5+1 επιλέγει ο Δημήτρης Κονιδάρης

Η 15η Ιουνίου 1994 ήταν μια μαύρη μέρα για τη χώρα μας αφού έφυγε από τη ζωή ο Μάνος Χατζιδάκις, ένας από τους πυλώνες του Νεοελληνικού Πολιτισμού. Αναμφίβολα ο Χατζιδάκις με τον Μίκη Θεοδωράκη υπήρξαν το δίδυμο πάνω στο οποίο βασίστηκε, κυρίως, η τεράστια παραγωγή άφθαστης ποιότητας μουσικής. Η μεγαλοφυΐα του Χατζιδάκι χάρισε στον Ελληνικό πολιτισμό αληθινά διαμάντια που έχουν γίνει κτήμα των εραστών της μουσικής της χώρας μας. Ο ίδιος ο δημιουργός είχε πει ότι οι καταβολές του είναι το λαϊκό τραγούδι του τόπου μας με τη συμφωνική μουσική. Κάπου ανάμεσα σε αυτά βρήκε τη χρυσή τομή και έκανε το τραγούδι που ονειρευόταν. Αποτέλεσμα της σκληρής ατομικής προσπάθειάς του και του αστείρευτου ταλέντου του ήταν να δημιουργήσει εκατοντάδες αριστουργηματικά κομμάτια που έχουν κερδίσει περίοπτη θέση στο βάθρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας της πατρίδας  μας.

Το έργο του ήταν πολύπλευρο και προμήθευσε το θέατρο και τον κινηματογράφο με εξαίσιες μελωδίες που ακούγονται αδιαλείπτως. Στο σημερινό αφιέρωμα θα κάνουμε επιλογή κάποιων γνωστών κομματιών για τον κινηματογράφο. Τονίζουμε ότι δεν θα συμπεριλάβουμε τραγούδια από την ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζιλ Ντασέν, που του χάρισε το βραβείο Όσκαρ για τη μουσική. Ασφαλώς το βραβείο αυτό χάρισε στο δημιουργό μεγάλη διασημότητα αλλά ποτέ δεν του άρεσε αυτός ο τίτλος τιμής και προσπαθούσε να τον «αποτινάξει». Ως εκ τούτου θα αναφέρουμε 5+1 τραγούδια του Μάνου, χωρίς να ενσωματώσουμε κάποιο από την εν λόγω ταινία. Ξεκινάμε λοιπόν…

1: Αχ βρε παλιομισοφόρια με το μεγάλο ηθοποιό Βασίλη Αυλωνίτη να το τραγουδά στην ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και γαρύφαλλο»(1957) σε σενάριο και σκηνοθεσία του Αλέκου Σακελλάριου. Οι στίχοι είναι του Σακελλάριου, κάτι πολύ σύνηθες για το σπουδαίο δημιουργό, που έγραψε στίχους δεκάδων τραγουδιών. Στην ταινία αυτή, που ήταν η συνέχεια του «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο», συμπρωταγωνιστούσαν, εκτός από τον Αυλωνίτη, οι Μίμης Φωτόπουλος και Τζένη Καρέζη. Η σκηνή που ο Αυλωνίτης τραγουδά είναι γυρισμένη στο Μικρολίμανο.

2: Το φεγγάρι είναι κόκκινο από την περίφημη «Στέλλα» (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη σε στίχους Μ. Χατζιδάκι. Ερμηνεύει η θρυλική Σοφία Βέμπο. Το κομμάτι αυτό έγινε πολύ γνωστό και σίγουρα οφείλει ένα μέρος από την ανθεκτικότητά του στο χρόνο στη φωνή της Βέμπο που είχε καταγράψει ήδη μια ανεπανάληπτη πορεία από τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου ως η τραγουδίστρια της νίκης.

3: Μην τον ρωτάς τον ουρανό από την ταινία «Το νησί των γενναίων» (1959) σε σκηνοθεσία Ντίμη Δαδήρα και σενάριο Γιάννη Ιωαννίδη. Οι στίχοι του τραγουδιού είναι του σεναριογράφου της ταινίας. Τραγουδά ιδιαιτέρως αισθαντικά η Τζένη Καρέζη σε μια από τις ουκ ολίγες ερμηνείες της σε σπουδαία κομμάτια. Ο μέγας συνθέτης έγραψε τη μουσική του κομματιού εντός ολίγων λεπτών όπως έκανε αργότερα και με άλλα γνωστά τραγούδια (π.χ. Τσάμικος).

4: Ο αμαξάς (καροτσέρη καροτσέρη) από «Τα χτυποκάρδια στο θρανίο» (1963) του Αλέκου Σακελλάριου που έγραψε και τους  στίχους. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη τραγουδά πολύ όμορφα και χαριτωμένα, σε μια από τις καλύτερες τραγουδιστικά στιγμές της.

5: Δεν μπορεί κανείς να ξέρει από «Το Κοροϊδάκι της δεσποινίδος» (1959) σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη. Οι στίχοι είναι του ίδιου του Χατζιδάκι και τραγουδά η Άννα Χρυσάφη, μια σημαντική εκπρόσωπος του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού,  που σημείωσε αξιόλογη επιτυχία εκείνα τα χρόνια.

+1… Αγάπη που ‘γινες δίκοπο μαχαίρι
…από τη «Στέλλα» σε στίχους Μιχάλη Κακογιάννη με τη Μελίνα Μερκούρη να δίνει μια από τις πιο χαρακτηριστικές ερμηνείες της. Οπωσδήποτε δεν είναι καθόλου υπερβολικό να ισχυριστούμε ότι η εκτέλεση με τη φωνή της Μελίνας είναι κλασική. Η δε μουσική του συνθέτη είναι από τις ωραιότερες μελωδίες που έχουν ακούσει τα αυτιά μας…

Λόγω του μεγάλου αριθμού τραγουδιών που έγραψε ο Χατζιδάκις για τον κινηματογράφο, είναι ιδιαιτέρως εύκολο να καταρτιστούν διάφορες λίστες θεσπέσιων τραγουδιών. Η επιλογή μας είναι βεβαίως υποκειμενική. Άλλωστε το έργο του κολοσσιαίου συνθέτη είναι ανεξάντλητο και πάντοτε χρήζει προσεκτικής μελέτης.

Αναφορές
Μάνος Χατζιδάκις, από το δημοτικό και το ρεμπέτικο στο «έντεχνο λαϊκό» τραγούδι, Ρενάτα Δαλιανούδη, Ελληνικά Πρόσωπα, 2009 (όπου περιλαμβάνεται πλήρης κατάλογος της εργογραφίας του συνθέτη)

————-

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here