“Σαν ένα όνειρο”: Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης 1976

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

«Μια φορά κι ένα καιρό, ήταν μια πανέμορφη πόλη, που οι φιλόξενοι κι ανοιχτόκαρδοι κάτοικοί της λάτρευαν τη μουσική. Έτσι λοιπόν, για πολλά – πολλά χρόνια κάθε Σεπτέμβριο, πλημμύριζε από μελωδίες που έγραψαν μεγάλη ιστορία»…

Κάπως έτσι θα μπορούσε ν’ αρχίζει ένα «παραμύθι», αναφερόμενο στο Φεστιβάλ τραγουδιού της Θεσσαλονίκης. Μα, μήπως κάτι τέτοιο δεν ήταν; Από το 1962 και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’80, η πρωτεύουσα της Μακεδονίας μόλις ξεκινούσε ο Σεπτέμβριος έβαζε τα καλά της, για να υποδεχτεί τους εκλεκτούς καλεσμένους της από το χώρο της μουσικής. Τα βλέμματα όλης της φιλόμουσης Ελλάδας, στρέφονταν στο «Αλεξάνδρειο Μέλαθρο», για πολλά χρόνια τόπο διεξαγωγής του Φεστιβάλ.

Κάθε 15 ημέρες λοιπόν, θα γυρίζουμε το ρολόι του χρόνου σ’ εκείνες τις αξέχαστες εποχές, παρουσιάζοντας χρόνο με το χρόνο τα τραγούδια, τους δημιουργούς και τους ερμηνευτές που γράψανε τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο θεσμό. Όλα αυτά, μαζί με διάφορα παραλειπόμενα, εντός κι εκτός σκηνής…

 ———————————————————– 

1976: Πρώτο βραβείο, σημειώσατε «Χ»…

Μέσα σε έντονα φορτισμένο πολιτικά κλίμα, έλαβε χώρα το 15ο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης. Η πολεμική σύρραξη Ελλάδας-Τουρκίας εξαιτίας του περιβόητου «Χόρα» το καλοκαίρι του 1976 είχε αποφευχθεί στο …παρά ένα, ωστόσο ο απόηχος αυτού του γεγονότος ακόμα δεν είχε κοπάσει. Παρόλα ταύτα, η συμπρωτεύουσα «φόρεσε τα καλά της» και στις 16 και 17 Σεπτεμβρίου εκείνης της χρονιάς, υποδέχθηκε για 15η συνεχόμενη χρονιά ορισμένα από τα πιο γνωστά ονόματα του ελληνικού πενταγράμμου.

Η εν λόγω διοργάνωση, παρουσίασε μια καινοτομία. Τα 20 τραγούδια που επελέγησαν να διαγωνιστούν, δεν παρουσιάστηκαν σε τρεις βραδιές όπως όλες τις προηγούμενες φορές, αλλά σε δύο. Την πρώτη προκρίθηκαν τα πρώτα δέκα, τα οποία την επομένη διεκδίκησαν τα βραβεία στον «τελικό». Επιπλέον, ο Άλκης Στέας επέστρεψε στην παρουσίαση του Φεστιβάλ έπειτα από ένα χρόνο «αποχής», καθώς οι υπεύθυνοι θεώρησαν ότι η απουσία του την προηγούμενη χρονιά ήταν αισθητή.

Ωστόσο, οι «εκπλήξεις» δε σταματούν εδώ. Για πρώτη και μοναδική φορά στην ιστορία του θεσμού, το πρώτο βραβείο μοιράστηκε στα δύο, καθώς υπήρξε ισοψηφία. Τα «Άσπρα πουλιά» του Νάσου Νανόπουλου που ερμήνευσε η Μαρία Δουράκη και το «Χίλιες φορές» των Αντώνη Πετρίδη – Ρόνης Σοφού με τον Κωστή Χρήστου τερμάτισαν στην κορυφή, συγκεντρώνοντας 457 ψήφους έκαστο. Έτσι, δε δόθηκε δεύτερο βραβείο και τα χρήματα που αντιστοιχούσαν σ’ αυτό, μοιράστηκαν εξ αδιαιρέτου στους δύο νικητές. Εξάλλου, ο Χρήστου πήρε και το «τρόπαιο» του δημοφιλέστερου ερμηνευτή, κατόπιν ψηφοφορίας του κοινού.

festival_thessalonikis_1976_002_xristou_douraki

Την τριάδα συμπλήρωσε ο Δάκης με το «Παλιέ μου φίλε» του Σάκη Τσιλίκη (393 ψήφοι), όμως ο εκλεκτός ερμηνευτής αποδοκιμάστηκε έντονα από ένα μέρος της νεολαίας που βρέθηκε στις εξέδρες του Παλέ ντε σπορ. Έτσι, αυτή ήταν και η τελευταία εμφάνισή του στη διοργάνωση, με μια μάλλον δυσάρεστη εικόνα. Πάντως, κέρδισε και το βραβείο ερμηνείας, ενώ ο Τσιλίκης κατέκτησε το βραβείο καλύτερης σύνθεσης.

Από τις υπόλοιπες συμμετοχές, θα σταθούμε σ’ εκείνη της τότε 14χρονης Ρούλας Χριστοπούλου, η οποία ερμήνευσε το «Πες μου μπαμπά μου», σε μουσική Γιάννη Ψιμόπουλου και στίχους Νίκου Ελληναίου που εμφανίστηκε μαζί της στη σκηνή, προκαλώντας ποικίλα σχόλια. Λίγα χρόνια αργότερα, η νεαρή τραγουδίστρια θα γινόταν σύζυγος του αείμνηστου διεθνούς ποδοσφαιριστή και μετέπειτα προπονητή Γιάννη Κυράστα, ενώ το 1971 είχε υποδυθεί την κόρη της Έλενας Ναθαναήλ και του Λάκη Κομνηνού, την πασίγνωστη κι αγαπημένη ταινία “Εκείνο το καλοκαίρι”…

Ακόμη, στο Παλέ ντε σπορ εμφανίστηκαν αρκετά γνωστά ονόματα του τραγουδιού, όπως η Ελπίδα και ο αδελφός της Κώστας Καράλης (ξεχωριστές συμμετοχές), ο Λάκης Τζορντανέλλι, η Λίτσα Σακελλαρίου, ο Γιώργος Πολυχρονιάδης, ο Δημήτρης Κοντολάζος (νικητής το 1973), αλλά και κάποια καινούργια πρόσωπα όπως ο Χρήστος Κυριαζής, ο Αντώνης Πολίτης και ο Γιώργος Μπουλουγουράς…

Να πούμε ακόμη ότι κατά τη διάρκεια της δεύτερης βραδιάς, η ΔΕΘ τίμησε ορισμένα πρόσωπα που συνέβαλαν αποφασιστικά τα προηγούμενα χρόνια στο ξεκίνημα και στην καθιέρωση του Φεστιβάλ. Πρόκειται για τους συνθέτες-ενορχηστρωτές Τάκη Αθηναίο, Κώστα Κλάββα, Γιώργο Θεοδοσιάδη, Ζακ Ιακωβίδη, Α. Γεωργιάδη, την ερμηνεύτρια Κλειώ Δενάρδου και βεβαίως, τον Άλκη Στέα…

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here