“Ευρέ Εργά 2014”: Μια επίκαιρη παράσταση στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

18/11/2013
Γράφει η Μαρία Αβραμίδου
Φωτογράφηση: Σπύρος Σταυρόπουλος
www.musiccorner.gr
(Χορηγός Επικοινωνίας)

Βροχερό βράδυ Τετάρτης και ο δρόμος μας βγάζει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης προκειμένου να παρακολουθήσουμε την παράσταση «Ευρέ Εργά 2014», η οποία φιλοξενείται στην αίθουσα “Black Box”. Η χρονολογία στον τίτλο υπάρχει για να διευκρινίζει ότι αυτή είναι η νέα, επικαιροποιημένη εκδοχή του θεατρικού της Μανίνας Ζουμπουλάκη, το οποίο είχε παρουσιαστεί πριν από δύο χρόνια στον ίδιο χώρο. Τη σκηνοθεσία τότε είχε κάνει ο Βασίλης Τσελεμέγκος, ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κρατούσαν η Γαλήνη Τσεβά και η Εμμανουέλα Αλεξίου.

Οι «κωδικοποιημένες» λέξεις του τίτλου προέρχονται από τη φράση «Εύρεση Εργασίας» και σε αυτήν ακριβώς τη φάση συναντάμε τους δύο βασικούς χαρακτήρες: Στη συνεχή αναζήτηση των «Ευρέ Εργά», όπως αποκαλούν τις αγγελίες. Η Κατερίνα και η Δήμητρα, λοιπόν -τις υποδύονται αντίστοιχα η Βάνα Πεφάνη και η Γαλήνη Τσεβά-, συναντιούνται τυχαία σε μια εφιαλτική οντισιόν, στην οποία κινεί τα νήματα μια αινιγματική ανδρική παρουσία, εν προκειμένω ο σκηνοθέτης Νίκος Σούλης, του οποίου ο ρόλος δεν υπήρχε στην αρχική εκδοχή του έργου.

evre_erga_review_2013_11_07_pefani_tseva_soulis
Βάνα Πεφάνη, Νίκος Σούλης και Γαλήνη Τσεβά, σε πρόβες της παράστασης…

Η πένα της συγγραφέως και δημοσιογράφου, Μανίνας Ζουμπουλάκη έχει εμπνευστεί από τις συζητήσεις δύο αληθινών γυναικών. Έτσι, παρουσιάζει με αξιοθαύμαστη αμεσότητα και τον (αυτο)σαρκαστικό τόνο που χαρακτηρίζει τη γραφή της, καταστάσεις που δυστυχώς σήμερα μάς είναι κάτι περισσότερο από οικείες.

Η Δήμητρα είναι ηχολήπτρια, αλλά είναι αναγκασμένη να δουλεύει ως σερβιτόρα στο μαγαζί του πρώην άντρα της γιατί πρέπει να μεγαλώσει τον δεκάχρονο γιο τους. Είναι πιο προσγειωμένη, δυναμική και συνειδητοποιημένη στο πώς βιώνει τις δυσκολίες της ζωής. Η Κατερίνα είναι τραγουδίστρια που κατεβαίνει από τη Θεσσαλονίκη σε μια προσπάθεια να βρει μια δουλειά -ό,τι να ‘ναι… Η συνάντησή των δύο γυναικών θα αποκαλύψει τον χαρακτήρα τους, αλλά και το γεγονός ότι, ενώ είναι δυο άγνωστες, έχουν περισσότερα κοινά απ’ ό,τι φαντάζονταν…

Ο λόγος της Ζουμπουλάκη είναι άμεσος, αιχμηρός,γλυκόπικρος, υπόγεια τρυφερός και διαπνέεται από την χαρακτηριστική ειρωνεία του μαύρου χιούμορ. Ακριβώς αυτά τα στοιχεία καθοδηγούν και τη σκηνοθεσία της Πέμης Ζούνη, η οποία έχει δουλέψει με απλότητα αλλά και μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια, προκειμένου να τα αναδείξει. Κατά τη γνώμη μου, η ματιά ενός ηθοποιού που κάνει και σκηνοθεσία, συνήθως δίνει ξεχωριστή σημασία και διαφορετική πνοή στην έκφραση των ηθοποιών, ακριβώς γιατί ο ίδιος είναι γνώστης της υποκριτικής διαδικασίας. Αυτό επιβεβαιώνεται στη συγκεκριμένη περίπτωση.

evre_erga_review_2013_11_18_pefani evre_erga_review_2013_11_25_tseva

 

Καθοδηγώντας τη Βάνα Πεφάνη -ηθοποιό που επίσης έχει ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία-, η Ζούνη αποσπά μια εξαίσια ερμηνεία, η οποία κινείται με απίστευτη ακρίβεια ανάμεσα στο κωμικό και το δραματικό στοιχείο, με ερμηνευτική ισορροπία και αμεσότητα που εντυπωσιάζουν. Εξίσου άμεση και ανεπιτήδευτη είναι η ερμηνεία και της Γαλήνης Τσεβά. Βλέποντάς την, σκεφτόμουν πόσο ωραίο -και δύσκολο- είναι οι ηθοποιοί να μιλούν επί σκηνής σαν φυσιολογικοί άνθρωποι, κάνοντάς σε να μην σκέφτεσαι στιγμή ότι υποδύονται ρόλο.

Αυτό νομίζω ότι είναι και το μεγαλύτερο ατού της παράστασης: Δύο εξαιρετικές ηθοποιοί, οι οποίες ενσαρκώνουν με αγάπη και αλήθεια τους χαρακτήρες που υποδύονται, μεταφέροντάς σου με αμεσότητα που συγκινεί ακριβώς αυτήν τους την αλήθεια!

evre_erga_review_2013_11_20_pefani_tseva

Ο σκηνοθέτης Νίκος Σούλης στη σύντομη αλλά καταλυτική φωνητική και φυσική παρουσία του σε θέση ηθοποιού, θέτει το πλαίσιο και κινητοποιεί αυτήν την τόσο… φυσιολογικά παράλογη οντισιόν ευρέσεως εργασίας, επιθυμώντας ουσιαστικά να στείλει «πακέτο» τις δύο γυναίκες στην… Τασμανία! Ακόμη μια χιουμοριστική αναφορά με εξαιρετικά επίκαιρη χροιά, όπως, άλλωστε, ισχύει για τη γενικότερη οπτική του έργου. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι στο οποίο μπορούμε να ανταποκριθούμε πιο άμεσα, από μία κατάσταση την οποία βιώνουμε καθημερινά μέσα μας και γύρω μας…

evre_erga_review_2013_11_15_pefani_tseva_soulis

Λίγες ημέρες πριν από την πρεμιέρα της παράστασης, το MusicCorner βρέθηκε στις πρόβες και συνομίλησε κατ’ αποκλειστικότητα με τους πρωταγωνιστές Βάνα Πεφάνη, Γαλήνη Τσεβά και Νίκο Σούλη, καθώς και με τη σκηνοθέτιδα του έργου, Πέμη Ζούνη.

MusicCorner: Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο και τον ρόλο τον οποίο υποδύεστε.
Βάνα Πεφάνη: Είναι ένα πολύ ωραίο και “to the point” για τη σημερινή εποχή κείμενο της Μανίνας Ζουμπουλάκη. Μιλά για δύο γυναίκες που ψάχνουν να βρουν δουλειά. Όπως ξέρουμε, η ανεργία έχει φτάσει στα ύψη πια στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη. Αυτές οι γυναίκες, λοιπόν, ψάχνουν να βρουν δουλειά και περνάνε από μία οντισιόν εύρεσης εργασίας. Το έργο μιλά για όλη αυτήν την ταλαιπωρία που περνούν οι άνθρωποι σήμερα, την απελπισία που φτάνει, ιδωμένο όμως όλο αυτό με το ιδιαίτερο βλέμμα της Μανίνας που σαρκάζει και αυτοσαρκάζεται. Πιστεύω ότι η Πέμη έχει δώσει και μια άλλη διάσταση στο έργο. Ο τρόπος που σκέφτηκε να το κάνουμε είναι και λίγο μελλοντολογικός, μόνο που μιλάμε για ένα άμεσο μέλλον –μπορεί και αύριο να μας έρθει… Δεν θα αποκαλύψω περισσότερα για το έργο. Αυτό που θα πω είναι ότι ο ρόλος μου είναι μια τραγουδίστρια, η οποία τραγουδά σε μπουζούκια. Είναι Θεσσαλονικιά, έρχεται στην Αθήνα να δώσει αυτήν την οντισιόν κι εκεί βρίσκει μια άλλη γυναίκα με την οποία μοιράζονται τους προβληματισμούς τους…

MusicCorner: Έχετε ασχοληθεί και με τη σκηνοθεσία. Πώς συμβάλλει το γεγονός αυτό στην παρουσία σας στην παράσταση;
Βάνα Πεφάνη: Αυτό που έχω σπουδάσει και αυτό που είμαι τόσα χρόνια είναι ηθοποιός. Η σκηνοθεσία γίνεται επιλεκτικά και σε πράγματα που έχω καταλάβει ότι μπορώ να τα κάνω. Όταν έχεις την Πέμη να σε σκηνοθετεί, είσαι ένας ηθοποιός που προσπαθείς να πάρεις ό,τι σου δίνει και να το κάνεις όσο το δυνατόν καλύτερο. Είναι πολύ γλυκός άνθρωπος και σε οδηγεί με έναν πολύ ωραίο τρόπο στα πράγματα…

evre_erga_review_2013_11_02_pefani

MusicCorner: Προσωπικά είστε αισιόδοξη για το μέλλον;
Βάνα Πεφάνη: Όχι… Δεν μπορείς να είσαι αισιόδοξος γιατί αυτό πια καταντά βλακώδες στις μέρες μας. Πιστεύω όμως ότι οι άνθρωποι έχουν τη δύναμη και τη δυνατότητα να αλλάξουν πράγματα. Αυτή η πίστη όμως δεν είναι θέμα αισιοδοξίας. Είναι κάτι απ’ το οποίο πιάνεσαι, αν το πιστεύεις πραγματικά, και πιστεύεις ότι μπορείς εσύ ο ίδιος να αλλάξεις μαζί με τους υπόλοιπους την πραγματικότητα.

MusicCorner: Υπάρχει κάτι άλλο με το οποίο ασχολείστε αυτόν τον καιρό;
Βάνα Πεφάνη:
Αυτό που κάνω τώρα είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, το οποίο έχει διάρκεια ενός χρόνου –κι αυτό είναι κάτι πολύ αισιόδοξο. Έχει να κάνει με τη ζωή του Ζενέ. Έχουμε κάνει σεμινάρια με ξένους συμμέτοχους από Τουρκία, Αγγλία, Γαλλία και Ιταλία και του χρόνου την άνοιξη και το καλοκαίρι, θα δώσουμε παραστάσεις σε όλες αυτές τις χώρες. Οπότε, το γεγονός ότι ξέρω τί θα κάνω μέχρι τον Αύγουστο που μας έρχεται με κάνει να είμαι πολύ αισιόδοξη για τη δουλειά μου…

————————-

MusicCorner: Πώς είναι ένας σκηνοθέτης να σκηνοθετείται;
Νίκος Σούλης: Είναι πολύ ωραίο! Είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία έτσι κι αλλιώς. Σίγουρα όταν είμαι πίσω από τις κάμερες και τη σκηνή, όπως έχω μάθει να είμαι, νοιώθω πιο ασφαλής. Αλλά είμαι πολύ τυχερός και -χαρά στην υπομονή της κυρίας Ζούνη- ένιωσα μαθητής ξανά. Μεταξύ μας με τους ηθοποιούς και συναδέλφους αποκαλούμαστε γι’ αστείο «συμμαθητές». Είναι ωραίο να παίζεις, σε απαλλάσσει από πάρα πολλά άγχη, αλλά δεν είναι τόσο εύκολο όσο νόμιζα. Παρόλο που λέω τρεις φράσεις, παιδεύτηκα πάρα πολύ μέχρι να το κατακτήσω!

MusicCorner: Ο ρόλος σας στο πρώτο ανέβασμα της παράστασης πριν από δύο χρόνια δεν υπήρχε και έχει προστεθεί τώρα. Απ’ ό,τι καταλαβαίνω μάλιστα, είναι κομβικός…
Νίκος Σούλης: Θεωρώ ότι ο ρόλος μου είναι ο από μηχανής… κακός! Παρεμβαίνει, νομίζω, καταλυτικά. Στο τέλος βεβαίως βοηθά περισσότερο να βγει προς τα έξω αυτό που μεταφέρει το κείμενο της Μανίνας.

evre_erga_review_2013_11_04_soulis

MusicCorner: Για το μέλλον είστε αισιόδοξος;
Νίκος Σούλης: Είμαι αισιόδοξος ως φύση, ως άνθρωπος. Ως θέση δεν είμαι τόσο, γιατί βλέπω ότι τα πράγματα τριγύρω μας πηγαίνουν σε έναν κατήφορο που δεν βλέπω ποιος θα μας σταματήσει. Είμαι πάρα πολύ ανήσυχος, φαντάζομαι όπως όλοι. Δεν λέω κάτι πρωτότυπο… Αλλά θέλω να ελπίζω, γιατί πραγματικά είμαι αισιόδοξος άνθρωπος!

MusicCorner: Υπάρχει κάτι άλλο το οποίο θέλετε να αναφέρουμε;
Νίκος Σούλης: Ετοιμάζουμε ένα καινούργιο έργο, μια πρωτότυπη «επιθεώρηση» με τη Μανίνα Ζουμπουλάκη. Δεν ξέρουμε ακόμα πότε και πού θα ανέβει, αλλά είμαστε στη δημιουργική περίοδο του γραψίματος. Είναι πολύ ωραία στιγμή αυτή…

————————-

MusicCorner: Πείτε μας δυο λόγια για τον ρόλο σας…
Γαλήνη Τσεβά: Δύο λέξεις έχω να σας πω: «Ευρέ Εργά». Ψέματα, είναι μία λέξη γιατί είναι μισή και μισή, από το «Εύρεση Εργασίας»! Χρειάζεται και σχόλιο πάνω σ’ αυτό;

MusicCorner: Αυτήν την εποχή, νομίζω πως όχι!
Γαλήνη Τσεβά: Νομίζω ότι όλοι συνεννοούμαστε με το σήμα αυτό…

evre_erga_review_2013_11_05_tseva

MusicCorner: Ο δικός σας ρόλος ποιος είναι;
Γαλήνη Τσεβά: Εγώ είμαι η Δήμητρα. Είναι μια γυναίκα που αναγκάζεται να κάνει μια άλλη δουλειά απ’ αυτή που θα ήθελε να κάνει κι απ’ αυτή που είχε κάνει στο παρελθόν. Είναι μητέρα, έχει ένα παιδί και τη βρίσκουμε και αυτή σε δύσκολη συνθήκη της ζωής της. Είναι πιο γειωμένη από τον άλλο χαρακτήρα και έχει διαφορετική αντιμετώπιση σε ό,τι συμβαίνει.

MusicCorner: Έχετε αισιοδοξία σε αυτήν την εποχή;
Γαλήνη Τσεβά: Αγωνίζομαι να την κρατήσω με νύχια και με δόντια, γιατί την έχω εκ φύσεως ως άνθρωπος. Σ’ αυτόν τον αγώνα με βρίσκετε ως Γαλήνη Τσεβά!

————————-

MusicCorner: Τί σας τράβηξε το ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη παράσταση;
Πέμη Ζούνη: Προσωπικά κινούμαι, προκαλούμαι και παθιάζομαι με τους ανθρώπους. Δηλαδή, πάντα το δεύτερο είναι το «Τί θα κάνουμε;» Το πρώτο είναι «Με ποια παρέα;» Επομένως με ποιους συγγενείς πνευματικά… Αυτές οι τρεις γυναίκες -Μανίνα, Πεφάνη, Γαλήνη-, ο υπέροχος Σούλης που τώρα τον γνώρισα και είναι άτομο απερίγραπτης καλοσύνης, ταλέντου και συναδελφικότητας… Όλη αυτή η ομάδα είναι που σε εμπνέει να ασχοληθείς με ό,τι κι αν… Έρχεται το έργο το οποίο από μόνο του είναι πολύ ενδιαφέρον και όλο αυτό το πικρόγλυκο με το black humor του αυτοσαρκασμού των γυναικών που εμένα μου βγάζει μια τεράστια τρυφερότητα, με συγκινεί πολύ… Όταν μια γυναίκα αυτοσαρκάζεται με συγκινεί πάρα πολύ. Όταν γκρινιάζει η γυναίκα, δεν με συγκινεί καθόλου!

MusicCorner: Επειδή αυτό είναι το δεύτερο ανέβασμα του έργου, ποια είναι η δική σας οπτική γι’ αυτό;
Πέμη Ζούνη: Εμένα μου άρεσε πολύ το εύρημα της Μανίνας γι’ αυτήν την εφιαλτική οντισιόν και με ενέπνευσε αυτό να αναδειχθεί. Την προηγούμενη βερσιόν την είχα δει και είχα περάσει και πολύ καλά, αλλά σκέφτηκα ότι, για να ‘χει λόγο να ξανανέβει αυτό, ίσως πρέπει να φωτιστεί κάποια άλλη πλευρά. Αλλιώς ποιος ο λόγος; Τώρα αποπειραθήκαμε κάτι άλλο.

MusicCorner: Ποια στοιχεία ξεχωρίζετε στις πρωταγωνίστριές σας;
Πέμη Ζούνη: Πέρα από τον χαρακτήρα που έτσι κι αλλιώς έρχεται πρώτος -γιατί ή κάνεις με έναν άνθρωπο ή δεν κάνεις-, με συγκινεί η διαθεσιμότητα, η ευελιξία, η πείρα ζωής που έχουν και οι δύο γυναίκες και η υπόκωφη ανασφάλεια του ηθοποιού, που την ξέρω πολύ καλά. Και μέσα σ’ όλα αυτά, η εμπιστοσύνη με την οποία μου αφήνονται δύο φίλες. Από ‘κει και πέρα, ο καθένας μας όταν προτείνει κάτι δεν μπορεί να είναι σίγουρος αν η δική του ματιά αφορά, αν είναι σωστή… Μακάρι να αρέσει και στον κόσμο, αλλά το πρώτο είναι το χτίσιμο μιας σκέψης πάνω σ’ ένα θέμα να είναι κοινό με τους συνεργάτες. Να μην επιβλήθηκε από μένα, να είναι κάτι που το βρήκαμε μαζί, μια συνενοχή. Η συνενοχή στην Τέχνη με αφορά πάρα πολύ…

evre_erga_review_2013_11_16_zouni_pefani_tseva_soulis

MusicCorner: Γιατί να έρθει ο κόσμος να δει αυτήν την παράσταση;
Πέμη Ζούνη: Γιατί ένα όπλο μας αυτόν τον καιρό τον δύσκολο, ένα όπλο του Έλληνα που είναι μέσα στο DNA του και δεν το ‘χουν όλοι οι λαοί, είναι το μαύρο χιούμορ που τον σώζει. Γι’ αυτόν τον λόγο αυτό το πράγμα τώρα θεματικά και ως γραφή εξέχει. Έτυχε, δυστυχώς, να είναι θέμα της επικαιρότητας.

MusicCorner: Γενικά είστε αισιόδοξη για το μέλλον;
Πέμη Ζούνη: Είναι αυτό που είπε ο Νίκος Σούλης πριν: «Είμαι φύσει αισιόδοξος και θέσει όχι». Είναι ακριβώς αυτό που με εκπροσωπεί. Είμαι φύσει αισιόδοξος άνθρωπος, μ’ αρέσει να δημιουργώ και στις πιο δύσκολες συνθήκες. Κρατιέμαι απ’ αυτό και με κρατάει αυτό. Απλώς, αυτό που μας έχουν στερήσει αυτόν τον καιρό οι συνθήκες και οι συγκυρίες οι παγκόσμιες -ειδικά στους ανθρώπους που φύσει είμαστε αισιόδοξοι- είναι το να μπορούμε να διατυπώσουμε τον λόγο της αισιοδοξίας μας. Μας στερούν τη λογική της αισιοδοξίας. Αυτό είναι το χτύπημα κάτω απ’ τη μέση: Η λογική της αισιοδοξίας δεν υπάρχει. Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζουμε!

MusicCorner: Πρωταγωνιστείτε επίσης στον «Μπόρκμαν» του Ίψεν, στο θέατρο «Δημήτρης Χορν»…
Πέμη Ζούνη: Ο «Μπόρκμαν» έχει πάρει τον δρόμο του και είναι μία δυνατή εμπειρία για μένα. Είχαμε να βρεθούμε με τον Κιμούλη από μωρά –μόλις είχαμε βγει, νέοι ηθοποιοί… Η αλήθεια είναι ότι επιθυμούσα να συναντηθούμε επί σκηνής μετά από τόσα χρόνια που έχουν περάσει. Είναι μια ωραία στιγμή. Αυτό που θα ήθελα επίσης να πω, είναι ότι μέσα στην τρέλα και την απελπισία του να κρατηθείς και να ψάξεις και να εκφραστείς δημιουργικά, ανοίξαμε έναν χώρο στο Μεταξουργείο, εκεί όπου ήταν το “El Bandoneon”. Λέγεται “El Convento del Arte”, είναι ένα μπαρ που είναι από μόνο του σαν θεατρικό σκηνικό και θα φιλοξενεί νέα ταλαντούχα πλάσματα διαφόρων χώρων της Τέχνης. Αυτό είναι το καινούργιο μου παιδί που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του και το αγαπώ πολύ και έχω αγωνία…

evre_erga_review_2013_11_19_pefani_tseva

Οι συντελεστές της παράστασης είναι:
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Λυντζέρης
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΙΣΜΩΝ: Εβίνα Βασιλακοπούλου
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιάννης Νένες
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ειρήνη Τσακίρη
HAIR DESIGN: Χρόνης Δήμος
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Γιώργος Καλφαμανώλης
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Έφη Καμπάνταη
ΒΟΗΘΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Δήμητρα Μακρυγεωργάκη
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Θανάσης Τσιρταβής

Αίθουσα Βlack Box, Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης»
Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 2103418550

Παραστάσεις:
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30. Τετάρτη 19:30 και 21:30
Έως και τις 11 Δεκεμβρίου

————————-

Αποκλειστικές φωτογραφίες του MusicCorner από τις πρόβες


***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here