aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 
Παρασκευή, 30 Μαΐου 2014

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————–

«Η βεντέτα» με φόντο τη Νέα Υόρκη…

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, η λιτότητα που είχε επιβάλλει στην οικονομία η δεύτερη κυβέρνηση της «Αλλαγής», άρχισε σιγά-σιγά να επεκτείνεται και στην τηλεόραση. Έτσι κι αλλιώς, η ποιότητα των ελληνικών σειρών από το 1981 και μετά, επ’ ουδενί μπορεί να συγκριθεί με την αντίστοιχη των ‘70s, με εξαιρέσεις μετρημένες στα δάχτυλα…

Ο Θάνος Λειβαδίτης, ήταν από τους ελάχιστους που κατάφερε να επιπλεύσει μέσα σ’ αυτό το κύμα μετριότητας και να βρίσκεται πάντα στις πρώτες θέσεις τηλεθέασης, με αστυνομικές σειρές που κρατούσαν το κοινό σε αγωνία κι εγρήγορση. Η τεράστια επιτυχία των «Ιερόσυλων» την περίοδο 1983-84, τον κατέστησε ένα από τα πιο δημοφιλή τηλεοπτικά πρόσωπα και πλέον, όλοι περίμεναν το επόμενο βήμα του στη μικρή οθόνη.

Έτσι, τρία χρόνια παρά …κάτι μέρες μετά το ντεμπούτο των «Ιερόσυλων», στις 30 Νοεμβρίου 1986, κάνει πρεμιέρα στην ΕΡΤ-2 η νέα σειρά του Λειβαδίτη με τίτλο «Η βεντέτα», διάρκειας 13 επεισοδίων. Είναι η τρίτη και τελευταία…”Μαρτελιάδα” (οι άλλες δυο ήταν «Οι αξιόπιστοι» και «Οι ιερόσυλοι»), καθώς ο σεναριογράφος και πρωταγωνιστής υποδύεται και πάλι το δημοσιογράφο Άρη Μαρτέλη, που προσπαθεί να εξιχνιάσει σκοτεινές υποθέσεις. Όσο για τη μουσική τίτλων, είναι η κλασική του τραγουδιού “Livin, lovin, givin” της Dianna Ross, όπως και στις δύο προηγούμενες σειρές…

Η μέρα προβολής της «Βεντέτας» ήταν Κυριακή και θυμάμαι πολύ καλά ότι κάθε φορά, βρισκόμουν σε δίλημμα. Από τη μια, ήθελα να την παρακολουθήσω -φανατικός του Λειβαδίτη από τους «Ιερόσυλους» και μετά-, από την άλλη όμως το μικρόβιο του αθλητισμού και κυρίως του ποδοσφαίρου και του μπάσκετ, είχε μπει για τα καλά στο αίμα μου. Την ώρα που παιζόταν η «Βεντέτα», η ΕΡΤ-1 είχε την «Αθλητική Κυριακή» κι έτσι αναγκαζόμουν να κάνω …ζάπινγκ, για να μη χάσω τα κυριότερα σημεία των δύο εκπομπών!

aspromavra_egxrwma_venteta_2014_05_01

Η υπόθεση

Ο δημοσιογράφος Άρης Μαρτέλης (Θάνος Λειβαδίτης), αναχωρεί για τη Νέα Υόρκη ως απεσταλμένος της εφημερίδας του, με σκοπό να κάνει ένα εκτεταμένο ρεπορτάζ για τους Έλληνες ομογενείς που ζουν στην Αστόρια. Στη διπλανή θέση στο αεροπλάνο, βρίσκεται η Στέλλα Καραπάλη (Έλενα Στρατή), η οποία πηγαίνει εκεί για να δει τον πλούσιο επιχειρηματία θείο της Γιάννη -Τζων- Καραπάλη (Βασίλης Κανάκης), που βρίσκεται στο νοσοκομείο με πρόβλημα καρδιάς.

Οι δυο τους γνωρίζονται καλύτερα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και η Στέλλα του μιλά για τη βεντέτα που χωρίζει τις οικογένειες Καραπάλη και Ζαφείρη, στο ορεινό χωριό που μένει (Κάστρο). Φυσικά, όλα αυτά χωρίς να γνωρίζουν ότι λίγο πιο πίσω τους στο αεροπλάνο βρίσκεται ο Μαρκίδης (Σωτήρης Τσόγκας), βασικό «τσιράκι» του γραμματέα του Καραπάλη, ονόματι Ρίτσαρντ Τζάκσον (Ανδρέας Μανωλικάκης). Αυτός, έχει καταστρώσει ένα ύπουλο σχέδιο για να καρπωθεί την περιουσία του μετανάστη, εκμεταλλευόμενος ακριβώς τούτη τη βεντέτα…

Στο χωριό λοιπόν, ο Μαρκίδης έχει στείλει δυο δικούς του ανθρώπους για λογαριασμό του Τζάκσον, από τους οποίους θα ξεκινήσει η εφαρμογή του σχεδίου του. Ο ένας είναι ο Σταύρος Καλέμης ή Τσακίρης (Γιώργος Βασιλείου) και ο άλλος ο Τζίμης Μαρκέτος (Γιώργος Κόζης), οι οποίοι βρίσκονται εκεί με σκοπό να σκοτώσουν τον πατέρα της Στέλλας και αδελφό του μετανάστη, το Γιώργη Καραπάλη (Γιώργος Βελέντζας) και να φορτώσουν το φόνο στο Στέφανο Ζαφείρη (Βασίλης Τσάγκλος). Έτσι, όλοι θα πιστέψουν ότι η δολοφονία αποτελεί μέρος της βεντέτας και θα στρέψουν την προσοχή τους εκεί, αφήνοντας τον Τζάκσον και τα τσιράκια του να δρουν ανενόχλητοι…

Πράγματι, ο Καλέμης και ο Μαρκέτος χτυπούν και σκοτώνουν με το αυτοκίνητό τους τον Καραπάλη κι εν συνεχεία, φροντίζουν να ενοχοποιήσουν το Ζαφείρη, κατασκευάζοντας στοιχεία εναντίον του. Σπάνε το φανάρι του αυτοκινήτου του και προσθέτουν κηλίδες από το αίμα του νεκρού στο μπροστινό μέρος του…

Την επομένη και μετά την ανακάλυψη του πτώματος, ο Ζαφείρης συλλαμβάνεται αμέσως και οδηγείται στο αστυνομικό τμήμα, αρνούμενος κατηγορηματικά ότι είναι δολοφόνος. Παραδέχεται ότι το προηγούμενο βράδυ οδηγούσε μεθυσμένος, αλλά επιμένει ότι δεν είδε τον Καραπάλη και φυσικά δε τον σκότωσε. Βεβαίως, ουδείς τον πιστεύει πλην της συζύγου του (Πίτσα Καπιτσινέα), η οποία στέκεται αμέσως στο πλευρό του και δεν τον εγκαταλείπει…

Στο μεταξύ, ο Μαρτέλης στην Αστόρια συναντά αρκετούς Έλληνες μετανάστες, μιλά μαζί τους και «χτίζει» σιγά-σιγά το ρεπορτάζ του. Γνωρίζει και τον Τζων Καραπάλη, ενώ μιαν αποτυχημένη δολοφονική επίθεση εναντίον του, αρχίζει να τον βάζει σε υποψίες αναφορικά με το κίνητρο των δραστών. Ήδη έχει μάθει για το θάνατο του πατέρα της Στέλλας και υπόσχεται στον αδελφό του και στην ίδια, να κάνει τα πάντα για ν’ αποκαλύψει την αλήθεια. Παράλληλα, ο μετανάστης αποφασίζει να πουλήσει ό,τι έχει και δεν έχει και να γυρίσει στην πατρώα γη…

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο Μαρτέλης πηγαίνει στο χωριό για να μάθει λεπτομέρειες, αναφορικά με το τι πιστεύουν οι κάτοικοι και η τοπική αστυνομία σχετικά με τη δολοφονία και το ποιος ή ποιοι τη διέπραξαν. Παράλληλα, αρχίζει ν’ αμφιβάλλει για την ενοχή του Ζαφείρη, μετά την επιμονή του να δηλώνει αθώος στη συνομιλία που έχει μαζί του κι αρχίζει να ερευνά, ψάχνοντας να βρει τι κρύβεται πίσω απ’ όλα αυτά. 

Στο μεταξύ, ο Τζάκσον εξακολουθεί να παριστάνει τον έμπιστο συνεργάτη του Καραπάλη, συνεχίζοντας παράλληλα την εφαρμογή του σχεδίου του να βάλει στο χέρι την περιουσία του. Επόμενο άδικο θύμα του θα είναι ο Μίλτος Πετρίδης (Γιάννης Μπέζος), ο οποίος είχε δεσμό με τη Στέλλα και είναι ιδιοκτήτης συνεργείου. Αυτό βεβαίως κατ’ επίφαση, γιατί στην ουσία εκεί υποδέχεται αυτοκίνητα γεμάτα ναρκωτικά, τα οποία διοχετεύει στους κατάλληλους προορισμούς. Ο πατέρας της κοπέλας είχε μάθει το ποιόν του και αρνήθηκε να του τη δώσει για σύζυγο, όταν εκείνος του τη ζήτησε. Έτσι, το όνομά του θεωρείται ύποπτο για τη δολοφονία του…

aspromavra_egxrwma_venteta_2014_05_05

Όταν λοιπόν ο Μαρτέλης φτάνει στα ίχνη του Πετρίδη και του ζητά να του αποκαλύψει ό,τι ξέρει για την υπόθεση, εκείνος αρνείται και του απαντά ότι δεν έχει ιδέα. Κατόπιν πίεσης του Καλέμη, θα δεχτεί τελικώς να τον συναντήσει, δήθεν για να του δώσει πληροφορίες αναφορικά με το φόνο. Όμως, όταν ο Μαρτέλης φτάνει στο συνεργείο όπου έχουνε ραντεβού, ο Πετρίδης είναι ήδη νεκρός,

Μάλιστα, ο δημοσιογράφος κρατείται στην αστυνομία ως ύποπτος για το φόνο, μέχρι ν’ αποδειχτεί ότι δεν έχει την παραμικρή σχέση. Ήταν ένα τέχνασμα του Τζάκσον και της παρέας του, για να τον βγάλουν από το παιχνίδι και να σταματήσει να ψάχνει την υπόθεση…

Κατόπιν, έρχεται η σειρά της Στέλλας να βγει από τη μέση, καθώς πλέον είναι η μοναδική κληρονόμος του θείου της. Ο Τζάκσον οργανώνει την απαγωγή της και για να παραπλανήσει τις αρχές και την οικογένειά της, σκηνοθετεί ένα «ατύχημα», στο οποίο καταστρέφεται το πρόσωπο της υποτιθέμενης «Στέλλας».

Τη θέση της έχει πάρει η Φανή (Σία Φαράκη), η οποία είναι ναρκομανής και δέχεται να μπει σ’ αυτό το βρώμικο παιχνίδι έναντι 10 εκατομμυρίων δραχμών, παρά τις έντονες αντιρρήσεις του φίλου της Μάικ (Νίκος Γαλανός), ο οποίος προσπαθεί να την απομακρύνει από τις κακές παρέες και τα ναρκωτικά…

Μαθαίνοντας για το δήθεν ατύχημα της «Στέλλας», ο Τζων Καραπάλης πηγαίνει στο νοσοκομείο για να τη δει, μη γνωρίζοντας βεβαίως ότι η κοπέλα που νοσηλεύεται δεν είναι η ανιψιά του. Και ίσως δε θα το μάθαινε ποτέ, αν ο Καλέμης και ο Τζίμης δεν κάνανε το λάθος να βάλουνε στο κόλπο και τη Θώμη-Θωμαή Παρασκευά (Έλενα Φωτεινάκη) στο ρόλο του εν αγνοία της εξιλαστήριου θύματος, ώστε να εκβιάσουν το Μαρκίδη να τους δώσει πιο πολλά χρήματα. Σκοτώνουν λοιπόν την άτυχη κοπέλα καταστρέφοντάς της το πρόσωπο και τη ρίχνουν στη θάλασσα, όμως για κακή τύχη τους, το πτώμα εντοπίζεται από τους λιμενικούς μπλεγμένο στα δίχτυα ενός ψαρά.

Παράλληλα, ο Όμηρος (Άλκης Ζερβός) που είναι στενός φίλος της Θώμης, είναι εκείνος που πηγαίνει για την αναγνώριση του πτώματος κι όταν ερωτάται από τους αστυνομικούς αν γνωρίζει τις παρέες της, αναφέρει το όνομα του Καλέμη. Παρών στο νεκροτομείο είναι και ο Μαρτέλης, ο οποίος προηγουμένως έχει επισκεφθεί τον Καλέμη, μαθαίνοντας ότι ήταν εκείνος που μετέφερε τη «Στέλλα» στο νοσοκομείο…

Αφού λοιπόν καταλαβαίνει ότι η υπόθεση της Στέλλας συνδέεται με την αντίστοιχη της Θώμης, η αντίστροφη μέτρηση για τον Τζάκσον και την παρέα του έχει αρχίσει. Η σύλληψή τους είναι θέμα χρόνου και οδηγούνται στη φυλακή, ενώ παράλληλα ελευθερώνεται και η Στέλλα…

Το καστ

Για το Θάνο Λειβαδίτη, δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα ν’ αναφέρουμε. Ταυτισμένος απολύτως με το ρόλο του δημοσιογράφου-λαγωνικού Άρη Μαρτέλη από τους «Αξιόπιστους» και τους «Ιερόσυλους», στη «Βεντέτα» αποτελεί συνέχεια του…τηλεοπτικού εαυτού του. Το ίδιο ισχύει και για τον ταγματάρχη Μαγκλή (Στέλιος Λιονάκης) αλλά και τον πρόεδρο του χωριού του Καραπάλη (Χρήστος Δαχτυλίδης), οι οποίοι είναι οι μοναδικοί εκτός του Λειβαδίτη που συμμετείχαν και στα τρία μέρη της «τριλογίας Μαρτέλη»…

aspromavra_egxrwma_venteta_2014_05_02

Από εκεί και πέρα, ο Γιώργος Βασιλείου αποδεικνύει ότι είναι γεννημένος για δυναμικούς ρόλους. Μπορεί εδώ να τον βλέπουμε ως «κακό», αλλά τα πρώτα στοιχεία του…Στάθη Θεοχάρη -ρόλος που θα τον κάνει διάσημο, δημοφιλή και …βουλευτή μέσω του «Καλημέρα ζωή» στη δεκαετία του ’90- είναι ευδιάκριτα στον τρόπο που υποδύεται τον Καλέμη.

aspromavra_egxrwma_venteta_2014_05_04

Νίκος Γαλανός, Βασίλης Τσάγκλος και Βάσος Ανδρονίδης (συνήγορος του Ζαφείρη) ήταν ήδη καταξιωμένοι πρωταγωνιστές, οπότε είναι περιττό να πούμε ότι είναι εξαιρετικοί στους ρόλους τους. Ειδικά για τον Ανδρονίδη, αναρωτιέμαι αν στην καριέρα του έπαιξε ποτέ κάτι άλλο εκτός από δικηγόρος ή εισαγγελέας!

Πάντως, στη «Βεντέτα» υπάρχουν αρκετά νέα και κυρίως γυναικεία πρόσωπα, τα περισσότερα εκ των οποίων όμως δεν έκαναν μακρά ή σημαντική καριέρα στο χώρο. Η Έλενα Στρατή στο ρόλο της Στέλλας, γίνεται αμέσως συμπαθής στο κοινό και δείχνει στοιχεία πολύ καλής ηθοποιού. Ωστόσο, αποχώρησε σχετικά γρήγορα από τον κόσμο του θεάματος κι εδώ κι αρκετά χρόνια απέχει ολοκληρωτικά από τα τηλεοπτικά και κινηματογραφικά δρώμενα…

Ξεχωριστή η περίπτωση της Σταρ Ελλάς 1983 Σίας Φαράκη (Φαρφαράκη το πραγματικό επώνυμό της), από τις πρώτες εστεμμένες των καλλιστείων που αποφάσισαν ν’ ασχοληθούν με την υποκριτική (τα πιο τρανταχτά παραδείγματα των προηγούμενων ετών ήταν η Γωγώ Αντζολετάκη και η Μαρία Τζομπανάκη -κατά σύμπτωση με καταγωγή και οι τρεις από την Κρήτη). Είναι απολύτως πειστική στο ρόλο της ναρκομανούς, ενώ η πανέμορφη Έλενα Φωτεινάκη ως Θώμη, είναι το τυπικό παράδειγμα του ματαιόδοξου κοριτσιού που ονειρεύεται τη μεγάλη ζωή, αλλά η κατάληξή του είναι τραγική.

Σχόλιο

Ως προς το κεντρικό θέμα, η «Βεντέτα» δε διαφέρει ιδιαίτερα από τους «Ιερόσυλους» -μιλώ για σειρές του Λειβαδίτη που έχω παρακολουθήσει. Κι εδώ είναι στη μέση τα λεφτά που οδηγούν στο παραπλανητικό έγκλημα, κι εδώ βρίσκεται ένα εξιλαστήριο θύμα για να μπερδευτούν οι αρχές και φυσικά κι εδώ επεμβαίνει ο Μαρτέλης κι αποκαλύπτει την αλήθεια. Βεβαίως, η πλοκή είναι εντελώς διαφορετική και το ίδιο συναρπαστική κι αγωνιώδης, όμως σε καμιά περίπτωση δε μπορώ να συγκρίνω τη «Βεντέτα» με τους «Ιερόσυλους». που ήταν σαφώς ανώτεροι.

Βεβαίως, εκείνη την εποχή τα ποσοστά τηλεθέασης ήταν αρκετά ικανοποιητικά για το σίριαλ του Λειβαδίτη, αν σκεφτούμε την ημέρα προβολής του (Κυριακή) και κυρίως την ώρα, αφού όπως αναφέραμε στην αρχή, η σειρά «έπεφτε» πάνω στη δημοφιλέστατη «Αθλητική Κυριακή». Ωστόσο, επ’ ουδενί κατάφεραν να φτάσουν τα αντίστοιχα των «Ιερόσυλων».

Πάντως, ουσιαστικά η «Βεντέτα» ήταν η τελευταία επιτυχημένη τηλεοπτική απόπειρα του Λειβαδίτη, καθώς οι επόμενες («Η έκτη εντολή», «Η δίκη» κι αρκετά αργότερα «Η οργή των θεών» που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ…) δεν είχαν την ίδια απήχηση και ανταπόκριση στο κοινό και σήμερα είναι σχεδόν ξεχασμένες.

Στα ατού της «Βεντέτας», περιλαμβάνονται οπωσδήποτε τα γυρίσματα στη Νέα Υόρκη και στην Αστόρια, μεταφέροντάς μας σ’ έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο, πιο λαμπερό αλλά και τόσο κακό συνάμα, σύμφωνα με το σενάριο. Μάλιστα, ήταν η πρώτη ελληνική σειρά που είχε τόσο εκτενή γυρίσματα σε χώρα του εξωτερικού -όπως ανέφερε ο σκηνοθέτης και παραγωγής της Δημήτρης Ποντίκας σε συνέντευξή του στον διαδικτυακό ιστότοπο retromaniax.gr- και με κόστος άνω του ενάμισι εκατομμυρίου δραχμών ανά επεισόδιο…

Σημειωτέον ότι η σειρά επαναπροβλήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 από τοπικά κανάλια διαφόρων πόλεων -της Θεσσαλονίκης συμπεριλαμβανομένης- με τίτλο “Η εκδίκηση”, ενώ κυκλοφόρησε σε βιντεοκασέτες στην Κύπρο, εν αγνοία και φυσικά χωρίς την άδεια του παραγωγού και σκηνοθέτη της…!

aspromavra_egxrwma_venteta_2014_05_03
Το εξώφυλλο μιας από τις βιντεοκασέτες της σειράς που κυκλοφόρησαν στην Κύπρο

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here