Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 6 Μαΐου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Γιάννης Πουλόπουλος
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

Ξεχωριστή θέση στους «μεγάλους» του ελληνικού πενταγράμμου κατέχει βεβαίως και ο Γιάννης Πουλόπουλος. Ένας ερμηνευτής που κατάφερε με την αξία, τη φωνή και τη στάση ζωής του ν’ ανέβει γρήγορα τα σκαλοπάτια της κορυφής στο τραγούδι μας και να παραμείνει εκεί μέχρι σήμερα, παρά το γεγονός ότι εδώ και αρκετά χρόνια έχει απομακρυνθεί από το χώρο…

Η μεγάλη και σπουδαία καριέρα του τραγουδιστή «με τα κλειστά μάτια και τη βελούδινη χροιά» ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 από μιαν ακρόαση στην τότε πανίσχυρη Columbia της οικογένειας Λαμπρόπουλου. Ο ίδιος ήθελε πολύ ν’ ακολουθήσει αυτό το επάγγελμα και πήγε πολλές φορές στα γραφεία-στούντιο της εταιρείας, μέχρι τελικώς να δεχτούνε να τον ακούσουν.

Ίσως όμως αν δεν ήταν ο Μίκης Θεοδωράκης, η πορεία του να τέλειωνε πριν καν αρχίσει αφού οι υπόλοιποι συνθέτες που ήτανε παρόντες στη δική του ακρόαση τον είχαν απορρίψει, μόνο και μόνο επειδή «τόλμησε» να πει τραγούδια του μέγιστου δημιουργού. Ευτυχώς που ο Μίκης βρισκόταν εκεί και ουσιαστικά «επέβαλλε» στην εταιρεία να πάρει τον Πουλόπουλο στις τάξεις της…

Βεβαίως, το μέλλον του εκεί ήταν εξαιρετικά βραχύβιο. Ο «μύθος» -ίσως όχι και τόσο «ράδιο αρβύλα»- λέει ότι ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης απαίτησε από τον Λαμπρόπουλο να διώξει από την Columbia τον νεαρό τραγουδιστή, διότι αλλιώς θα έφευγε εκείνος. Άλλωστε, οι «μετοχές» του Πουλόπουλου είχαν αρχίσει ν’ ανεβαίνουνε μετά τη συμμετοχή του στο θεατρικό έργο «Η γειτονιά των αγγέλων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, όπου ερμήνευε τρία τραγούδια του Θεοδωράκη με μεγάλη επιτυχία («Δόξα τω Θεώ», «Στρώσε το στρώμα σου για δυο» και «Το ψωμί είναι στο τραπέζι»)…

Έτσι κι έγινε, αλλά ο Πουλόπουλος βρήκε σχεδόν αμέσως στέγη στη νεοσύστατη LYRA του Αλέκου Πατσιφά και για έντεκα χρόνια (1964-1975) έγραψε ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού, ερμηνεύοντας αξέχαστες δημιουργίες μεγάλων συνθετών, στιχουργών και ποιητών.

Οι περισσότερες από αυτές καταγράφηκαν για πρώτη φορά στις 45 στροφές, κυρίαρχος φορέας ήχου ως τα τέλη της δεκαετίας του ’60. Ελάτε λοιπόν να «ταξιδέψουμε» στα αυλάκια των 45αριών που σημάδεψε με τη μοναδική φωνή του ο Γιάννης Πουλόπουλος, επισημαίνοντας για ακόμη μια φορά ότι τα ανέκδοτα τραγούδια σε δίσκους 33 στροφών ή CD σημειώνονται με έντονη γραφή. Επίσης, παρουσιάζεται μόνον η πρώτη κυκλοφορία κάποιου τραγουδιού.

1962

Το δισκογραφικό ντεμπούτο του Πουλόπουλου έλαβε χώρα μ’ ένα τραγούδι του λαϊκού δημιουργού Πάνου Πετσά, το οποίο ακούστηκε ελάχιστα έως …καθόλου και μέχρι σήμερα παραμένει ανέκδοτο σε άλλο φορέα ήχου. Υπάρχει μόνο στα αρχεία της εταιρείας και στις δισκοθήκες κάποιων φανατικών συλλεκτών, ενώ ακούγοντάς το αποκλείεται κάποιος να καταλάβει ότι πρόκειται για τη φωνή του ερμηνευτή. Παράλληλα, ηχογράφησε και το «Κορμί μου πονεμένο», το οποίο όμως δεν κυκλοφόρησε ποτέ…

7 PG 3192: Π. Πετσά: «Δωσ’ μου την καρδιά μου πίσω» / «Γεννήθηκα να σ’ αγαπώ» (Πόλυ Πάνου).

1963

Η χρονιά της «Γειτονιάς των αγγέλων», με τον Πουλόπουλο να ηχογραφεί δύο 45άρια σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη, τα οποία ήτανε και τα τελευταία της συνεργασίας του με την Columbia, αλλά και τον συνθέτη. Αργότερα στη LYRA, επανεκτέλεσε αρκετές δημιουργίες του μεγάλου δημιουργού, αλλά χωρίς τη δική του συμμετοχή…

7 PG 3352: Μ. Θεοδωράκη-Ι. Καμπανέλλη: «Στρώσε το στρώμα σου» / «Το ψωμί ‘ναι στο τραπέζι». Συνοδεύει χορωδία.

7 PG 3411: Μ. Θεοδωράκη: «Γωνιά-γωνιά» (Δ. Χριστοδούλου) / «Είναι μακρύς ο δρόμος σου» (Π. Κοκκινόπουλου).

Σημείωση: Την ίδια χρονιά, ο Γιάννης Πουλόπουλος ηχογράφησε το μοναδικό τραγούδι της καριέρας του σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου, που όμως δεν κυκλοφόρησε τότε. Πρόκειται για το «Πρωινό τραγούδι» σε στίχους Νίκου Γκάτσου, το οποίο έμεινε στα συρτάρια της εταιρείας ως το 1983, όταν περιλήφθηκε στο διπλό άλμπουμ «30 χρυσές επιτυχίες του Σταύρου Ξαρχάκου Νο 2»…

1964

Ο Αλέκος Πατσιφάς ιδρύει την εταιρεία LYRA, έχοντας ως πυρήνα νέους δημιουργούς και τραγουδιστές, οι οποίοι πολύ σύντομα θα δημιουργήσουνε το «Νέο Κύμα» που άλλαξε την πορεία του ελληνικού τραγουδιού στα μέσα της δεκαετίας του ’60.

Μέσα σ’ αυτούς ήτανε και ο Γιάννης Πουλόπουλος, ο οποίος ξεκίνησε τη συνεργασία του με την εταιρεία ηχογραφώντας σε δεύτερη εκτέλεση γνωστά τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, τέσσερα από τα οποία είχε ξαναπεί ο ίδιος στην Columbia.

Από εδώ και πέρα, όλη η δισκογραφία του στις 45 στροφές έχει την ετικέτα της LYRA, πλην του τελευταίου μικρού δίσκου της καριέρας του το 1977, όταν πλέον είχε «μεταγραφεί» στη MINOS. Συνεπώς, παραθέτουμε μόνο τον κωδικό αριθμό του κάθε 45αριού…

1035: Μ. Θεοδωράκη: «Βραδιάζει» (Δ. Χριστοδούλου) / «Στράτα τη στράτα» (Ν. Γκάτσου).

1036: Μ. Θεοδωράκη: «Είναι μακρύς ο δρόμος σου» (Π. Κοκκινόπουλου) / «Γωνιά-γωνιά» (Δ, Χριστοδούλου).

1046: Μ. Θεοδωράκη-Ι. Καμπανέλλη: «Το ψωμί είναι στο τραπέζι» / «Στρώσε το στρώμα σου για δυο».

1965

Ο Γιάννης Πουλόπουλος ηχογραφεί τα πρώτα καινούργια τραγούδια του στη LYRA κι έχει και τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες του («Καράβια αλήτες», «Μη μου θυμώνεις μάτια μου» -αν και σε δεύτερη εκτέλεση αυτό), συνεργαζόμενος μεταξύ άλλων με τους πολύ νέους και σχεδόν πρωτοεμφανιζόμενους Μάνο Λοΐζο και Σταύρο Κουγιουμτζή. Παράλληλα, συνεχίζει τις επανεκτελέσεις τραγουδιών του Θεοδωράκη…

1049: Μ. Λοΐζου-Μ. Λήμνου: «Το φεγγάρι έρημο» / «Νύχτα μικρή αρχόντισσα».

1051: Μ. Θεοδωράκη: «Βρέχει στη φτωχογειτονιά» (Τ. Λειβαδίτη) / «Από το παράθυρό σου» (Ι. Καμπανέλλη).

1052: Μ. Θεοδωράκη: «Τι να την κάνω τη χαρά» (Ν. Περγιάλη) / «Το τραγούδι της ξενιτιάς» (Ερ. Θαλασσινού).

1067: Μ. Θεοδωράκη-Δ. Χριστοδούλου: «Βράχο-βράχο» / «Καημός».

1070: Στ. Κουγιουμτζή: «Μη μου θυμώνεις μάτια μου» / «Άναψε τώρα τη φωτιά» (Θ. Μαργαρίτη).

1073: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Στον Πειραιά-στον Πειραιά» / «Για μένα βράδιασε».

1082: Μ. Λοΐζου: «Καράβια αλήτες» (Φ. Λάδη) / «Μικρός ο κόσμος γύρω μου» (Θ. Χαμπίτη).

1090: Στ. Κουγιουμτζή: «Μη μου θυμώνεις μάτια μου» / «Καλαμαριά» (Θ. Μαργαρίτη).

1125: Δ. Μούτση: «Το κορίτσι μου στ’ άστρα» (Κ. Λιβέρη) / «Μέσα στο παλιό μου σπίτι» (Γ. Πουλόπουλου). Τα πρώτα τραγούδια του Δήμου Μούτση…

1966

Αυτή τη χρονιά, ο Γιάννης Πουλόπουλος θα «συναντηθεί» με τον Γιάννη Σπανό και τον Νίκο Μαμαγκάκη, η συνεργασία με τους οποίους θα «γεννήσει» πολλά σπουδαία τραγούδια τόσο μέσα στο ’66, όσο και στα κατοπινά χρόνια. Παράλληλα, θα ηχογραφήσει για μία και μοναδική φορά δημιουργία του Γιάννη Μαρκόπουλου -αν και σε δεύτερη εκτέλεση.

Ωστόσο, το μεγάλο και καθοριστικό γεγονός για τη μετέπειτα καριέρα του, είναι η συνάντησή του με τον Μίμη Πλέσσα. Άνευ άλλων σχολίων…

1168: Ν. Μαμαγκάκη-Β. Βασιλικού: «Ανθή» / «Πέτρινα λουλούδια».

1171: Γ. Σπανού-Α. Δασκαλόπουλου: «Κι αν περπατώ» / «Δε σου γύρεψα μαχαίρι».

1174: Γ. Σπανού: «Μια φορά μονάχα φτάνει» (Κ. Κινδύνη) / «Στη Φρεαττύδα και στα Σεπόλια» (Α. Δασκαλόπουλου).

1177: Γ. Σπανού-Α. Δασκαλόπουλου: «Ποιος μου πήρε τη χαρά» / «Το άδειο σπίτι».

1178: Κ. Σφέτσα: «Ξημέρωσε στη γειτονιά» / «Δεν έχει αστέρια ο ουρανός».

1188: Στ. Ζαφειρίου-Α. Δασκαλόπουλου: «Αν δεις να κλαίει η άνοιξη» / «Ένα πουλί χαμένο».

1192: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Βρέχει πάλι απόψε» / «Ν’ ανθίσει το χαμόγελο».

1204: «Χαράματα» (Γ. Μαρκόπουλου-Μποστ) / «Ένα πουλί χαμένο» (Στ. Ζαφειρίου-Α. Δασκαλόπουλου).

1207: Χ. Λυμπερόπουλου: «Διπλή ζωή» / «Χαμένο Σαββατόβραδο» (Ηρ. Παπασιδέρη).

1208: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Στη γειτονιά» / «Κράτα βρε Γιώργη».

1967

1217: Μ. Πλέσσα: «Απόψε κάποιος θα χαθεί» (Β. Γκούφα) / «Έκλαψα χθες» (Α. Δασκαλόπουλου).

1218: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Βρέχει πάλι απόψε» / «Νύχτωσε».

1230: «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι» (Απ. Καλδάρα) / «Φραγκοσυριανή» (Μ. Βαμβακάρη).

1236: Γ. Πουλόπουλου: «Θα ‘θελα να ‘χα» / «Ήταν το ποτάμι μακρύ».

1263: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Μη κλείσεις το παράθυρο» / «Στη γειτονιά».

1268: Λ. Κόκοτου: «Χάθηκαν οι ώρες» (Τ. Μωραΐτη) / «Ένα μαχαίρι» (Α. Δασκαλόπουλου).

1273: Μ. Πλέσσα: «Μη του μιλάτε του παιδιού» (Λ. Παπαδόπουλου) / «Απόψε κλαίει ο ουρανός» (Κ. Πρετεντέρη).

1968

1286: Μ. Πλέσσα-Δ. Χριστοδούλου: «Τα φιλιά» / «Γλυκιά μου αγάπη».

1287: Θ. Τζίφα-Κ. Κινδύνη: «Έμαθε η νύχτα να μη κλαίει» / «Η πίκρα κλείδωσε τα χείλη».

1288: Ν. Καλλίτση: «Δε σε μπορώ» / «Με μια βροχή».

1290: Γ. Γλέζου: «Στο Κερατσίνι» (Λ. Παπαδόπουλου) / «Περιστεράκι της φτωχιάς αυλής» (Κ. Κινδύνη).

Σημείωση: Το τραγούδι ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1966 με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, αλλά κυκλοφόρησε το 1969. Οι δυο εκτελέσεις διαφέρουν ως προς τα κουπλέ, καθώς οι δύο ερμηνευτές τα ηχογράφησαν αντιστρόφως…

1292: «Τ’ άσπρα πουλιά» (Γ. Πουλόπουλου) / «Παιδί μου ώρα σου καλή» (Γ. Σπανού-Γ. Βιζυηνού).

1294: Μ. Πλέσσα: «Μα τώρα αγάπη μου» / «Όλα δικά σου» (Λ. Παπαδόπουλου).

1301: «Ήρθες εψές» (Γ. Σπανού-Σ. Σκίπη) / «Μικρός διαβάτης» (Γ. Πουλόπουλου).

1302: Γ. Γλέζου-Κ. Κινδύνη: «Η Ελένη του Μάη» / «Καιρός να χαρείς».

1303: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Καμαρούλα» (με τη Μαίρη Χρονοπούλου» / «Θα πιω απόψε το φεγγάρι».

1305: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Καμαρούλα» (με τη Μαίρη Χρονοπούλου) / «Έξι φεγγάρια».

1306: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Θα πιω απόψε το φεγγάρι» / «Στου σπιτιού σου το στενάκι».

1307: Κ. Καπνίση: «Το δάκρυ μας σταλιά-σταλιά» (Πυθαγόρα) / «Κλείσαν οι δρόμοι με βροχή» (Τ. Παπανικολάου).

1310: Γ. Γλέζου: «Να ‘χα τη δύναμη» (Κ. Κινδύνη) / «Στο Κερατσίνι» (Λ. Παπαδόπουλου).

1969

1320: Λ. Κόκοτου-Α. Δασκαλόπουλου: «Γειτονάκι μου» / «Καράβι αραγμένο».

1323: Γ. Σπανού: «Το τραγούδι της ταβέρνας» (Αργ. Εφταλιώτη) / «Μόνο» (Κ. Καρυωτάκη).

1328: Γ. Γλέζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Του χωρισμού η πόρτα» / «Θα σου δώσω μια».

1331: Μ. Πλέσσα-Λ. Πλέσσα: «Τρεχαντήρι θ’ αρματώσω» (στην έναρξη ακούγεται η Ρένα Βλαχοπούλου) / «Όταν μιλάς για χωρισμό».

1341: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Απόψε αντάμωσα το χάρο» / «Του αγοριού η καρδιά».

1344: Γ. Γλέζου: «Τα φορτηγά καράβια» (Κ. Ουράνη) / «Κάθε Μάρτη, κάθε Απρίλη, κάθε Μάη» (Δ. Τζεφρώνη).

1970

1349: Γ. Κοντογιώργου-Α. Δασκαλόπουλου: «Γύφτισσα μέρα» / «Ήλιε μου που πετάς ψηλά».

1354: Γ. Ζαμπέτα: «Αυτοί που φεύγουν κι αυτοί που μένουν» (Αλ. Καγιάντα) / «Με δυο τραγούδια βάλσαμο» (Δ. Χριστοδούλου).

1356: Μ. Πλέσσα: «Στη φτωχιά μας την αυλή» (Αλ. Σακελλάριου) / «Φεύγεις για τα ξένα» (Λ. Παπαδόπουλου).

1359: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Μέθυσε απόψε το κορίτσι μου» / «Ξημερώνει Κυριακή». 

1360: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Το άγαλμα» / «Δώδεκα μαντολίνα».

1361: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Γέλαγε η Μαρία» / «Έπεφτε βαθιά σιωπή».

1363: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Φραγκόκλησα» (με την Πόπη Αστεριάδη) / «Πήρα σύννεφο δυο τόπια».

1971

1367: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Ποια νύχτα σ’ έκλεψε» / «Ένα κορίτσι της προκοπής».

1368: Β. Κουμπή: «Ένα φράγκο μάλαμα» (Γ. Οικονόμου) / «Φεγγαράκι χάσικο» (Λ. Παπαδόπουλου).

1370: Ν. Μαμαγκάκη-Ντ. Δημόπουλου: «Γαλάζια πέτρα» / «Ήλιε μου, ήλιε κι ουρανέ».

1372: Γ. Γλέζου-Α. Δασκαλόπουλου: «Όνειρό μου» / «Είναι παραμύθια όλα αυτά».

1374: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Να ‘μουν αγέρας» / «Πέρα στα παλιά σεράγια».

1379: «Λιμανιώτικος καημός» (Β. Κουμπή-Γ. Οικονόμου) / «Της Μπαρμπαριάς τα κύματα» (Π. Λεούση-Δ. Ιατρόπουλου).

1383: Γ. Κοντογιώργου-Α. Δασκαλόπουλου: «Μια πικραμένη Παναγιά» / «Πες μου παραμύθια».

1972

1395: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Πάμε για ύπνο Κατερίνα» / «Χωρίς φιλί κι αντίο».

1398: Λ. Κόκοτου-Α. Δασκαλόπουλου: «Γίνανε τα χρόνια βόλια» / «Της παράγγειλα να ράψει».

1402: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Κυρά, καλέ κυρά μου» / «Ήρθαν τόσα βάσανα».

1404: Γ. Κριμιζάκη-Πυθαγόρα: «Στην πλατεία του Καρύτση» / «Ο Καραϊσκάκης».

1973

1409: Ν. Σκέμπρη-Δ. Τζεφρώνη: «Τα μαχαίρια» / «Το τραγούδι της ζωής».

Σημείωση: Ο Νίκος Σκέμπρης, στην πραγματικότητα είναι ο Νίκος Λαβράνος…

1415: Γ. Ζαμπέτα: «Η Μαρίνα η Σαλονικιά» / «Πούλησα το ρολόι μου» (Γ. Χαραλαμπόπουλου).

1420: Λ. Κόκοτου-Β. Τσιμπούλη: «Ο γελαστός ο Μάης» / «Ρώτησέ με Μαργαρίτα».

1422: Μ. Πλέσσα: «Χθες το βράδυ» (Α. Δασκαλόπουλου) / «Αλήθεια λες» (Δ. Χριστοδούλου).

1974

1429: Γ. Κριμιζάκη: «Μέσα στα παλιά βαγόνια» (Δ. Ιατρόπουλου) / «Οι φοιτητές» (Λ. Παπαδόπουλου).

1435: Γ. Κριμιζάκη-Λ. Παπαδόπουλου: «Οι φοιτητές» / «Ένα-ένα χάσαμε».

1442: Ν. Μαμαγκάκη-Γ. Ρίτσου: «Άιντε και ντε» (α` μέρος) / «Άιντε και ντε» (β` μέρος).

1977

MINOS 5820: «Αγάπα με» (Inglesias-Ferro-Πυθαγόρα) / «Φταίω εγώ» (P. Carli-Πυθαγόρα).

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here