Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Χριστιάνα
Από τον Ντέμη Ρούσσο στους Ottawan…

 

Από τις πιο «αθόρυβες» μα τόσο πολύτιμες παρουσίες στο χώρο του τραγουδιού είναι και η Χριστιάνα. Μια σπουδαία προσωπικότητα της ελληνικής μουσικής, η οποία στα 40 και πλέον χρόνια της πορείας της έχει να επιδείξει πολλά και σημαντικότατα πράγματα.

Πέραν της σεμνής και «διακριτικής» ύπαρξής της στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας, υπήρξε και ολίγον τι… «αναρχική». Όταν όλοι οι τραγουδιστές της γενιάς της -και όχι μόνο- ακολουθούσαν το δρόμο του «εύκολου» και «γρήγορου» σουξέ ώστε να γίνουν γνωστοί και δημοφιλείς, εκείνη προχωρούσε με βάση μόνο την επιθυμία της κι αδιαφορώντας πλήρως για την εμπορικότητα που θα είχε.

Δεν έπεσε ποτέ στην παγίδα του «κονσερβοποιημένου» τραγουδιού, ήταν επιλεκτική και προσεκτική σε κάθε βήμα της και δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για το αν αυτό που κάνει θα «πουλήσει». Φτάνει στα δικά της αυτιά και στην ψυχή της να το άκουγε καλό…

Κι όταν είδε ότι τα πράγματα πάνε αλλού σε σχέση με τα όσα η ίδια πίστευε κι επεδίωκε, αποχώρησε με την ίδια διακριτικότητα κι αξιοπρέπεια που πορεύτηκε όλα αυτά τα χρόνια στο τραγούδι.

Σίγουρα της αξίζει μια αναλυτική παρουσίαση της πορείας της μέσα από τη στήλη, η οποία στο άμεσο μέλλον θα γίνει οπωσδήποτε. Προς το παρόν, ας αρκεστούμε στο να την εντάξουμε στη σειρά των αφιερωμάτων που κάνουμε στις διασκευές ξένων τραγουδιών που ηχογράφησαν διάφοροι Έλληνες ερμηνευτές, με τη δέσμευση ότι θα τηρηθεί η υπόσχεση για ένα πραγματικά «αφιερωμένο εξαιρετικά» σ’ εκείνη…

afierwmeno_2014_01_28_xristiana_001

Αρχή με Ντέμη Ρούσσο

Όπως και η Μαρινέλλα που είδαμε σε προηγούμενο σχετικό θέμα, έτσι και η Χριστιάνα ανήκε στην εταιρεία «Ελλαδίσκ» που ήτανε το ελληνικό παράρτημα της PHILIPS. «Παρακλάδι» της ήτανε μεταξύ άλλων και η POLYDOR, με την ετικέτα της οποίας κυκλοφορούσαν τότε όλοι οι δίσκοι της είτε στις 33, είτε στις 45 στροφές…

Στα τέλη του 1974 λοιπόν, έπειτα από κάποιες συμμετοχές της σε σπουδαίες δουλειές όπως «Ο δρόμος για τα Κύθηρα» του Γιώργου Κατσαρού και τα «Σκόρπια φύλλα» του Απόστολου Καλδάρα αλλά και αρκετά 45άρια, κυκλοφορεί το πρώτο άλμπουμ της με τίτλο το όνομά της -(ένα χρόνο μετά θα επανεκδοθεί με μοναδική διαφορά ένα τραγούδι). Το ύφος των κομματιών θα λέγαμε ότι ήταν περισσότερο «ευρωλαϊκό», είδος που ανθούσε εκείνη την εποχή μετά τα «εμβατήρια» της μεταπολίτευσης»…

Μέσα στο ρεπερτόριο του δίσκου λοιπόν, υπήρχαν και δύο διασκευές ξένων κομματιών που είχαν γίνει μεγάλες επιτυχίες στο εξωτερικό από τον Ντέμη Ρούσσο -ο οποίος επίσης ανήκε στη PHILIPS. Το ένα ήτανε το “My friend the wind” που είχε και ελληνικά στοιχεία όπως και το “My reason” (ή «Ντρίγκι-ντρίγκι μάνα μου», όπως το ξέρουμε).

Τους ελληνικούς στίχους έγραψε ο Φίλιππος Νικολάου -είχε ήδη ξεκινήσει τις «μεταγλωττίσεις» και για το δικό του ρεπερτόριο- κι έτσι προέκυψε το τραγούδι «Τον χωρισμό δεν θα δέσω μαντήλι»…

Η δεύτερη διασκευή ήταν ενός κομματιού που είχε ηχογραφήσει στα γερμανικά ο Ρούσσος στις 45 στροφές το 1974 με τίτλο “Manuela”…

…το οποίο η Σέβη Τηλιακού «ελληνοποίησε» σε «Ξέχασε με», ένα τραγούδι που ακούστηκε αρκετά τότε. Με όλο το σεβασμό και το θαυμασμό που έχω για τον Ρούσσο, θεωρώ ότι αυτή η εκτέλεση της Χριστιάνας είναι ανώτερη…

Οι σπουδαίες ερμηνείες

Ήταν φανερό ότι η Χριστιάνα δεν ήταν απλώς μια τραγουδίστρια, αλλά μια ερμηνεύτρια που ακούγοντάς την, ένιωθες τη θεατρικότητα στον τρόπο που ερμήνευε τα τραγούδια της. Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι η πορεία της, ιδιαίτερα από το ’75 και μετά, περιλαμβάνει ορισμένες από τις σπουδαιότερες ερμηνείες που ακούστηκαν ποτέ…

Το ίδιο ισχύει και για τις διασκευές που περιλήφθηκαν στο άλμπουμ της «Πες μου γιατί» που κυκλοφόρησε το 1977 (είχε μεσολαβήσει το «Πόσο σ’ αγάπησα» το 1976). Μπορεί η μεγαλύτερη -και διαχρονικότερη- επιτυχία του δίσκου να ήταν το εξαιρετικό «Τελειώσαμε λοιπόν», όμως υπάρχουν δύο «μεταγλωττίσεις» ξένων τραγουδιών που είναι κλάσεις ανώτερες των πρωτότυπων τόσο ενορχηστρωτικά, όσο κι ερμηνευτικά…

Ξεκινάμε με το “Innamorati” που είχε ηχογραφήσει το 1974 ο Ιταλός τραγουδιστής Mino Reitano.

Ο αξέχαστος Μίμης Θειόπουλος έγραψε τους ελληνικούς στίχους με τίτλο «Γι’ αγάπη πια δε μου μιλάς» κι αν ακούσετε και τις δύο εκτελέσεις, θα καταλάβετε ότι αυτή της Χριστιάνας απλώς δε συγκρίνεται…

Η άλλη διασκευή είναι αρκετά γνωστή και ακούστηκε πολύ. Πρόκειται για το “Last tango” που ηχογραφήθηκε το 1975 από το αγγλοβελγικό ροκ συγκρότημα “Esperanto”.

Στη γλώσσα έγινε «Αυτή τη νύχτα μας» πάλι με στίχους Θειόπουλου και νομίζω ότι κι εδώ η διαφορά υπεροχής της σπουδαίας ερμηνεύτριας είναι φανερή…

Συνέχεια με…Eurovision

Και πάμε στο 1979, όταν κυκλοφορεί το νέο άλμπουμ της Χριστιάνας με τίτλο το όνομά της (όπως και τα δύο πρώτα). Η επιτυχία είναι μεγάλη, καθώς ξεπερνά σε πωλήσεις τις 50.000 αντιτύπων και γίνεται «χρυσό» με «όχημα» το πασίγνωστο «Τα μάτια σου»…

Ωστόσο, ο δίσκος περιλαμβάνει κι άλλα πολύ γνωστά κομμάτια κι ένα από αυτά είναι η μία από τις δύο διασκευές που συναντάμε εδώ. Ο λόγος για το «Φώτα κι άλλα φώτα» με στίχους που έγραψαν από κοινού η Σάσα Μανέτα και ο Τάκης Καρνάτσος.

Πρόκειται για την ελληνική εκδοχή του “Doctor kiss-kiss”, μεγάλη επιτυχία του βρετανικού συγκροτήματος “5000 Volts” που το 1976 έφτασε μέχρι την όγδοη θέση στα charts της «Γηραιάς Αλβιόνας». Σημειωτέον ότι περίπου στα μέσα της δεκαετίας του ’90 το κομμάτι στην ελληνική “βερσιόν” του ηχογραφήθηκε από τη Σαμπρίνα -χωρίς το παραμικρό σχόλιο…

Η άλλη διασκευή είναι το “Disco tango”, η συμμετοχή της Δανίας στο Φεστιβάλ της Eurovision το 1979 στην Ιερουσαλήμ με ερμηνευτή τον Tomy Seebach που τερμάτισε στην έκτη θέση.

Ο αείμνηστος Τάκης Καρνάτσος έγραψε τους ελληνικούς στίχους με τίτλο «Χόρεψέ με ένα τανγκό»…

«Αντίο» με… Ottawan

Το 1980 φαίνεται ξεκάθαρα ότι η Χριστιάνα αρχίζει ν’ αλλάζει ολοκληρωτικά στυλ ρεπερτορίου. Τα «ευρωελαφρά» ανήκουν πλέον στο παρελθόν και στρέφεται σε πιο σύγχρονες μουσικές φόρμες.

Έτσι, αυτή τη χρονιά κυκλοφορεί το άλμπουμ «Τι να μας κάνει η νύχτα» με ήχους περισσότερο «ατμοσφαιρικούς», ποπ έως «ελαφρού ροκ», καθώς τα περισσότερα τραγούδια υπογράφουν ο Νίκος Ιγνατιάδης και κατά δεύτερο λόγο ο Κώστας Τουρνάς.

Μέσα σε όλα αυτά, υπάρχει και η τελευταία δισκογραφημένη διασκευή της. Πρόκειται για το “T’ es OK” (ηχογραφήθηκε και στα αγγλικά με τίτλο “You ‘re OK”) του γαλλικού «ντίσκο» συγκροτήματος-ντουέτου “Ottawan” που το έβγαλε στην κυκλοφορία την ίδια χρονιά (1980).

Στα ελληνικά έγινε «Με κρατάς» πάνω σε στίχους του Τουρνά κι ακούστηκε αρκετά εκείνη την περίοδο.

Όπως διαπιστώνουμε λοιπόν, οι διασκευές ξένων τραγουδιών στη δισκογραφία της Χριστιάνας είναι ελάχιστες -μόλις επτά. Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικές και άξιζε τον κόπο να τις απαριθμήσουμε, κυρίως για την ενορχηστρωτική και την ερμηνευτική αξία τους. Άλλωστε, ότι έβαλε στο στόμα της αυτή η μοναδική ερμηνεύτρια το «απογείωσε»…

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here