλού best of άλμπουμ της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και εφόσον ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια δε συμπεριλήφθηκε σε αυτό, του αφιερώνω τη στήλη αυτής της εβδομάδας. Πρόκειται για τη "Γελαστή φωτογραφία" του Μιχάλη Γκανά και του Ara Dinkjian από "Τα κορμιά και τα μαχαίρια":

Κι αν σου μιλώ ψιθυριστά
κι αν σ' αγαπώ συλλαβιστά

Είναι που σε βλέπω
στ' όνειρό μου κάτι βράδια
να με ντύνεις χάδια μεταξωτά

Είναι που φοβάμαι
μην ξυπνήσω και σε χάσω
μήπως σε ξεχάσω οριστικά.

Κι αν σου μιλώ με μια φωνή
που δεν ακούν οι ουρανοί

Είναι που 'χεις γίνει
γελαστή φωτογραφία
έχρωμη απουσία, όλο νερά

Είναι που χαϊδεύω
το σακάκι σου τα βράδια
και φορώ τα χάδια μαύρα κουμπιά.

Είναι που δε βρίσκω
σε κανένα μονοπάτι
ένα χαλικάκι του γυρισμού

Γίνε φωτιά να σε κοιτώ
γίνε τραγούδι στο στόμα
γίνε γιορτή να ξεχαστώ
κρύψου παντού να σε βρω

Οι εξαιρετικοί, ποιητικοί στίχοι του Μιχάλη Γκανά δε χρειάζονται σχόλια, ούτε και η απαλή, αισθαντική σύνθεση του Ara Dinkjian. Η ταιριαστή ενορχήστρωση που περιλαμβάνει παραδοσιακά όργανα ανήκει στο Δημήτρη Παπαδημητρίου. Στο ίδιο πλαίσιο, ούτε για την ερμηνεία της Ελευθερίας Αρβανιτάκη θα μπορούσε κανένας να σχολιάσει τίποτα. Απλώς αφήνεις το τραγούδι να σε αγγίξει και να σε ταξιδέψει...


Μιχάλης Γκανάς

Ara Dinkjian

Για μένα η Ελευθερία Αρβανιτάκη είναι η πιο ποιητική από όλες τις τραγουδίστριες. Παίρνει στο στόμα της την ποίηση και σείεται ολόκληρος ο κόσμος! Μπορεί στο ξεκίνημα της καριέρας της να εμφανίστηκε ως λαϊκή τραγουδίστρια (όταν ήταν μέλος της Οπισθοδρομικής Κομπανίας), κάπου "στου δρόμου τα μισά" όμως υιοθέτησε ένα ύφος που της ταίριαζε πάρα πολύ, και αυτό το ύφος ήταν καθαρά ποιητικό. Μετά δηλαδή τους δίσκους με το Σταμάτη Σπανουδάκη ("Κοντραμπάντο" το 1986, "Τανιράμα" το 1989) και το "Μένω εκτός" (1991) σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και του Θοδωρή Γκόνη, το 1994 κυκλοφόρησε τα "Κορμιά και τα μαχαίρια" σε μουσική Ara Dinkjian, στίχους Λίνας Νικολακοπούλου και Μιχάλη Γκανά και ενορχήστρωση του Δημήτρη Παπαδημητρίου. Επρόκειτο για έναν δίσκο με εξαιρετικά τραγούδια, διαλεγμένα ένα προς ένα. Με μία λέξη θα τον χαρακτήριζα ΓΗΙΝΟ.

Δύο χρόνια μετά, κυκλοφόρησε τα "Τραγούδια για τους μήνες" σε μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου και ποίηση των Σαπφούς, Μαρίας Πολυδούρη, Κώστα Καρυωτάκη, Οδυσσέα Ελύτη και Μιχάλη Γκανά. Ουσιαστικά ο δίσκος αυτός ήταν η εξελιγμένη συνέχεια του προηγούμενου, η άλλη πλευρά του νομίσματος που εκκρεμούσε, αν θέλετε. Οι δύο αυτές δουλειές οφείλουν να αποτελούν, αν δεν αποτελούν ήδη, σημείο αναφοράς για το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι.

Δυσαρεστήθηκα όταν είδα στο "Δυνατά" να λείπουν αρκετά τραγούδια από τα "Κορμιά" και τους "Μήνες". "Γελαστή φωτογραφία", "Η καρδιά μου απόψε ξαγρυπνά", "Σκιές και χρώματα", "Σου το 'πα για τα σύννεφα", "Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες", "Όλα τα πήρε το καλοκαίρι" δυστυχώς δεν έχουν θέση στη συγκεντρωτική αυτή συλλογή. Στον αντίποδα, είδα τραγούδια σαν τα "Πάρε με αγκαλιά και πάμε", "Ως τα χαράματα", το remix του "Επισκέπτες", "Κρύβομαι στο αντίο" (που υπήρχε και στο "Δρόμοι παράλληλοι"), "Για των ματιών σου το χρώμα", να στέκουν δίπλα σε τραγουδάρες όπως "Παράπονο", "Ζωή κλεμμένη", "Μένω εκτός" και "Με το ίδιο μακό". Παράλληλα, δεν κατάλαβα γιατί η Αρβανιτάκη επέλεξε να συμπεριλάβει live εκτελέσεις κομματιών που ανέδειξαν άλλους ερμηνευτές - άρα δεν έχουν σχέση με την προσωπική της δισκογραφία, παρά μόνο με τις επιτυχημένες ζωντανές εμφανίσεις της - σαν τα "Χίλιες βραδιές", "Θέλω κοντά σου να μείνω", "Θα σπάσω κούπες", αντί να βάλει στιγμές σαν τα "Καθρεφτίζω το νου", "Καρδιά μου εγώ", "Πρόσωπο με πρόσωπο", "Λόγια που φύλαγα", "Ένα τραγούδι για την Ελευθερία". Βέβαια, θα πει κανείς ότι δεν μπορούσε να έχει πολλά τραγούδια από κάθε δίσκο, αφού έπρεπε να διατηρηθούν οι ισορροπίες. Σε τελική ανάλυση, διαφωνώ με την πρωτοβουλία της Αρβανιτάκη να κυκλοφορήσει best of συλλογή, καθώς βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της.

Όπως και να 'χει, η Ελευθερία Αρβανιτάκη είναι μια τραγουδίστρια που εκτιμώ αφάνταστα, και λόγω του ταλέντου και λόγω του ρεπερτορίου της. Με δουλειές σαν "Τα κορμιά και τα μαχαίρια", τα "Τραγούδια για τους μήνες" και το πρόσφατο "Γρήγορα η ώρα πέρασε", ήδη έχει προσφέρει πολλά στο ελληνικό τραγούδι και γενικά (όσο υπερφίαλο και αν ακούγεται αυτό) στο σύγχρονο πολιτισμό...!

---
Περιμένω με χαρά τα δικά σας σχόλια στο loumproukos@musiccorner.gr
---



MC Team ID
  "Κλικ" για περισσότερα...