Γράφει ο Μιχάλης Παπαϊωάννου

Ο 63ος διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision, έγραψε τον επίλογο του, με την επικράτηση του φαβορί  -εδώ και πολλούς μήνες- του Ισραήλ με την Netta Barzilai και το “Toy” να φέρνουν την χώρα για 4η φορά στην πρώτη θέση. Ένας διαγωνισμός, φτωχός σκηνικά, με πολλά παράπονα και προβλήματα, ως προς την διεξαγωγή του, που τον χαρακτήρισε η λιτότητα, όπως και το περσινό νικητήριο κομμάτι. Η Κύπρος, και η , κατέλαβε την 2η θέση, την καλύτερη μέχρι στιγμής για την χώρα.


Η έναρξη βασίστηκε κυρίως στην πορτογαλική μουσική, με την Ana Moura και την Mariza, που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μια εξαιρετική συμμετοχή, χωρίς να εμφανίζεται ο περσινός νικητής όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια. Ακολούθησε η παρέλαση – παρουσίαση των χωρών που θα συμμετείχαν και οι παρουσιάστριες μας έβαλαν κατευθείαν στο πνεύμα του τελικού. Από ελληνικής πλευράς, οι σχολιαστές μας Δάφνη Σκαλιώνη και Αλέξανδρος Λιζάρδος, έχουν ακόμα πολλά να μάθουν, όπως ότι πρέπει να κάνουν αρκετές πρόβες όταν έχουν γράψει ένα κείμενο το οποίο είναι βασισμένο σε γρήγορη εναλλαγή λόγου, πράγμα το οποίο φάνηκε ότι κολλούσε αρκετά και επίσης ότι δεν χειροκροτάμε σε μικρό χώρο με ανοιχτά μικρόφωνα και άλλα πολλά, τα όποια δε θα τα αναφέρω γιατί αφορούν την κρατική τηλεόραση. Ας ξεκινήσουμε να δούμε και να σχολιάσουμε τα τραγούδια του τελικού…

1. ΟΥΚΡΑΝΙΑ ( 17η θέση, 130 βαθμοί)
Ο Melovin πήρε την κρυάδα της έναρξης, παρόλο που είχε τόσες φωτιές για να ζεσταθεί. Το ”Under the ladder”, έκανε ένα δυναμικό άνοιγμα, εντυπωσίασε με τις φωτιές, ήρθε τελευταίος στις επιτροπές και 7ος στο κοινό! Προφανώς μια μικρή τιμωρία της EBU, για όλα όσα έκανε με την Ρωσία πέρσι και για αυτό τον έβαλαν πρώτο να εμφανιστεί!

2. ΙΣΠΑΝΙΑ ( 23η θέση, 61 βαθμοί)
Μα πόση αγάπη, μπορεί να χωρέσει στη σκηνή της Eurovision ανάμεσα στην Amaia και τον Alfred! Σαν ένα τραγούδι, γραμμένο καθαρά για μεξικάνικη τηλενουβέλα που το ζευγάρι, παρά τις αντιξοότητες και την …κακιά Σοράγια Μοντενέγρο, καταφέρνει να είναι στο τέλος μαζί. Και ζήσανε αυτοί καλά, και εμείς καλύτερα! To Tu cancion” δεν έπεισε κανέναν. Άρα νίκησε η Σοράγια!

3. ΣΛΟΒΕΝΙΑ (22η θέση, 64 βαθμούς)
Υπήρχαν φέτος πολλά ροζ μαλλιά! Τα πρώτα ανήκαν στη Lea Sirk με το δυναμικό “Hvala,Ne”, το οποίο αν ήταν στα αγγλικά, πιστεύω ότι θα είχε μια καλύτερη τύχη. Ωραίο r’n’b κομμάτι, επικοινωνιακή και άνετη με τον κόσμο, αλλά δεν κατάφερε να πάει πολύ ψηλά.

4.ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ (12η θέση, 181 βαθμούς)
Πώς ένα κομμάτι, το οποίο είναι τελευταίο στις προτιμήσεις του κόσμου, όταν το ακούει, γίνεται αγαπημένο και φτάνει στον τελικό στην 12η θέση; Μα φυσικά, με την κατάλληλη, σκηνική παρουσία. Η Ieva Zasimauskaite, σε μια όχι τόσο καλή ερμηνεία όπως στον ημιτελικό, με το “When we ‘re old”, πλημμύρισε την σκηνή με συναισθήματα, όπως πρόσταζε το κομμάτι. Πιστεύω ότι θα ακουστεί σε πολλούς γάμους!

5. ΑΥΣΤΡΙΑ (3η θέση, με 342 βαθμούς)
Έαν μου πει κάποιος, ότι την ώρα που σάρωνε τα 12αρια στις επιτροπές -όπου και ήρθε πρώτος- δεν κοίταζε τον διπλανό του με απορία, θα πει ψέματα. Πραγματικά, ήταν τόσο καλός ώστε να ψηφιστεί τόσο πολύ; Το κοινό πάντως, είχε μια διαφορετική άποψη και τον έβγαλε 13ο. Η μόνη λογική εξήγηση για την θέση του Cesar Sampson, και του “Nobody but you”, είναι ότι επιθύμησαν την διοργάνωση της Αυστρίας, που για εμένα ήταν μακράν η καλύτερη που έχει γίνει ποτέ και ήθελαν να ξαναγίνει εκεί ο διαγωνισμός. Ούτε η ίδια η Αυστρία πιστεύει ότι ήρθε τρίτη στον τελικό. Επιπλέον, είχε απορριφθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο του έδωσε στο τέλος 12αρι. Παράλογο; Ναι!

6. ΕΣΘΟΝΙΑ (8η θέση, με 245 βαθμούς)
Όσο εντυπωσιακή φωνή και αν έχεις, όσο εκθαμβωτική παρουσία και αν διαθέτεις, αν είσαι αντιγραφή, παραμένεις μια αντιγραφή. Επιβλητική, φωνάρα, πανέμορφη, αλλά το έχει κάνει και η Jennifer Lopez αυτό με το ρούχο και για αυτό η Elina Nechayeva με το “La forza”, δεν πήγε τόσο ψηλά όσο θα περίμεναν οι Εσθονοί.

7. ΝΟΡΒΗΓΙΑ (15η θέση, 144 βαθμοί)
Μάλλον, δεν το περίμενε αυτό που συνέβη ο Alexander Rybak. Μπορεί στον ημιτελικό του, να ήρθε πρώτος, το ίδιο όμως δεν συνέβη και στον τελικό, ούτε τα στοιχήματα που τον ήθελαν στην πρώτη τριάδα επιβεβαιώθηκαν. Φανερά απογοητευμένος, την ώρα που πήρε ένα 12αρι. “That’s how you write a song”… Και που μας το έδειξε, τι κατάλαβε;

8. ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ (26η θέση, 39 βαθμοί)
Η διοργανώτρια χώρα κατάφερε, μετά την Αυστρία το 2016, να πάρει την τελευταία θέση στον τελικό! Η Claudia Pascoal με το “O Jardim”, μας απέδειξε ότι μπορεί να χωρέσει σε ένα τραγούδι 3 λεπτών, αρκετή ανία! Δικαιολογημένη η τελευταία θέση της οικοδέσποινας. Το δεύτερο ροζ μαλλί της βραδιάς… Μπορεί να είναι και φούξια, θα σας γελάσω.

9. ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ (24η θέση, 48 βαθμοί)
Εδώ έχουμε το μεγάλο απρόοπτο της βραδιάς. Καθώς η Surie, ερμήνευε το “Storm”, ένας Ρώσος της άρπαξε το μικρόφωνο και φώναξε “Nazi british media, we demand freedom”. Αμέσως παρενέβη η ασφάλεια, αλλά είναι απολύτως λογικό στη συνέχεια να ήταν ταραγμένη και ίσως λίγο τρομοκρατημένη. Ο κόσμος την χειροκρότησε απίστευτα προκείμενου να της δώσει δύναμη να συνεχίσει. Αρνήθηκε, να ξανατραγουδήσει στο τέλος, όπως είχε το δικαίωμα να το κάνει. Μια αρκετά καλή εμφάνιση, με ωραίο στήσιμο, με ροζ μαλλιά, που για κάποιο λόγο δεν έπεισε κανέναν. Κρίμα! Αξιοσημείωτο είναι ότι στο επίσημο youtube channel  της Eurovision, δεν υπάρχει η εμφάνιση με το περιστατικό, παρά μόνο η εμφάνιση στις επιτροπές. Όμως το βρήκα, και για όσους δεν το είδατε, μπορείτε να το παρακολουθήσετε…

10. ΣΕΡΒΙΑ (19η θέση, 113 βαθμοί)
Τα ίδια τα γνωστά, όπως και στον ημιτελικό. Ένας βαλκανικός ήχος, τέσσερα άτομα επί σκηνής και βαρετό αποτέλεσμα. Ωστόσο στις βαθμολογίες ενώθηκαν τα Βαλκάνια και στήριξαν τους Sanca Ilic & Balcanica και το κομμάτι τους “Nova deca”.

11. ΓΕΡΜΑΝΙΑ (4η θέση, 340 βαθμοί)
Με ένα τραγούδι αφιερωμένο στον πατέρα του, με πολύ συγκίνηση ερμήνευσε ο Michael Schulte, το κομμάτι “You let me walk alone”. Η κατάρα της Γερμανίας και η απαξίωση της από τον κόσμο, έσπασε, κέρδισε τις εντυπώσεις και κατάφερε μετά από πολλά χρόνια να πάρει μια θέση στην 5αδα, άσχετα αν εμένα μου θύμιζε λίγο Adele…

12.ΑΛΒΑΝΙΑ (11η θέση, 184 βαθμοί)
Όπως αναμενόταν, πήγε αρκετά καλά στις επιτροπές ενώ στο televoting, δεν τα πήγε τόσο. Ο λόγος για τον Eugent, που ερμήνευσε εξαιρετικά το “Mall”, δε το συζητώ, και δεν έχω να προσθέσω τίποτα άλλο…

13. ΓΑΛΛΙΑ (13η θέση, 173 βαθμοί)
Η “μετοχή φούσκα” του χρηματιστηρίου των στοιχημάτων της Eurovision, για μια ακόμη φορά ήταν η Γαλλία. Με ένα τραγούδι, που έθιγε ένα λεπτό ζήτημα, με μια λιτή εμφάνιση και με πολλές …μούντζες στο τέλος –αλήθεια σας λέω, δείτε το- οι Madame Monsieur με το “Mercy”, αρκέστηκαν στη …γρουσούζικη 13η θέση, αν και τα γραφεία στοιχημάτων την έβλεπαν στα φαβορί.

14. ΤΣΕΧΙΑ (6η θέση, 281 βαθμοί)
Και όμως, ο Justin Bieber της Τσεχίας, Mikolas Josef, κατάφερε όχι μόνο να περάσει την χώρα στον τελικό, αλλά και να την κατατάξει μια ανάσα πριν την 5αδα με το “Lie to me”. Το μόνο που έχω να πω είναι ότι ήταν θεαματική η κολοτούμπα στον αέρα, ειδικά για κάποιον που έπεσε και χτύπησε άσχημα στις πρόβες την πλάτη του. Συγγενής του Πινόκιο μάλλον…!

15. ΔΑΝΙΑ (9η θέση, 229 βαθμοί)
Δε θα πω πολλά. Ο Rasmussen πήρε την 20η θέση στις επιτροπές, την 5η θέση στο κοινό. Χάσμα αγεφύρωτο για το “Higher Ground”! Ο ύμνος και η δικαίωση του …Μιχάλη Ρακιντζή, με μορφή Βίκινγκ. Άρεσε και καταχειροκροτήθηκε το …βαρύ περπάτημα τους!

16. ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ (20η θέση, 99 βαθμοί)
Ένα από τα δύο ηχηρά χαστούκια της βραδιάς. Η Jessica Mauboy πραγματοποίησε αρνητικό ρεκόρ για την χώρα, αφού τοWe got love”, δεν πήγε και πολύ μακρυά, όσο και να το στήριξαν οι επιτροπές. Το κοινό της γύρισε την πλάτη και της έδωσε την τελευταία θέση στο televoting, ίσως και λίγο άδικα…

17. ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ (25η θέση, 46 βαθμοί)
Και κάπου εδώ κατάλαβα ότι έβλεπα Eurovision! Τροχός, εφέ, πυροτεχνήματα, πύρινη βροχή, pop, στρας, χορός και μια ελεύθερη πτώση στα χέρια των χορευτών για την Saara Aalto και το “Monsters” της.

18. ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ (14η θέση, 166 βαθμοί)
Οι Power Rangers της Βουλγαρίας, ή αλλιώς Equinox με το κομμάτι “Bones”, θαρρώ πως ήταν αρκετά καλοί και κυρίως την παράσταση έκλεβε η κοπέλα, η οποία έδωσε πολλούς πόντους σε αυτή την dark συμμετοχή. Μπράβο στην χώρα, που το ψάχνει και στέλνει πάντα ενδιαφέρουσες προτάσεις.

19. ΜΟΛΔΑΒΙΑ (10η θέση, 209 βαθμοί)
Μια έξυπνη καλοστημένη κωμωδία, που θύμισε εποχές θεατρικών παραστάσεων με τον Βασίλη Τσιβιλίκα, μας έδωσαν επί σκηνής οι Doredos! Η χορογραφία και η σκηνοθεσία μάλιστα ήταν του δικού μας Φωκά Ευαγγελινού, ενώ η σύνθεση ανήκει στον Δημήτρη Κοντόπουλο που συνεργάστηκε με τον Philipp Kirkorov… Ντυμένοι στα χρώματα της σημαίας της χώρας και με το “My lucky day”, μας έπεισαν ότι ήταν όντως η τυχερή τους μέρα, αφού πήγαν αρκετά καλά σε σχέση με αυτό που άκουσα.

Να πούμε επίσης πως ο Φωκάς Ευαγγελινός κέρδισε το Buzz Awards 2018, για την καλύτερη σκηνική εμφάνιση της φετινής Eurovision! Για το βραβείο αυτό ψήφισαν όλοι οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι που βρέθηκαν στη Λισαβόνα.

20. ΣΟΥΗΔΙΑ (7η θέση, 274 βαθμοί)
Το μεγαλύτερο χαστούκι της βραδιάς. Η Σουηδία έχει κυριεύσει τον διαγωνισμό, είναι πίσω από όλους και από όλα και παρουσιάζει κάθε χρόνο μια χιλιοακουσμένη συνταγή, η οποία υποστηρίζεται ασύστολα από τις επιτροπές. Έτσι αυτές μπορεί να έβγαλαν τον Benjamin Ingrosso δεύτερο, όμως στο televoting πήρε την 23η θέση, με τον κόσμο στο στάδιο να χειροκροτά για το αποτέλεσμα αυτό! Έτσι συνολικά το “Dance you off” έμεινε στην 7η θέση…

21. ΟΥΓΓΑΡΙΑ (21η θέση, 93 βαθμοί)
Έστησαν μια ροκ συναυλία. Τα έσπασαν όλα. Μια υπερβολή γενικά, που εγώ δεν άντεξα να την ξαναδώ, και μάλλον ο κόσμος συμφώνησε μαζί μου και έτσι οι AWS με το απόλυτο ροκ “Viszlat Nyar” βρέθηκαν στην δεξιά στήλη του βαθμολογικού πίνακα.

22. ΙΣΡΑΗΛ (1η θέση, 529 βαθμοί)
Τα λόγια είναι περιττά. Ένα ακλόνητο φαβορί, από την πρώτη στιγμή που ακούστηκε το τραγούδι. Μια γεμάτη κοπέλα, που πέρασε μηνύματα, με ίσως λίγο κιτς τρόπο, ένα τραγούδι που έγινε το απόλυτο hit παντού, με το κακάρισμα να είναι το χαρακτηριστικό της. Πιο άνετη και κεφάτη από τον ημιτελικό. Μετά από 20 χρόνια, πανηγύρισαν ξανά πρώτη θέση, για τέταρτη φορά. Στο Ισραήλ έμαθα, ότι δεν κοιμήθηκαν το βράδυ! Η Netta Barzilai και το “Toy” της, στην κορυφή. Δικαίως; Εσείς θα το κρίνετε!

23. ΟΛΛΑΝΔΙΑ (18η θέση, 121 βαθμοί)
Δεν τον παρακολούθησα. Συζητούσαμε για το προηγούμενο και για το πότε θα βγει η Φουρέιρα. Καλός θα ήταν με το ροκ country  τραγούδι του “Outlaw in’em” o Waylon με το λεοπάρ σακάκι του…

24. ΙΡΛΑΝΔΙΑ (16η θέση, 136 βαθμοί)
Γλυκανάλατη, ρομαντική σύνθεση, που σκηνικά ήταν πολύ έξυπνα και σωστά δομημένη, αφήνοντας σου μια γλυκόπικρη γεύση. Ο Ryan O’Shaugnessy, τελικά δεν ήταν τόσο μεγάλο φαβορί, αλλά με το “Together”, έκανε την πρώην ξεπεσμένη βασίλισσα της Eurovision, Ιρλανδία, να συζητηθεί έστω και για λίγο…

25. ΚΥΠΡΟΣ (2η θέση, 436 βαθμοί)
Μοναδική Ελένη Φουρέιρα. Πήρε ένα καθαρά μέτριο κομμάτι, σε σχέση με άλλα που έχει πει και το απογείωσε χορευτικά και σκηνοθετικά. Ναι, της άξιζε η πρωτιά, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι η Eurovision δεν είναι ένας αγνός διαγωνισμός. Κρίμα που η ΕΡΤ της έκλεισε επί δύο συνεχόμενα χρόνια την πόρτα, και μπράβο της που θα τους τρίψει την δεύτερη θέση που κατέλαβε στα μούτρα. Πρέπει κάποια στιγμή τα πράγματα να λέγονται με το όνομα τους! Εκρηκτική, άψογη, μέσα στις φλόγες με το “Fuego” και αδικημένη! Όπως και να έχει, είναι η μεγάλη κερδισμένη του διαγωνισμού φέτος. Απολαύστε την ξανά!

26. ΙΤΑΛΙΑ (5η θέση, 308 βαθμοί)
Την αυλαία έκλεισαν οι Ermal Meta & Fabrizio Moro, με το τραγούδι κατά της τρομοκρατίας και στίχους σε πολλές γλώσσες να περνάνε από την οθόνη μας. Οι επιτροπές αγνόησαν την Ιταλία, το κοινό την στήριξε θερμά δίνοντας στο “Non mi avete fatto niente” την 3η θέση.

 

Και κάπως έτσι, και με την εμφάνιση -επιτέλους!- του Salvador Sobral μαζί με τον Caetano Veloso που ερμήνευσαν το νικητήριο περσινό κομμάτι, φτάσαμε στο κομμάτι θρίλερ της ψηφοφορίας, πρώτα λαμβάνοντας τους βαθμούς των επιτροπών και μετά του κοινού.

eurovision_final_sobral_veloso_2018_05_001

Γεγονός είναι ότι είχαμε αρκετό καιρό να δούμε τόσο συναρπαστική ψηφοφορία. Δε θα σας τα αναλύσω, τα γνωρίζετε ήδη, απλά θα πω μονάχα πως η Ελλάδα στον ημιτελικό ήρθε 14η, λαμβάνοντας τη 10η θέση στο televoting και τη 16η θέση στις επιτροπές. Η Κύπρος σάρωσε στον ημιτελικό και τερμάτισε 1η στο televoting, αφήνοντας 4ο το Ισραήλ!

eurovision_final_jury_voting_2018_05_001Η βαθμολογία των επιτροπών

eurovision_final_televoting_2018_05_001Τελική Βαθμολογία

Θα πρέπει η ΕΡΤ κάποια στιγμή να καταλάβει ότι η Eurovision είναι ένα προϊόν με τεράστια απήχηση στον κόσμο και θα πρέπει κάποτε να σεβαστεί αυτό το μικρό ή μεγάλο κοινό που την παρακολουθεί. Της αρέσει, δε της αρέσει, έχει τα δικαιώματα από την EBU, τουλάχιστον ας το κάνει σωστά, ώστε να έχει και εκείνη κέρδος,  Ας κάνει μια αξιοπρεπή και προσεγμένη εμφάνιση η χώρα μας, με όμορφους τελικούς και σωστές επιλογές, με κατάλληλους εκφωνητές, σχολιαστές και παρουσιαστές και με λίγο σεβασμό στους ανθρώπους που χρόνια παρακολουθούν και αδημονούν μια ολόκληρη χρονιά για μια βραδιά Σαββάτου. Είναι ντροπή να γυρνάμε στις αρχές του 90. Τουλάχιστον ας φέρουν την Δάφνη Μπόκοτα για σχολιάστρια, αφού θέλουν να πάμε τόσο πίσω. Αυτά από ένα άνθρωπο που αγαπά τον διαγωνισμό. Εύχομαι του χρόνου να είναι καλύτερα τα πράγματα και να καμαρώσουμε την Ελλάδα σε μια καλή θέση στο τελικό. Το βιβλίο του 63ου διαγωνισμού …μόλις έκλεισε. Ραντεβού του χρόνου στο Ισραήλ!

———————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here