“Αφιερωμένο εξαιρετικά” στους Γιώργο Χατζηνάσιο και Μαρινέλλα!

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Γιώργος Χατζηνάσιος – Μαρινέλλα
“Έρωτας ανατολίτης” με “Τρανζίστορ”…

 

«Είχα την πρώτη καλλιτεχνική εμπειρία με τη Μαρινέλλα πριν αρκετά χρόνια στη Θεσσαλονίκη, όταν τη συνόδεψα παίζοντας πιάνο στο κέντρο που τραγουδούσε. Θυμάμαι ότι είχε πει τότε πως κάποια μέρα θα «πρόκοβα» στο χώρο της μουσικής και το «πιστεύω» της αυτό το απέδειξε αργότερα ερμηνεύοντας τα πρώτα μου τραγούδια, δίνοντάς μου έτσι την ευκαιρία να μπω στο χώρο της δισκογραφίας σαν συνθέτης».

Αυτό το απόσπασμα από το σημείωμα του Γιώργου Χατζηνάσιου που υπάρχει στο εσώφυλλο του άλμπουμ «Σήμερα» του 1978, είναι το ιδανικότερο για να ξεκινήσει το ξετύλιγμα του κουβαριού της συνεργασίας του με τη Μαρινέλλα.

Αμφότεροι Θεσσαλονικείς, μέσα σε ένα διάστημα 13 ετών «υπέγραψαν» δημιουργικά κι ερμηνευτικά πολλά όμορφα και διαχρονικά τραγούδια, που ακούγονται ακόμα και σήμερα και περνάνε και στις καινούργιες γενιές. Υπάρχουν όμως και στιγμές που έμειναν μόνο στις 45 στροφές κι έκτοτε «χάθηκαν», αφού δεν κυκλοφόρησαν ποτέ σε άλλο φορέα ήχου (δίσκους 33 στροφών ή CD)…

Φέτος κλείνουν 30 χρόνια από την τελευταία τους «συνάντηση» στο βινύλιο και σκεφτήκαμε να θυμίσουμε στους παλαιότερους και να γνωστοποιήσουμε στους νεότερους όλους τους «καρπούς» μιας άκρως επιτυχημένης «σύμπραξης», με την ευχή ο «ιστορικός του μέλλοντος» να προσθέσει κι άλλους…

afierwmeno_2013_10_15_xatzinasios_marinellai

 Οι πρώτες επιτυχίες

Ο Γιώργος Χατζηνάσιος στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ξεκίνησε να φανερώνει τις σπουδαίες συνθετικές ικανότητές του, καθώς μέχρι τότε ήτανε γνωστός στο χώρο ως ένας εξαιρετικός πιανίστας. Όπως ο ίδιος αναφέρει στο απόσπασμα που παραθέσαμε παραπάνω, η Μαρινέλλα ήταν εκείνη που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη νέα «ταυτότητά» του, καθώς ερμήνευσε κάποια από τα πρώτα τραγούδια του και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία…

Με το «καλημέρα» λοιπόν, έγινε το πρώτο «μπαμ». Το «Κρίμα το μπόι σου», γραμμένο με αφορμή την ομότιτλη ταινία με πρωταγωνιστή τον Λάμπρο Κωνσταντάρα ακούστηκε πολύ από την πρώτη στιγμή και κυκλοφόρησε σε δισκάκι 45 στροφών στις 14 Μαΐου 1970, με το «Άφησα πόρτες ανοιχτές» στην άλλη πλευρά του. Ακόμα και σήμερα η «μεγάλη κυρία» το συμπεριλαμβάνει στις εκάστοτε επί σκηνής εμφανίσεις της…

Τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, συνθέτης κι ερμηνεύτρια συνεργάζονται ξανά με μια νέα γνωστή στιγμή, το «Κατηγορώ» -με την ηλεκτρική κιθάρα στο ξεκίνημα και την εναλλαγή ρυθμών μέσα στο ίδιο τραγούδι- που δεν είχε βεβαίως την επιτυχία του «Κρίμα το μπόι σου», αλλά ακούστηκε αρκετά. Στη δεύτερη όψη του 45αριού υπάρχουν τα «Νυχτοπερπατήματα» που δεν …πολυπερπάτησαν.  Ωστόσο δυο χρόνια μετά το κομμάτι περιλήφθηκε στον πρώτο «ζωντανά» ηχογραφημένο δίσκο της τραγουδίστριας «Μια βραδιά με τη Μαρινέλλα»…

Στιγμές από τις 45 στροφές

Η «κομβική» χρονιά για τον Γιώργο Χατζηνάσιο ήταν το 1972, καθώς τα τραγούδια που έγραψε τότε με εκτελεστές διάφορους ερμηνευτές έγιναν σχεδόν αμέσως επιτυχίες και προς το τέλος εκείνου του έτους, κυκλοφόρησε και ο πρώτος «μεγάλος» δίσκος του (το «4.5.3.» στην τότε Columbia)…

Φυσικά, η Μαρινέλλα δε θα μπορούσε να λείπει από τον «κατάλογο» των επιλογών του. Έτσι, το Μάρτιο του ’72 ερμηνεύει το «Συμβιβαζόμαστε» που έγινε μεγάλη επιτυχία κι ανέδειξε για πολλοστή φορά τις απεριόριστες ερμηνευτικές δυνατότητές της. Η άλλη πλευρά του 45αριού περιλαμβάνει το «Τάξε τάμα» που μέχρι σήμερα παραμένει ανέκδοτο στις 33 στροφές ή σε ψηφιακή μορφή…

Λίγο μετά τα μέσα Ιουνίου του 1973 και σε διάστημα λίγων ημερών, κυκλοφορούν άλλα δυο δισκάκια με τέσσερα τραγούδια του Χατζηνάσιου γραμμένα για τη Μαρινέλλα, στην τελευταία συνεργασία τους στις 45 στροφές. Πιο γνωστό από αυτά το ζεϊμπέκικο με «ευρωπαϊκό» στυλ «Λέσα, γιαλέσα» και ανέκδοτο ως τώρα σε άλλο φορέα ήχου το «Ε, ρε φούρια που σε τρώει»…

Η μεγάλη στιγμή του «Σήμερα»

Με τον απόηχο του «Ρεσιτάλ» με τον Κώστα Χατζή να είναι ακόμη πολύ έντονος, η Μαρινέλλα τον Ιούλιο του 1977 συνεργάζεται με το συγκρότημα των «Αθηναίων» (γκρουπ που για χρόνια συνόδευε τη Νάνα Μούσχουρη στις ανά την υφήλιο εμφανίσεις της…) και κυκλοφορεί τον ομότιτλο δίσκο («Μαρινέλλα-Αθηναίοι»).

Εδώ, βρίσκουμε δύο τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου ως «πρόγευση» για το ολοκληρωμένο άλμπουμ που θα γράψει για την ερμηνεύτρια την επόμενη χρονιά. Από αυτά, η μεγάλη επιτυχία είναι το «Θα ‘θελα να ήσουν»…

Και πάμε στον Απρίλιο του 1978, όταν στις προθήκες των δισκοπωλείων τοποθετείται ο δίσκος με τίτλο «Η Μαρινέλλα του σήμερα σε τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου». Τα αντίτυπα δε θα μείνουν για πολύ στα ράφια των καταστημάτων, καθώς οι πωλήσεις είναι ιλιγγιώδεις και μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα ξεπερνούν τις 100.000!

Τα τραγούδια του «Σήμερα» είναι σχεδόν όλα πασίγνωστα κι αγαπημένα και οι τίτλοι μιλούν από μόνοι τους: «Να παίζει το τρανζίστορ», «Έχεις λίγα χρόνια έχεις», «Παιδί απ’ την Ανάβυσσο», «Σήμερα», «Δεν είναι που φεύγεις», «Δε φταίμε εμείς»…

Πάντως, υπάρχουν και οι σχετικά πιο άγνωστες στιγμές του άλμπουμ που αξίζει τον κόπο να επισημανθούν, όπως τα «Έγινε ο κόσμος καφενές» (άκρως επίκαιρο και διαχρονικό…) και «Οι τρελοί»…

Είναι η εποχή που οι ντίσκο αρχίζουν σιγά-σιγά να κάνουν την εμφάνισή τους ανά την Ελλάδα και ο Χατζηνάσιος προσπαθεί να γράψει κομμάτια σε μοντέρνους ρυθμούς (χαρακτηριστικό παράδειγμα το “Τρανζίστορ” και το “Σήμερα”), αλλά και να τα ισορροπήσει με ερωτικές μπαλάντες. Βεβαίως, η ερμηνεία της Μαρινέλλας δε θα μπορούσε να υπολείπεται των γενικώς ωραίων τραγουδιών που της εμπιστεύτηκε ο δημιουργός…

Ο «Άγνωστος» με το «Καμιά φορά»

Θα περάσουν πέντε χρόνια μέχρι η «μεγάλη κυρία» να βρεθεί πίσω από ένα μικρόφωνο στο στούντιο ηχογραφώντας Χατζηνάσιο. Τέλη Σεπτεμβρίου του 1983 λοιπόν, κυκλοφορεί ο δίσκος «Για σένα τον άγνωστο» εξ ολοκλήρου σε στίχους του Μιχάλη Μπουρμπούλη που θα είναι και η τελευταία δισκογραφική συνεργασία συνθέτη κι ερμηνεύτριας…

Το ύφος των τραγουδιών διαφέρει αρκετά από το αντίστοιχο του «Σήμερα», αφού προσεγγίζει κατά βάση το λαϊκό αλλά σε πιο light μορφή. Ας πούμε, το «Είσαι ποτάμι» που ακούστηκε πολύ έχει ρυθμό χασάπικο…

Βεβαίως, η μεγάλη στιγμή του άλμπουμ είναι άλλη. Μιλάμε φυσικά για το «Καμιά φορά», ένα από τα πιο ισχυρά «όπλα» στη «φαρέτρα» του ρεπερτορίου της Μαρινέλλας από τότε μέχρι και σήμερα που δε λείπει ποτέ από τις «ζωντανές» εμφανίσεις της. Ένα τραγούδι «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα της, που αναδεικνύει στο έπακρο τις απεριόριστες ερμηνευτικές δυνατότητές της…

Από εκεί και πέρα, γνωστά είναι και τα «Μη με ρωτάς» κι «Έρωτας ανατολίτης» από ένα δίσκο που δεν πλησίασε τις πωλήσεις του «Σήμερα» (έγινε απλώς… «χρυσός» με 50.000 πωλήσεις), αλλά με το πέρασμα των χρόνων αποδεικνύεται ότι άφησε πίσω του ένα πολύ ισχυρό «σήμα»…

 Η…σούμα

Συνολικά, η Μαρινέλλα ηχογράφησε 34 τραγούδια σε μουσική Γιώργου Χατζηνάσιου, όλα σε πρώτη εκτέλεση. Αυτά κατά χρονολογική σειρά είναι τα εξής:

1970: «Κρίμα το μπόι σου» (Σ. Τηλιακού), «Άφησα πόρτες ανοιχτές» (Τ. Οικονόμου), “Κατηγορώ” (Γ. Πολίτη), “Νυχτοπερπατήματα” (Τ. Οικονόμου).

1972: (Τ. Οικονόμου): «Συμβιβαζόμαστε», «Τάξε τάμα».

1973: (Σ. Τηλιακού): «Λέσα, γιαλέσα», «Ανάποδα μετράς», «Ε, ρε φούρια που σε τρώει» (Τ. Οικονόμου), «Τι να μου πεις, τι να σου πω» (Β. Τσιμπούλη).

1977: «Θα ‘θελα να ήσουν» (Ν. Βρεττού), «Πάρε με κοντά σου» (Μ. Μπουρμπούλη).

1978: (Μ. Μπουρμπούλη): «Να παίζει το τρανζίστορ», «Έχεις λίγα χρόνια έχεις», «Παιδί απ’ την Ανάβυσσο». (Μ. Ελευθερίου): «Στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου», «Έγιν’ ο κόσμος καφενές», «Οι τρελοί», «Δεν είναι που φεύγεις» (Μ. Κουφιανάκη), «Σήμερα» (Μ. Θειόπουλου), «Τακ, τικ-τακ» (Σ. Παπαδοπούλου), «Σ’ ευχαριστώ» (Σ. Παπαδοπούλου), «Δε φταίμε εμείς» (Ν. Βρεττού).

1983: (Μ. Μπουρμπούλη): «Είσαι ποτάμι», «Μη με ρωτάς», «Έχω ψυχή», «Καμιά φορά», «Μεσημεράκι», «Τα σήματα», «Ο άγνωστος («Για σένα τον άγνωστο»)», «Έρωτας ανατολίτης», «Στην οδό Καλλιδρομίου», «Ένας άνθρωπος ζεστός», «Φόραγες τον ήλιο».

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here