Ένας
δίσκος ήρθε απ' τα παλιά!
Οι
δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε...!
|
Παρασκευή
28 Δεκεμβρίου 2007
|
Η
στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους
και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών
που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι.
Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί,
αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη,
του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων
άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό
γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη
δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε
κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα»
που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια»
που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην
επιφάνεια...
|
ΑΝΝΑ
ΒΙΣΣΗ
«ΝΑΙ» (COLUMBIA
71158)
|
Οι
«χρυσές» πωλήσεις του δίσκου «Κίτρινο γαλάζιο» το 1979 ουσιαστικά
επέβαλλαν στην Άννα Βίσση να συνεχίσει σε «ντισκοπόπ»
ρυθμούς, κάτι το οποίο κράτησε μέχρι το τέλος της δεκαετίας
του '80. Έτσι λοιπόν, ένα χρόνο μετά από εκείνη την άκρως
επιτυχημένη δουλειά κυκλοφόρησε το «Ναι» (Δεκέμβριος
1980), ένα άλμπουμ με «περίεργο» τίτλο, εξώφυλλο που ανοίγοντάς
το σχηματίζει ένα ολόσωμο πόστερ της τραγουδίστριας, αλλά
κι εξίσου ικανοποιητική αποδοχή από την πλευρά του κόσμου
με το προηγούμενο.
Τα
τραγούδια έχουν καθαρά ερωτικό (με την καλή έννοια) περιεχόμενο
και κινούνται σε μοντέρνο για εκείνη την εποχή στυλ. Υπάρχουν
κι αρκετές «μεταγραφές» από το ξένο ρεπερτόριο, όπως το
"Woman in love" που με στίχους του Γιώργου Κανελλόπουλου
έγινε «Το ξέρω θα 'ρθεις ξανά» και η πασίγνωστη γαλλική
επιτυχία "Je reviens te chercher" που «ελληνοποιήθηκε»
με τον τίτλο «Κλαις εσύ και πονώ».
Ωστόσο
- παρότι αυτά τα δύο κομμάτια ακούστηκαν αρκετά - άλλες
είναι οι πιο γνωστές και διαχρονικές στιγμές του δίσκου.
Μιλάμε βεβαίως για το «Όσο έχω φωνή» του Φίλιππου
Νικολάου και για τη «Μεθυσμένη πολιτεία» του Μανώλη
Μικέλη σε στίχους Δημήτρη Ιατρόπουλου, το τραγούδι των τίτλων
της ομώνυμης (κι αξέχαστης) τηλεοπτικής σειράς στην οποία
πρωταγωνιστούσαν ο Γιάννης Βόγλης και η Βέρα Κρούσκα. Αμφότερα
σημάδεψαν την καριέρα της Βίσση και παρά το ότι εδώ και
χρόνια έχει στραφεί σε άλλες μουσικές επιλογές, ορισμένες
φορές τα συμπεριλαμβάνει στα προγράμματά της.
Από
εκεί και πέρα, ξεχωρίζουν τα «Δεν είμαι μονάχη», «Γι' αυτό
σου λέω μη», «Μίλησέ μου» και «Να η ζωή». Παραγωγός και
ηχολήπτης ήταν ο Κώστας Φασόλας και η ηχογράφηση έγινε στο
στούντιο "Era" από τις 19 Σεπτεμβρίου μέχρι τις
20 Νοεμβρίου 1980. Στο εσώφυλλο υπάρχουν φωτογραφίες της
Βίσση σε μορφή φιλμ.
Τα
τραγούδια του δίσκου
1. Όσο έχω φωνή (Φ. Νικολάου)
2. Το ξέρω θα 'ρθεις ξανά (B. Gibb-A. Gibb-Γ. Κανελλόπουλου)
3. Δεν είμαι μονάχη (Α. Maywood-Φ. Νικολάου)
4. Κλαις εσύ και πονώ (G. Becaud-P. Delanoe-Γ. Κανελλόπουλου)
5. Μ' αγαπούσες κάπου-κάπου (Σπ. Βλασσόπουλου-Γ. Κανελλόπουλου)
6. Γι' αυτό σου λέω μη (Φ. Νικολάου)
7. Τι με ρωτάς (Α. Maywood-Γ. Κανελλόπουλου)
8. Μίλησέ μου (Σπ. Βλασσόπουλου-Γ. Κανελλόπουλου)
9. Να η ζωή (A. Maywood-Φ. Νικολάου)
10. Μα δεν φοβάμαι (Σπ. Βλασσόπουλου-Γ. Κανελλόπουλου)
11. Καίγεται ο κόσμος καίγεται (Φ. Νικολάου)
12. Ξαναζώ (Φ. Νικολάου)
13. Μεθυσμένη πολιτεία (Μ. Μικέλη-Δ. Ιατρόπουλου)
|
|
ΒΑΣΙΛΗΣ
ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
«ΔΙΑΙΡΕΣΗ»
(MINOS MSM 549)
|
Μαζί
με το «Φοβάμαι» και τα «Χαιρετίσματα», η «Διαίρεση»
συμπληρώνει την «τριλογία» της οριστικής καθιέρωσης του
Βασίλη Παπακωνσταντίνου στη δεκαετία του '80 ως ο
απόλυτος Έλληνας ροκ σταρ. Μέσα από αυτούς τους δίσκους
βγήκαν τα περισσότερα από τα τραγούδια που ακόμη και σήμερα
πρωταγωνιστούν στο ρεπερτόριό του κι έγινε το είδωλο της
νεολαίας, με αποτέλεσμα όπου εμφανιζόταν να επικρατεί το
αδιαχώρητο.
Η
«Διαίρεση» που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1984 ουσιαστικά
είναι μια συνέχεια του προ διετίας «Φοβάμαι», αλλά με μεγαλύτερη
ένταση και «ρεύμα». Εδώ πλέον μιλάμε για ένα «καθαρά» ροκ
άλμπουμ, από το οποίο όμως δε λείπουν οι - από λίαν ενδιαφέρουσες
έως εξαιρετικές - μπαλάντες του τραγουδιστή που έγραψαν
τη δική τους ιστορία.
Ο
δίσκος περιλαμβάνει εννιά κομμάτια, τα τέσσερα εκ των οποίων
έγιναν τεράστιες επιτυχίες κι αντέχουν μέχρι σήμερα: «Δεν
υπάρχω» (με τα φωνητικά της Τάνιας Τσανακλίδου στην αρχή),
«Ο μαύρος γάτος», «Πριν το τέλος» και φυσικά το αγαπημένο
μου «Άσε με να κάνω λάθος», από την ταινία του Ανδρέα Τσιλιφώνη
«Η πόλη ποτέ δεν κοιμάται». Μοναδική η «Μπαλάντα για τον
Γιάννη Κ.» και καλές στιγμές τα «Για σένα» και «Λεγεωνάριος»,
για το οποίο ο Παπακωνσταντίνου αναφέρει στο οπισθόφυλλο:
«Απορώ γιατί μου αρέσει αυτό το τραγούδι»!
Οι
πωλήσεις του άλμπουμ ξεπέρασαν τις 50.000 αντίτυπα και βεβαίως
θεωρείται πλέον «κλασικό» στη δισκογραφία του τραγουδιστή.
Οι ενορχηστρώσεις είναι του Κώστα Γανωσέλη με τη συνδρομή
των Γιώργου Ζηκογιάννη, Μπάμπη Λασκαράκη και Γιώργου Τσουπάκη,
ο οποίος ήταν και βοηθός παραγωγής του Αχιλλέα Θεοφίλου.
Η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο "P.D.R." από τις
29 Οκτωβρίου μέχρι τις 16 Νοεμβρίου 1984 με ηχολήπτη τον
Πάνο Δράκο (που έκανε και το remixing) και βοηθό τον Παναγιώτη
Πετρονικολό.
Μέσα
στη θήκη του δίσκου υπάρχει ένα φύλλο χαρτί διπλής όψεως,
στη μια πλευρά του οποίου αναφέρονται οι μουσικοί που παίζουν
στο κάθε τραγούδι ξεχωριστά και στην άλλη οι στίχοι.
Τα
τραγούδια του δίσκου
1. Δεν υπάρχω (Chris De Burgh-Λ. Νικολακοπούλου)
2. Μπαλάντα για τον Γιάννη Κ. (Α. Τσιλιφώνη)
3. Για σένα (Β. Παπακωνσταντίνου-Λ. Νικολακοπούλου)
4. Ο μαύρος γάτος (Β. Παπακωνσταντίνου-Θ. Παπακωνσταντίνου)
5. Άσε με να κάνω λάθος (Α. Τσιλιφώνη)
6. Πριν το τέλος (Battisti-Mogol-Λ. Νικολακοπούλου)
7. Λεγεωνάριος (Β. Παπακωνσταντίνου-Θ. Παπακωνσταντίνου)
8. Έλα να με βρεις (Γ. Ζουγανέλη-Δ. Σιτζάνη)
9. Μπρος γκρεμός και πίσω γκόμενες (Αλ. Παπαδημητρίου-Β.
Παπακωνσταντίνου)
|
|
ΓΙΑΝΝΗΣ
ΜΗΛΙΩΚΑΣ
«ΕΔΩ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ»
(MINOS MSM 580)
|
Ο
πρώτος δίσκος του Θεσσαλονικιού δημιουργού και τραγουδιστή,
ο οποίος έκανε γρήγορα επιτυχία κι έγινε γνωστός, ωστόσο
άλλο τόσο γρήγορα χάθηκε από το προσκήνιο και σήμερα απέχει
εντελώς από τα μουσικά μας πράγματα. Έχω ξαναγράψει ότι
είναι κρίμα, γιατί θα μπορούσε να κάνει πολλά περισσότερα,
μια και είχε ταλέντο και δυνατότητες.
Το
άλμπουμ κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 1985 κι αμέσως έκανε
ιδιαίτερη αίσθηση, κυρίως με το αμίμητο «Ποιμενικό ροκ»
που ακούστηκε και τραγουδήθηκε πολύ. Θυμάμαι ότι επί μία
ολόκληρη σχολική χρονιά σε κάθε διάλειμμα το τραγουδούσαμε
σχεδόν όλα τα παιδιά της Δ' τάξης στο δημοτικό που πήγαινα
τότε και μας πιάνανε τα γέλια!
Πολύ
γνωστό έγινε και το «Αμπεμπαμπλόμ», όπως επίσης και το «Βρήκα
δέκτη», ενώ αρκετά «προχωρημένο» για την εποχή ήταν το «Απόψε
θα γουστάρουμε παρέα» το οποίο μιλά για μια συνεύρεση δύο
ανδρών με μία γυναίκα...!
Ωστόσο,
για μένα η καλύτερη στιγμή του δίσκου είναι το καταπληκτικό
ντουέτο του Μηλιώκα με την Ελένη Βιτάλη «Ευτυχώς
ή δυστυχώς», όπου γίνεται αναφορά στις δυσκολίες που αντιμετώπισε
ο μέσος Έλληνας στις δεκαετίες του '50 και του '60.
Παραγωγός
ήταν ο Ηλίας Μπενέτος και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο
"SIGMA SOUND" με ηχολήπτη τον Γιάννη Σκιαδά. Στα
φωνητικά, ακούγονται οι Λία Βίσση, Γιάννης Πηλιούρης, Μαριάννα
Ευστρατίου και η Ελένη Δήμου «Στο έτσι». Τις ενορχηστρώσεις
επιμελήθηκε ο Χάρης Ανδρεάδης.
Τα
τραγούδια του δίσκου
1. Αμπεμπαμπλόμ
2. Απόψε θα γουστάρουμε παρέα
3. Ποιμενικόν rock
4. Στο έτσι
5. Βρήκα δέκτη
6. Ευτυχώς ή δυστυχώς (ντουέτο με την Ελένη Βιτάλη)
7. Ου να χαθείς
8. Η τσέπη μας μαλλί δεν έχει
9. Εν τω μεταξύνομαι
10. Και ο νοών νοείτω
|
|