afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

Από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’80, ήταν φανερό ότι διαμορφωνόταν μια νέα κατάσταση στην ελληνική μουσική σκηνή. Η «έξαρση» των λαϊκών και ρεμπέτικων που παρατηρήθηκε στις αρχές της, σιγά-σιγά έδειχνε να καταλαγιάζει και στο προσκήνιο έρχονταν νέα «ρεύματα», κυρίως από το χώρο του ποπ και ροκ είδους. Οι «Φατμέ», οι «Τερμίτες» και κυρίως οι αδερφοί Κατσιμίχα, συνέβαλαν αποφασιστικά σε τούτη την ηχητική αλλαγή, η οποία έφερε κάτι καινούργιο στο εγχώριο τραγούδι…

Κάπου εκεί, το 1986, έρχεται και η συνεργασία δύο καλλιτεχνών με φαινομενικά «αντίθετους» μουσικούς κόσμους. Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι ήδη γνωστός τόσο με την ενασχόλησή του με το λεγόμενο «πολιτικό» τραγούδι, αλλά κυρίως με τη μελοποίηση ποιημάτων του Νίκου Καββαδία. Ωστόσο, δε συγκαταλέγεται στους «εμπορικούς» (με τη συνήθη έννοια του όρου) δημιουργούς…

Από την άλλη, η Χάρις Αλεξίου συμπληρώνει 15 χρόνια στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας, έχοντας «κάνει όνομα» περισσότερο με λαϊκά τραγούδια και ήδη θεωρείται η κορυφαία εκπρόσωπος του είδους από το 1970 κι έπειτα…

Τότε λοιπόν, ο Μάκης Μάτσας βάζει μπροστά το «σχέδιό» του. Φέρνει το συνθέτη στη MINOS με αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας κι αμέσως, μπαίνουν τα «μπετά» για ένα δίσκο με την κορυφαία ερμηνεύτρια. Είναι το πρώτο «κεφάλαιο» μιας «συνάντησης» που μπορεί να μην είχε μακρά διάρκεια, αλλά άφησε πίσω της κάποια πολύ σπουδαία, πασίγνωστα και σημαντικότατα τραγούδια (συνολικά 26)…

otan_ta_tragoudia_milane_2013_07_04_mikroutsikos_alexiou

Από τον… «πάγο» στη «Ζάλη»

Το καλοκαίρι του 1981, ενώνουν τις «δυνάμεις» τους σε κοινές συναυλίες τρεις από τους σπουδαιότερους συνθέτες της «μεταθεοδωρακικής-μεταχατζιδακικής» εποχής. Ο Μάνος Λοΐζος, ο Χρήστος Λεοντής και ο Θάνος Μικρούτσικος. Ξεκινούν περιοδείες σε όλη την Ελλάδα, αλλά ταξιδεύουν και στο εξωτερικό, έχοντας μαζί τους ορισμένους από τους πιο γνωστούς και σημαντικούς ερμηνευτές της εποχής.

Η Χάρις Αλεξίου αποτελεί μέλος της «παρέας», τραγουδώντας κατά βάση δημιουργίες του Λοΐζου. Ωστόσο, στις εν λόγω συναυλίες, ο Μικρούτσικος παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα τραγούδι, που έμελλε να μείνει στην ιστορία ως ένα από τα πανάκριβα και πολύτιμα «στολίδια» του πενταγράμμου. Ο λόγος για το «Ερωτικό» (ή «Πιρόγα», όπως το ξέρει ο περισσότερος κόσμος).

Το δίνει λοιπόν στη Χαρούλα, η οποία ενθουσιάζεται και θέλει να το συμπεριλάβει στον επόμενο δίσκο που ετοιμάζει. Ωστόσο, ο συνθέτης κατά την πάγια τακτική του, αρνείται να δώσει μεμονωμένο τραγούδι σε ερμηνευτή και προτιμά να το εντάξει στη νέα δουλειά που έχει στα σκαριά, με τίτλο «Εμπάργκο». Ο «τυχερός», θα είναι ο Μανώλης Μητσιάς…

Αυτή η ιστορία, θα «παγώσει» τις σχέσεις των δύο καλλιτεχνών για αρκετό καιρό. Ωστόσο, το 1986 όλα θα ξεχαστούν και ο Μικρούτσικος θα γράψει για πρώτη φορά ένα «κύκλο» τραγουδιών για τη φωνή της Αλεξίου, κάνοντας έτσι μια πρώτη απόπειρα «επικοινωνίας» μ’ ένα πιο πλατύ κοινό.

Το άλμπουμ, θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο με τίτλο «Η αγάπη είναι ζάλη» και αμέσως θα χαλάσει κόσμο. Με κύριο «όχημα» το ομότιτλο κομμάτι, θα ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 100.000 αντίτυπα, αλλά θα «βγάλει» και ορισμένα επίσης πασίγνωστα και διαχρονικά τραγούδια: «Ελένη», «Η σκακιέρα», «Το γράμμα», αλλά και μια νέα μελοποίηση Καββαδία, το «Επτά νάνοι στο S/S Cyrenia». Επίσης, υπάρχει σε δεύτερη εκτέλεση το «Ερωτικό», πάλαι ποτέ «μήλο της Έριδος» μεταξύ των δυο τους…

«Ακροβάτες» μιας… «Αορτής»

Ακριβώς ένα χρόνο μετά, με νωπή ακόμα την επιτυχία της «Ζάλης», ο Μικρούτσικος θα δώσει ένα καινούργιο τραγούδι στη Χαρούλα, σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη. Είναι «Οι ακροβάτες», το οποίο η ερμηνεύτρια θα περιλάβει στο ρεπερτόριο που παρουσιάζει στη σκηνή του «Σείριου», υπό τη διεύθυνση και την επιμέλεια του Μάνου Χατζιδάκι.

Το ίδιο θα συμβεί και στο δίσκο που θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο του 1987, με τίτλο «Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια», στηριγμένος στις εμφανίσεις της στο συγκεκριμένο χώρο.

Και φτάνουμε στο 1989, όταν ο Λάκης Λαζόπουλος παρουσιάζει με τεράστια επιτυχία τη θεατρική επιθεώρηση «Ελλάς κατόπιν…αορτής», με μουσική και τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου, τους στίχους των οποίων υπογράφει ο ίδιος ο ηθοποιός.

Παράλληλα με την κυκλοφορία του έργου σε διπλή βιντεοκασέτα (κατά τα ειωθότα της εποχής…), θα προκύψει κι ένας διπλός δίσκος με τα τραγούδια της παράστασης. Σε αυτόν, θα συμμετάσχει και η Χάρις Αλεξίου με τα «Ήτανε μια χώρα» και «Θυμάσαι», το οποίο θα γίνει πιο γνωστό το 1997 με τίτλο «Ψάξε στ’ όνειρό μας» κι από την ερμηνεία του Δημήτρη Μητροπάνου, μέσα από το ομότιτλο άλμπουμ…

Η ώρα της… «Κολόνιας»

Η άνοιξη του 1990, θα φέρει τη δεύτερη και τελευταία ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά του συνθέτη και της ερμηνεύτριας. Η Λίνα Νικολακοπούλου αναλαμβάνει να γράψει τους στίχους κι έτσι, το Μάιο εκείνης της χρονιάς κυκλοφορεί ο δίσκος «Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια». Μάλιστα, η παρουσίασή του θα γίνει στις 11 Μαΐου, ημέρα που φεύγει από τη ζωή ο Στράτος Διονυσίου…

Οι πωλήσεις δε θα φτάσουν στο επίπεδο της «Ζάλης» (λίγο πάνω από τα 50.000 αντίτυπα), όμως το άλμπουμ περιέχει αρκετές «εποχιακές», αλλά και διαχρονικές επιτυχίες.

Στην πρώτη «κατηγορία», ανήκουν τα «Θα πάθεις έρωτα», «Ο τηλεφωνητής», «Μη σε νοιάζει» το ομότιτλο και «Ψέμα κι εσύ», ενώ στη δεύτερη τα «Κοίτα μια νύχτα» και «Μια πίστα από φώσφορο». Είναι η χρονιά των πρώτων «βίντεο κλιπ» και θα οπτικοποιηθούν τα «Θα πάθεις έρωτα» και «Ο τηλεφωνητής»…

Φινάλε στο Μέγαρο

Θα περάσουν δέκα χρόνια για να ξαναβρεθούν μουσικά Αλεξίου και Μικρούτσικος. Είναι πια 2000, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών είναι πια το μουσικό «στολίδι» της Ελλάδας και στο «έμπα» του νέου αιώνα, υποδέχεται το συνθέτη και την ερμηνεύτρια, σε μια σειρά κοινών εμφανίσεων το Νοέμβριο.

Οι δυο τους, αφήνουν να εννοηθεί ότι ετοιμάζουν κάτι καινούργιο και δισκογραφικά, όμως το μόνο που θα προκύψει, θα είναι το «Αμάν-αμάν» σε στίχους Νικολακοπούλου, που περίπου την ίδια περίοδο θα περιληφθεί στο άλμπουμ της Χαρούλας «Παράξενο φως». Η προσδοκώμενη νέα ολοκληρωμένη δουλειά τους, αναμένεται μέχρι σήμερα…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here