Τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τον θάνατο του φημισμένου αμερικανού συγγραφέα των αγαπημένων έργων «Ασπροδόντης» και «Το Κάλεσμα της Άγριας Φύσης», Τζακ Λόντον, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης «Οι Ευνοούμενοι του Μίδα», σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Δημόπουλου.

Μία συγκλονιστική ιστορία βίας στο αποκορύφωμα της βιομηχανικής και κοινωνικής αδικίας. Σε ένα κόσμο κυριαρχίας του πιο ισχυρού, κάποιοι παρακάμπτουν καθετί ηθικό ή νόμιμο. Τα δημιουργήματα μίας διαβρωμένης κοινωνικής πυραμίδας πιστεύουν μόνο στον φυσικό νόμο της εξόντωσης του αντίπαλου. Ποιος όμως είναι ο πιο ισχυρός; Οι άλλοι ή εκείνοι; Ποιος θα επικρατήσει; Οι Ευνοούμενοι του Μίδα σκοτώνουν αθώο κόσμο, χωρίς οίκτο ή ενοχή, και στρέφονται ενάντια στην κοινωνία που τους δημιούργησε θέτοντας ως βασικό ερώτημα: «Στο παρόν κοινωνικό περιβάλλον ποιος από εμάς θα επιβιώσει;»

Σ’ αυτό το σκοτεινό και ταραγμένο σύμπαν όλοι και όλα δοκιμάζουν τα όριά τους. Η αντίδραση κατά της άδικης συσσώρευσης του κεφαλαίου από όραμα γίνεται εφιάλτης. Η αναδιανομή του πλούτου δεν γίνεται υπέρ του συνόλου αλλά προς όφελος εκείνων που πέταξαν το γάντι στους κεφαλαιούχους. Μια νέα συνθήκη δημιουργείται, την οποία οι ήρωες ούτε θα μπορούσαν να είχαν προβλέψει, ούτε μπορούν να αγνοήσουν, ούτε θα μπορέσουν να παρακάμψουν.

Η υπόθεση του έργου
Σικάγο, 1899. Ένας πολύ πλούσιος επιχειρηματίας, ο Ίμπεν Χέιλ, λαμβάνει μία επιστολή από μία οργάνωση που αυτοαποκαλείται «Οι Ευνοούμενοι του Μίδα» με την οποία απαιτούν να πληρωθούν 20 εκατομμύρια δολάρια μέχρι μία συγκεκριμένη ημερομηνία, διαφορετικά αθώα θύματα, θα επιλέγονται τυχαία και θα σκοτώνονται. Ο πλούσιος επιχειρηματίας επιλέγει να αγνοήσει την επιστολή, ανοίγοντας έναν κύκλο αίματος τον οποίο ούτε αυτοκτονώντας θα καταφέρει να κλείσει…

Σκηνοθετικό Σημείωμα
Από την πρώτη φορά που διάβασα τη σύντομη αυτή ιστορία του Τζακ Λόντον οραματιζόμουν τη μεταφορά της στη σκηνή με κάθε δυνατό τρόπο, από την παρουσίασή της ως μονόλογο ως και τη μελοποίησή της ως ορατόριο. Στην πρώτη ανάγνωση, πριν από περίπου 15 χρόνια, με είχε κερδίσει το μαύρο χιούμορ και η σκωπτική διάθεση του συγγραφέα. Ξαναδιαβάζοντας όμως τώρα, με δεδομένο το τεταμένο κλίμα που υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο πια λόγω της τρομοκρατίας, ο συνδυασμός ταξικής πάλης και τρομοκρατικών οργανώσεων που παρουσιάζει ο Τζακ Λόντον, δημιουργεί ένα πρίσμα πιο σκοτεινό και καταγγελτικό. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την προσφιλή για την εποχή λογοτεχνική φόρμα της επιστολογραφίας, δημιουργώντας ένα έργο όπου το συμβάν αναφέρεται και περιγράφεται αφού έχει ήδη συντελεστεί. Ο αναγνώστης μαθαίνει για το παρελθόν που δεν μπορούσε να προβλέψει ή να αλλάξει, αλλά που έχει ήδη αντίκτυπο στο παρόν, στοιχείο που θυμίζει αρκετά της εμφανίσεις των αγγελιοφόρων στο αρχαίο δράμα. Άλλωστε η αρετή του κειμένου δεν έγκειται στο να εξιστορήσει τι θα συμβεί, μιας και το τέλος του ήρωα αναγγέλλεται από τις πρώτες γραμμές ήδη, αλλά στο πώς ο Τζακ Λόντον αποκαλύπτει τις πιο σκοτεινές δυνάμεις που δρουν στον καπιταλισμό και πόσο εφιαλτική μπορεί να γίνει η επιδίωξη του Αμερικάνικου Ονείρου.

eynooumenoi_mida_2016_11

Ο συγγραφέας: Τζακ Λόντον
Ο Τζακ Λόντον (1876 – 1916) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους –και πλέον μεταφρασμένους- αμερικανούς συγγραφείς. Η ζωή του υπήρξε πολύ έντονη και ενσάρκωσε το πρότυπο του ανθρώπου που συνδύασε την πνευματική αναζήτηση με τη δράση και την περιπέτεια. Εγκαταλελειμμένος από πατέρα, μεγάλωσε με τη μητέρα του και τον πατριό του, από τον οποίο πήρε το όνομα Λόντον. Στα δεκατέσσερά του εγκατέλειψε το σχολείο για να γλυτώσει από τη φτώχεια. Ταξίδεψε σε διάφορα μέρη και μορφώθηκε σε δημόσιες βιβλιοθήκες. Το 1894 αποφάσισε να γράψει για να συντηρήσει τον εαυτό του. Στην ηλικία των 20 έγινε μαχητικός σοσιαλιστής, κάνοντας περιοδείες σε ολόκληρη τη χώρα μιλώντας για τον σοσιαλισμό. Έγραψε πενήντα βιβλία σε δεκαεπτά χρόνια και έγινε ο πιο ακριβοπληρωμένος συγγραφέας των ΗΠΑ. Κάποια από τα πιο δημοφιλή του βιβλία είναι: Ο Ασπροδόντης, Το κάλεσμα της άγριας φύσης, Μια Οδύσσεια στο Βορρά, Ο Γιος του Λύκου, Ο Θαλασσόλυκος, Η Πίστη των ανθρώπων, Πειρατικές ιστορίες, Πόλεµος των Τάξεων, Η Αγάπη της ζωής και άλλα διηγήµατα, Η Σιδερένια Φτέρνα, Ο Γιος του Ήλιου, Η Επανάσταση και άλλα δοκίµια, Το περιπλανούµενο αστέρι, Φυτευτής βαλανιδιών κ.α.

Ταυτότητα Παράστασης
Συγγραφέας : Τζακ Λόντον
Μετάφραση, διασκευή, σκηνοθεσία: Δημήτρης Δημόπουλος
Φωτογραφίες: Artemis Schubert
Υπεύθυνη προβολής της παράστασης: Γεωργία Ζούμπα

Ερμηνεύουν: Συμεών Τσακίρης, Λίνα Καλπαζίδου

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος
Τηλ. 210 3418550

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:30, από τις 18 Νοεμβρίου έως τις 11 Δεκεμβρίου

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων:
10 € (προπώληση)
12 € (γενική είσοδος)
7 € (για μαθητές/σπουδαστές/ φοιτητές/ομαδικές κρατήσεις)
5 € (μειωμένο για ΑΜΕΑ, κατόχους κάρτας ανεργίας και πολυτέκνων (κάρτα ΑΣΠΕ), κατόχους Κάρτας Club IFA – Γαλλικού Ινστιτούτου και κάτοχους Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ), κατόχους κάρτας πολιτισμού, κατόχους Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων, κάρτας ΟΤΟΕ, κάρτας ΟΙΕΛΕ, άτομα άνω των 65 ετών)

Εισιτήρια προπωλούνται:
Στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση.
Αγορά με πιστωτική κάρτα: Τηλεφωνικά στο 210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος mcf.gr.
Ticket Services Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσματζόγλου, Αθήνα),
Ώρες λειτουργίας: Δευ. & Τετ. 09:00 – 17:00, Τρ., Πεμ. & Παρ. 09:00 – 20:00, Σαβ. 10:00 – 14:00.
Καταστήματα Forthnet
Seretis travel (Πανεπιστημίου 61, Αθήνα, τηλ. 210 3251295).

Στάθμευση στο εμπορικό κέντρο athensheart
Οι θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ δικαιούνται δωρεάν στάθμευση στο Parking του εμπορικού κέντρου Athens Heart, από Δευτέρα έως Σάββατο, από τις 08:00-22:00. Από τις 22:00 έως τη 01:00 η χρέωση είναι 2,5€ και 1€ για κάθε επιπλέον ώρα στάθμευσης. Τις Κυριακές οι θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ θα επιβαρύνονται με 2,5€ για χρήση του parking από τις 10:00 έως τη 01:00. Από τη 01:01π.μ. θα επιβαρύνονται με κόστος 1€ για κάθε επιπλέον ώρα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here