aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————–

To φθινόπωρο του 1973 στην Ελλάδα, μπήκε με την αίσθηση ότι κάτι ετοιμάζεται, ότι κάτι πρόκειται να συμβεί. Οι φοιτητές βρίσκονταν έγκλειστοι στο Πολυτεχνείο για μεγάλο χρονικό διάστημα και όλοι αντιλαμβάνονταν ότι το «καζάνι» που «έβραζε», δε θ’ αργούσε να «εκραγεί». Η ελπίδα για μια αλλαγή της κατάστασης ήταν έντονη, αλλά παρέμενε κρυφή, κλεισμένη μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός σπιτιού…

Μέσα σε αυτό το κλίμα λοιπόν, το Σάββατο 6 Οκτωβρίου 1973, στις 20:30, ξεκινά στην ΥΕΝΕΔ μια νέα εύθυμη σειρά, με τίτλο «Βίβα Κατερίνα» (στην αναγγελία του πρώτου επεισοδίου, αναφέρεται απλώς ως «Κατερίνα»). Το σενάριο είναι του Κώστα Παπαπέτρου και η σκηνοθεσία του Αντώνη Τέμπου, ο οποίος είναι και ο παραγωγός της, μαζί με τη σύζυγό του και τον γνωστό ηθοποιό Νίκο Σκιαδά. Οι τρεις τους, επέλεξαν να παραχωρήσουν την όλη παραγωγή στην εταιρεία “Δυάς” του Κώστα Κατσάρη, η οποία κι εμφανιζόταν με αυτή την ιδιότητα…

Πρωταγωνιστές, ένα από τα πιο αγαπημένα ζευγάρια, σε προσωπικό και καλλιτεχνικό επίπεδο: Ο Κώστας Ρηγόπουλος και η Κάκια Αναλυτή, οι οποίοι θεατρικά διανύουν ίσως την πιο επιτυχημένη περίοδο της επαγγελματικής πορείας τους, παρουσιάζοντας την περίφημη κωμωδία «Αγάπη μου Ουά-Ουά». Το θέατρο είναι κάθε βράδυ γεμάτο και οι υπεύθυνοι της σειράς ποντάρουν ακριβώς σ’ αυτή την επιτυχία, ώστε να τους φέρουν κοντά σ’ ένα ευρύτερο κοινό, μέσα από τη μικρή οθόνη.

viva_katerina_aspromavra

Ωστόσο, η Αναλυτή θα συμμετάσχει μόνο στα πρώτα οκτώ επεισόδια της «Κατερίνας», καθώς οι πολλές υποχρεώσεις της στο θέατρο δεν της επέτρεπαν ν’ ανταποκρίνεται το ίδιο καλά και στις δύο επαγγελματικές ασχολίες της. Έτσι, οι συντελεστές της εκπομπής σε συνεννόηση με τον Ρηγόπουλο, επιλέγουν την Ελένη Ανουσάκη γι’ αυτό το ρόλο κι από την 1η Δεκεμβρίου, εμφανίζεται η νέα «Κατερίνα», που θα γίνει εξαιρετικά δημοφιλής και θα παραμείνει ως το τέλος. Ήταν η πρώτη τηλεοπτική εμφάνιση της εκλεκτής ηθοποιού…

Η επιτυχία της σειράς ήταν πολύ μεγάλη, με θεαματικότητες που ξεπερνούσαν και το 60%. Μέχρι τέλη Φεβρουαρίου 1974 προβαλλόταν κάθε Σάββατο, στη συνέχεια κάθε Παρασκευή κι από τις 3 Ιουλίου 1975 ως τις 4 Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς που «έριξε αυλαία», κάθε Πέμπτη. Συνολικά, προβλήθηκαν 100 ημίωρα επεισόδια, εκ των οποίων δεν υπάρχει ούτε δευτερόλεπτο στο αρχείο της δημόσιας τηλεόρασης…

Η υπόθεση 

Πρόκειται για αυτοτελείς ιστορίες, οι οποίες εκτυλίσσονται σε μια επιχείρηση ηλεκτρικών ειδών, που διευθύνει ο Ντίνος Πέρδικας (Κώστας Ρηγόπουλος). Εκεί, εργάζεται ως γραμματέας η Κατερίνα Παπαφουρτούνα (Κάκια Αναλυτή και μετά Ελένη Ανουσάκη), μια δυναμική, προοδευτική κι ασυμβίβαστη γυναίκα, η οποία προσπαθεί να περάσει τις «φιλελεύθερες» ιδέες της μέσα στο χώρο εργασίας. Κύριος υποστηρικτής της, είναι ο συνάδελφός της Ανδροκλής (Θάνος Παπαδόπουλος).

Μοιραίως, αυτό τη φέρνει σε ουκ ολίγες κι εξαιρετικές συγκρούσεις με τον Πέρδικα, ο οποίος είναι ένας συντηρητικός έως …οπισθοδρομικός άνθρωπος. Μέσα από τούτες τις διαμάχες, σιγά-σιγά, αρχίζει ν’ αναπτύσσεται ένα έντονο αίσθημα μεταξύ τους, που όμως αμφότεροι προσπαθούν να κρύψουν και δεν το παραδέχονται. Ωστόσο, κάποια στιγμή θα εξομολογηθούν ο ένας στον άλλο όσα νιώθουν και η σειρά θα τελειώσει όμορφα, με τους δύο «εχθρούς» να γίνονται ζευγάρι.

Το καστ 

Αναφερθήκαμε ήδη στους τέσσερις πρωταγωνιστές της «Κατερίνας», οι οποίοι έγιναν εξαιρετικά δημοφιλείς και το κοινό ταυτίστηκε σε μεγάλο βαθμό με τους ρόλους που υποδύονταν. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ορισμένα παραδείγματα, όπως τα αλιεύσαμε μέσα από περιοδικά της εποχής: Με αφορμή τη γιορτή της Αγίας Αικατερίνης, ο σεναριογράφος Κώστας Παπαπέτρος τον πρώτο χρόνο προβολής της σειράς, βρήκε στο γραφείο του ένα …πακέτο από γράμματα κι ευχετήριες κάρτες, που οι περισσότερες έγραφαν «να σου ζήσει η Κατερίνα»!

Τη θεατρική περίοδο 1974-75, Ρηγόπουλος και Αναλυτή παρουσίαζαν στο θέατρο το έργο «Ο Χάρρυ και το τζίνι». Ο εκλεκτός πρωταγωνιστής υποδυόταν έναν επιθεωρητή και κάποια στιγμή, όταν ακούστηκε το όνομα «Χάρρυ» στη σκηνή, ένα κοριτσάκι που βρισκόταν ανάμεσα στους θεατές, είπε δυνατά: «Μα γιατί τον φωνάζουν Χάρρυ, αφού τον λένε Πέρδικα; Αλήθεια σας λέω, ρωτήστε και την Κατερίνα»…

viva_katerina_aspromavra_2

Το καλοκαίρι του 1975, η Ελένη Ανουσάκη πρωταγωνιστούσε σε μια παράσταση στο θέατρο ΜΙΝΩΑ και κάποιο βράδυ, δέχτηκε στο καμαρίνι της μιαν αντιπροσωπεία γυναικών που δούλευαν ως γραμματείς, οι οποίες της ανακοίνωσαν ότι επρόκειτο να ιδρύσουν ένα σύλλογο «ταλαιπωρημένων γραμματέων» και θα βάζανε ως πρόεδρο τιμής ένεκεν, μια κοπέλα με το όνομα Κατερίνα. Κι αυτό, γιατί η ηθοποιός ως γραμματέας στο ρόλο που υποδυόταν στη σειρά, αγωνιζόταν για τα δικαιώματά τους…

Από εκεί και πέρα, στο αρχικό καστ συμμετείχαν και οι Νίκος Κάπιος, Έλντα Αθανασάκη και Ρία Δελούτση. Στη συνέχεια, προστέθηκαν οι Τζόλυ Γαρμπή, Γιάννης Κανδήλας, Νίκος Σκιαδάς, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Νίκος Γαροφάλλου, Βασίλης Τσιβιλίκας κ.α.

Μάλιστα, σ’ ένα επεισόδιο συμμετείχε και ο ίδιος ο Κώστας Παπαπέτρος, ο συγγραφέας της «Κατερίνας», υποδυόμενος ένα ντέντεκτιβ που είχε βάλει ο Πέρδικας να παρακολουθεί την αγαπημένη του σ’ ένα ταξίδι της στη Ρώμη, όπου μεταφέρθηκε το συνεργείο για ολιγοήμερα γυρίσματα.

Σχόλιο 

Δυστυχώς, δε μπορεί να γίνει το παραμικρό σχόλιο αναφορικά με τη σειρά, καθώς δεν υπάρχει ούτε ένα πλάνο της που θα μπορούσε έστω και υποτυπωδώς να μας βάλει στο κλίμα της. Όμως, η τεράστια επιτυχία της και μάλιστα σε εξαιρετικά δύσκολες περιόδους για την Ελλάδα, μιλά από μόνη της. Αν κρίνουμε από τις επόμενες δουλειές του Κώστα Παπαπέτρου, το σενάριο πρέπει να ήταν εξαιρετικό και να προκαλούσε αβίαστο γέλιο στο κοινό, ενώ σίγουρα και οι πρωταγωνιστές έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους…

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here