afierwmeno_eksairetika_logo_500x100

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 10 Ιουνίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Σταύρος Κουγιουμτζής
“Ανασκαφές”… 45 στροφών (Α` μέρος)

 

Μελαγχολικός, «εξωσυστημικός», ευαίσθητος, σεμνός, γαλήνιος, ντροπαλός, καθόλου «θορυβώδης», με μια βαθιά εσωτερικότητα στην έκφραση τόσο όταν μιλούσε, όσο και όταν δημιουργούσε μουσικές και στίχους. Αυτός -και όχι μόνο- ήταν ο Σταύρος Κουγιουμτζής, από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του ελληνικού πολιτισμού από το 1960 κι έπειτα. Ένας άνθρωπος που ήθελε -και πέτυχε- ν’ απασχολεί το κοινό μόνο με τη δουλειά και τα τραγούδια του και οτιδήποτε άλλο το κρατούσε για τον εαυτό του και την οικογένειά του.

Όπως και των περισσότερων δημιουργών της γενιάς του, έτσι και η δική του πορεία ξεκίνησε μέσα από τα δισκάκια των 45 στροφών. Χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία στην αρχή, αλλά με μελωδίες που φέρανε φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του και ήτανε πάντα ξεχωριστές, γεμάτες λυρισμό και μελαγχολία. Ωστόσο, από το 1968 και μετά όταν βρέθηκε στο δρόμο του κυρίως ο Γιώργος Νταλάρας (και το αντίστροφο) και άλλοι σημαντικότατοι ερμηνευτές,  το έργο του γνώρισε τεράστια αποδοχή και η διαχρονικότητά του το έχει κατατάξει πλέον στα «κλασικά» του πολιτισμού της πατρίδας μας…

kougioumtzis

Έτσι λοιπόν, θα παρουσιάσουμε όλες τις «καταθέσεις» του αξέχαστου Θεσσαλονικιού δημιουργού στις 45 στροφές σε δύο μέρη. Το πρώτο, αφορά την περίοδο από το 1961 (έτος κυκλοφορίας του πρώτου τραγουδιού του) ως το 1967, όταν συνεργαζόταν με τις εταιρείες του Αλέκου Πατσιφά (Fidelity αρχικά κι αργότερα Lyra) και προσπαθούσε να βρει τη θέση του στο χώρο. Είναι «τα χρόνια της υπομονής» και των δυσκολιών, τα οποία όμως δεν τον λύγισαν και η δικαίωση δεν άργησε να έλθει. Η «χρυσή εποχή» του, θα παρουσιαστεί την ερχόμενη εβδομάδα…

1961

Είναι η χρονιά που ο Σταύρος Κουγιουμτζής μπαίνει στη δισκογραφία με το «Περιστεράκι» σε μουσική και στίχους του ίδιου. Το τραγούδι είχε ερμηνεύσει η Ζωή Κουρούκλη στο Φεστιβάλ του Ε.Ι.Ρ. το 1960 και μ’ αυτήν ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δισκάκι 45 στροφών από την PHILIPS με κωδικό 7742.

Το ίδιο έτος, ο Θεσσαλονικιός δημιουργός θα παρουσιάσει άλλα τέσσερα τραγούδια, τρία από αυτά με τον Μανώλη Καναρίδη (με τη φωνή του οποίου πέρασαν στο βινύλιο για πρώτη φορά πασίγνωστα κομμάτια όπως «Το γράμμα» και «Ο αράπης» του Γιώργου Ζαμπέτα). Το ένα από τούτα – «Αν δεις στον ύπνο σου ερημιά»-, θα γίνει μεγάλη επιτυχία σχεδόν μια δεκαετία αργότερα, όταν θα το επανεκτελέσει ο Γιώργος Νταλάρας…

FIDELITY 7182: Μανώλης Καναρίδης: «Αν δεις στον ύπνο σου ερημιά» / «Στο σπίτι που γεννήθηκες».

FIDELITY 7184: Μανώλης Καναρίδης: «Είχα ένα καραβάκι» (Θάνος Βίνος) / «Νύχτα βαθιά χωρίς αυγή» (Μ. Καναρίδης).

1962

Ο συνθέτης θα «συναντηθεί» για πρώτη φορά με τον ποιητή Γιώργο Θέμελη (η ολοκληρωμένη συνεργασία τους θα έλθει το 1973 με το «Ηλιοσκόπιο»), ενώ θα έχει τη μοναδική δισκογραφική επαφή του με τον Γιάννη Βογιατζή…

PHILIPS 7830: Γιάννης Βογιατζής (στίχοι Γιώργου Θέμελη): «Έλα σαν άγγελος» / «Ο ήλιος γέρνει».

PHILIPS 7833: Μάριον Σίβα: «Φεύγει η χαρά» (Γ. Οικονομίδη) / «Η αγάπη μου» (Γ. Θέμελη).

PHILIPS 7835: Μάριον Σίβα: «Αν δεις στον ύπνο σου ερημιά» / «Όταν ήμουνα μικρή».

1964

Η πρώτη μεγάλη στιγμή του Σταύρου Κουγιουμτζή. Γράφει το «Μη μου θυμώνεις μάτια μου», το οποίο αρχικά θα έχει μια μάλλον «χλιαρή» υποδοχή. Ωστόσο, μέσα στα χρόνια και ειδικότερα μετά την ανεπανάληπτη εκτέλεσή του από τον Γιώργο Νταλάρα το 1975, θ’ αναδειχθεί ως ίσως το πιο διαχρονικό τραγούδι της καριέρας του…

FIDELITY 7340: Χορωδία Φ.Ε.Μ. (Χορωδία Φίλων Ελληνικής Μουσικής): «Ήσουνα φως και χάθηκες» / «Κρυφός καημός» (το 1970 θα το ηχογραφήσει εκ νέου ο Γιάννης Πάριος και θα κυκλοφορήσει στις 45 στροφές με δύο τίτλους: Τον ίδιο και «Στα μάτια σύννεφο»…).

FIDELITY 7341: Χορωδία Φ.Ε.Μ.: «Μη μου θυμώνεις μάτια μου (Αποχαιρετισμός)» / «Γλυκοχαράματα».

1965

Ο Αλέκος Πατσιφάς αποχωρεί από τη FIDELITYκαι ιδρύει τη LYRA, ανοίγοντας ένα καινούργιο δρόμο στην ελληνική μουσική και δισκογραφία, κυρίως με την καθιέρωση του «Νέου κύματος». Μαζί του θα πάρει και τον Σταύρο Κουγιουμτζή, με τον οποίο διατηρεί πολύ φιλικές σχέσεις και με κύριο «όχημα» τον Γιάννη Πουλόπουλο θα του δώσει την ευκαιρία να γίνει περισσότερο γνωστός…

LYRA 1037: Φώτης Δήμας: «Ένας κρυφός καημός» (β` εκτέλεση) / «Έρημος μεσ’ στην ερημιά» (άλλο ένα τραγούδι που θ’ αναδειχθεί αργότερα από τον Νταλάρα…).

LYRA 1070: Γιάννης Πουλόπουλος: «Μη μου θυμώνεις μάτια μου» / «Άναψε τώρα τη φωτιά» (Θ. Μαργαρίτη).

LYRA 1090: Γιάννης Πουλόπουλος: «Μη μου θυμώνεις μάτια μου» / «Καλαμαριά» (Θ. Μαργαρίτη).

LYRA 1104: Αλέξης Γεωργίου: «Ας ήταν να ‘χα» / «Κυριακή χωρίς αγάπη».

1967

Από αυτή τη χρονιά αρχίζει μια πιο εντατική προσπάθεια του Κουγιουμτζή να ενταχθεί στο δισκογραφικό σύστημα. Εγκαθίσταται στην Αθήνα κι έτσι έχει πλέον περισσότερες ευκαιρίες, η μεγαλύτερη εκ των οποίων δε θ’ αργήσει να έλθει. Η γνωριμία του με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση κι εν συνεχεία με τον Μάκη Μάτσα που του προτείνει τον Γιώργο Νταλάρα, αλλάζει τον ρου της ιστορίας τόσο του ίδιου, όσο και του ελληνικού τραγουδιού…

LYRA 1211: Γιάννης Ζανιώτης: «Το πρώτο γλυκοχάραμα» (Γ. Κακουλίδη) / «Όταν θα’ ρθεις» (Θ. Μαργαρίτη).

LYRA 1212: Πόπη Αστεριάδη: «Ακριβό μου ταίρι» (Μ. Γκόπη) / «Πληγωμένο περιστέρι» (Μ. Κουγιουμτζή).

LYRA 1262: Γιώργος Ζωγράφος: «Σαν ένα αστέρι» (Γ. Θέμελη) / «Όταν θα ‘ρθεις» (Θ. Μαργαρίτη).

LYRA 1276: Καίτη Θεοχάρη: «Δυο περιστέρια» / «Καρτερώ» (Γ. Κακουλίδη).

ODEON 3315: Χριστόφορος (Ζησούλης): «Ο μπαρμπα-Θάνος» (Κ. Βάρναλη) / «Αν είναι να ‘ρθεις».

ODEON 3316: Αλέκα Μαβίλη (στίχοι Γ. Κακουλίδη): «Στα μάτια σου έπεσε βροχή» / «Μαύρισε ο ουρανός».

 

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here