Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…
Αυτή η στήλη λοιπόν, από φέτος κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάζει εναλλάξ μία σειρά και μία εκπομπή που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!
———————————————–
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ηθοποιών που ενώ είχανε πίσω τους μια σημαντική θητεία τόσο στο θέατρο, όσο και στον κινηματογράφο, χρειάστηκε να πρωταγωνιστήσουνε στη μικρή οθόνη για να γίνουνε πασίγνωστοι και δημοφιλείς από τη μια μέρα στην άλλη.
Ειδικά στα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης, το κοινό ταυτιζόταν απολύτως με τους ήρωες που έβλεπε στο γυαλί και τους θεωρούσε δικούς του ανθρώπους, κάνοντάς τους «σταρ» ουσιαστικά μέσα σ’ ένα βράδυ.
Στη συγκεκριμένη κατηγορία, ανήκει και η Κατερίνα Γιουλάκη. Με μακρά πορεία στο σανίδι και στο πανί, μπορεί να μην ήταν άγνωστη στον κόσμο, ωστόσο δεν είχε ιδιαίτερα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Όταν όμως ο Κώστας Πρετεντέρης έγραψε για λογαριασμό της την τηλεοπτική «Κοκορόμυαλη», έγινε πασίγνωστη σε όλη την Ελλάδα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Ο αξέχαστος συγγραφέας, ήδη είχε την πρώτη μεγάλη επιτυχία του στη μικρή οθόνη με τον «Κύριο συνήγορο», τον οποίον υποδυόταν ο Γιάννης Μιχαλόπουλος. Η δεύτερη ήλθε με τη νέα δημιουργία του, που ξεκίνησε τη Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 1971 στις 21:15 στην ΥΕΝΕΔ, μόλις μια μέρα πριν την πρεμιέρα του θρυλικού «Αγνώστου πολέμου» του Νίκου Φώσκολου.
«Η κοκορόμυαλη» αγαπήθηκε πολύ από τους τηλεθεατές και πάντα βρισκότανε στις πρώτες θέσεις των πινάκων τηλεθέασης εκείνης της εποχής. Αρχικώς, μεταδιδότανε μόνο κάθε Παρασκευή και μάλιστα, τα πρώτα επεισόδια ήτανε «ζωντανά». Ωστόσο, μετά τη μεγάλη αποδοχή που γνώρισε, εμφανιζότανε δύο φορές την εβδομάδα, αφού προστέθηκε και η Τετάρτη, ενώ από το φθινόπωρο του 1972 «μεταφέρθηκε» Τρίτη.
Συνολικά, μεταδόθηκαν 202 επεισόδια των 15 λεπτών και η σειρά ολοκληρώθηκε το Σάββατο 2 Ιουνίου 1973, καθώς ο Πρετεντέρης έδωσε τη σκυτάλη στον «Ονειροπαρμένο» και στον Κώστα Βουτσά τρεις ημέρες μετά. Στο μεταξύ δε, είχε ήδη αρχίσει με μεγάλη επιτυχία και «Η γειτονιά μας», του ίδιου συγγραφέα.
Φυσικά, είναι περιττό να πούμε ότι εκτός από κάποια πλάνα λίγων δευτερολέπτων, δεν έχει σωθεί το παραμικρό από την «Κοκορόμυαλη», καθώς τα πολιτιστικά εγκλήματα των «υπεύθυνων» της δημόσιας τηλεόρασης είχαν ήδη ξεκινήσει…
Η υπόθεση – Το καστ
Ουσιαστικά, δεν υπάρχει συγκεκριμένη υπόθεση στη σειρά. Πρωταγωνίστρια είναι η Μαίρη (Κατερίνα Γιουλάκη), μια γυναίκα επιπόλαιη και φλύαρη, η οποία μπορεί πολλές φορές να υφίσταται τις συνέπειες του χαρακτήρα της, αλλά πάντα καταφέρνει να βγει από το αδιέξοδο.
Κοντά της, ο σύζυγός της (Ορφέας Ζάχος), ο Τζίμυ (Σωτήρης Τζεβελέκος) -ένας εξάδελφός της από την Αμερική- και η Υβόννη Μεταξάκη (Τασία, υπηρέτρια).
Κατά βάση, επρόκειτο για μια σειρά ευθυμογραφημάτων με κεντρικό πρόσωπο τη Μαίρη και τις προσωπικές και οικογενειακές περιπέτειές της.
Στην «Κοκορόμυαλη» συμμετείχανε μεταξύ άλλων και οι Αρτέμης Μάτσας, Τζένη Ζαχαροπούλου, Νάσος Κεδράκας, Μανώλης Δεστούνης, Τώνης Γιακωβάκης κ.α.
Σχόλιο
Με πλάνα ολίγων δευτερολέπτων, τι σχόλιο μπορεί να γίνει για τούτη τη σειρά; Πάντως, κρίνοντας από το γραπτό ύφος του Πρετεντέρη που γνωρίζουμε, μπορούμε να πούμε ανεπιφύλακτα ότι η «Κοκορόμυαλη» κατάφερνε να κάνει τον κόσμο να γελά, χωρίς η ίδια να γίνεται γελοία.
Άλλωστε, είναι βέβαιο ότι πολλές γυναίκες στο πρόσωπό της αναγνώριζαν τον εαυτό τους, καθώς ήταν ένας καθαρά λαϊκός και καθημερινός χαρακτήρας, κάτι που συνήθιζε να κάνει ο Πρετεντέρης στα έργα του.
Πάντως, ο τύπος της έγινε εξαιρετικά δημοφιλής και μάλιστα, όταν η Γιουλάκη έμεινε έγκυος, για να μη σταματήσει η εκπομπή, ο συγγραφέας υποχρεώθηκε να προσαρμόσει την υπόθεση προς αυτή την κατεύθυνση και για την τηλεοπτική ηρωίδα του.
Να πούμε ότι αρχικώς την παραγωγή είχε αναλάβει η εταιρεία «Εκλογή», για να πάρει τη σκυτάλη στη συνέχεια η «Αστήρ TV». Η σκηνοθεσία ήτανε του Πέτρου Λεωκράτη και η τηλεσκηνοθεσία του Μεγακλή Βιντιάδη.
—————
* Οι φωτογραφίες προέρχονται από τεύχη των περιοδικών “Ρομάντσο” και “Φαντάζιο”, που υπάρχουν στο αρχείο του συντάκτη της στήλης.
———–
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…