aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, από φέτος κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάζει εναλλάξ μία σειρά και μία εκπομπή που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 25 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————–

Βρισκόμαστε στο φθινόπωρο του 1981. Ο προεκλογικός πυρετός βρίσκεται στο ζενίθ του, τα πολιτικά πάθη είναι αρκούντως οξυμμένα και ο κόσμος τρέχει με τις σημαιούλες του στις συγκεντρώσεις των κομμάτων, ελπίζοντας σ’ ένα καλύτερο αύριο, που ουδέποτε ήλθε…

Όλα δείχνουν ότι επίκειται η «αλλαγή» που ήδη από το 1977 ευαγγελιζόταν ο Ανδρέας Παπανδρέου, καθώς άπαντες εμφανίζονται βέβαιοι ότι το ΠΑΣΟΚ θα είναι ο νικητής των εκλογών και η Ελλάδα θ’ αποκτήσει σοσιαλιστική κυβέρνηση για πρώτη φορά στη μακραίωνη ιστορία της.

Τέσσερις ημέρες πριν τις εκλογές, την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 1981, ξεκινά στην ΥΕΝΕΔ άλλη μια σειρά που είναι βασισμένη σε λογοτεχνικό έργο. Πρόκειται για την «Κρουσταλλένια» του Αντώνη Τραυλαντώνη, ο οποίος «εμφανίζεται» για δεύτερη φορά στη μικρή οθόνη, μετά την επιτυχημένη «Λεηλασία μιας ζωής» το 1978.

kroustallenia_afierwma_005

Είναι η τελευταία που βγαίνει στον «αέρα» προεκλογικά κι έχει ιστορική σημασία για τα τηλεοπτικά πράγματα της χώρας μας. Ο λόγος; Πρόκειται για το τελευταίο σίριαλ που γυρίζεται ασπρόμαυρο, καθώς πλέον η έγχρωμη τηλεόραση έχει αρχίσει να κυριαρχεί…

Παραγωγός είναι ο Ντένης Πετρόπουλος και σκηνοθέτης ο Γιώργος Μιχαηλίδης, ενώ τη διασκευή του μυθιστορήματος ανέλαβε ο Μπάμπης Τσικληρόπουλος. Είχε διάρκεια 26 ημίωρων επεισοδίων, εκ των οποίων το τελευταίο μεταδόθηκε στις 7 Απριλίου 1982. Δυστυχώς, ούτε δευτερόλεπτο απ’ αυτά υπάρχει στο αρχείο της δημόσιας τηλεόρασης. Σιγά μη γλίτωνε από την «αλλαγή»…

Το μόνο που έχει απομείνει να τη θυμίζει, είναι το υπέροχο τραγούδι των τίτλων, το οποίο ερμήνευε ο Θέμης Αδαμαντίδης, σε μουσική Κώστα Ράμμου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Και φυσικά, κάποιες φωτογραφίες από περιοδικά της εποχής, μέρος των οποίων μπορείτε να δείτε στο παρόν αφιέρωμα…

Η υπόθεση

Η ιστορία ξεκινά το 1910, όταν σ’ ένα χωριό φθάνουν η Κρουσταλλένια (Άννυ Λούλου) με τη μητέρα της Τασούλαινα (Λίνα Λαμπράκη), η οποία κατάγεται από κει. Βρίσκουν το σπίτι τους γκρεμισμένο, αλλά είναι αποφασισμένες να δουλέψουν και να ριζώσουν στον τόπο.

Από την πρώτη στιγμή, στις δύο γυναίκες συμπαραστέκεται ο δάσκαλος του χωριού (Νίκος Απέργης), τον οποίον όλοι φωνάζουν Καμπούρη. Σχεδόν αμέσως ερωτεύεται την Κρουσταλλένια, η οποία με την ομορφιά της θαμπώνει όλους τους χωριανούς και δε θ’ αργήσει να της φανερώσει τα αισθήματά του, με αφορμή μια ξαφνική περιπέτεια της υγείας της.

kroustallenia_afierwma_001

Παράλληλα, ερωτευμένος με την κοπέλα φαίνεται να είναι και ο Βλάσης (Σοφοκλής Πέππας), ο τρελός του χωριού, που κάθε φορά προσπαθεί με όποιο τρόπο μπορεί να τη βοηθήσει. Όμως, το ίδιο συμβαίνει και με τον Πανούτσο (Κώστας Τσαπέκος), το παλικάρι του τόπου, ο οποίος στέλνει τη μητέρα του Χαρίσαινα (Τζόλυ Γαρμπή) να τη ζητήσει σε γάμο.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η Τασούλαινα δέχεται αρκετές πιέσεις, αλλά η Κρουσταλλένια κρατά μια κάθετα αρνητική στάση, την οποία ενισχύει και ο δάσκαλος που την αγαπά. Έτσι, ο Πανούτσος δεν αργεί ν’ αντιληφθεί τα αισθήματα του «Καμπούρη» και αποφασίζει να τον απομακρύνει με κάθε τρόπο από το χωριό.

Προς τούτο, πετυχαίνει τη μετάθεσή του στην Αθήνα και φέρνει ως νέο δάσκαλο τον Κλεομένη Τζιριτζάνο (Γιώργος Σταμάτης), ο οποίος φτάνει στην περιοχή μαζί με τη «μοντέρνα» αρραβωνιαστικιά του Σόρα Σάσα (Λυδία Λένωση) κι άλλον ένα δάσκαλο και τοκογλύφο, το Γεωργίου (Γιάννης Λιακάκος).

Ωστόσο, ούτε τότε καταφέρνει να κερδίσει την Κρουσταλλένια, η οποία υποφέρει από την απουσία του δάσκαλου. Από την άλλη, εκείνος στην πρωτεύουσα «πολιορκείται» από τη σπιτονοικοκυρά του και τις όμορφες μαθήτριες που έχει, δίχως να βγάλει στιγμή από το νου του την όμορφη κοπέλα.

Παράλληλα, στο χωριό φτάνει η Ευρυδίκη (Στέλλα Παπαδημητρίου), στην οποία ο Πανούτσος είχε υποσχεθεί γάμο. Θα γίνει φίλη με την Κρουσταλλένια, ενώ στην πορεία, το πρωτοπαλίκαρο του χωριού θα πάρει απόφαση ότι ουδέποτε πρόκειται να κερδίσει το πανέμορφο κορίτσι και θα στραφεί στην παλιά «αγάπη» του, την οποία και θ’ αφήσει έγκυο. Παρά την έντονη επιμονή του να «το ρίξει», η Ευρυδίκη δε θα τον ακούσει και θα φύγει μόνη της για την πόλη. Τελικώς, ο Πανούτσος θ’ αλλάξει στάση απέναντί της και θα την κρατήσει κοντά του…

Στο μεταξύ, η Κρουσταλλένια και η μητέρα της περνούν δύσκολες στιγμές, καθώς όχι μόνο ζουν μέσα στη φτώχεια, αλλά αντιμετωπίζουν και την κακομεταχείριση των νέων δασκάλων. Μάλιστα, η ανέχεια θα οδηγήσει την Τασούλαινα στο ν’ αρπάξει το σταυρό που είχε χαρίσει στην κόρη της ο «Καμπούρης» και να τον πουλήσει στο Γεωργίου για μόλις πέντε τάλιρα…

Ο δάσκαλος από την Αθήνα προσπαθεί όσο μπορεί να βοηθήσει τις δύο γυναίκες στέλνοντας χρήματα, ενώ η Κρουσταλλένια νιώθει ν’ ασφυκτιά μέσα στη μικρή, μίζερη και καχύποπτη κοινωνία του χωριού κι αποφασίζει να φύγει κρυφά, παίρνοντας μαζί της και το Βλάση. Οι δυο νέοι προχωρούν στην εκτέλεση του σχεδίου τους και όλοι οι κάτοικοι αναστατώνονται, ενώ και οι έρευνες της αστυνομίας αποβαίνουν άκαρπες.

Παράλληλα, ο «Καμπούρης» καταφέρνει να ξανακερδίσει τη θέση του στο χωριό, καθώς ο στενός φίλος του Άβλαβος (Γιάννης Συλιγνάκης) γίνεται επιθεωρητής και πετυχαίνει την επιστροφή του. Επιπλέον, ξεσπά σκάνδαλο, καθώς αποκαλύπτονται οι παράνομες σχέσεις της Σόρας Σάσας με το Γεωργίου, κάτω από τη μύτη του Τζιριτζάνου και οι δυο τους φεύγουν μαζί…

Εν τω μεταξύ, η Κρουσταλλένια και ο Βλάσης περιπλανιούνται στο άγνωστο και ψάχνουν να βρουν τη θάλασσα, την οποία ουδέποτε έχουν δει. Όμως, οι δυσκολίες διαβίωσης που αντιμετωπίζουν, θα τους οδηγήσουν στην απόφαση να επιστρέψουν στο χωριό.

Κι ενώ όλα είναι έτοιμα για το γάμο του Πανούτσου με την Ευρυδίκη, ο νέος καταζητείται από την αστυνομία ως λιποτάκτης. Για ένα διάστημα καταφέρνει να ξεφύγει και κρύβεται, όμως τελικώς συλλαμβάνεται και οδηγείται στη φυλακή.

Ο δάσκαλος ξαναγυρίζει στο χωριό και η Τασούλαινα στηρίζει σ’ αυτόν όλες τις ελπίδες της, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα επιστρέφουν και η Κρουσταλλένια με το Βλάση. Η συνάντηση του «Καμπούρη» με την όμορφη κοπέλα έπειτα από αρκετό καιρό, οδηγεί την ιστορία τους σ’ ένα αίσιο τέλος…

kroustallenia_afierwma_010

Το καστ

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα ονόματα των ηθοποιών που προαναφέρθηκαν, ο Γιώργος Μιχαηλίδης δε στράφηκε στις «εύκολες» λύσεις, αλλά προτίμησε ως επί το πλείστον νέους και άφθαρτους. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Κρουσταλλένιας, κέρδισε η Άννυ Λούλου μέσα από πολλές υποψηφιότητες, κάνοντας έτσι το τηλεοπτικό ντεμπούτο της.

Μαθήτρια του Κάρολου Κουν, είχε γίνει αρκετά γνωστή από τις θεατρικές εμφανίσεις της και τα σχόλια των τηλεκριτικών ήταν αρκετά ενθαρρυντικά για κείνη. Το 1984, θα κερδίσει το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου στην ταινία της Τώνιας Μαρκετάκη «Η τιμή της αγάπης» και για αρκετά χρόνια, θα συμμετάσχει σε πλήθος τηλεοπτικών σειρών…

Ο Νίκος Απέργης και η Τζόλυ Γαρμπή ήταν ίσως οι μόνοι «δοκιμασμένοι» στον τηλεοπτικό χώρο, καθώς ήδη είχαν μεγάλη θητεία στη μικρή οθόνη, ενώ όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί, ήταν σχεδόν πρωτοεμφανιζόμενοι.

Εκτός των ήδη αναφερθέντων, στη σειρά συμμετείχαν και οι Χρήστος Μωραΐτης (Δημητρός, φίλος του Πανούτσου), Χριστίνα Ασημακοπούλου (Μάρω, φλερτ του Πανούτσου για να ξεχάσει την Κρουσταλλένια), Τώνης Γιακωβάκης (επιθεωρητής), Θεοδόσης Ισαακίδης (βοηθός επιθεωρητή), Νίκος Ζιάγκας (αξιωματικός) κ.α.

kroustallenia_afierwma_004

Σχόλιο

Για ακόμα μια φορά, βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να μη μπορούμε να κάνουμε το παραμικρό σχόλιο για τη σειρά, καθώς όπως προείπαμε, διαγράφηκε σχεδόν αμέσως μετά τη μία και μοναδική μετάδοσή της από το αρχείο της δημόσιας τηλεόρασης. Το τραγούδι τίτλων το θυμάμαι πολύ καλά, αλλά δυστυχώς είναι το μόνο που έχει μείνει στη μνήμη μου από τότε…

Ευτυχώς που το περιοδικό «Ραδιοτηλεόραση» δημοσίευε σε κάθε τεύχος του την περίληψη του επεισοδίου της εβδομάδας κι έτσι, κατέστη δυνατή η παρουσίαση της υπόθεσης με όσο γίνεται πιο λεπτομερή τρόπο.

Πάντως, και μόνο η σκηνοθετική φροντίδα του Γιώργου Μιχαηλίδη, αποτελεί εγγύηση ότι το μυθιστόρημα του Τραυλαντώνη παρουσιάστηκε με εξαιρετικό τρόπο στη μικρή οθόνη. Επιπλέον, οι φωτογραφίες μας βεβαιώνουν ότι και οι ηθοποιοί υποδύθηκαν υποδειγματικά τους ρόλους τους, αλλά μέχρι εκεί…

Να σημειώσουμε ότι από το τρίτο επεισόδιο, η ώρα μετάδοσης μετατέθηκε κατά μισάωρο (από 20:30 στις 21:00), καθώς η σειρά «έπεφτε» πάνω στους θρυλικούς «Ντιούκς» που μεταδίδονταν από την ΕΡΤ και ήδη είχαν κερδίσει μεγάλο μερίδιο τηλεθέασης.

Το ωραίο είναι ότι σχεδόν ταυτόχρονα, το «εθνικό» κανάλι μετέθεσε τους ήρωες του Χάζαρντ μισή ώρα πίσω, βάζοντάς τους απέναντι σ’ ένα άλλο σίριαλ-θρύλο, το «Μεθοριακό σταθμό», δυο μήνες πριν το οριστικό τέλος του…

kroustallenia_afierwma_006

* Οι φωτογραφίες προέρχονται από τεύχη του περιοδικού “Ραδιοτηλεόραση”, που υπάρχουν στο αρχείο του συντάκτη της στήλης.

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here