Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα: “Οι έμποροι των εθνών”

aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, από φέτος κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάζει εναλλάξ μία σειρά και μία εκπομπή που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————–

Τα «νηπιακά» χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης ήταν γεμάτα από ξένες παραγωγές (σίριαλ, σόου, ντοκιμαντέρ κλπ), ενώ δειλά-δειλά είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και κάποιες ελληνικές. Στην αρχή «ζωντανά», αλλά αργότερα με την εμφάνιση του βίντεο τα πράγματα έγιναν πιο απλά και οργανώθηκαν καλύτερα.

Όσον αφορά τα εγχώρια σίριαλ, ήταν γραμμένα από «ντόπιους» συγγραφείς και τα περισσότερα είχαν πολύ μεγάλη επιτυχία. «Ο άγνωστος πόλεμος» του Νίκου Φώσκολου, «Ο κύριος συνήγορος» και «Η γειτονιά μας» του Κώστα Πρετεντέρη, «Ο παράξενος ταξιδιώτης» του Γιάννη Φίλιππα, «Εκείνος κι εκείνος» του Κώστα Μουρσελά βρίσκονταν πάντοτε στην κορυφή της θεαματικότητας και κρατούσαν αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού.

Γύρω στα τέλη του 1972, ο παραγωγός και σκηνοθέτης Δημήτρης Ποντίκας σκέφτηκε κάτι που ως τότε έμοιαζε ακατόρθωτο: Να μεταφέρει ένα έργο της ελληνικής λογοτεχνίας στη μικρή οθόνη. Δύσκολο το εγχείρημα, ενώ δε έλειψαν κι εκείνοι που τον αποθάρρυναν, αναλύοντάς του τις δυσχέρειες που θ’ αντιμετώπιζε.

Ωστόσο, δεν το έβαλε κάτω κι αποφάσισε να παρουσιάσει τους «Εμπόρους των εθνών», το θρυλικό μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε διασκευή Κώστα Δαρλάση και Γιώργου Μπαλλή.

emporoi_ethnon_09

Ο «κοσμοκαλόγερος» των γραμμάτων μας, ήταν ο πρώτος συγγραφέας που έγινε …τηλεοπτικός και μ’ αυτόν «μπροστάρη», σχεδόν όλοι οι Έλληνες μυήθηκαν στα αριστουργήματα της λογοτεχνίας μας, τα οποία άρχισαν να διασκευάζονται για την τηλεόραση το ένα μετά το άλλο τα επόμενα χρόνια.

Έτσι, την Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 1973 στις 20:30, το τότε ΕΙΡΤ μετέδωσε το πρώτο επεισόδιο της σειράς, η οποία εξ αρχής προκάλεσε μεγάλη εντύπωση και τα θετικότερα σχόλια. Συνολικά είχε διάρκεια 46 επεισοδίων των 45 λεπτών, με το τελευταίο να μεταδίδεται την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 1974 κι ενώ ήδη βρισκόμασταν στον «πυρετό» της μεταπολίτευσης…

Δυστυχώς, δεν υπάρχει ούτε δευτερόλεπτο απ’ όλα αυτά, καθώς για ακόμη μια φορά είμαστε αναγκασμένοι να πούμε ότι κάποιοι ανόητοι υπάλληλοι της δημόσιας τηλεόρασης διέγραφαν τα επεισόδια που μεταδίδονταν, για λόγους οικονομίας. Έτσι, δε θα μπορέσουμε να δούμε ποτέ τούτο το αριστούργημα και να μεταφερθούμε σε μια εποχή που πραγματικά υπήρχε λόγος να καθίσει κάποιος μπροστά στη μικρή οθόνη…

emporoi_ethnon_10

Πρωταγωνιστές ήταν ορισμένοι εκ των σπουδαιότερων ηθοποιών της εγχώριας υποκριτικής τέχνης: Ο Νίκος Τζόγιας, η Κατερίνα Αποστόλου (αμφότεροι σε πρώτη τηλεοπτική εμφάνιση) και ο Ανδρέας Μπάρκουλης, που προσφάτως συγκίνησε όλη την Ελλάδα με την «αναχώρησή» του. Όμως, αποχώρησε αρκετά νωρίς από το καστ και τους λόγους θα τους εξηγήσουμε σε άλλο σημείο του αφιερώματος…

Σύμφωνα με το Δημήτρη Ποντίκα, ο ίδιος σκηνοθέτησε τα πρώτα 13 επεισόδια κι εν συνεχεία παρέδωσε τη σκυτάλη στον Κώστα Φέρρη, μη μπορώντας να παίζει σε δύο «ταμπλό» (θυμίζουμε ότι ήταν ο παραγωγός της σειράς). Πάντως, στα περιοδικά της εποχής ο Φέρρης αναφέρεται ως σκηνοθέτης από το πρώτο επεισόδιο.

Η υπόθεση

Βρισκόμαστε στο 1199 μ.Χ, στην εποχή της Φραγκοκρατίας. Ο άρχοντας της Νάξου Ιωάννης Μούχρας (Νίκος Τζόγιας) ζει στο αρχοντικό του με την αρκετά χρόνια νεώτερή του σύζυγο Αυγούστα (Κατερίνα Αποστόλου) και συχνά-πυκνά, αντιμετωπίζει τις στρατιές των πειρατών που απειλούν τον ίδιο και τους κατοίκους του νησιού.

Σε μια απ’ αυτές τις μάχες, κινδυνεύει σοβαρά και γλιτώνει το θάνατο την τελευταία στιγμή, χάρη στην επέμβαση του Μάρκου Σανούτου (Ανδρέας Μπάρκουλης και αργότερα Γιώργος Μπέλλος), κόμη της Βενετίας και ανιψιό του μεγάλου Δόγη της ιταλικής πόλης Πέτρου Ζιάννη (Θόδωρος Μορίδης, ενώ στο ρόλο εμφανίζεται στα περιοδικά της εποχής και ο Λάμπρος Κοτσίρης).

emporoi_ethnon_04

Ο Μούχρας για να ευχαριστήσει το Σανούτο, τον προσκαλεί στο αρχοντικό του για φιλοξενία. Όμως, εκείνος γοητεύεται από την Αυγούστα κι ένα βράδυ την απαγάγει και την παίρνει μαζί του στη Βενετία, αφού πρώτα έχει μεθύσει την ίδια και τον άνδρα της, ρίχνοντας παράλληλα υπνωτικό στο κρασί τους. Έκτοτε, αρχίζει μιαν απεγνωσμένη προσπάθεια του Μούχρα να τον βρει και να τον εκδικηθεί για το κακό που του έκανε…

Μεταφερόμαστε επτά χρόνια αργότερα, όταν οι δυο τους μονομαχούν μέχρι θανάτου στη Βενετία και ο Μούχρας πληγώνεται θανάσιμα, ενώ ο Σανούτος πιστεύει ότι έχει πεθάνει. Στο μεταξύ, η Αυγούστα αγαπά μεν τον κόμη, αλλά μη μπορώντας ν’ αντέξει τον έκλυτο βίο του, αποφασίζει ν’ αποσυρθεί στο μοναστήρι του Αϊ-Γιάννη του Θεολόγου στην Πάτμο. Παίρνει το όνομα αδελφή Αγάπη και προσπαθεί να μετανοήσει και να ξεχάσει…

Στο μεταξύ, ο Μούχρας καταφέρνει να επιζήσει και αλλάζει το όνομά του σε Ιωάννης Βενδίκης, συνεχίζοντας να γυρεύει εκδίκηση. Παράλληλα όμως, εξακολουθεί ν’ αγαπά τη γυναίκα του και να προσπαθεί να δικαιολογήσει την πράξη της, ρίχνοντας όλη την ευθύνη στο Σανούτο.

Κι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο Δόγης της Βενετίας δίνει εντολή για κατάκτηση των νησιών του Αιγαίου. Ο Σανούτος μπαίνει επικεφαλής με οκτώ γαλέρες, ωστόσο συναντά τεράστιες δυσκολίες και οι υπόλοιποι συμπολεμιστές που τον συνοδεύουν, του ανακοινώνουν ότι εγκαταλείπουν την προσπάθεια κι επιστρέφουν στη βάση τους.

emporoi_ethnon_06

Εκείνος όμως, πάντα αρχομανής και φιλόδοξος, αποφασίζει να τους επιβάλλει να παραμείνουν μ’ ένα απίστευτο σχέδιο. Δίνει εντολή στα «τσιράκια» του να βάλουνε φωτιά σε όλες τις γαλέρες του στόλου που βρίσκεται στη Νάξο, ώστε άπαντες ν’ αναγκαστούν να συνεχίσουνε τις μάχες. Και τούτο, χωρίς να ξέρει ότι στο μεταξύ η Αυγούστα έχει φύγει από το μοναστήρι και θέλοντας να τον δει, μπαίνει στη γαλέρα του και τον περιμένει. Ο ίδιος μάλιστα ακολουθεί την αντίθετη πορεία εκείνο το βράδυ, πηγαίνοντας το μοναστήρι για να τη βρει, κάτι που φυσικά δε συμβαίνει…

Έτσι, όταν οι γαλέρες παίρνουν φωτιά, η Αυγούστα βρίσκει τραγικό θάνατο, ενώ μόλις έχει προλάβει να ζητήσει συγχώρεση από το Μούχρα, που βλέποντας την καταστροφή προσπαθεί να τη σώσει, χωρίς επιτυχία…

Λίγα χρόνια αργότερα, ο Σανούτος σκοτώνεται από το «δεξί του χέρι», το «Μαύρο» Αφρικανό Μιρχάν (Αντώνης Αντωνίου), ο οποίος τον μισούσε χρόνια…

emporoi_ethnon_11

Το καστ

Στο ξεκίνημα του αφιερώματος, αναφερθήκαμε στα τρία κεντρικά πρόσωπα του έργου και τους ηθοποιούς που ανέλαβαν να τους «ζωντανέψουν» στη μικρή οθόνη. Ο Νίκος Τζόγιας και η Κατερίνα Αποστόλου κάνουν το ντεμπούτο τους ως τηλεοπτικό «ζευγάρι», καθώς στη συνέχεια και για αρκετά χρόνια θα έχουν μια μεγάλη κοινή πορεία στο γυαλί («Γυφτοπούλα», «Περίπλους-Θρήνος της Κάντιας», «Εγνατία» κ.α.), υποδυόμενοι ιδανικά τους χαρακτήρες του Παπαδιαμάντη, σύμφωνα με τα έντυπα της εποχής. Και δε μπορούμε να μη συμφωνήσουμε, καθώς αμφότεροι ήταν πραγματικά εξαίρετοι ηθοποιοί.

Ο δε Τζόγιας είχε και το ρόλο του αφηγητή, καθώς σε κάθε επεισόδιο διάβαζε ορισμένα κομμάτια του βιβλίου. Άλλωστε, ο «κοσμοκαλόγερος» της λογοτεχνίας μας, αναφέρει στον πρόλογο του έργου ότι η ιστορία ανακαλύφθηκε αιώνες μετά από κάποιον καλόγερο σ’ ένα μπαούλο κάποιου μοναστηριού, γραμμένη σε πολλές κόλλες χαρτί. Πιθανώς -πάντα σύμφωνα με τον συγγραφέα-, την έγραψε ο ίδιος ο Ιωάννης Μούχρας, καθώς μετά τα όσα συνέβησαν αποσύρθηκε από τα εγκόσμια…

emporoi_ethnon_05

Θα σταθούμε λίγο στην περίπτωση του αξέχαστου Ανδρέα Μπάρκουλη. Ξεκίνησε στους «Εμπόρους των εθνών» ως Μάρκος Σανούτος, ωστόσο στις αρχές Νοεμβρίου του 1973 άρχισε μια προσωπική περιπέτειά του με τη δικαιοσύνη, η οποία τον «ανάγκασε» να φύγει από την Ελλάδα για πολλά χρόνια, στο ξεκίνημα του 1974. Εγκαταστάθηκε στην Αμερική, όπου τραγουδούσε σε διάφορα νυχτερινά κέντρα για τους Έλληνες ομογενείς και μέχρι το 1983, ελάχιστες ήταν οι φορές που επέστρεψε στην πατρίδα. Πραγματικά κρίμα, γιατί οπωσδήποτε ήταν ο ιδανικότερος για να ερμηνεύσει τον φιλόδοξο, αρχομανή και λάτρη του ωραίου φύλου, ήρωα του Παπαδιαμάντη…

Τον αντικατέστησε ο Γιώργος Μπέλλος, ενώ σύμφωνα με το Δημήτρη Ποντίκα, σε κάποια επεισόδια εμφανίζονταν στον ίδιο ρόλο πότε ο ένας και πότε ο άλλος. Υπολογίζουμε ότι τούτο πρέπει να συνέβαινε ως τα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου του 1974…

emporoi_ethnon_08

Επίσης, επιβάλλεται να κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στην παρουσία δύο εξαιρετικών πρωταγωνιστριών της «παλιάς γενιάς». Ξεκινάμε από τη Μαρία Αλκαίου, η οποία υποδυόταν την ηγουμένη Φιληκήτη, που ήταν ουσιαστικά η πνευματικός της Αυγούστας. Ιδανική στο να παίζει Παπαδιαμάντη, κάτι που φάνηκε ευρέως λίγο αργότερα, όταν πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική μεταφορά της «Φόνισσας»…

Συνεχίζουμε με την Ελένη Χαλκούση, άλλη μια σπουδαία ηθοποιό. Στους «Εμπόρους των εθνών» είχε το ρόλο της γριάς Μανώς, μιας υπηρέτριας του αρχοντικού του Μούχρα, χωρίς όμως να εμφανιστεί σε πολλά επεισόδια, καθώς στο μυθιστόρημα η συμμετοχή της ήταν ελάχιστη…

emporoi_ethnon_01

Τον κακό, δόλιο ύπουλο και συμφεροντολόγο Μιρχάν (ή «Μαύρο»), ανέλαβε να ενσαρκώσει ο μετέπειτα γνωστός σκηνοθέτης Αντώνης Αντωνίου. Αρχικώς, ο ρόλος είχε δοθεί στο Νικήτα Τσακίρογλου, ο οποίος όμως σχεδόν αμέσως επέλεξε ν’ αποχωρήσει, αρνούμενος να βάφεται κάθε φορά με φούμο, διότι δε θα τον αναγνώριζαν οι τηλεθεατές, όπως αναφέρει ο Δημήτρης Ποντίκας…

Και πάμε στο Στάθη Ψάλτη, ο οποίος πραγματικά εντυπωσίασε στο ρόλο του γελωτοποιού στο παλάτι του Σανούτου (ο Παπαδιαμάντης δεν τον αναφέρει πουθενά στο βιβλίο). Ένας ηθοποιός ευρύτατης γκάμας και μεγάλων δυνατοτήτων, ο οποίος δυστυχώς στη δεκαετία του ’80 αναλώθηκε στις γνωστές «εμπορικές» και μέτριες στο μεγαλύτερο ποσοστό τους κωμωδίες, όπου επίσης ήταν εξαιρετικός. Ωστόσο, με ρόλους σαν κι αυτόν στους «Εμπόρους» κι αργότερα στο «Συμβολαιογράφο», απέδειξε πόσο σπουδαίος είναι και πόσα έχασε η υποκριτική τέχνη στη χώρα μας που δεν του δόθηκαν κι άλλοι ανάλογοι στο μέλλον…

Τους υπόλοιπους χαρακτήρες των «Εμπόρων» υποδύθηκαν οι εξής: Νίκος Λυκομήτρος (Σκιάχτης, ένας μέθυσος τεμπέλης που χρησιμοποιήθηκε από το Σανούτο), Λάζος Τερζάς (Μηνάς, δεξί χέρι και φίλος του Μούχρα), Μιχάλης Μαραγκάκης (Μορώζης, φίλος του Σκιάχτη και θύμα του), Γιώργος Κατσάρας (Μαδροζίνης), Κόκκα Στυλιανού (Φορκίνα, η «γιάτρισσα» που φρόντισε τον πληγωμένο Μούχρα στη Βενετία), Ελισάβετ Ρωμανού (Σεντίνα, υπηρέτρια της Αυγούστας –προς το τέλος της σειράς, στο συγκεκριμένο ρόλο αναφέρεται το όνομα της Φαίης Δαμιανάκη), Πόπη Μαρέλλη (Φορτούνα), Θανάσης Σκαρλίγκος (γερο-Μάνος), Ειρήνη Κουμαριανού (μάγισσα-ζητιάνα), Νίκος Παγκράτης (κόμης Γίζης), Γιώργος Παληός (κόμης Κουϊρίνης), Νικήτας Αστρινάκης (βαρκάρης), Γιώργος Καραφάς (Ευτύχιος), Γιώργος Τζέμπος (βαρκάρης Κράμπης) και Γ. Εμμανουήλ (βαρκάρης Νάσος).

emporoi_ethnon_02

Επίσης, οι Φιλιώ Κουλαξή (Κοκκινού, ιδιοκτήτρια της ταβέρνας όπου μεθούσαν ο Σκιάχτης και ο Μορώζης), Ντόρα Σιμοπούλου (γριά Μαρκέλλα), Τάσος Υφάντης (ζωγράφος), Μαρία Γιουρούση (Αιμιλία), Νίκος Δημητράτος (πατήρ Νεεμίας), Γιάννης Χειμωνίδης (πατήρ Αμμούν), Φραντζέσκα Αλεξάνδρου (Ολυμπία), Τελεσίλα Μοϊδίνη (Κλέλια), Θανάσης Λιάμης (φρουρός Α), Μαρία Γιαμαρέλλου (Πρόνοια), Μαίρη Σολωμού (Εστία), Ακτή Δρίνη (μοναχή Ζηνοβία), Σταύρος Αβδούλος (Καρτάτσης), Γιώργος Νάκος (Κάβουρας ή «Κουτσός»), Γιώργος Σταυρόπουλος (Στραβοχέρης), Χρήστος Νάτσιος (Γκαβός), Ελπίδα Μαζαράκη (Καικιλία Βενετή), Δημήτρης Λιάγκας (αγγελιοφόρος), Ανδρέας Γαλανόπουλος (Άνδρας), Γιάννης Παπαδόπουλος (σκοπός), Μηνάς Κωνσταντόπουλος (κόμης Πραγότσης), Μαρία Λιάμη (σύζυγος του Πραγότση), Μαρία Μαρτίκα (μοναχή Θεοπίστη), Δέσποινα Τραμπίδου (μοναχή) κ.α.

Να πούμε ακόμα ότι σύμφωνα με έντυπα της εποχής, τους τρεις πρωταγωνιστικούς ρόλους επρόκειτο να ενσαρκώσουν ο Δημήτρης Μυράτ, η Βούλα Ζουμπουλάκη και ο Νίκος Βασταρδής. Κάτι τέτοιο δεν έγινε, αλλά οι τρεις τους «συνέπραξαν» τέσσερα χρόνια αργότερα, στη σειρά «Πορφύρα κι αίμα – Ρωμανός Διογένης»…

Ο Ξαρχάκος, ο Ξυλούρης και το Πολυτεχνείο…

«Οι έμποροι των εθνών» δε μπόρεσαν να μείνουν ανεπηρέαστοι από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και την άνοδο της χούντας του Ιωαννίδη. Μετά τα όσα συνέβησαν στις 17 Νοεμβρίου του 1973, η «κυβέρνηση» ζήτησε από τον Ποντίκα να «κοπούν» με συνοπτικές διαδικασίες τα ονόματα του Σταύρου Ξαρχάκου και του Νίκου Ξυλούρη από τους τίτλους της σειράς. Και τούτο γιατί αμφότεροι βρέθηκαν επί πολλές μέρες στο Πολυτεχνείο, κοντά στους φοιτητές. Το ίδιο ισχύει και για τη Μαρία Αλκαίου, η οποία επίσης «κόπηκε»…

Ήταν η πρώτη φορά που ο μεγάλος συνθέτης έγραφε μουσική για τηλεοπτικό έργο, ενώ η φωνή του αξέχαστου λυράρη μας αφηγούταν το παραμύθι μιας «μικροπαντρεμένης, κόρης ξανθής», μέσα από το πασίγνωστο κι αγαπημένο τραγούδι «Ήτανε μια φορά», σε στίχους του Κώστα Φέρρη…

Πράγματι, τα δύο ονόματα αφαιρέθηκαν από τους τίτλους, όπως και η φωνή του Ξυλούρη. Πάντως, τηλεθεατές που θυμούνται λεπτομέρειες των «Εμπόρων», υποστηρίζουν ότι ο «αρχάγγελος της Κρήτης» ακουγόταν κανονικά να ερμηνεύει το τραγούδι, μέχρι το τέλος του έργου…

Σχόλιο

Δυστυχώς, δε μπορεί να γίνει το παραμικρό σχόλιο για τούτο το αριστούργημα, καθώς σχεδόν ταυτόχρονα με τη μετάδοσή του διαγράφηκε από το αρχείο της ΕΡΤ. Ωστόσο, υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού των διαφορών μεταξύ του βιβλίου και της τηλεοπτικής μεταφοράς του, σύμφωνα με τα έντυπα της εποχής που δημοσίευαν τις περιλήψεις κάθε επεισοδίου.

Διαπιστώνεται λοιπόν ότι στη διασκευή του έργου, δίνεται αρκετός χώρος και χρόνος στη ζωή της Αυγούστας στη Βενετία, στο παλάτι του Σανούτου. Φτάνει στο σημείο να χάσει τα λογικά της και ν’ αντιμετωπίσει πολλούς κινδύνους, ωστόσο όταν συνέρχεται, αποφασίζει να μονάσει. Στο μυθιστόρημα αναφέρονται πολύ επιγραμματικά ορισμένες πτυχές της κοινής ζωής της με τον κόμη.

Πάντως, η αλήθεια είναι ότι η μεταφορά των «Εμπόρων» στην τηλεόραση έγινε με μεγάλο σεβασμό στον Παπαδιαμάντη και καταβλήθηκε προσπάθεια να διατηρηθεί το πνεύμα και το ύφος του Σκιαθίτη λογοτέχνη.

emporoi_ethnon_03

Επίσης, γίνεται αντιληπτό ότι για την επέκταση του έργου, «δημιουργήθηκαν» αρκετά πρόσωπα που δεν υπάρχουν στο βιβλίο. Ο γελωτοποιός, ο «Κάβουρας», ο «Γκαβός», ο «Ευτύχιος», η «μάγισσα-ζητιάνα» κ.α. δεν αναφέρονται πουθενά από τον «κοσμοκαλόγερο» της λογοτεχνίας μας…

Γενικότερα, πρόκειται για μια σειρά που άφησε εποχή στην ελληνική τηλεόραση και μνημονεύεται μέχρι τις ημέρες μας. Κρίμα που δε θα μπορέσουμε να την ξαναδούμε κάποτε, κυρίως για τις νέες γενιές, που μπορεί να μη γνωρίζουν καν ποιος είναι ο Παπαδιαμάντης…

Σημείωση: Οι φωτογραφίες προέρχονται από τεύχη του περιοδικού “Ραδιοτηλεόραση” (στο παρόν αφιέρωμα και “Ρομάντσο”), που υπάρχουν στο αρχείο του συντάκτη της στήλης.

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here