afierwmeno_eksairetika_logo_500x100

                                                                                                                                     Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

    “Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Λουκιανός Κηλαηδόνης-Νίκος Γκάτσος:
Ένας “Περίπατος”, “Μια Κυριακή του Μάρτη”…

 

Η εμφάνιση του Λουκιανού Κηλαηδόνη στα μουσικά πράγματα της χώρας μας στέφθηκε ευθύς εξ αρχής με επιτυχία. Τα περισσότερα τραγούδια που έγραψε για την «Πόλη μας» κι εν συνεχεία για δισκάκια 45 στροφών ακούστηκαν κι αγαπήθηκαν πολύ, οπότε γρήγορα έφτασε σε υψηλό επίπεδο δημοτικότητας κι έγινε ένα από τα «αγαπημένα παιδιά» του Τάκη Β. Λαμπρόπουλου στην Columbia.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό των επιτυχιών του πριν ξεκινήσει την «αυστηρά προσωπική» διαδρομή του στο χώρο, φέρει τη στιχουργική υπογραφή του Νίκου Γκάτσου. Από το 1972 ως το 1976, γράψανε μαζί δύο «μεγάλους» δίσκους και αρκετά τραγούδια που κυκλοφόρησαν σε 45άρια, με ερμηνευτή κυρίως τον Μανώλη Μητσιά κι εν συνεχεία τη Δήμητρα Γαλάνη, τον Σταμάτη Κόκοτα, αλλά και τη Νάνα Μούσχουρη…

khlaidonhs_gkatsos_afieromeno_2014_12

Αυτή τη συνεργασία λοιπόν θα παρουσιάσουμε σήμερα, θυμούμενοι μαζί σας ορισμένες από τις πιο όμορφες κι αγαπημένες στιγμές της ελληνικής μουσικής των τελευταίων 40 και πλέον ετών…

«Κόκκινη κλωστή» δεμένη…

Κηλαηδόνης και Γκάτσος θα «συνυπάρξουνε» για πρώτη φορά δισκογραφικά το 1972, με το άλμπουμ 33 στροφών «Η κόκκινη κλωστή». Τα 13 τραγούδια μοιράστηκαν ο Μανώλης Μητσιάς (9) και η Δήμητρα Γαλάνη (4), αν και ο αρχικός σχεδιασμός ήτανε να συμμετάσχει ως ανδρική φωνή ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο οποίος μάλιστα ηχογράφησε και κάποια κομμάτια (κυκλοφόρησαν αρκετά χρόνια μετά σε διάφορες συλλογές).

Ο δίσκος είχε μεγάλη αποδοχή από πλευράς κοινού κι «έβγαλε» πασίγνωστες και διαχρονικές επιτυχίες: «Μια Κεφαλονίτισσα», «Ήρθατε σαν κύματα», «Μια Κυριακή του Μάρτη», «Με γαρύφαλλο στο πέτο»…

Προς το τέλος της χρονιάς, συνθέτης και στιχουργός θα δώσουν ένα τραγούδι στη Νάνα Μούσχουρη, η οποία ηχογραφεί ένα άλμπουμ με αμιγώς ελληνικά τραγούδια έπειτα από πολλά χρόνια. Πρόκειται για το «Ο Βόμπιρας κι ο Μόμπιρας», το οποίο περιλήφθηκε στο δίσκο «Σπίτι μου σπιτάκι μου» που ο Γκάτσος υπέγραψε ολόκληρο στιχουργικά…

Τα «σκόρπια» 45άρια και ο «Περίπατος»

Το 1973, η συνεργασία Κηλαηδόνη-Γκάτσου θα συνεχιστεί με δύο τραγούδια που θα κυκλοφορήσουνε στις 45 στροφές με τη φωνή του Σταμάτη Κόκοτα. Είναι «Το μαγαζάκι του Μηνά» και τα «Πειραιωτάκια». Είναι η χρονιά που προς το τέλος της ο συνθέτης θα εκδώσει «Τα μικροαστικά», ερμηνεύοντας ο ίδιος για πρώτη φορά τις δημιουργίες του, σε στίχους Γιάννη Νεγρεπόντη…

Το 1974, οι δυο τους θα γράψουνε κι άλλα κομμάτια για 45άρια, τα οποία θα ηχογραφηθούν από τον Μανώλη Μητσιά και τη Δήμητρα Γαλάνη. Εκείνος θα πει τον «Χαραλάμπη» (σχεδόν παράλληλα με τον Σταμάτη Κόκοτα, αλλά με ελαφρώς παραλλαγμένους στίχους) και το «Σαλονικιά-Σαλονικιά», εκείνη το «Κορίτσι κυριακάτικο» και τη «Σταύρωση», τραγούδι που γράφτηκε για λογαριασμό ενός ντοκιμαντέρ του BBC για την πρώτη επέτειο του Πολυτεχνείου…

Και πάμε στο 1975, όταν συνθέτης και στιχουργός θα δώσουνε δύο τραγούδια στη Γαλάνη για λογαριασμό του προσωπικού άλμπουμ της «Λεπτομέρειες». Πρόκειται για τα «Δώδεκα τρελά παιδιά» και «Τι να την κάνω τη ζωή», ενώ το 1976 θα συνεργαστούνε για τελευταία φορά στο βινύλιο, γράφοντας έναν ολόκληρο δίσκο για τον Μητσιά με τίτλο «Περίπατος».

Όπως έχει αναφέρει ο Κηλαηδόνης, αυτό το άλμπουμ ουσιαστικά έγινε «στο πόδι» και κατόπιν πίεσης από πλευράς εταιρείας για μια πιο «εμπορική» δουλειά, καθώς την ίδια περίοδο ο συνθέτης είχε κυκλοφορήσει τη “Media Luz”με κατά βάση ορχηστρικά θέματα. Όπως και να ‘χει, ο «Περίπατος» δεν… «περπάτησε» εμπορικά παρότι έχει 2-3 καλά τραγούδια…

Κάπου εδώ, ολοκληρώνεται η κοινή πορεία συνθέτη και στιχουργού. Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης θα «μεταγραφεί» στη LYRA κι από το 1978 και πέρα θα γράφει τόσο τη μουσική, όσο και τους στίχους των τραγουδιών του, αλλά θα τα ερμηνεύει κι ο ίδιος, χαράσσοντας μια νέα κι «αυτόνομη» πορεία…

Η…σούμα

Συνολικά, Λουκιανός Κηλαηδόνης και Νίκος Γκάτσος γράψανε μαζί 34 τραγούδια τα οποία ανά ερμηνευτή είναι τα εξής:

Μανώλης Μητσιάς (23): «Το σπίτι μου», «Ήρθατε σαν κύματα», «Μίλα Κατερίνα», «Μια Κεφαλλονίτισσα», «Γκρεμός και βράχος», «Δεκαπέντε του Αλωνάρη», «Μικρή Ζακυνθινιά», «Καλοκαίρια και βροχές», «Κάθε χρόνο-κάθε χρόνο», «Ο Χαραλάμπης», «Σαλονικιά-Σαλονικιά», «Τα τραγούδια μας», «Πέντε στρατηγοί», «Κρα», «Το δαιμόνιο», «Κυρα-Φανερωμένη», «Προσευχή», «Το λαχείο», «Η αλεπουδίτσα», «Το χαμόσπιτο», «Κοριτσάκι μου με τ’ άσπρα», «Ήρωες και θύματα», «Χρόνια μας πολλά».

Δήμητρα Γαλάνη (8): «Μια Κυριακή του Μάρτη», «Νυχτώθηκα στην πόρτα σου», «Με γαρύφαλλο στο πέτο», «Ψαλμός», «Σταύρωση», «Κορίτσι κυριακάτικο», «Δώδεκα τρελά παιδιά», «Τι να την κάνω τη ζωή».

Σταμάτης Κόκοτας (2): «Στο μαγαζάκι του Μηνά», «Πειραιωτάκια».

Νάνα Μούσχουρη (1): «Ο Βόμπιρας κι ο Μόμπιρας».

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here