Γράφει η Μαρία Αβραμίδου
Σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση στα προσωπικά σου δεδομένα, καθώς κυριολεκτικά τα πάντα είναι διαθέσιμα με μια ματιά στον ψηφιακό σου φάκελο. Όταν ο αστυνόμος Sal Frieland (Clive Owen) εντοπίζει τυχαία μία γυναίκα (Amanda Seyfried) χωρίς «ψηφιακό αποτύπωμα» βρίσκεται μπλεγμένος σε μια αλυσίδα παράξενων δολοφονιών…
Ο Andrew Niccol επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη, υπογράφοντας το σενάριο και τη σκηνοθεσία του “Anon”, το οποίο τον φέρνει ξανά στα μονοπάτια της αγαπημένης του επιστημονικής φαντασίας, η οποία γέννησε την ιδέα του “Gattaca” (1997), της κινηματογραφικής δημιουργίας που τον έκανε γνωστό. Μόνο που αυτήν τη φορά, η φαντασία φαίνεται να ομοιάζει με την πραγματικότητα όσο ποτέ πριν. Σε ένα σύμπαν όπου η ανωνυμία έχει αναχθεί σε πολύτιμο αγαθό, αφού και η παραμικρή κίνηση του κάθε ανθρώπου καταγράφεται αυτόματα και είναι προσβάσιμη από όποιον το επιθυμεί, ουδείς μπορεί να δράσει ελεύθερα. Η ταινία του Niccol αγγίζει, λοιπόν, άκρως επίκαιρα ζητήματα, όπως η προστασία των προσωπικών δεδομένων, το –σχεδόν οικειοθελές πλέον– ηλεκτρονικό «φακέλωμα» στο οποίο προβαίνουμε ελαφρά τη καρδία και τη σταδιακή απώλεια της ελευθερίας μας.
Ο κόσμος που κατασκευάζει ο Niccol –ο οποίος αποδίδεται με αισθητικά έντονα στυλιζαρισμένο τρόπο σε κάθε πλάνο, χάρη στον άψογο συνδυασμό φωτογραφίας, σκηνογραφίας και ειδικών εφέ– κάθε άλλο παρά μακρινός είναι. Ωστόσο, από την ταινία του απουσιάζει, κατά τη γνώμη μου, μια πραγματική δραματική κορύφωση. Αυτό όμως δεν της στερεί την πολυπλοκότητά της, ούτε το ενδιαφέρον που προκύπτει τόσο από, όσο και για τα ζητήματα που θίγει, αλλά από την επιτυχημένη μίξη επιστημονικής φαντασίας και αστυνομικού φιλμ νουάρ. Άλλωστε, το μεγαλύτερο ατού της είναι η ερμηνεία του –πάντοτε αξιόπιστου– Clive Owen, ο οποίος αποδίδει με εξαιρετική αμεσότητα, ανθρωπιά και συναισθηματική ένταση το πορτρέτο ενός άνδρα με τραυματικό παρελθόν, μπερδεμένο παρόν, αλλά ίσως όχι και τόσο ανεξιχνίαστο μέλλον…
*Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους σε διανομή από την Tanweer, από την Πέμπτη, 3 Μαΐου.
—————
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…