Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.
Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.
Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!
———————————————————–
H Άλκηστις Πρωτοψάλτη δίχως καμία αμφιβολία, είναι από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες που έβγαλε αυτός ο τόπος κι επί 40 ολόκληρα χρόνια έχει γράψει ορισμένες από τις πιο χρυσές σελίδες στο βιβλίο της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού.
Ωστόσο, πέραν των αναμφισβήτητων φωνητικών ικανοτήτων της, είχε την τύχη από τα πρώτα βήματά της στη δισκογραφία να ερμηνεύσει τις δημιουργίες σπουδαίων συνθετών, προεξάρχοντος του Δήμου Μούτση, ο οποίος της εμπιστεύτηκε μεγάλο μέρος της «Τετραλογίας» του το 1975, δίνοντάς της έτσι το εισιτήριο της εισόδου στον κόσμο των 33 στροφών…
Ωστόσο, οι πρώτες μεγάλες επιτυχίες της καριέρας της, αυτές δηλαδή που την έκαναν ευρέως γνωστή στο κοινό, είχαν την υπογραφή του Ηλία Ανδριόπουλου. Ενός δημιουργού που ξεκίνησε σχεδόν την ίδια περίοδο μ’ εκείνη την πορεία του στη δισκογραφία και η συνεργασία του μαζί της, «γέννησε» πολλές και αξέχαστες στιγμές.
Αυτές παρουσιάζουμε στο σημερινό αφιέρωμα, θυμίζοντας (ή γνωρίζοντας) σε σας κάποιες όμορφες στιγμές του ελληνικού πολιτισμού, που πολύ φοβόμαστε ότι έχουν περάσει ανεπιστρεπτί…
«Στην άλλη ζωή, τη βυθισμένη…»
Το Νοέμβριο του 1976, ο Ηλίας Ανδριόπουλος παρουσιάζει σε αμφιθέατρο του Πολυτεχνείου (με την ευκαιρία των εκδηλώσεων για την επέτειο της φοιτητικής εξέγερσης του ’73) την πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά του, με τίτλο «Κύκλος Σεφέρη». Είναι η εποχή που η στροφή των συνθετών στην ποίηση έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις, καθώς η μελοποίηση ποιημάτων μετά την πτώση της δικτατορίας έχει προσφέρει κάποιες εξαιρετικές δουλειές, αλλά και ορισμένες πρόχειρες και κακές…
Ερμηνευτές του έργου, είναι ο Νίκος Ξυλούρης και η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, η οποία ακριβώς ένα χρόνο πριν, είχε προκαλέσει αίσθηση τραγουδώντας Καβάφη, Σεφέρη και Ρίτσο στην «Τετραλογία» του Μούτση. Το Δεκέμβριο, η δουλειά του δημιουργού θα κυκλοφορήσει στις 33 στροφές και η Αλεξανδρινή ερμηνεύτρια θα εντυπωσιάσει με τα «Επιτύμβιο», «Σαντορίνη (Στην άλλη ζωή)», «Το αίμα σου πάγωνε» και «Όνειρο»…
«Τα λόγια σου, παλιό κρασί…»
Ωστόσο, η μεγάλη στιγμή της συνεργασίας Ανδριόπουλου-Πρωτοψάλτη θα έλθει το Σεπτέμβριο του 1979. Τότε, κυκλοφορεί ο δίσκος «Γράμματα στο Μακρυγιάννη και άλλα λαϊκά», σε στίχους Μάνου Ελευθερίου και Μιχάλη Μπουρμπούλη, όπου υπάρχει ένα πολύ σπουδαίο, αγαπημένο και διαχρονικό τραγούδι.
Ο λόγος βεβαίως για το πασίγνωστο «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες», το οποίο η Άλκηστις τραγουδά ως ντουέτο με τον Αντώνη Καλογιάννη που συμμετέχει στο άλμπουμ με ορισμένα καλά κομμάτια…
Από εκεί και πέρα, η ερμηνεύτρια είναι εξαιρετική στα «Χτυπώ την πόρτα του Θεού» (μοναδικές οι διφωνίες με τον Καλογιάννη), «Δειλινά στη Σπάρτη», «Μπορείς αν θέλεις», «Στην Ιθάκη» κ.α.
«Ο έρωτας, το τραγούδι του…»
Το 1981, η Άλκηστις Πρωτοψάλτη θα ηχογραφήσει τη δεύτερη ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά της και την πρώτη με την ετικέτα της LYRA. Τα περισσότερα τραγούδια είναι σε δεύτερη εκτέλεση κι ένα από αυτά, είναι και «Ο αγέρας στους δρόμους» του Ηλία Ανδριόπουλου σε στίχους Μιχάλη Μπουρμπούλη, από τα «Λαϊκά προάστια» του 1980, όπου το τραγούδησε η μεγάλη κι αξέχαστη Σωτηρία Μπέλλου, συνοδεία χορωδίας.
Και φτάνουμε στην άνοιξη του 1984, όταν ο συνθέτης ετοιμάζει τη νέα του δουλειά, πάνω σε ποίηση ενός άλλου νομπελίστα ποιητή μας, του Οδυσσέα Ελύτη. Τίτλος «Προσανατολισμοί», με τη φωνή μιας στην κυριολεξία μαγικής Πρωτοψάλτη, ίσως στις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της. Εννιά αριστουργήματα του ποιητή του Αιγαίου, ερμηνευμένα εξίσου αριστουργηματικά και το ένα καλύτερο από το άλλο: «Ο έρωτας», «Όλα τα κυπαρίσσια», «Φλοίσβος φιλί», «Όνειρα κι όνειρα»…
Αυτή, ήτανε και η τελευταία συνεργασία δημιουργού κι ερμηνεύτριας στις 22 στροφές. Την επόμενη χρονιά (1985), θα έλθει το «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ» και η δημοτικότητα της Αλεξανδρινής ερμηνεύτριας θα εκτιναχθεί στα ύψη, παράλληλα με το ξεκίνημα μιας σχέσης ζωής με το Σταμάτη Κραουνάκη και τη Λίνα Νικολακοπούλου…
Όμως, θα ξανασυναντηθεί με τον Ανδριόπουλο, αυτή τη φορά στο Ηρώδειο το 1994. Εκεί, η Άλκηστις θα ερμηνεύσει τρεις κύκλους τραγουδιών του συνθέτη («Προσανατολισμοί», «Λαϊκά προάστια», «Γράμματα στο Μακρυγιάννη»), με το κοινό να την αποθεώνει. Η βραδιά κυκλοφόρησε σε CD (πια…) το 1996.
————
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…