ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Δισκογραφική Εταιρεία : Sony Classical (12/2009)

Η ζωή μου δεν ήταν η ζωή ενός μουσικού. Ήταν περισσότερο ενός επικίνδυνου και ανήσυχου νέου, που η Μουσική κατάφερε κάπως να τον ηρεμήσει και τον κάνει «κατ’ επιφάνειαν νόμιμον»…
Και άρχισα να γράφω μουσική για να μ’ ερωτευτούν όσοι ήθελα και επιθυμούσα την αγάπη τους…
Μ.Χ.

 Η Εποχή Της Αγάπης είναι ένα album ερμηνειών του Μάριου Φραγκούλη σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι. Είναι όμως κάτι παραπάνω απ’ αυτό. Είναι η ουσιαστική βύθιση του Μάριου Φραγκούλη στο μοναδικό μουσικό κόσμο του Μάνου Χατζιδάκι. Η απόλυτη ταύτιση του με το ύφος που απαιτούσε ο ίδιος ο συνθέτης στην ερμηνεία των τραγουδιών του.

 Η Εποχή Της Αγάπης δοκιμάστηκε αρχικά σε μια σειρά συναυλιών το καλοκαίρι του 2009, που αποτέλεσαν και την αφορμή για αυτή τη συνεργασία. Προηγήθηκαν πολύωρες πρόβες του Μάριου Φραγκούλη με την καθοδήγηση του Γιώργου Χατζιδάκι, ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, που δικαιώθηκε σε κάθε συναυλία που δόθηκε σε μέρη της Ελλάδας.

Τα τραγούδια του Χατζιδάκι ερμηνεύονται στις αυθεντικές τους ενορχηστρώσεις, σε εξαιρετικές εκτελέσεις από το Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις, στο οποίο συμμετέχουν μουσικοί με τους οποίους συνεργαζόταν σταθερά ο συνθέτης.

 Η ερμηνεία του Μάριου Φραγκούλη σκύβει ευλαβικά στην ατμόσφαιρα των τραγουδιών. Με ευαισθησία, μέτρο και -κυρίως- αλήθεια στην ερμηνεία του, τοποθετεί εαυτόν στους αυθεντικούς χατζιδακικούς τραγουδιστές. Όπως λέει και ο ίδιος, όταν ήταν μικρότερος, τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι «του έπαιρναν την ντροπή».

Η επιλογή των τραγουδιών περιλαμβάνει τραγούδια από κάθε δημιουργική περίοδο του συνθέτη, ενώ κάποια τραγούδια προλογίζονται από κείμενα του Μάνου Χατζιδάκι που φωτίζουν το νόημα τους. Ανάμεσα τους και ένα τραγούδι που παρουσιάζεται για πρώτη φορά, το Sleeping Princess.

«Η Εποχή Της Αγάπης» είναι ένα σπάνιο μουσικό έργο για τις μέρες μας που η ευτέλεια και η επιπολαιότητα δείχνουν να κυριαρχούν. Απαιτεί ουσιαστική συμμετοχή στην ακρόαση, με τον κατανυκτικό τρόπο που ζητούσε ο Μάνος Χατζιδάκις σε κάθε δημόσια ή κατ’ ιδίαν ακρόαση των τραγουδιών του.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ MUSIC CORNER
Γράφει ο Μάνος Τζωράκης – m.tzorakis@musiccorner.gr

Την αγάπη του για το «έντεχνο» τραγούδι ο Μάριος Φραγκούλης δεν την έκρυψε ποτέ. Από την αρχή της καριέρας του – όταν εμφανίστηκε ως τενόρος με περγαμηνές από το εξωτερικό – δεν έπαψε ποτέ να επενδύει τραγουδιστικά στο καλό ελληνικό τραγούδι, σχεδόν παράλληλα με τις συντονισμένες προσπάθειές του για διεθνή καριέρα στο είδος του «crossover» (μίξη ποπ και όπερας). Παρότι όμως οι επιλογές του πάντα διακρίνονταν από γούστο και αισθητική, ο ίδιος δύσκολα έπειθε ως ερμηνευτής ενός τέτοιου ρεπερτορίου. Έτσι, σε δίσκους όπως το «Φεγγάρι ερωτευμένο» (όπου τραγουδούσε live ορισμένα από τα σημαντικότερα ελληνικά τραγούδια), ο «Κήπος των ευχών» ή ο «Σκοτεινός έρωτας» με μελοποιημένο Λόρκα, ήταν ορατή η αδυναμία του να καταθέσει κάτι περισσότερο από άρτιες τεχνικά ερμηνείες.

Στο νέο του άλμπουμ «Η εποχή της αγάπης» ο τραγουδιστής βουτάει σε ακόμα βαθύτερα νερά. Αφού δοκίμασε τις δυνάμεις του σε καλοκαιρινή περιοδεία, επέλεξε να αναμετρηθεί ερμηνευτικά με μερικά από τα διασημότερα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι. Αρωγός του στην προσπάθεια αυτή το Μουσικό Σύνολο που φέρει το όνομα του μεγάλου συνθέτη και μερικοί από τους στενότερους συνεργάτες του. Στην ορχήστρα αυτή προφανώς – όπως και στον ενορχηστρωτή Λευτέρη Μιχαλόπουλο – πιστώνεται η λιτή ατμόσφαιρα του δίσκου, η οποία φέρει επιτυχώς  τη χατζιδακική αύρα. Το ερώτημα βέβαια είναι κατά πόσο χρειαζόταν άλλος ένας δίσκος με επανεκτελέσεις χιλιοειπωμένων τραγουδιών του συνθέτη όπως το «Χάρτινο το φεγγαράκι», το «Μην τον ρωτάς τον ουρανό» ή την «Περιμπανού». Και πράγματι  ακούγοντας το Φραγκούλη να αποδίδει αυτά τα – σταμπαρισμένα από τους πρώτους ερμηνευτές – τραγούδια αντιλαμβάνεται ότι η σύγκριση είναι καταλυτική. Ωστόσο θα ήταν άδικο να μην του αναγνωριστεί ότι για πρώτη φορά κατάφερε να απεκδυθεί πλήρως τον οπερατικό εαυτό του και να γίνει λυρικότερος από ποτέ. Σε κάποιες μάλιστα επανεκτελέσεις είναι σχεδόν συγκινητικός («Ήσουν παιδί σαν το Χριστό», «Η μπαλάντα του οδοιπόρου»).

Όχι βέβαια ότι απέφυγε κάποιες μονόχορδες ερμηνείες ή την επιτηδευμένη ευαισθησία  που συναντάμε στη μετά το θάνατο του συνθέτη παρουσίαση του χατζιδακικού έργου. Παρόλα αυτά, η καινούρια εσωστρεφής  ανάγνωσή του στη «Ελένη», όπως και οι μέχρι πρότινος ανέκδοτοι στίχοι του «Sleeping Princess» πάνω σε ορχηστρικό θέμα από την ταινία «300 Spartans» (δισκογραφημένο και ως «Σκάλα του ουρανού» το 1998 με στίχους της Λ. Νικολακοπούλου από τη Δ. Γαλάνη) καθιστούν εν τέλει την κυκλοφορία αυτή έκδοση με λόγο ύπαρξης.

ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ CD
01. Σχόλιο Μάνου Χατζιδάκι   
02. Η Εποχή της Αγάπης
03. Η Μπαλάντα του Οδοιπόρου
04. Σχόλιο Μάνου Χατζιδάκι
05. Το Μεθυσμένο Κορίτσι
06. Περιμπανού
07. Σχόλιο Μάνου Χατζιδάκι
08. Μανούλα μου
09. Ήσουν Παιδί σαν τον Χριστό
10. Κάθε τρελό παιδί
11. Σχόλιο Μάνου Χατζιδάκι
12. Για την Ελένη
13. Μιά φορά κι έναν καιρό
14. Έλα σε μένα
15. Μην τον ρωτάς τον ουρανό
16. Sleeping Princess
17. Σχόλιο Μάνου Χατζιδάκι
18. Χάρτινο το φεγγαράκι
19. Τ’ αστέρι του Βοριά

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here