5+1 επιλέγει ο Δημήτρης Κονιδάρης

Τον Οκτώβριο του 2018 σταμάτησε η λειτουργία του Mega Channel, έχοντας συμπληρώσει σχεδόν τριάντα χρόνια έντονης παρουσίας στα τηλεοπτικά δρώμενα της χώρας μας. Ως γνωστόν το επονομαζόμενο Μεγάλο Κανάλι εξέπεμψε την πρώτη του εκπομπή στις 20 Νοεμβρίου 1989 διαδραματίζοντας σημαίνοντα ρόλο  στην ενημέρωση. Μαζί με την υψηλή τηλεθέαση των ενημερωτικών εκπομπών ακολούθησαν και  οι αθλητικές του μεταδόσεις που παρακολουθούνταν από μεγάλη μερίδα του τηλεοπτικού φιλοθεάμονος κοινού. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει την ευρύτατη αποδοχή των σειρών του. Αναφερόμαστε, βεβαίως, σε σειρές που έγραψαν τη δική τους ιστορία  αλλάζοντας οριστικά το τηλεοπτικό τοπίο και σπάζοντας, εύκολα μάλιστα, το μονοπώλιο της κρατικής τηλεόρασης.  Σειρές  των πρώτων ετών λειτουργίας  του ΜΕΓΚΑ όπως:

  • Οι Αυθαίρετοι
  • Οι τρεις χάριτες
  • Οι απαράδεκτοι
  • Το δις εξαμαρτείν
  • Αναστασία
  • Ντόλτσε Βίτα
  • Οι φρουροί της Αχαΐας
  • Τα εφτά κακά της μοίρας μου

και πολλές άλλες έφεραν το μεγάλο κανάλι στις πρώτες προτιμήσεις του κοινού.

Η συνέχεια ήταν πολύ επιτυχημένη με το κανάλι να δημιουργεί πάμπολλες εξαίρετες παραγωγές. Αναπόσπαστο κομμάτι των σειρών ήταν, οπωσδήποτε, η μουσική και, πιο συγκεκριμένα, η μουσική των τίτλων. Πολλές από αυτές εντυπώθηκαν στη μνήμη του κοινού και έγιναν τεράστιες επιτυχίες, κυρίως τα κομμάτια Ελλήνων δημιουργών.  Με αφορμή την επαναλειτουργία του σταθμού στις 17 Φεβρουαρίου θα επιλέξουμε 5+1 μουσικές τίτλων που είτε άφησαν εποχή λόγω της ευρείας αποδοχής της σειράς είτε ξεχώρισαν για την ομορφιά τους και τη μελωδικότητά τους.

Τονίζουμε ότι η επιλογή αφορά Ελληνική μουσική και επιλέχθηκε μόνο ένα κομμάτι ανά συνθέτη. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν επελέγη η μουσική από την «Αναστασία», τον πρώτο  δίσκο από (την ομότιτλη) τηλεοπτική σειρά που έγινε πλατινένιος. Όμως ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, δημιουργός της μουσικής τίτλων με το ομότιτλο τραγούδι, συμπεριλαμβάνεται με άλλο κομμάτι στη λίστα. Επίσης, στάθηκε ιδιαίτερα δύσκολη η επιλογή κάποιου τραγουδιού από τις σειρές  του Χριστόφορου Παπακαλιάτη αφού έχουν ακουστεί ωραιότατα άσματα όπως «Δυο μέρες μόνο»  με τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη (μουσική η Δ. Γαλάνη, στίχοι ο Παρασκευάς Καρασούλος) από την ομότιτλη σειρά, το «Τράβα σκανδάλη» με τη φωνή της Άλκηστης Πρωτοψάλτη (μουσική η Δ. Γαλάνη και στίχοι η Μυρτώ Κοντοβά) από το «Κλείσε τα μάτια» και «Στα μισά του δρόμου» με τη φωνή της Χαρούλας Αλεξίου (μουσική ο Γιάννης Σπάθας και στίχοι ο Ευγένιος Αρανίτσης) από τη σειρά «Η ζωή μας μια βόλτα».

Ένα ακόμα εξαίρετο τραγούδι που «αναγκαστήκαμε» να αφήσουμε εκτός λίστας είναι το «Κεραυνοί και αστραπές» σε μουσική Δ. Παπαδημητρίου και στίχους Δημήτρη Φασουλά με τη φωνή του Παντελή Θαλασσινού από τη σειρά «Έτσι ξαφνικά». Λόγω του περιορισμού του ενός συνθέτη δεν εντάχθηκε στη λίστα το διασημότερο όλων «Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου» του Μίκη Θεοδωράκη που ακούστηκε ακόμα και σε διασκευή των θρυλικών Beatles. Το εν λόγω τραγούδι είχε ακουστεί στην ομότιτλη σειρά της Κάκιας Ιγερινού και του Βασίλη Ντούρου που προβλήθηκε την περίοδο 2003-2004. Εννοείται ότι υπήρξε έντονος προβληματισμός και  για άλλα κλασικά κομμάτια που γνώρισαν μεγάλη δημοτικότητα όπως «Ψίθυροι καρδιάς» του Χρήστου Νικολόπουλου με τη φωνή του Δημήτρη Μπάση, «Οι επτά θανάσιμες πεθερές» του Σταμάτη Κραουνάκη, «Alma libre» της Ευανθίας Ρεμπούτσικα με τη φωνή του Γιάννη Κότσιρα και πολλά ακόμα.

Ξεκινάμε λοιπόν…

1. «Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια» σε μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου και στίχους Μιχάλη Γκανά από το υπερεπιτυχημένο «Λόγω τιμής» (σκηνοθεσία ο Λάμπης Ζαρουτιάδης και σενάριο η Μιρέλλα Παπαοικονόμου) που προβλήθηκε την περίοδο 1996-1997. Ερμηνευτής ο Γεράσιμος Ανδρεάτος, ένας από τους αξιολογότερους λαϊκούς τραγουδιστές των τελευταίων τριών δεκαετιών. Το τραγούδι αγαπήθηκε πολύ και σε αυτό συνετέλεσε η υψηλότατη τηλεθέαση της σειράς που απέκτησε φανατικούς θαυμαστές και οδήγησε σε νέα επεισόδια κατά την τρέχουσα περίοδο 2019-2020, χωρίς όμως την ίδια επιτυχία.

2. «Δώσε μου λιγάκι ουρανό» σε στίχους και μουσική του μεγάλου Γιάννη Πάριου ο οποίος το ερμήνευσε με το δικό του ξεχωριστό και μαγικό τρόπο. Ακούστηκε στη σειρά «Το σημάδι του έρωτα», που προβλήθηκε την περίοδο 1998-1999 και σκηνοθετήθηκε από τον Δημήτρη Σοφιανόπουλο ενώ το σενάριο ήταν του Λευτέρη Καπώνη. Προφανώς η επαναπροβολή της σειράς όπως και το “Mega Twenty”, για τα είκοσι χρόνια λειτουργίας του σταθμού, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην άνοδο της αναγνωρισιμότητας της σειράς και του τραγουδιού. Σε κάθε περίπτωση, το κομμάτι του Πάριου είναι μία πολύ ωραία δημιουργία και, δικαιολογημένα, έγινε γνωστό.

3. «Να με προσέχεις» σε στίχους και μουσική του Νίκου Πορτοκάλογλου από την ομότιτλη σειρά που προβλήθηκε την περίοδο 2000-2001 σε σκηνοθεσία Μύρνας Τσάπα και σενάριο του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Το τραγούδι ακούστηκε με τη φωνή του Ν. Πορτοκάλογλου και της Ελένης Τσαλιγοπούλου. Κυκλοφόρησε το 1993 στο δίσκο του Πορτοκάλογλου «Τα καράβια μου καίω». Η σειρά σημείωσε τεράστια επιτυχία, όντας η δεύτερη τηλεοπτική σεναριακή δουλειά του Παπακαλιάτη, και αυτό έδωσε ιδιαίτερη ώθηση και στο τραγούδι. Σημειωτέον ότι στο «Να με προσέχεις» εμφανίστηκε για τελευταία φορά σε σειρά ο Αλέκος Αλεξανδράκης, ένας από τους μύθους του Ελληνικού κινηματογράφου.

4. «Χωριό μου χωριουδάκι μου» σε μουσική Ιωσήφ Ριτσιάρδη και στίχους Μίμη Τραϊφόρου. Πρόκειται για τραγούδι που γράφτηκε τη δεκαετία του 1940 και ακούστηκε από τη φωνή της «τραγουδίστριας της νίκης» Σοφίας Βέμπο στη σειρά «Το Κάτω Παρτάλι» (σκηνοθεσία η Αμαλία Γιαννίκου και σενάριο ο Λευτέρης Παπαπέτρου). Καταφανώς η παρουσία της Βέμπο στάθηκε καταλυτική για τη συμπερίληψη του τραγουδιού στη λίστα. Στη σειρά παρουσιάστηκε μια διασκευή από τους Imam Baildi. Η τηλεθέαση ήταν υψηλή και έφερε ξανά στο προσκήνιο ένα άγνωστο στο ευρύ και νεανικό κοινό τραγούδι. «Το Κάτω Παρτάλι» ήταν από τις τελευταίες επιτυχημένες δημιουργίες του σταθμού αφού όταν προβλήθηκε (Φεβρουάριος 2014-Μάιος 2015) η οικονομική κρίση είχε χτυπήσει ανελέητα όχι μόνο το μεγάλο κανάλι αλλά και τον Ελληνικό λαό.

5. «Το αστέρι κι η ευχή» σε μουσική Ευανθίας Ρεμπούτσικα και φωνητικά Έλλης Πασπαλά από την «Αίθουσα του θρόνου» που προβλήθηκε την περίοδο 1998-1999. Πιθανόν οι περισσότεροι να διαφωνήσουν με την επιλογή αυτή αλλά «Η Αίθουσα του θρόνου» είναι ίσως η κορυφαία σειρά στην ιστορία της Ελληνικής τηλεόρασης από κάθε πλευρά. Καταρχάς βασίζεται στο ομότιτλο αριστούργημα του Τάσου Αθανασιάδη, που μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες. Η τηλεοπτική μεταφορά ήταν εξαιρετικά επιτυχημένη και σε αυτό συνετέλεσαν, πέραν των άλλων, το σενάριο της Ντόρας Φασσέα Ράλλη και η σκηνοθεσία της Πηγής Δημητρακοπούλου. Οι ηθοποιοί πολλοί και διαλεχτοί. Εκτός από τους νέους Άρη Λεμπεσόπουλο, Μαρία Ναυπλιώτου, Δημήτρη Λιγνάδη, Αλέκο Συσσοβίτη, Μυρτώ Αλικάκη (και αρκετούς ακόμα) είχαμε παρέλαση κολοσσιαίων αστέρων της υποκριτικής όπως Αλέκου Αλεξανδράκη, Νίκου Ρίζου (στην τελευταία του εμφάνιση αφού πέθανε κατά την προβολή της σειράς), Μίμη Κουγιουμτζή, Ρένης Πιττακή, Σοφοκλή Πέππα και του σπουδαίου Κύπριου θεατρανθρώπου Εύη Γραβριηλίδη. «Η Αίθουσα του θρόνου» είναι αναμφισβήτητα το ιδανικό παράδειγμα μιας προσεγμένης σειράς σε όλα τα επίπεδα. Η εμπνευσμένη μουσική της Ρεμπούτσικα ταίριαξε τέλεια με αυτή και της έδωσε μία επιπλέον ώθηση προς την καλλιτεχνική αρτιότητα και τελειότητα.

+1 «Οι χαρταετοί» του Μίκη Θεοδωράκη από το «Περί ανέμων και υδάτων» (σκηνοθεσία της Ρέινας Εσκενάζυ και σενάριο της Κάκιας Ιγερινού). Το πασίγνωστο ορχηστρικό του Μίκη ακούστηκε στο δίσκο «Η γειτονιά των αγγέλων» (1963) που επένδυσε μουσικά την ομότιτλη θεατρική παράσταση του Ιάκωβου Καμπανέλλη. «Οι χαρταετοί» είναι από τα γνωστότερα μουσικά θέματα του Μίκη διεθνώς με αναρίθμητες εκτελέσεις σε εκατοντάδες συναυλίες ανά τον κόσμο. Η δε σειρά της Ιγερινού βρήκε μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό και παρουσιάστηκε για τρία έτη (2000-2003) με εξέχοντες ηθοποιούς να συμμετέχουν όπως την Δέσποινα Μπεμπεδέλη, τον Νίκο Γαροφάλλου, την Ελένη Χατζηργύρη και βέβαια το μεγάλο Θανάση Βέγγο. Η εκπληκτική μουσική του Μίκη συνόδεψε κατά τον ιδανικότερο τρόπο τη σειρά και τη σημάδεψε ανεξίτηλα.

Γενικά, το Mega Channel κατά την πρώτη, σχεδόν τριακονταετή, λειτουργία του έδωσε πολλές σειρές με εξαίσιες μουσικές συνθέσεις. Εμείς απλώς επιλέξαμε, βάσει των δικών μας κριτηρίων, έξι μελωδίες που είναι πολύ όμορφες και έχουν χαράξει τη δική τους πορεία στο χρόνο, είτε μέσω των σειρών που ακούστηκαν, είτε αυτόνομα.

Πηγές

  1. https://www.retrodb.gr/ (από όπου αντλήθηκαν στοιχεία για τις σειρές)
  2. https://www.discogs.com/

—————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here