aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————–

 

Η Αλίκη για πρώτη φορά στην τηλεόραση…

Η «εισβολή» της τηλεόρασης στη ζωή των Ελλήνων, αρχικώς αντιμετωπίστηκε με αμηχανία από τους άμεσα εμπλεκόμενους με τον ως τότε κυρίαρχο κινηματογράφο. Ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι και παραγωγοί, παρουσιάστηκαν αρκετά δύσπιστοι ως προς τη χρησιμότητα και την επιρροή του νέου μέσου.

Πολλοί δε, έσπευσαν να προεξοφλήσουν την «αποτυχία» του κι ότι ο κόσμος, μετά την αρχική «περιέργεια», θα επέστρεφε στις αίθουσες των ανά την επικράτεια σινεμά…

Ωστόσο, η δύναμη της μικρής οθόνης ήταν τόσο μεγάλη και σαρωτική, που πολύ γρήγορα κυριάρχησε στις προτιμήσεις του κοινού κι έτσι, ο χρόνος άρχισε να μετρά αντιστρόφως για το τέλος της «χρυσής» εποχής του ελληνικού κινηματογράφου.

Έτσι, ήταν φυσικό κι επόμενο μια μερίδα καλλιτεχνών να «σνομπάρει» την τηλεόραση και για αρκετά χρόνια ν’ αρνείται πεισματικά την εμφάνιση σε κάποιο από τα σίριαλ, τα οποία σιγά-σιγά κέρδιζαν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των τηλεθεατών.

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ποτέ δεν τα πήγε καλά με την τηλεόραση. Όσο απόλυτη κυρίαρχος ήταν στη μεγάλη οθόνη, άλλο τόσο δε την «ήθελε» η μικρή. Συνεπώς, στη μακρόχρονη και πλούσια καριέρα της, πρωταγωνίστησε μόλις σε τρεις τηλεοπτικές σειρές, οι οποίες δεν είχαν την απήχηση που τόσο η ίδια, αλλά και οι «ειδικοί» περίμεναν. Ίσως επειδή ο κόσμος την είχε συνηθίσει σε συγκεκριμένους ρόλους (“γατούλα” κλπ) και δε μπόρεσε να τη δεχτεί σε πιο “σοβαρούς”…

Κι όμως, από τα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης, το μέγα ερώτημα ήταν αν και πότε θα ενέδιδε στον «πειρασμό» της. Η «εθνική σταρ», χρειάστηκε πολύ καιρό μέχρι ν’ αποφασίσει να κάνει το μεγάλο βήμα, καθώς δεν ήθελε σε καμιά περίπτωση να εμφανιστεί στη μικρή οθόνη με κάτι πρόχειρο και μέτριο.

Έτσι, στις 31 Μαρτίου 1975 «έσκασε» η «βόμβα», η οποία ήδη είχε «πυροδοτηθεί» αρκετά πιο νωρίς, μέσα από διάφορες φήμες που είχαν κυκλοφορήσει. Εκείνη την ημέρα, ξεκίνησαν τα γυρίσματα ενός έργου που είχε γράψει ειδικά για την Αλίκη ο Γεώργιος Ρούσσος, σε σκηνοθεσία του Κώστα Καραγιάννη. Ήταν η «Βασίλισσα Αμαλία», την παραγωγή της οποίας ανέλαβε η εταιρεία «ΔΥΑΣ» για λογαριασμό του ΕΙΡΤ.

aspromavra_egxrwma_vasilissa_amalia_2015_03_002

Να πούμε ότι ο Ρούσσος ήταν ο συγγραφέας και της “Μαντούς Μαυρογένους”, που η δημοφιλής πρωταγωνίστρια είχε ανεβάσει στο θέατρο “Αλίκη” την περίοδο 1974-75, με συμπρωταγωνιστή το Μάνο Κατράκη, σκηνοθεσία του Κωστή Μιχαηλίδη και μουσική του Μίκη Θεοδωράκη…

Μέχρι την προβολή του πρώτου επεισοδίου, είχαν χυθεί τόνοι μελανιού στις εφημερίδες και στα περιοδικά, σχετικά με την εν λόγω σειρά. Η παραγωγή, ήταν μια από τις πιο ακριβές στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης, αφού τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν πολυτελέστατα για την εποχή, ενώ διάφορα δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η αμοιβή της Βουγιουκλάκη έφτανε τις 120.000 δραχμές το μήνα, για τη συμμετοχή της στην «Αμαλία». Υπέρογκο ποσό για εκείνα τα χρόνια!

Επομένως, με τόσα που είχαν γραφτεί και ακουστεί, όλος ο κόσμος περίμενε τη μεγάλη πρεμιέρα, αδημονώντας να δει την Αλίκη «του» στη μικρή οθόνη. Τη Δευτέρα του Πάσχα λοιπόν, 5 Μαΐου 1975, στις 20:15, οι τίτλοι της «Βασίλισσας Αμαλίας» εμφανίστηκαν στις ασπρόμαυρες οθόνες ανά την ελληνική επικράτεια.

aspromavra_egxrwma_vasilissa_amalia_2015_03_003

Ο κόσμος συντονίστηκε στο ΕΙΡΤ γεμάτος προσμονή, αλλά και περιέργεια για το νέο εγχείρημα της αγαπημένης πρωταγωνίστριας, «προδίδοντας» μια πολύ αγαπημένη εκπομπή του, το θρυλικό «Αλάτι και πιπέρι» με το Φρέντυ Γερμανό, το οποίο προβαλλόταν την ίδια ώρα στην «αντίπαλη» ΥΕΝΕΔ (αν και ξεκινούσε 25 λεπτά νωρίτερα)…

Δίπλα στην απαστράπτουσα Αλίκη, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βρίσκονταν ο Χρήστος Πολίτης ως βασιλιάς Όθων και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ ως στρατηγός Καλλέργης, ο οποίος είχε και την καλλιτεχνική διεύθυνση της σειράς.

Σημειωτέον ότι εκείνη την εποχή, οι σχέσεις του «εθνικού ζευγαριού» ήταν εξαιρετικά τεταμένες, καθώς βρισκόταν σε δικαστική διαμάχη με αφορμή το διαζύγιό του. Ωστόσο, άψογοι επαγγελματίες αμφότεροι, έκαναν τη δουλειά τους όπως έπρεπε…

Το αρχικό σχέδιο, προέβλεπε 45 επεισόδια. Όμως, τελικώς προβλήθηκαν 68, αν και ανακοινώθηκε επισήμως ότι θα ολοκληρωνόταν σε 65, δηλαδή την πρώτη Αυγούστου 1976.

aspromavra_egxrwma_vasilissa_amalia_2015_03_005

Εν τέλει, το 68ο και τελευταίο παίχθηκε στις 22 Αυγούστου, καθώς αποφασίστηκε «παράταση» επιπλέον τριών επεισοδίων, ενδεικτικό του μάλλον κακού προγραμματισμού που είχε γίνει από πλευράς ΕΡΤ (όπως είχε μετονομαστεί στο μεταξύ το ΕΙΡΤ, το Δεκέμβριο του 1975).

Η σειρά προβαλλόταν Δευτέρα μέχρι το τέλος του 1975 κι από τον Ιανουάριο του 1976, μετατέθηκε την Κυριακή (μια-δυο φορές, εμφανίστηκε και Τρίτη). Δεν τα πήγε άσχημα από πλευράς θεαματικότητας, όμως δεν έκανε την τεράστια επιτυχία που περίμεναν όλοι. Τη «μερίδα του λέοντος» για τη σεζόν 1975-76, κέρδισε το μνημειώδες έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», το οποίο ξεκίνησε ακριβώς ένα μήνα μετά την «Αμαλία» (5 Ιουνίου) και συντάραξε το πανελλήνιο.

Μάλιστα, κάποια στιγμή ακούστηκαν έντονες φήμες ότι η “Αμαλία” θα «κοβόταν» εξαιτίας της όχι και τόσο μεγάλης ανταπόκρισης του κοινού, όμως ολοκληρώθηκε κανονικά, έστω και με τα «παρατράγουδα» που αναφέραμε παραπάνω…

Δυστυχώς, δεν υπάρχει ούτε ένα πλάνο από αυτά τα 68 επεισόδια, καθώς η σειρά σβήστηκε ολόκληρη από τους «γνωστούς-αγνώστους» χαρτογιακάδες της ΕΡΤ, που λεηλάτησαν ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας της εγχώριας τηλεόρασης. Μόνο δυο ολιγόλεπτα βίντεο από πρόβες και προετοιμασίες έχουν απομείνει (το ένα χωρίς φυσικό ήχο…), ώστε να θυμίζουν ότι κάποτε υπήρξε ένα σίριαλ με τίτλο «Βασίλισσα Αμαλία»…

Η υπόθεση 

Η ιστορία ξεκινά το φθινόπωρο του 1839, με μια χοροεσπερίδα που δίδεται στ’ ανάκτορα. Από τότε και μέχρι την εκθρόνιση του Όθωνα το 1862, παρουσιάζεται σχεδόν το σύνολο μιας ιστορικής περιόδου για τη χώρα μας. Μέσα από την πένα του Γεωργίου Ρούσσου, «ξαναζούμε» τις έντονες αντιδράσεις για τη σχεδόν απολυταρχική βαυαρική εξουσία, την απαίτηση των Ελλήνων για παραχώρηση Συντάγματος, με αποκορύφωμα εκείνη τη μεγάλη μέρα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, την αβουλία του Όθωνα να πάρει σημαντικές αποφάσεις και τη σταδιακή παραχώρηση όλων των αρμοδιοτήτων του στην Αμαλία…

Παράλληλα όμως, υπάρχει και το αισθηματικό κομμάτι της υπόθεσης, καθώς η βασίλισσα ερωτεύεται το στρατηγό Καλλέργη και παράλληλα με τα ιστορικά δρώμενα, παρουσιάζεται και η «ανθρώπινη» πλευρά της Αμαλίας, η οποία δεν είναι ικανοποιημένη από το σύζυγό της, αντιμετωπίζοντας παράλληλα την έντονη ζήλια του.

Φυσικά, προβάλλονται και κάποιες άλλες πτυχές του χαρακτήρα της, όπως η προσπάθειά της να έλθει κοντά στον ελληνικό λαό και ν’ αφουγκραστεί τα προβλήματά του και η δυναμική προσωπικότητά της…

Δυστυχώς, δε μπορούμε να γράψουμε κάτι περισσότερο, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα για κάτι τέτοιο, μια και όπως ήδη αναφέραμε, η σειρά διαγράφηκε για πάντα από τα αρχεία της ΕΡΤ. Συνεπώς, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ούτε την εξέλιξη της υπόθεσης, ούτε βεβαίως το τέλος της και τον τρόπο με τον οποίον επέλεξε να το δώσει ο Ρούσσος. Μόνο με βάση τα όσα ξέρουμε από την ιστορία μας, μπορούμε να κάνουμε μια γενική αναφορά στο πνεύμα του έργου…

Το καστ

Όπως είπαμε, η Αλίκη Βουγιουκλάκη υποδύθηκε την Αμαλία, ο Χρήστος Πολίτης τον Όθωνα και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ το στρατηγό Καλλέργη. Μεταξύ αυτής της «τριάδας» κινήθηκε η υπόθεση του σίριαλ, ωστόσο συμμετείχαν επίσης ορισμένοι σημαντικότατοι πρωταγωνιστές.

Ο Δημήτρης Μπισλάνης ως Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Χρήστος Καλαβρούζος ως στρατηγός Μακρυγιάννης, η Τζόλυ Γαρμπή ως βαρόνη Πλουσκόφ, ο Σπύρος Καλογήρου ως Κωλέττης, η Καίτη Λαμπροπούλου ως Φωτεινή Κολοκοτρώνη κι ακόμη οι Θόδωρος Μορίδης, Δέσποινα Νικολαΐδου, Τρύφων Καρατζάς, Βύρων Πάλλης, Μάκης Πανώριος, Βασίλης Κολοβός, Νίκος Παπαχρήστος, Γιάννης Κανδήλας, Δημήτρης Ζακυνθινός, Ντίνος Αυγουστίδης, Πέτρος Λοχαΐτης, Στέλιος Λιονάκης κ.α.

aspromavra_egxrwma_vasilissa_amalia_2015_03_004

Φυσικά, εξυπακούεται ότι είναι αδύνατη η διατύπωση του παραμικρού σχολίου για τον τρόπο που υποδύθηκαν τους ρόλους τους, για ευνόητους λόγους. Απλώς, βασιζόμενοι στο ολιγόλεπτο βίντεο που υπάρχει από τις πρόβες, θα πούμε ότι η Βουγιουκλάκη παίζει περισσότερο ως …Αλίκη, παρά ως Αμαλία. Όμως, πώς να βγάλεις ασφαλές συμπέρασμα, μέσα από ελάχιστα λεπτά τηλεοπτικού υλικού;

Όπως και να ‘χει, η «Βασίλισσα Αμαλία» πέρασε στην τηλεοπτική ιστορία μας για την παρθενική εμφάνιση της Αλίκης Βουγιουκλάκη -αλλά και του Δημήτρη Παπαμιχαήλ- στη μικρή οθόνη και ήταν η μόνη φορά που εμφανίστηκαν μαζί σε σίριαλ. Ανεξαρτήτως αποτελέσματος, θα πρέπει να ήταν πολύ τυχεροί όσοι είδαν τη σειρά πριν ακριβώς 40 χρόνια, στη μία και μοναδική προβολή της…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here