aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, από φέτος κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάζει εναλλάξ μία σειρά και μία εκπομπή που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————–
Η ανάληψη της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου στις 18 Οκτωβρίου 1981, άλλαξε τα πάντα στην Ελλάδα σχεδόν εν μία νυκτί. Η στήλη δεν είναι αρμόδια να κρίνει αν αυτό απέβη προς όφελος της χώρας σε πολιτικό επίπεδο, καθώς το περιεχόμενό της αφορά την τηλεόραση και μόνο.

Στον εν λόγω τομέα λοιπόν, έχουμε επισημάνει και άλλοτε ότι ειδικά τους πρώτους μήνες, η κατάσταση που επικράτησε μόνον ως τραγελαφική μπορεί να χαρακτηριστεί. Ματαιώθηκε η μετάδοση τηλεοπτικών σειρών που ήδη είχανε ξεκινήσει να γυρίζονται και η ΕΡΤ είχε πληρώσει μεγάλα ποσά γι’ αυτές, διακόπηκαν με συνοπτικές διαδικασίες άλλες που είχανε γράψει ιστορία και ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς («Μεθοριακός σταθμός», «Η κραυγή των λύκων») κι έτσι, η ελληνική τηλεόραση έμεινε χωρίς καινούργια σίριαλ για ένα εξάμηνο…

Όσον αφορά το κομμάτι της ενημέρωσης, εκεί κι αν «σαρώθηκαν» όλα. Σχεδόν μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα μετά τις εκλογές, καινούργια πρόσωπα είχαν αναλάβει την παρουσίαση των δελτίων ειδήσεων, τα οποία βεβαίως ήτανε φίλα προσκείμενα στη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση.

Μέσα στο πλαίσιο αυτής της «ανανέωσης», περίπου ένα δίμηνο μετά τον ερχομό της «Αλλαγής» στην εξουσία, ξεκίνησε μιαν εκπομπή που έμελλε να γράψει τη δική της ξεχωριστή ιστορία στα τηλεοπτικά δρώμενα της χώρας μας.

Ήταν οι «Ρεπόρτερς», που επί σχεδόν επτά χρόνια προκάλεσαν αίσθηση με τα ρεπορτάζ και τις έρευνες που κάνανε, καθεμιά από τις οποίες αμέσως γινόταν θέμα συζήτησης για αρκετό καιρό. Στόχος τους, ήτανε να «φωτίζουνε» πρόσωπα και γεγονότα που απασχολούσανε την τρέχουσα επικαιρότητα, χωρίς άνωθεν” παρεμβάσεις (κάτι που -όπως θα δούμε παρακάτω- δεν ίσχυσε απολύτως…).

Μεταδόθηκαν για πρώτη φορά από την ΥΕΝΕΔ την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 1981 στις 20:15, με διάρκεια 45 λεπτών και παρουσιαστές το Γιάννη Δημαρά, τον Κώστα Χαρδαβέλλα και τον Κώστα Ρεσβάνη, οι οποίοι ανήκαν στο δημοσιογραφικό επιτελείο της εφημερίδας «Τα Νέα».

aspromavra_reporters_01

Ο τελευταίος δεν έμεινε πολύ καιρό, καθώς από ένα σημείο και μετά ανέλαβε την αρχισυνταξία της κι έτσι αποχώρησε, για να πάρει τη θέση του ο Γιώργος Λιάνης, ο οποίος επίσης δούλευε εκεί. Έτσι, η συγκεκριμένη «τριάδα» παρέμεινε σταθερή μέχρι το 1987, όταν αποχώρησε ο Δημαράς. Από εκεί και πέρα και μέχρι το τέλος της εκπομπής (λίγο πριν «εκπνεύσει» το 1988), συνέχισαν οι Χαρδαβέλλας-Λιάνης και προστέθηκε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος σε ρόλο σχολιαστή…

Δυστυχώς, σχεδόν όλες οι εκπομπές των «Ρεπόρτερς» έχουνε διαγραφεί από το αρχείο της δημόσιας τηλεόρασης και μαζί όλα τα σημαντικά ρεπορτάζ και οι σπουδαίες προσωπικότητες που παρουσιάστηκαν σ’ αυτούς. Ευτυχώς που οι συντελεστές τους, αλλά και κάποιοι ιδιώτες έχουνε κρατήσει ένα μέρος τους και μπορούμε να τα βλέπουμε και σήμερα μέσω διαδικτύου…

Να σημειώσουμε ότι λίγο μετά τη μεταπολίτευση του 1974, είχε ξεκινήσει στο τότε ΕΙΡΤ μιαν εκπομπή με τον ίδιο τίτλο και παρουσιαστές τους Δημήτρη Λυμπερόπουλο, Χρήστο Οικονόμου και Νάσο Αθανασίου…

Η πρώτη εκπομπή

Όπως είπαμε λοιπόν, στις 13 Δεκεμβρίου του ’81 οι «Ρεπόρτερς» κάνουνε πρεμιέρα με τα τέσσερα θέματα και τη συνεργασία σπουδαίων σκηνοθετών. Στο πρώτο, με τίτλο «Χωριό ένα, κάτοικος ένας», η κάμερα της εκπομπής κατέγραψε τον ένα και μοναδικό κάτοικο του χωριού Νέα Σεβάστεια του νομού Θεσσαλονίκης, ο οποίος μάλιστα την ημέρα της μαγνητοσκόπησης, αποφάσισε να το εγκαταλείψει. Το σκηνοθέτησε ο αξέχαστος Θόδωρος Αγγελόπουλος…

aspromavra_reporters_02

Το δεύτερο θέμα προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς ο ηγέτης των Παλαιστινίων Γιασέρ Αραφάτ έδωσε την πρώτη συνέντευξή του στην ελληνική τηλεόραση, με την παράλληλη παρουσίαση της συγκλονιστικής ατμόσφαιρας που επικρατούσε στα στρατόπεδα του Λιβάνου, όπου υπήρχαν απαγορευμένες ζώνες. Ωστόσο, ο Κώστας Χαρδαβέλλας από χρόνια είχε συνάψει θερμές σχέσεις με τον παλαιστινιακό λαό και κατάφερε να εξασφαλίσει άδεια μαγνητοσκόπησης ορισμένων πλάνων και βεβαίως, τη συνέντευξη με τον Αραφάτ. Σκηνοθέτης, ο Ντίνος Κατσουρίδης…

aspromavra_reporters

Στη συνέχεια, μεταδόθηκε ένα ρεπορτάζ σχετικό μ’ ένα χρυσό μετάλλιο που είχε κερδίσει ο Κάρολος Κουν και το έχασε στην Κατοχή. Η εκπομπή ανακάλυψε το συλλέκτη που το είχε στη συλλογή του επί 25 ολόκληρα χρόνια. Σκηνοθέτης, ο Μίμης Κουγιουμτζής…

Τέλος, παρουσιάστηκε μια «νυχτερινή περιπολία» των δημοσιογράφων της εκπομπής στην Άμεση Δράση και στο σταθμό Πρώτων Βοηθειών, καταγράφοντας τα έκτακτα περιστατικά εν τη γενέσει τους…

Ο Καζαντζίδης, η Παππά, η «Αγία Αθανασία» και άλλοι…

Ήδη έχουμε αναφέρει ότι στην επτάχρονη τηλεοπτική πορεία των «Ρεπόρτερς», πολλές ήταν οι εκπομπές που προκάλεσαν αίσθηση και συζητήθηκαν γι’ αρκετό καιρό. Θα ξεκινήσουμε από τις δύο που γίνανε για τον Στέλιο Καζαντζίδη και την περιβόητη διαμάχη του με την τότε MINOS, οι οποίες μεταδόθηκαν στις 29 Ιανουαρίου και 5 Φεβρουαρίου 1983.

Με μια πιο αποστασιοποιημένη ματιά και 33 χρόνια μετά, έχουμε τη γνώμη ότι η «τριάδα» προσέγγισε το θέμα με λάθος τρόπο. Στην προσπάθειά της να «λύσει τα δεσμά» του μέγιστου ερμηνευτή και να συμβάλλει στην επιστροφή του στη δισκογραφία, έκανε ουσιαστικά μιαν «αγιογραφία» του και τον παρουσίασε ως «αδικημένο» και «θύμα». Μάλιστα, τότε πρωτοακούστηκε και η περίφημη φράση «καρυδωμένο λαρύγγι»…

Κατά τη διάρκεια αυτών των δύο εκπομπών, βλέπουμε ένα Καζαντζίδη από την αρχή μέχρι το τέλος να κατηγορεί τον διευθυντή της εταιρείας Μάκη Μάτσα ότι τον έχει «αλυσοδεμένο» και του δίνει «πενταροδεκάρες», παρουσιάζοντας το περιβόητο συμβόλαιο που είχε υπογράψει για συγκεκριμένο αριθμό τραγουδιών.

Από την πλευρά της, η MINOS παρουσίασε τις θέσεις της με μιαν ανακοίνωση που διάβασε ο νομικός σύμβουλός της και που ανεπιτυχώς προσπάθησε ν’ αντικρούσει ο ερμηνευτής. Πάντως, η αλήθεια είναι ότι οι «Ρεπόρτερς» πήρανε το μέρος του Καζαντζίδη και δεν παρουσίασαν αντικειμενικά την όλη ιστορία…

Μάλιστα, είχε προγραμματιστεί και τρίτη εκπομπή, η οποία όμως δε μεταδόθηκε ποτέ. Κι αυτό γιατί η πρεσβεία του Ισραήλ αντέδρασε έντονα μετά τους χαρακτηρισμούς περί «Εβραίων» που χρησιμοποίησε ο ερμηνευτής και με κυβερνητική εντολή απαγορεύτηκε η μετάδοσή της…

Λίγους μήνες αργότερα, είδαμε ένα από τα πιο συγκλονιστικά και συγκινητικά θέματα που μεταδόθηκαν στην 50χρονη εγχώρια τηλεοπτική ιστορία. Η Ειρήνη Παππά, αυτή η σπουδαία ελληνίδα, ντυμένη σαν Παναγία, μπήκε μέσα στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, ψέλνοντας τον «Ακάθιστο Ύμνο» για πρώτη φορά μετά την Άλωση μέσα σε τούτο τον ιερό χώρο της χριστιανοσύνης, που βεβήλωσε η τουρκική βαρβαρότητα.

Το συγκεκριμένο γεγονός μόνον ως άθλος μπορεί να χαρακτηριστεί, καθώς τα πλάνα ελήφθησαν κυριολεκτικά κάτω από τη μύτη των βλοσυρών Τούρκων φρουρών της εκκλησίας, που αν ανακάλυπταν τι συνέβαινε, δεν το είχανε σε τίποτα ν’ ανοίξουνε πυρ εναντίον των δημσιογράφων, της Παππά και των τεχνικών, ή στην καλύτερη περίπτωση να τους συλλάβουν…

Άλλη μιαν εκπομπή που προκάλεσε σάλο, ήταν εκείνη που διερεύνησε το ποιόν της περιβόητης «Αγίας Αθανασίας του Αιγάλεω». Ο λόγος για την Αθανασία Κρικέτου, η οποία εκμεταλλευόμενη μια σπάνια δερματική πάθησή της, εξαπατούσε αφελείς κι αρρώστους ηλικιωμένους, πείθοντάς τους ότι μιλά με την Παναγία και μπορεί να γιατρέψει κάθε ασθένεια.

Με αυτό το κόλπο, κατάφερνε να τους βάζει να μεταβιβάζουνε τις περιουσίες τους κι ό,τι είχαν και δεν είχαν στο «ίδρυμα-οίκο ευγηρίας», που φυσικά λειτουργούσε ως φάμπρικα κι επιχείρηση της «Αγίας». Κι όμως, υπήρχανε φανατικοί «οπαδοί» της, οι οποίοι υποστήριζαν ότι γίνανε καλά χάρη στη βοήθειά της και κατέθεταν υπέρ της στο δικαστήριο, όσες φορές βρέθηκε στο εδώλιο της κατηγορουμένης…

Από εκεί και πέρα, υπήρξαν κι άλλες εκπομπές που προκάλεσαν αίσθηση, όπως εκείνη για το Σπύρο Μουστακλή, τον έντιμο αξιωματικό που βασανίστηκε απάνθρωπα από τη χούντα, μα και κάποιες με αναφορά στον αθλητισμό, όπως η «φρενίτιδα» που επικρατούσε με την ομάδα μπάσκετ του Άρη λόγω της εντυπωσιακής ευρωπαϊκής πορείας της προς το φάϊναλ φορ του Κυπέλλου Πρωταθλητριών το 1988 στη Γάνδη…

Η μέρα μετάδοσης των «Ρεπόρτερς» από το Δεκέμβριο του ’81 ως το Μάρτιο του ’82 ήτανε Κυριακή. Έκτοτε κι ως το τέλος της σεζόν 1982-83 (όταν πλέον η ΥΕΝΕΔ είχε μετονομαστεί σε ΕΡΤ-2), μεταδίδονταν κάθε Σάββατο. Ξαναγύρισαν στους τηλεοπτικούς δέκτες από τις 12 Μαρτίου 1984 ως την άνοιξη του 1985 (με διακοπή τους θερινούς μήνες εκάστου έτους), αλλά κάθε Δευτέρα. Από την πρώτη Ιουνίου 1986 κι ως το τέλος τους, βγαίνανε στον αέρα κάθε Κυριακή…

Οι «Ρεπόρτερς» δε μεταδόθηκαν από την αρχή της περιόδου 1983-84, καθώς Χαρδαβέλλας και Δημαράς επιμελούνταν και παρουσίαζαν την εκπομπή «Οκτώμισι» στην ΕΡΤ-2, η οποία μεταδιδόταν απευθείας κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Επίσης, ήταν «απόντες» και τη σεζόν 1985-86, ενώ τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις, παρά λίγο να διακοπούν οριστικά.

Η πρώτη όταν δώσανε βήμα στον «αντάρτη» τραγουδοποιό κι ερμηνευτή Πάνο Τζαβέλλα να ερμηνεύσει αντάρτικα τραγούδια μέσα στη στρατοκρατούμενη ΥΕΝΕΔ και η δεύτερη όταν παρουσίασαν ένα θέμα για τη μασονία στην Ελλάδα, μπαίνοντας στη μασονική στοά…

Επίσης, παρουσίασαν και δύο εορταστικές εκπομπές: «Πρωτοχρονιά με τους Ρεπόρτερς» (31 Δεκεμβρίου 1982) και «Χριστούγεννα με τους Ρεπόρτερς» (24 Δεκεμβρίου 1983), όπου μάλιστα ο Γιάννης Πάριος με τον τότε εντεκάχρονο γιο του Χάρη ερμήνευσε για πρώτη φορά το πασίγνωστο τραγούδι «Πιο καλή η μοναξιά», τρεις μήνες πριν κυκλοφορήσει στη δισκογραφία…

Να πούμε ακόμη ότι οι «Ρεπόρτερς» ήταν οι παρουσιαστές της εκδήλωσης «20 χρόνια τηλεόραση» που έλαβε χώρα στο θέατρο «Ορφέας» στις 23 Δεκεμβρίου 1985, έχοντας ως καλεσμένους σπουδαίες προσωπικότητες της ως τότε τηλεοπτικής ιστορίας της χώρας, αλλά και πολλούς γνωστούς και δημοφιλείς τραγουδιστές. Παράλληλα προβάλλονταν σε video-wall ορισμένες από τις πιο σημαντικές σειρές της εικοσαετίας, ενώ τα έσοδα της βραδιάς δόθηκαν στο Παιδικό Χωριό SOS της Βάρης. Η εκδήλωση μεταδόθηκε από την ΕΡΤ-2 στις 31 Δεκεμβρίου 1985…

*Οι φωτογραφίες προέρχονται από τεύχη του περιοδικού “Ραδιοτηλεόραση” και του βιβλίου του Κώστα Χαρδαβέλλα “Όσα δεν είπα και δεν έγραψα”, που υπάρχουν στο αρχείο του συντάκτη της στήλης.

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ