aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, από φέτος κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάζει εναλλάξ μία σειρά και μία εκπομπή που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————–

Ο Δημήτρης Ψαθάς, έγραψε τη δική του ξεχωριστή ιστορία τόσο στα ελληνικά γράμματα, όσο και στην τέχνη της υποκριτικής, καθώς τα περισσότερα έργα του είτε παίχθηκαν στο θέατρο, είτε γυρίστηκαν σε κινηματογραφικές ταινίες, είτε μεταφέρθηκαν στη μικρή οθόνη. Και όλα με πολύ μεγάλη επιτυχία και αποδοχή από το κοινό.

σάρωση0001

Με την είσοδο της τηλεόρασης, δε θα μπορούσε να μείνει αμέτοχος. Το 1972, η κορυφαία ηρωίδα του, η θρυλική Μαντάμ Σουσού, ήτανε το πρώτο έργο του που «ζωντάνεψε» στους ασπρόμαυρους δέκτες, για ν’ ακολουθήσουνε μετά τη μεταπολίτευση τέσσερα πονήματά του, με θέμα τα περίεργα των δικαστηρίων:

«Η Θέμις έχει κέφια», «Η Θέμις έχει νεύρα», «Ορκίζομαι να είπω την αλήθεια» και «Χωρίς φόβο και πάθος», με τον Τάκη Μηλιάδη να γράφει ιστορία στο ρόλο του προέδρου του δικαστηρίου, στη θέση του Γ. Δάνη που είχε προηγηθεί.

https://youtu.be/6O-38wgP9ik

Όμως, κάποια στιγμή έπρεπε να παρουσιάσει κάτι καινούργιο, με νέα θεματολογία. Έτσι, δημιούργησε «Μια υπέροχη γλωσσού», αναπλάθοντας για τη μικρή οθόνη το έργο του “Η Μαίρη τα λέει όλα”, το οποίο είχε παρουσιαστεί στο θέατρο “Ακροπόλ” το καλοκαίρι του 1960, με επικεφαλής του θιάσου τη σπουδαία Μαίρη Αρώνη.

Η σειρά, έκανε πρεμιέρα στην ΕΡΤ την Τρίτη 1 Νοεμβρίου 1977 στις 20:30, με πρωταγωνίστρια τη Γωγώ Ατζολετάκη. Ήταν ο πρώτος κωμικός ρόλος της τηλεοπτικής καριέρας της και ο δεύτερος πρωταγωνιστικός, μετά τα «Βήματα της ελπίδας» το 1976.

Συνολικά, μεταδόθηκαν 17 ημίωρα επεισόδια, με το τελευταίο στις 14 Μαρτίου 1978. Ίσως να είχανε προγραμματιστεί να γυριστούνε κι άλλα, όμως τότε ξεκίνησε η απεργία των ηθοποιών, η οποία διήρκεσε περίπου τρεις μήνες κι όταν έληξε, κάποιες σειρές είχαν «εξαφανιστεί» από το πρόγραμμα των δύο σταθμών που υπήρχανε τότε. Πιθανώς, μέσα σ’ αυτές να ήτανε και η «Γλωσσού»…

σάρωση0004

Στο αρχείο της ΕΡΤ σώζονται μόνο δύο επεισόδια, το πρώτο και το τελευταίο (πάλι καλά που γλίτωσαν και τούτα…). Μάλιστα, το ένα μεταδόθηκε πέρσι, στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 50 χρόνια «ζωής» της ελληνικής τηλεόρασης.

Σκηνοθέτης της σειράς ήταν ο Μήτσος Λυγίζος (όπως και στις προηγούμενες τηλεοπτικές δουλειές του Ψαθά), τηλεσκηνοθέτης και τηλεοπτικός διευθυντής ο Πολ Σκλάβος και παραγωγός η «Αστήρ TV».

Η υπόθεση

Κεντρική ηρωίδα της εκπομπής ήταν η Μαίρη κι ας δούμε πώς την περιέγραφε η Γωγώ Ατζολετάκη που κλήθηκε να την υποδυθεί, σε συνέντευξή της στο περιοδικό «Ραδιοτηλεόραση» εκείνης της εποχής:

«Είναι μια κοπελιά, η οποία βεβαίως είναι γλωσσού και βεβαίως είναι υπέροχη. Είναι νευρική, αλλά οι λόγοι που την κάνουν να θυμώνει, είναι πάντα εύστοχοι.

σάρωση0005

Την κάνει έξω φρενών το άδικο και δε μπορεί να βλέπει τα στραβά, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα να τα βάζει μέχρι με υψηλά ιστάμενα πρόσωπα, με ανθρώπους που έχει συμφέρον, με ανθρώπους που μπορούν να της φανούν χρήσιμοι.

Με δυο κουβέντες, η «Υπέροχη γλωσσού» είναι ένα αγρίμι, που δε μπορεί να συμβιβαστεί».

Η Μαίρη λοιπόν, ήταν ένα νέο κορίτσι της εποχής του, το οποίο δε μπορούσε να κρατήσει κλειστό το στόμα του μπροστά στα στραβά που έβλεπε να συμβαίνουνε. Κι όχι στην ίδια, αλλά στους γύρω της. Ασυμβίβαστη, ανεξάρτητη, με το θάρρος της γνώμης της και το προτέρημα (ή ελάττωμα για κάποιους) να τα λέει έξω από τα δόντια.

Εκείνο δε που την έκανε περισσότερο έξαλλη, ήταν όταν της γίνονταν διάφορα προξενιά από γνωστούς, συγγενείς, ή φίλους, καθώς και από τα φλερτ που αντιμετώπιζε από άνδρες κάθε ηλικίας.

Πάντως, μετά τα πρώτα επεισόδια της σειράς αρραβωνιάστηκε το Γιώργο (Κώστας Καραγιώργης) κι από εκεί και πέρα, ακολούθησαν όλα όσα έχουνε να κάνουνε με το επόμενο βήμα.

Εύρεση σπιτιού, εκλογή επίπλων και ηλεκτρικών συσκευών, αλλά και τις γνώμες της μητέρας και των αδελφών του «γαμπρού», οι οποίες εννοούνε να επιβληθούνε στο ζευγάρι. Βεβαίως, η Μαίρη δεν καταλαβαίνει από τέτοια και στο τέλος, καταφέρνει να περάσει το δικό της.

Περίπου την ίδια συμπεριφορά έχει και στην εταιρεία που εργάζεται ως γραμματέας, αφού κι εκεί διστάζει να μιλά απροκάλυπτα και χωρίς να υπολογίζει τις συνέπειες που μπορεί να έχουνε τα λόγια της στους ανωτέρους. Κι όμως, παρά αυτή τη στάση της, όλοι τη συμπαθούνε και τη βλέπουνε με θετική ματιά.

Το καστ

Εκτός της Ατζολετάκη και του Καραγιώργη, στην «Υπέροχη γλωσσού» συμμετείχανε κι άλλοι εξαιρετικοί ηθοποιοί. Μεταξύ αυτών, οι Χρήστος Φράγκος (Ανδρέας), Μαρία Αναστασίου (Λουκία), Λούλα Ιωαννίδου (μητέρα του Γιώργου) κ.α., ενώ σε έκτακτες εμφανίσεις οι Χρήστος Δοξάρας (Ζαν Λαγό), Νίκος Κούρος (διευθυντής υπουργείου), Τζέσυ Παπουτσή (υπάλληλος υπουργείου), Γιάννης Καλατζόπουλος (Σπύρος), Στάθης Ψάλτης (ντεκορατέρ) κ.α.

Σχόλιο

Η μόνη δυνατότητα σχολιασμού της σειράς, μας δίνεται από την περσινή μετάδοση του ενός εκ των δύο επεισοδίων που σώθηκαν από το σβήσιμο. Η «σφραγίδα» του Δημήτρη Ψαθά είναι ολοφάνερη, καθώς οι διάλογοι είναι γεμάτοι από το σπαρταριστό, έξυπνο και πνευματώδες χιούμορ του δημιουργού, ενώ η Γωγώ Ατζολετάκη υποδύεται ιδανικά το ρόλο της «Γλωσσούς».

Σίγουρα επρόκειτο για μια προσπάθεια που θα είχε καλύτερη τύχη, αν δε μεσολαβούσε η απότομη διακοπή της λόγω της απεργίας των ηθοποιών. Σημειωτέον ότι ήταν η τελευταία φορά που ο Ψαθάς ασχολήθηκε με την τηλεόραση ως συγγραφέας. Άλλωστε, δυο χρόνια αργότερα έφυγε από τη ζωή…

—————

* Οι φωτογραφίες προέρχονται από τεύχη του περιοδικού “Ραδιοτηλεόραση”, που υπάρχουν στο αρχείο του συντάκτη της στήλης.

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here