“Αφιερωμένο Εξαιρετικά” στις συμμετοχές του Γιάννη Πάριου! (μέρος α’)

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Οι συμμετοχές του Γιάννη Πάριου:
Από τον Σέμπο στον Τόκα (Πρώτο μέρος) 

 

Σχεδόν από την πρώτη στιγμή που καθιερώθηκαν οι δίσκοι 33 στροφών, τον πρώτο λόγο ως προς τη γραφή και κυκλοφορία νέου υλικού είχαν οι δημιουργοί. Συνθέτες και στιχουργοί έγραφαν κατά κανόνα τραγούδια γεμάτα έμπνευση και ομορφιά και τα μοίραζαν σε δύο, τρεις ή και περισσότερους ερμηνευτές, δημιουργώντας έτσι τους λεγόμενους «κύκλους τραγουδιών».

Ειδικά στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’70, είχε γίνει σχεδόν καθεστώς η ηχογράφηση δίσκων ενός συνθέτη και στιχουργού με διάφορους τραγουδιστές, με κάποια από τούτα τα κομμάτια να μπαίνουν αργότερα και στα προσωπικά άλμπουμ τους που είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά.

Μέσα από αυτούς τους «κύκλους», προέκυψαν μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες που ακούγονται μέχρι σήμερα και βεβαίως δε θα σταματήσουν ποτέ να συντροφεύουν τ’ αυτιά των Ελλήνων, όσα χρόνια κι αν περάσουν.

Ο Γιάννης Πάριος δε θα μπορούσε ν’ αποτελέσει εξαίρεση. Από την αρχή κιόλας της καριέρας του έδωσε το παρόν σε ολοκληρωμένες εργασίες συνθετών και μέσα από αυτές είχε την τύχη να ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της σχεδόν 45χρονης πορείας του.

Ήταν κι αυτός ένας τρόπος για να γίνει πιο γρήγορα γνωστός ένας νέος τραγουδιστής, ενώ εφόσον αργότερα γινόταν «φίρμα», η συμμετοχή του ως «guest» σε δίσκο άλλου συναδέλφου του ή δημιουργού (κυρίως πρωτοεμφανιζόμενων) είχε περισσότερο εμπορική χροιά…

Επιπλέον, ο ερμηνευτής ηχογράφησε και τραγούδια που μπορεί να μην έγιναν ιδιαίτερα (έως καθόλου) γνωστά, αλλά κάποια από αυτά άξιζε τον κόπο και ν’ ακουστούν και ν’ αγαπηθούν από το κοινό. Όλα τούτα θα τα δούμε αναλυτικά στη συγκεκριμένη ενότητα, η οποία πραγματεύεται την παρουσία του Γιάννη Πάριου ως συμμετέχοντα αφενός σε ολοκληρωμένους «κύκλους τραγουδιών» ενός συνθέτη, αφετέρου σε προσωπικά άλμπουμ συναδέλφων του, κυρίως με τη μορφή του ντουέτου.

Θα ξεκινήσουμε με το πρώτο μέρος που αφορά τις συμμετοχές του από το 1969 ως το 1989. Από το «Είπα να φύγω» και το «Όλα μας τα πλούτη» στη δεκαετία του ’70, στο «Παιχνίδι για δύο» και «Κούρσα θανάτου» σ’ εκείνη του ’80, ο Πάριος ηχογράφησε ένα -σε πολλά σημεία- ετερόκλητο ρεπερτόριο.

Εδώ λοιπόν, θα τον παρακολουθήσουμε να τραγουδά «εντεχνοελαφρολαϊκά» κομμάτια διαφόρων συνθετών στα ‘70s (από Λοΐζο, Καλδάρα, Κουγιουμτζή, Κατσαρό, Χατζηνάσιο και Σπανό μέχρι Χατζηαποστόλου, Σέμπο και Μαρκέα) για να φτάσουμε στα ‘80s όπου θα τον δούμε να ηχογραφεί από ροκ μπαλάντες έως ρεμπέτικα, αλλά και πολλά ντουέτα. Ειδικά σ’ αυτή τη δεύτερη «φάση», θα κληθεί με το «όνομά» του να στηρίξει νέους δημιουργούς ή ερμηνευτές συμμετέχοντας στις δουλειές τους και τις περισσότερες φορές θα τα καταφέρει αρκετά καλά…

afierwmeno_2013_07_02_parios

1969

Άγγελου Σέμπου-Κώστα Κινδύνη: «Η συνάντηση» (MINOS MSM 103)
«Ράγισε ο καθρέφτης».

Κατά πάσα βεβαιότητα, είναι το πρώτο τραγούδι που ηχογραφεί στην καριέρα του ο Γιάννης Πάριος λίγο καιρό πριν τη «Θάλασσα του Πειραιά». Η μελωδία του ρεφρέν ακουγόταν στους τίτλους έναρξης της θρυλικής τηλεοπτικής σειράς «Η γειτονιά μας» του αείμνηστου Κώστα Πρετεντέρη που προβαλλόταν στην ΥΕΝΕΔ από το 1972 ως το 1977.

1970

Μάνου Λοΐζου-Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Θαλασσογραφίες» (MINOS MSM 127)
«Ένα γέρικο καράβι». Το τραγούδι λίγους μήνες μετά συμπεριλήφθηκε στο πρώτο προσωπικό άλμπουμ του ερμηνευτή με τίτλο το ονοματεπώνυμό του.

1971

Γιώργου Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Ο Σταμούλης ο λοχίας» (MINOS MSM 135)
«Οι δυο αγάπες», «Γιατί με ειρωνεύεστε».

Αμφότερα συμπεριλήφθηκαν στους πρώτους δύο «μεγάλους» δίσκους του Πάριου («Γιάννης Πάριος» και «Τι θέλεις να κάνω» αντιστοίχως).

1973

Λυκούργου Μαρκέα-Πυθαγόρα: «Ανθρώπινα και καθημερινά» (MINOS MSM 173)
«Αγανάκτησα», «Έτσι μάτια μου συμβαίνει», «Δεν υπάρχει πιθανότης», «Κουρασμένο νυχτοπούλι», «Κάνε μια προσπάθεια και συ», «Την τελευταία τη στιγμή», «Πώς να τραγουδήσω τώρα».

Εκτός τριών τραγουδιών («Αγανάκτησα», «Κάνε μια προσπάθεια και συ», «Πώς να τραγουδήσω τώρα») που κατά καιρούς έχουνε συμπεριληφθεί σε διάφορες συλλογές, τα υπόλοιπα υπάρχουν μόνο σ’ αυτό το δίσκο που δεν έχει εκδοθεί σε ψηφιακή μορφή και θεωρείται σπάνιος.

«Οι επιτυχίες της εποχής μας Νο 1» (MINOS MSM 191)
«Ντρίγκι-ντρίγκι μάνα μου» (Ρούσου – Βλαβιανού – Κωνσταντίνου – Πυθαγόρα). Ντουέτο με τον Δάκη σε δεύτερη εκτέλεση.

1974

Ανδρέα Χατζηαποστόλου: «Καυτό παράπονο» (MINOS MSM 207)
«Ο ξένος», «Γείρε στο μαξιλάρι μου» (στίχοι Τ. Σωτήρχου), «Όταν με φιλάς πεθαίνω» (στίχοι Τ. Σωτήρχου).

Το πρώτο και το τρίτο τραγούδι είχανε περιληφθεί στο άλμπουμ του Πάριου «Πού θα πάει πού» και το δεύτερο στο «Τι θέλεις να κάνω».

Απόστολου Καλδάρα-Γιώργου Σαμολαδά: «Ροβινσώνες» (MINOS MSM 209)
«Μια αχτίδα ήλιο», «Πόρτα δεν έχει η θάλασσα», «Σε κατακλυσμό μεγάλο», «Κούρδισα το λαούτο μου», «Σε γκαζάδικο ναυτάκι», «Στο μέτωπό μου το φανάρι».

«Νιάτα» (MINOS MSM 212)
«Ένα γιασεμάκι» (Στ. Κουγιουμτζή-Γ. Ευαγγελινίδη), «Με ποια τραγούδια» (Στ. Κουγιουμτζή-Γ. Κυρανόπουλου).

Γιώργου Χατζηνάσιου-Σώτιας Τσώτου: «Άσπρο μαύρο» (MINOS MSM 213)
«Όλα μας τα πλούτη», «Το παράπονό μου», «Ο βασιλιάς», «Άσπρο μαύρο», «Κι όμως κι όμως» (μαζί με τους Κ. Σμοκοβίτη, Δ. Κοντολάζο, Χ. Αλεξίου, Α. Βίσση).

Γιάννη Σπανού-Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Οδός Αριστοτέλους» (MINOS MSM 229)
«Είπα να φύγω», «Σαν την πικροδάφνη», «Ήταν μια φορά», «Μη με κοιτάς».

1975

Ανδρέα Χατζηαποστόλου: «Ζήτημα χρόνου» (MINOS MSM 245)
«Ζήτημα χρόνου» (στίχοι Κ. Βίρβου), «Στο μικρό το εικονοστάσι» (Κ. Βίρβου). 

 1976

Λίτσα Διαμάντη: «Λέμε-λέμε» (MINOS MSM 286)
«Κι εσύ δεν ήρθες» (Λυκούργου Μαρκέα-Ντίνας Μαρκοπούλου). Ντουέτο με τη Λίτσα Διαμάντη.

 1982

Γιώργος & Νίκος Τζαβάρας: «Πού θα πας» (COLUMBIA 71235)
«Κι έπαιζε το ράδιο» (Αλέκου Χρυσοβέργη-Σπύρου Γιατρά). Ο Πάριος κάνει ένα «πέρασμα» από το κομμάτι τραγουδώντας τη φράση «Θα με θυμηθείς» από τη γνωστή μεγάλη επιτυχία του.

Τάκη Μπουγά-Αντώνη Ανδρικάκη: «Μίλα μου απλά» (MINOS MSM 459)
«Δε μπορώ πια να φωνάζω», «Αυτά που κρύβεις».

1984

Λουκιανού Κηλαηδόνη: «Πάμε μαέστρο» (MINOS MSM 553-554)
«Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε: Έναρξη» (μαζί με το θίασο του «Ελεύθερου Θεάτρου»).

1985

Γιώργος & Νίκος Τζαβάρας: «Μια βραδιά μεταξύ μας με τα Τζαβαράκια» (MINOS MSM 562)
«Τα δυο σου χέρια» (Ν. Γιάκοβλεφ-Κ. Κοφινιώτη).

1986

Λίτσα Διαμάντη: «Έχεις τρελάνει κόσμο» (MINOS MSM 633)
«Σου φωνάζω άκουσέ με» (Νίκου Μπαξεβάνη-Μίμη Θειόπουλου). Ντουέτο με τη Λίτσα Διαμάντη.

Γιώργου Χατζηνάσιου-Λίνας Νικολακοπούλου: «Παιχνίδι για δύο» (MINOS MSM 635)
«Παιχνίδι για δύο» (ντουέτο με τη Δήμητρα Γαλάνη)

Χρήστου Νικολόπουλου-Λευτέρη Χαψιάδη: «Τραγούδια για τους φίλους μου» (MINOS MSM 645)
«Καλύτερα ελεύθερος».

1987

Γιώργος & Νίκος Τζαβάρας: «Μια ζωή στα PIANO BAR» (MINOS MSM 655)
«Ούτε συζήτηση» (Γιώργου Κατσαρού-Πυθαγόρα). Ο Πάριος τραγουδά το πρώτο κουπλέ και το ρεφρέν, συμμετέχοντας σ’ ένα δίσκο που είναι κυρίως σε μορφή ποτ πουρί.

Μάριου Τόκα-Σαράντη Αλιβιζάτου: «Τραγούδια για την Κωνσταντίνα» (LYRA 3455)
«Θυμάμαι θα πει σ’ αγαπώ» (ντουέτο με την Κωνσταντίνα).

Αντώνη Βαρδή: «Άνευ όρων» (COLUMBIA 170148)
«Τι με ρωτάς» (στίχοι Γιώργου Βρούβα). Ντουέτο με την Πίτσα Παπαδοπούλου.

Τάκης Μπίνης: «Λαϊκό τραγούδι Νο 1» (MINOS MSM 679)
«Με συνείδηση βαριά», «Ξανάνοιξε την πόρτα σου».

Μάριου Τόκα-Ανδρέα Νεοφυτίδη: «Στη λεωφόρο της αγάπης» (MINOS MSM 690)
«Ζηλεύω», «Λεηλάτησέ με» (ντουέτο με τη Χάρις Αλεξίου), «Στη λεωφόρο της αγάπης», «Έλενα».

Διονύσης Σαββόπουλος: «Ζήτω το ελληνικό τραγούδι» (MINOS MSM 691-692)
Δύο ντουέτα με τον Διονύση Σαββόπουλο: «Μπέμπα» (Μ. Σουγιούλ-Γ. Τζαβέλλα), «Ποιος το ξέρει» (Μίμη Πλέσσα-Κώστα Πρετεντέρη).

1988

Αλέκου Χρυσοβέργη-Σπύρου Γιατρά: «Αλλάξανε πολλά» (MINOS MSM 702)
«Το σ’ αγαπώ μη μου το πεις» (ντουέτο με την Άννα Φωτίου).

Μαρινέλλα: «Τολμώ» (MINOS MSM 750)
Δύο ντουέτα με τη Μαρινέλλα: «Κούρσα θανάτου» (Αλέξη Παπαδημητρίου-Εύης Δρούτσα), «Να μ’ αγαπάς» (David Foster-Γιάννη Πάριου).

1989

Ηλία Ανδριόπουλου: «Τα λόγια της αγάπης» (MINOS MSM 826)
«Ο χωρισμός μαχαίρι» (Ηλία Ανδριόπουλου-Γιάννη Πάριου), «Τώρα θα φύγω» (Ηλία Ανδριόπουλου-Αγγελικής Ελευθερίου).

———————

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here