aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————

H εμφάνιση του «Αγνώστου πολέμου» στην ελληνική τηλεόραση που ακόμα έκανε τα πρώτα βήματά της και η σχεδόν απόλυτη κυριαρχία του, ήτανε φυσικό κι επόμενο να οδηγήσει εκείνους που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είχαν εμπλοκή με τη μικρή οθόνη, στη δημιουργία ενός ισχυρού «αντιπάλου» του.

Τι στοιχεία θα έπρεπε να έχει αυτός ο «αντίπαλος», όμως; Καλό σενάριο, ενδιαφέρουσα υπόθεση, συναρπαστική πλοκή και βεβαίως, ένα σπουδαίο καστ πρωταγωνιστών. Έτσι, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για ένα αντίβαρο στον πανίσχυρο «Άγνωστο πόλεμο». Η συγγραφή της νέας σειράς ανατέθηκε στο Γιάννη Φίλιππα, η σκηνοθεσία στον Κώστα Κουτσομύτη κι έτσι, την Τετάρτη 21 Ιουνίου 1972 στις δέκα το βράδυ, έκανε την εμφάνισή του στο τότε ΕΙΡΤ «Ο παράξενος ταξιδιώτης»…

Πρωταγωνιστής ήταν ο Αλέκος Αλεξανδράκης, στην πρώτη τηλεοπτική εμφάνισή του. Δίπλα του, η τότε σύντροφός του Νόνικα Γαληνέα, ο Αλέξης Δαμιανός, η Ελένη Ερήμου, ο Γιάννης Ευαγγελίδης, ο Βασίλης Τσάγκλος και η Μαρία Κωνσταντάρου, οι οποίοι αποτελούσαν το βασικό καστ του σίριαλ.

Από την πρώτη στιγμή, η υπόθεση και η εξέλιξή της, καθήλωσε τους τηλεθεατές και επί ενάμιση χρόνο, η απορία ήταν μία: Τι έχει μέσα η βαλίτσα που κουβαλούσε ο κεντρικός ήρωας και κυρίως, ποιος ήταν και τι ζητούσε. Το κοινό ταυτίστηκε με τους ρόλους των πρωταγωνιστών και ειδικά μ’ εκείνο του Αλεξανδράκη, ο οποίος όπου βρισκόταν, δεχόταν πάντα απ’ όλους το ίδιο ερώτημα, σχετικά με τη βαλίτσα που αναφέραμε παραπάνω…

paraksenos_taksidiotis_012

Η σειρά προβαλλόταν κάθε Τετάρτη και Παρασκευή στις δέκα, μέχρι τα μέσα Ιουνίου 1973. Έκτοτε και μέχρι το τέλος της (13 Οκτωβρίου 1973), οι μέρες μετάδοσης ήταν Τετάρτη και Σάββατο, πάντα την ίδια ώρα. Συνολικά, μεταδόθηκαν 176 ημίωρα επεισόδια, από τα οποία υπάρχει μόνον ένα στο αρχείο της ΕΡΤ. Κι αυτό, βρέθηκε εντελώς τυχαία πριν λίγα χρόνια, σε μια κασέτα πεταμένη σε κάποιο υπόγειο του ραδιομεγάρου, λίγο πριν καταστραφεί από την υγρασία…

Σύμφωνα με το περιοδικό «Φαντάζιο» (τεύχος 214, 3 Απριλίου 1973), η σειρά χωριζόταν σε τρεις κύκλους. Ο πρώτος, είχε τίτλο «Γεύση από θάνατο» και διήρκεσε από τον Ιούνιο του 1972, ως το Μάιο του 1973. Από τότε και μέχρι το Σεπτέμβριο θα προβαλλόταν ο δεύτερος, με τίτλο «Κουρδιστό παιχνίδι» κι από τον Οκτώβριο ως το Δεκέμβριο του ’73 ο τρίτος, με τίτλο «Μοιραίο λάθος». Ωστόσο, δεδομένου ότι ο «Π.Τ.» τελείωσε τον Οκτώβριο, κατά πάσα πιθανότητα “μαζεύτηκε” ο τρίτος κύκλος και ολοκληρώθηκε νωρίτερα…

Όπως ήδη αναφέραμε, δε σώζεται παρά μόνον ένα επεισόδιο αυτού του σίριαλ. Όμως, δημοσιεύτηκε σε 55 συνέχειες με τη μορφή μυθιστορήματος στο περιοδικό «Βεντέτα» από το τεύχος 391 (2 Νοεμβρίου 1972) ως το 445 (15 Νοεμβρίου 1973, δύο ημέρες πριν την εξέγερση του Πολυτεχνείου…), γραμμένο από τον ίδιο το Γιάννη Φίλιππα.

Κατά ευτυχή συγκυρία, πριν λίγες ημέρες έφτασαν στα χέρια μου όλες οι συνέχειες, τις οποίες διάβασα σχεδόν «μονορούφι». Έτσι, για πρώτη φορά μετά από 42 και πλέον χρόνια, παρουσιάζεται αναλυτικά και με λεπτομέρειες ολόκληρη η υπόθεση του «Π.Τ.», συνοδεία ανέκδοτου κι αδημοσίευτου -στην πλειοψηφία του- φωτογραφικού υλικού. Μέχρι τώρα, τα όποια αφιερώματα περιορίζονταν σε απλή περίληψη της σειράς, αλλά και με ορισμένα λάθη στα γεγονότα που την αφορούν. Τούτο δω, πιστεύουμε ότι είναι όπως πρέπει και ταιριάζει σ’ ένα σίριαλ που έχει περάσει στο χώρο του θρύλου…

Η υπόθεση

Όλα ξεκινούν ένα φθινοπωρινό βράδυ στις δέκα, όπου βρέχει καταρρακτωδώς. Στην απομονωμένη βίλα του εφοπλιστή Νέστορα Βρεττού (Αλέξης Δαμιανός) στο μικρό ιδιόκτητο νησί του κάπου στο Αιγαίο, βρίσκονται ο ίδιος, η κατά 25 χρόνια νεότερη σύζυγός του Έλενα (Νόνικα Γαληνέα), η κόρη του Μυρτώ (Ελένη Ερήμου), ο μνηστήρας της, Νίκος Κάρλος (Γιάννης Ευαγγελίδης) και οι υπηρέτες Θωμάς (Βασίλης Τσάγκλος) και Ντίνα (Μαρία Κωνσταντάρου).

Η βραδιά κυλά γεμάτη πλήξη, με τη Μυρτώ να παίζει πιάνο, το Βρεττό και το Νίκο να έχουν αφοσιωθεί σε μια παρτίδα σκάκι και την Έλενα να ξεφυλλίζει διάφορα περιοδικά και να νιώθει εγκλωβισμένη σ’ ένα κόσμο που δε θέλει. Ξαφνικά, μια σκιά εμφανίζεται στο παράθυρο και την τρομάζει. Τη στιγμή που άπαντες προσπαθούν να την πείσουν ότι έκανε λάθος, ακούγονται έντονα χτυπήματα στην πόρτα. Ο Θωμάς ανοίγει και βρίσκεται μπροστά σ’ ένα νεαρό κι άγνωστο άνδρα (Αλέκος Αλεξανδράκης), ο οποίος είναι μουσκεμένος ως το κόκαλο και προφασιζόμενος ένα ατύχημα με το αεροπλάνο του, ζητά να μείνει εκεί για ένα βράδυ.

paraksenos_taksidiotis_006

Όπως είναι φυσικό, το γεγονός ότι αρνείται να πει το όνομά του και γενικότερα οτιδήποτε τον αφορά, αναγκάζει τους κατοίκους της βίλας να τον βλέπουν με δυσπιστία. Παρόλα αυτά, ο Βρεττός του δίνει την άδεια να μείνει για μια νύχτα στο καμαράκι του Θωμά, παρά τις αντιρρήσεις των υπολοίπων, που φοβούνται μήπως έχει έλθει με κακό σκοπό, δηλαδή να τους ληστέψει ή να τους σκοτώσει. Επιπλέον, τις υποψίες τους ενισχύει ο χαρτοφύλακας-βαλίτσα που κρατά και είναι δεμένος με αλυσίδα στον καρπό του χεριού του…

Η Μυρτώ είναι εκείνη που από την αρχή θα τον υποστηρίξει, καθώς φαίνεται να γοητεύεται από τον άγνωστο κι αινιγματικό άνδρα, τον οποίο θ’ αποκαλεί εφεξής «παράξενο ταξιδιώτη». Τον επισκέπτεται και του κάνει συντροφιά, μέχρι όμως που αντιλαμβάνεται ότι εκείνος ξέρει πολλά για το παρελθόν της, μέσα από διάφορα υπονοούμενα που αναφέρει στα λόγια του.

Συγκεκριμένα, η Μυρτώ όταν βρισκόταν για σπουδές στην Ιταλία, είχε κατηγορηθεί ότι δολοφόνησε τον αρραβωνιαστικό της Μαρτσέλο -διάσημο οδηγό αγώνων αυτοκινήτου- δίνοντάς του ναρκωτικά, με αποτέλεσμα να πέσει με το αμάξι του στο γκρεμό, ενώ η ίδια είχε βγει απ’ αυτό λίγα λεπτά πριν. Το τραγικό γεγονός, είχε ως αποτέλεσμα να πάθει ισχυρό σοκ και ολική αμνησία η αδερφή του Σύλβια, διάσημη τραγουδίστρια, που δεν είναι άλλη από την Έλενα, νυν κυρία Βρεττού.

Η κατάθεση του Νίκου έσωσε τη Μυρτώ τότε, ωστόσο την «υποχρέωσε» σ’ έναν αρραβώνα που δεν ήθελε, καθώς εκείνος πλέον την κρατούσε στο χέρι. Ωστόσο, αμφότεροι φοβούνται μήπως η Έλενα ανακτήσει τη μνήμη της και θυμηθεί τι έγινε εκείνο το βράδυ. Στην πορεία της σειράς, ο Νίκος θα συλληφθεί για εμπορία ναρκωτικών, ενώ η Μυρτώ αρχικώς θα εξαφανιστεί και προς το τέλος της σειράς θα μαθευτεί ότι έπεσε στο γκρεμό με το αυτοκίνητό της και σκοτώθηκε…

paraksenos_taksidiotis_005

Ο Νίκος από την αρχή είναι αρνητικά διακείμενος έναντι του ξένου και του φέρεται απότομα κι εχθρικά. Όμως, ο Βρεττός προσπαθεί να τον προσεγγίσει και να μάθει ποιος είναι, με σκοπό να τον αφήσει να φύγει αμέσως. Όλα αλλάζουν όταν βλέπει στα χέρια του επισκέπτη μια ταμπακιέρα. Είναι εκείνη που είχε βάλει μέσα στο σεντόνι με το οποίο τύλιξε τον τότε δίχρονο γιο του κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αφήνοντάς τον στα χέρια του λοχαγού Νικολάου Αρσένη, προκειμένου να τον γλιτώσει από βέβαιο θάνατο.

Ο ίδιος, προσπάθησε και τελικώς κατάφερε να ξεφύγει από τα πυρά των Γερμανών, αλλά το παιδί του δεν το είδε ποτέ έκτοτε και δεν ήξερε το παραμικρό για την τύχη του. Πιστεύει λοιπόν ότι ίσως αυτός ο ξένος γίνει αφορμή να μάθει τι απέγινε ο γιος του. Όταν τον ρωτά, εκείνος του απαντά ότι η ταμπακιέρα ήταν του πατέρα του κι ότι του την κληροδότησε. Ο Βρεττός του λέει την ιστορία του χαμένου παιδιού του κι αρχίζει ξανά να ελπίζει μετά από τόσα χρόνια ότι θα καταφέρει να βρει την άκρη του νήματος. Έτσι, αποφασίζει να κρατήσει κοντά του τον ξένο, παρά τις αντιρρήσεις των υπολοίπων…

Οι μέρες περνούν, συμβαίνουν διάφορα περιστατικά και ουδείς καταφέρνει να μάθει ούτε ποιος είναι ο επισκέπτης, ούτε τι ψάχνει. Παράλληλα, δείχνει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ότι ξέρει πολλά και δε συμφέρει σε κανένα να τον διώξει, ή να τον σκοτώσει. Κάποια στιγμή, πλησιάζει την Έλενα και προσπαθεί να την κάνει να θυμηθεί το παρελθόν της. Στην αρχή, εκείνη για κάποια δευτερόλεπτα φέρνει στο νου της εικόνες απ’ αυτό, αλλά μένει εκεί.

Όμως, ένα χτύπημα στο κεφάλι από άγνωστο χέρι, θα γίνει η αφορμή σιγά-σιγά να φέρει στο μυαλό της τα πάντα. Πέραν του θανάτου του αδερφού της και την εμπλοκή της Μυρτώς και του Νίκου, αποκαλύπτεται ότι σε ηλικία 17 ετών παντρεύτηκε κι έκανε ένα παιδί με τον ξένο που φιλοξενεί ο άντρας της, ο οποίος ήτανε πιλότος και μετά από ένα αεροπορικό ατύχημα, απολύθηκε από την εταιρεία που εργαζόταν κι έγινε αλκοολικός. Η Έλενα (Σύλβια στην πραγματικότητα) τον χώρισε κι απομακρύνθηκε απ’ το παιδί της, καθώς το «χτίσιμο» της καριέρας της στο τραγούδι απαγόρευε να είναι παντρεμένη και μητέρα. Εκείνος, βρέθηκε στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής σε κλινική απεξάρτησης κι έπειτα από χρόνια προσπάθεια, κατάφερε να σταματήσει το ποτό…

paraksenos_taksidiotis_008

Στο μεταξύ, στο νησί του Βρεττού κρύβονται δύο μεγάλα μυστικά. Το ένα αφορά αρχαιοκαπηλία, καθώς διάφοροι ψαράδες βρίσκουν αρχαία ευρήματα και τα κρύβουν σε μια σπηλιά με σκοπό να τα πουλήσουν και το άλλο, μιαν ιστορία που έχει τις ρίζες της στην Κατοχή. Αυτός είναι και ο λόγος που έχει έλθει στο νησί ο ξένος, καθώς θέλει να βρει τον προδότη που οδήγησε στο θάνατο τον πατέρα του (όπως πιστεύει), λοχαγό Αρσένη.

Όμως, δεν είναι ο μόνος που ψάχνει. Υπάρχουνε και κάποιοι που αναζητούν επτά κούπες, που περιέχουν κάτι πολύτιμο. Γι’ αυτές θα γίνουν απαγωγές, απόπειρες δολοφονίας και θα σχηματιστεί ολόκληρο δίκτυο για να φτάσουν στα χέρια εκείνων που θέλουν ν’ αξιοποιήσουν το περιεχόμενό τους. Ποιο είναι αυτό όμως; Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, ο Βρεττός ήταν επικεφαλής μιας αντιστασιακής ομάδας με την επωνυμία Κ-13. Μέλη της ήταν ακόμα έξι άνδρες και αποστολή της, η φυγάδευση και διάσωση πατριωτών από τα γερμανικά πυρά.

Κάποτε, έσωσαν ένα μεγάλο Ιταλό επιστήμονα ονόματι Φακέτι (που ήταν ο πατέρας της Έλενας ή Σύλβιας) κι εκείνος για να τους το ανταποδώσει, χάρισε από μια κούπα στον καθένα, στη βάση της καθεμιάς από τις οποίες υπήρχε ένα στοιχείο από το χημικό τύπο μιας μεγάλης επιστημονικής ανακάλυψής του. Αυτό λοιπόν είναι «το μήλο της Έριδος»…

paraksenos_taksidiotis_010

Υπάρχει όμως και μια βαριά σκιά μεταξύ των μελών της Κ-13. Κάποιος πρόδωσε τις κινήσεις του λοχαγού Αρσένη και τον οδήγησε στο θάνατο. Τόσο ο Βρεττός, όσο και ο ξένος ψάχνουν να βρουν ποιος είναι, ο καθένας για τους δικούς του λόγους. Το κουβάρι θ’ αρχίσει να ξετυλίγεται όταν ο εφοπλιστής θα κλειδώσει τον άγνωστο επισκέπτη στο υπόγειο της βίλας του, όπου αποκαλύπτεται ότι δεν είναι μόνος του.

Εκεί, βρίσκεται κλεισμένος κι ένας μεγάλος σε ηλικία άνθρωπος, ο οποίος δε φαίνεται να έχει ιδιαίτερη επαφή με το περιβάλλον. Είναι ο Μάνθος Κιούσης (Θάνος Κωτσόπουλος, που έπαιζε διπλό ρόλο ως δίδυμος αδελφός του Μάνου Κιούση), μέλος κι αυτός της Κ-13. Ο ξένος θα προσπαθήσει να του εκμαιεύσει την αλήθεια, όμως δε θα τα καταφέρει σε πρώτη φάση…

Κάποια στιγμή, ο Βρεττός θα καλέσει όλα τα μέλη της ομάδας στο σπίτι της Ελίζας (Καίτη Λαμπροπούλου), προκειμένου να συζητήσουν και τελικώς ν’ ανακαλύψουν ποιος είναι ο προδότης. Εκτός του ίδιου και του ξένου, παρίστανται ο τελώνης Αλεξάκης, ο δάσκαλος Ρέππας (Νίκος Κούρος), ο καπετάν Μουγγρής (Σπύρος Καλογήρου) και οι δίδυμοι αδελφοί Μάνθος και Μάνος Κιούσης. Ο δεύτερος, είναι ένας πάμπλουτος επιχειρηματίας, ο οποίος μετά την Κατοχή βρέθηκε ξαφνικά με αμύθητα πλούτη, χωρίς ποτέ να εξακριβωθεί με ποιο τρόπο τα απέκτησε…

Η συζήτηση ξεκινά και όσο προχωρά, η «ετικέτα» του προδότη συνεχώς αλλάζει «κάτοχο», καθώς για όλους υπάρχουνε στοιχεία που επιβαρύνουν τη θέση τους. Φτάνουνε στο σημείο να κατηγορήσουν ακόμα και το Βρεττό, τον τότε αρχηγό τους και μάλιστα, αποφασίζουν ν’ απονείμουν δικαιοσύνη σκοτώνοντάς τον. Ωστόσο, την τελευταία στιγμή φτάνει ένα ανώνυμο γράμμα, που αναφέρει ότι ο προδότης είναι ο Μάνος Κιούσης.

Εκείνος αρνείται κάθε κατηγορία, αλλά στην πορεία αποκαλύπτονται συντριπτικά στοιχεία εναντίον του. Έκλεψε 4.000 λίρες από τον Αρσένη που τις προόριζε για ενίσχυση του αγώνα εναντίον των Γερμανών, τον πρόδωσε σ’ εκείνους και με βάση αυτά τα χρήματα, ξεκίνησε την επιχειρηματική δραστηριότητά του…

Ωστόσο, δεν πλήρωσε ποτέ για το έγκλημά του. Και τούτο, γιατί στη θέση του δέχτηκε να «θυσιαστεί» ο δίδυμος αδελφός του Μάνθος, καθώς ο Μάνος ήδη είχε οικογένεια κι ένα παιδί. Οι Γερμανοί κυνήγησαν το Μάνθο πιστεύοντας ότι είναι ο αδελφός του και ο Βρεττός τον έσωσε, κρύβοντάς τον για σχεδόν 30 χρόνια στο υπόγειο της βίλας του…

paraksenos_taksidiotis_009

Αφού λοιπόν αποκαλύπτεται ο προδότης, έρχεται και η ώρα και για τον ξένο να φανερώσει το όνομά του. Λέγεται Αλέξης Αρσένης και είναι γιος του νεκρού λοχαγού. Η απόφαση θανάτου για τον ένοχο δεν αλλάζει κι έτσι, ο Βρεττός βγάζει ένα όπλο κι ετοιμάζεται να πυροβολήσει το Μάνο Κιούση. Εκείνος, στην προσπάθειά του ν’ αμυνθεί, αρπάζει ένα πορτατίφ για να το πετάξει στον επίδοξο δολοφόνο του. Ωστόσο, το καλώδιο του φωτιστικού ακουμπά σε μέταλλο, προκαλεί βραχυκύκλωμα και ο Κιούσης πεθαίνει από ηλεκτροπληξία, πριν ο Βρεττός προλάβει να τον σκοτώσει…

Μετά από όλα αυτά, αρχίζει η τελευταία φάση της σειράς, με την αναζήτηση του γιου του Βρεττού. Ο εφοπλιστής γνώριζε από τον ίδιο το λοχαγό Αρσένη ότι δε μπορούσε να κάνει παιδιά, λόγω ανικανότητας. Συνεπώς, αποκλείει το να είναι παιδί του ο Αλέξης κι έχοντας στο μυαλό του και την ταμπακιέρα που είδε, σχεδόν βεβαιώνεται ότι είναι δικό του. Συναντάται με τον αδελφό του λοχαγού, το Χριστόφορο Αρσένη (Νίκος Χατζίσκος), ο οποίος επιμένει ότι ο Αλέξης είναι ανιψιός του και φτάνει στο σημείο ακόμη και ν’ απειλήσει με θάνατο το Βρεττό.

Όμως, η αλήθεια βγαίνει στο φως. Το πιο τρανταχτό στοιχείο, είναι ένα φυλαχτό που έχει στην τσέπη του ο Αλέξης, το οποίο του έδωσε ο θείος του. Το δείχνει στο Βρεττό κι εκείνος τρέμοντας από συγκίνηση, του λέει ότι του το είχε δώσει η τροφός του για να τον φυλάει, λίγο πριν τον αφήσει δύο ετών στα χέρια του Αρσένη. Σε συνδυασμό μ’ ένα σημάδι στο στήθος που έχει ο Αλέξης, διαλύονται και οι τελευταίες αμφιβολίες ότι είναι ο χαμένος γιος του Βρεττού…

Το πιο τραγικό πρόσωπο όλης αυτή την ιστορία είναι η Έλενα, καθώς πλέον καταλαβαίνει ότι παντρεύτηκε πατέρα και γιο και γέννησε ουσιαστικά το εγγόνι του Βρεττού, που ήταν ο δεύτερος άνδρας της. Το παιδί που έχει με τον Αλέξη είναι ο Τζιοβάνι, ο οποίος κρατείται σ’ ένα κότερο. Ωστόσο, οι αρχές καταφέρνουν να τον απελευθερώσουν και ο Αλέξης τον κρατά στην αγκαλιά του μετά από χρόνια. Όμως, η Έλενα δε μπορεί να κάνει το ίδιο, καθώς εκείνος έχει πει στο παιδί ότι η μητέρα του σκοτώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα. Και τούτο, για να μη πληγωθεί από την αποκάλυψη ότι το παράτησε για ν’ ακολουθήσει καριέρα τραγουδίστριας…

paraksenos_taksidiotis_011

Στο τέλος, ο Βρεττός αποφασίζει να σπάσει την κούπα που έχει στα χέρια του και που τόσα δεινά έφερε στον ίδιο και στην οικογένειά του. Πηγαίνει με τον Αλέξη στο υπόγειο, του αποκαλύπτει πού είναι κρυμμένη και τη στιγμή που πάει να τη σπάσει, εμφανίζεται ένα γαντοφορεμένο χέρι κρατώντας όπλο και του ζητά την κούπα, αλλιώς θα σκοτώσει τον Αλέξη. Ο Βρεττός δεν είναι διατεθειμένος να θυσιάσει το γιο του και σηκώνει ψηλά την κούπα για να τη σπάσει. Όμως, δέχεται τέσσερις σφαίρες και πέφτει νεκρός. Ο άγνωστος δολοφόνος χάνεται και ο Αλέξης θρηνεί το χαμό του πατέρα του, που δεν πρόλαβε να χαρεί.

Μετά την κηδεία του, αποφασίζει να εγκαταλείψει το νησί και να φύγει μόνος, ξεκινώντας μια νέα περιπέτεια: Να βρει το φονιά του Βρεττού. Αποχαιρετά το παιδί του, αφήνοντάς το στον Αρσένη και μη αποκαλύπτοντάς του την αλήθεια, καθώς και την Έλενα και πηγαίνει στο λιμάνι, ώστε να πάρει το καΐκι για απέναντι. Στην τελευταία σκηνή, ο Μάνθος Κιούσης θρηνεί πάνω από τον τάφο του Βρεττού, σπάζοντας τη γεμάτη συμφορές και θανάτους κούπα. Και η τραγική ειρωνεία: Αυτή που είχε ο Βρεττός, ήταν απλώς ο «οδηγός». Ο χημικός τύπος, ήτανε στις υπόλοιπες έξι…

Το καστ

Και μόνο τα ονόματα των πρωταγωνιστών που αναφέραμε παραπάνω, είναι αρκετά για να καταδείξουν τη σημαντικότητα και το μέγεθος των ηθοποιών που παίξανε τους ρόλους που έγραψε ο Γιάννης Φίλιππας. Ο Αλέκος Αλεξανδράκης μετά από μια μακρά και γεμάτη επιτυχίες θητεία στον κινηματογράφο και στο θέατρο, γίνεται «το πρόσωπο της ημέρας», ενσαρκώνοντας ένα μυστηριώδη άντρα, που δημιουργεί ερωτηματικά κι απορίες γύρω του. Ειδικά δε η περίφημη «βαλίτσα» που κρατούσε, έγραψε ιστορία…

Ο ίδιος έλεγε ότι ακόμα και χρόνια μετά το τέλος του «Παράξενου ταξιδιώτη», όταν τύχαινε να κρατά μια βαλίτσα σε δημόσιο χώρο, υπήρχαν άνθρωποι που του φώναζαν «παράξενε, άσε κάτω τη βαλίτσα». Ήταν η πρώτη μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία του (άλλωστε, για πρώτη φορά έπαιζε στη μικρή οθόνη) και μιαν από τις τρεις, καθώς ακολούθησαν ο «Γιούγκερμαν» και οι «Μυστικοί αρραβώνες»…

paraksenos_taksidiotis_004

Η Νόνικα Γαληνέα στον «Π.Τ.» κάνει κι εκείνη το ντεμπούτο της στην τηλεόραση, με τη διαφορά ότι ουδέποτε την υπηρέτησε. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο επόμενος (και τελευταίος) ρόλος της σε σειρά συνεχείας ήλθε το…1992, μέσα από το «13ο κιβώτιο». Ο Αλέξης Δαμιανός κάνει την έκπληξη παίζοντας σε τηλεοπτική σειρά, καθώς είναι γνωστό ότι το πάθος του ήταν η σκηνοθεσία και τα σενάρια για τον κινηματογράφο. Ήταν η πρώτη από μια σειρά μετρημένων στα δάχτυλα του ενός χεριού εμφανίσεών του στη μικρή οθόνη…

Η Ελένη Ερήμου από κάποια στιγμή και μετά αποχώρησε από τη σειρά, καθώς εντάχθηκε στο καστ του «Αγνώστου πολέμου», όπως και ο Γιάννης Ευαγγελίδης, που παράλληλα πρωταγωνιστούσε και στο σίριαλ «Μαρίνα Αυγέρη», με τη Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο…

Πάντως, ίσως ο πιο συμπαθής χαρακτήρας του «Π.Τ.» ήταν ο Θωμάς, που υποδύθηκε ο Βασίλης Τσάγκλος. Ο ρόλος του τον έκανε αρκετά δημοφιλή στο κοινό και είναι χαρακτηριστικό ότι οι γονείς μου ακόμα και σήμερα, όταν τον βλέπουνε στην τηλεόραση, τον αποκαλούν «Θωμά»…

Ξεχωριστή στιγμή για τη σειρά ήταν η συμμετοχή του σπουδαίου θεατράνθρωπου και πρωταγωνιστή Θάνου Κωτσόπουλου και μάλιστα σ’ ένα δύσκολο διπλό ρόλο. Σημειωτέον ότι τόσο αυτός, όσο και οι Αλεξανδράκης-Δαμιανός πρωταγωνίστησαν στο σίριαλ «Χωρίς ανάσα», που ξεκίνησε αμέσως μετά το τέλος του «Π.Τ.» σε σενάριο και πάλι του Γιάννη Φίλιππα, αλλά όχι με την ίδια επιτυχία…

paraksenos_taksidiotis_007

Εξάλλου, στη σειρά συμμετείχαν και οι Νίκος Βασταρδής (Γκάνας, ιδιοκτήτης μπαρ και συνεργείου αυτοκινήτων, με ανάμειξη στην πρώτη απόπειρα δολοφονίας του Βρεττού με δηλητηριασμένη οδοντόπαστα), Πέτρος Ζαρκάδης (ενωμοτάρχης Ρουμπής), Γιώργος Βελέντζας (Γιώργος, φίλος του Βρεττού), Γιώργος Κυρίτσης (Λουΐτζι, ή «απλοχέρης», αρχηγός μιας σπείρας που απήγαγε την Έλενα, ζητώντας από το Βρεττό να την ανταλλάξει με την κούπα που είχε), Γρηγόρης Ευαγγελάτος (Καραβέλλι, Ιταλός μαφιόζος), Νίκος Μπακογιάννης (χαζο-Νικήτας) κ.α.

Σχόλιο 

Από τη στιγμή που δεν υπάρχει δυνατότητα να δούμε τη σειρά, θα πρέπει να βασιστούμε στη διασκευή της σε μυθιστόρημα που δημοσιεύτηκε στη «Βεντέτα». Πρόκειται λοιπόν για μια πρώτης τάξεως ιστορία μυστηρίου, με έντονα στοιχεία θρίλερ και αγωνίας, εξαιρετικά συναρπαστική πλοκή, συνεχή δράση, απρόβλεπτες εξελίξεις και ιδιαίτερα καλογραμμένη. Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να τη διαβάζω, κυριολεκτικά με συνεπήρε και δεν έβλεπα την ώρα να δω τι θα γίνει παρακάτω.

Συνεπώς, ο καθένας μπορεί εύκολα να φανταστεί γιατί ο «Παράξενος ταξιδιώτης» είχε τόσο μεγάλη επιτυχία στην εποχή του και γιατί θεωρείται μια από τις πιο θρυλικές σειρές της πρώτης τηλεοπτικής περιόδου στην Ελλάδα. Δεν έχει να ζηλέψει το παραμικρό από ξένα έργα του ανάλογου είδους και τολμώ να προβλέψω ότι αν γυριζόταν και προβαλλόταν σήμερα, θα είχε εξίσου πλατιά αποδοχή από το κοινό…

Να πούμε επίσης ότι τα γυρίσματα που είχαν να κάνουν με τη βίλα όπου εξελισσόταν η ιστορία, έγιναν στη λεγόμενη «βίλα του ζωγράφου» στη νότια Σαλαμίνα και συγκεκριμένα, στην περιοχή Γιάλα…

paraksenos_taksidiotis_002

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ