Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Γιάννης Μαρκόπουλος – Βίκυ Μοσχολιού:
«Πέρα από τη θάλασσα» ως το Ηρώδειο

 

Στα μέσα της δεκαετίας του ‘60, η Βίκυ Μοσχολιού ήταν ένα από τα πρώτα «ονόματα» στα νυχτερινά μαγαζιά, αλλά και στη δισκογραφία. Οι ερμηνείες της στα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου, του Γιώργου Ζαμπέτα, του Απόστολου Καλδάρα κ.α., την είχαν κάνει εξαιρετικά δημοφιλή και δεν ήταν λίγες οι φορές που εμφανίστηκε και στις κινηματογραφικές ταινίες της εποχής να τραγουδά τις επιτυχίες της.

Από την άλλη, ο Γιάννης Μαρκόπουλος ήταν ένας φέρελπις συνθέτης, που είχε κάνει το «ντεμπούτο» του στις περίφημες κοινές συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι στο θέατρο «Κεντρικόν» το 1961. Στο ενδιάμεσο του προγράμματος, έβγαινε ο Τέρης Χρυσός και τραγουδούσε τη «Βάγια», το πρώτο κομμάτι που έγραψε ο μελλοντικά σπουδαίος συνθέτης!

Ο διευθυντής της τότε πανίσχυρης Columbia Τάκης Β. Λαμπρόπουλος, «πριμοδοτούσε» αναφανδόν το λεγόμενο «έντεχνο» τραγούδι κι έψαχνε δημιουργούς κι ερμηνευτές, ώστε να το «θεμελιώσει». Παράλληλα, πρότεινε σε κάποιους τραγουδιστές που ήταν με το ένα πόδι στο λαϊκό και το άλλο στο έντεχνο, να επικεντρωθούν στο δεύτερο.

Σε αυτή την «κατηγορία» ανήκε και η Μοσχολιού, η οποία πέραν της μεγάλης αποδοχής που είχε από τον κόσμο, κατάφερνε να ισορροπεί με θαυμαστό τρόπο μεταξύ των δύο ειδών. Από τη μια Ζαμπέτας, από την άλλη Ξαρχάκος…

Η πρώτη «συνάντηση»

Μαρκόπουλος και Μοσχολιού συναντιούνται για πρώτη φορά το 1966, με αφορμή ένα τραγούδι σε στίχους του Ερρίκου Θαλασσινού, που ταίριαζε «γάντι» στη μοναδική φωνή της. Τίτλος του, «Πέρα από τη θάλασσα» και η ερμηνεύτρια εμφανίζεται να το τραγουδά στην ταινία «Κατηγορώ τους ανθρώπους», με πρωταγωνιστές το Νίκο Κούρκουλο και τη Τζένη Ρουσσέα.

Σχεδόν αμέσως, το τραγούδι ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δισκάκι 45 στροφών με μεγάλη επιτυχία, καθώς αποτελεί μιαν από τις πιο διαχρονικές «πινελιές» των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών. Ωστόσο, η ηχογράφηση του κομματιού όπως ακούστηκε στην ταινία, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το …1988 στο άλμπουμ «Ο Γιάννης Μαρκόπουλος στον ελληνικό κινηματογράφο», με σπάνιες, ανέκδοτες κι ανεκτίμητες στιγμές του δημιουργού, από τα διάφορα φιλμ στα οποία έγραψε τη μουσική.

«Μετανάστες», «Θεσσαλικός κύκλος», «Ανεξάρτητα»

Χρειάστηκε να περάσουν επτά χρόνια για να βρεθούν στη δισκογραφία συνθέτης και τραγουδίστρια. Το 1973 λοιπόν, κυκλοφορεί ένα δισκάκι 45 στροφών με δύο τραγούδια σε ποίηση του Μιχάλη Κατσαρού, το ένα εκ των οποίων έγινε περισσότερο γνωστό με τη φωνή του Νίκου Ξυλούρη. Ο λόγος για «Την εικόνα σου» ή «Χρώματα κι αρώματα», αλλά και η ερμηνεία της Μοσχολιού είναι πραγματικά υπέροχη…

Ένα χρόνο αργότερα και μέσα στον πυρετό της μεταπολίτευσης, ξεκινά μια πιο εκτεταμένη συνεργασία ανάμεσα στο δημιουργό και την ερμηνεύτρια. Εκείνος, είναι ο κατ’ εξοχήν εκφραστής του «πολιτικού» τραγουδιού που γεννιέται τους τελευταίους μήνες της δικτατορίας, εκείνη έχει αφήσει προσωρινά πίσω της τα νυχτερινά κέντρα και στη μπουάτ «Ζυγός» στην Πλάκα κάθε βράδυ κινείται σε ανάλογο κλίμα, μπαίνοντας πλέον πολύ βαθιά στα μονοπάτια του «έντεχνου».

Το φθινόπωρο του 1974 λοιπόν, κυκλοφορούν οι «Μετανάστες» σε στίχους Γιώργου Σκούρτη και η Βίκυ Μοσχολιού συγκλονίζει με την απίστευτα αληθινή ερμηνεία της στο πασίγνωστο «Μιλώ για τα παιδιά μου», καθώς και στα υπόλοιπα τραγούδια που καλείται να ερμηνεύσει (συμμετέχει και ο Λάκης Χαλκιάς).

Προς το τέλος της χρονιάς, έρχεται ο «Θεσσαλικός κύκλος» σε στίχους Κώστα Βίρβου, μιαν από τις σημαντικότερες στιγμές συνθέτη, στιχουργού κι ερμηνευτών, σ’ ένα διπλό δίσκο «κόσμημα». Η Μοσχολιού τραγουδά τρία κομμάτια, με τον «Αρκουδιάρη» να γίνεται αρκετά γνωστός.

Το 1975 ο Γιάννης Μαρκόπουλος εκδίδει τα «Ανεξάρτητα», δηλαδή διάφορα τραγούδια που είχε γράψει τα τελευταία χρόνια και είχαν ακουστεί σε διάφορες συναυλίες του. Ερμηνεύουν κυρίως οι τραγουδιστές που είχε εκείνη την εποχή στο συγκρότημά του (Χαλκιάς, Γαργανουράκης, Σιδηρόπουλος, Λ. Νικολάου κ.α.).

Η Βίκυ Μοσχολιού συμμετέχει με τέσσερα τραγούδια, τα οποία όμως είχαν κυκλοφορήσει σχεδόν την ίδια εποχή με άλλους ερμηνευτές. Πάντως, η μεγαλύτερη επιτυχία είναι «Η Ρόζα η ναζιάρα», που παράλληλα ηχογραφήθηκε με τη Χαρούλα Αλεξίου σε καθαρά λαϊκή εκδοχή…

Περίπου την ίδια περίοδο, ο Μαρκόπουλος γράφει για τη φωνή της Μοσχολιού και το «Μέρα με την ημέρα» που θα ηχογραφηθεί κανονικά, όμως θα κυκλοφορήσει για πρώτη φορά το …2000, στο πλαίσιο ενός CD με ως επί το πλείστον «ανέκδοτες» στιγμές της ερμηνεύτριας από τις 45 στροφές. Στη δισκογραφία πέρασε πρώτα με τη Λιζέτα Νικολάου το 1977, μέσα από τον πρώτο προσωπικό δίσκο της «Το χαμόγελο της Λιζέτας».

Η δεκαετία του ’80 και το «Ηρώδειο» …

Μεσολαβούν αρκετά χρόνια μέχρι την επόμενη συνάντηση Μαρκόπουλου και Μοσχολιού στο βινύλιο, καθώς αμφότεροι κινούνται σε εντελώς διαφορετικούς χώρους τόσο δισκογραφικά, όσο και στις «ζωντανές» εμφανίσεις τους.

Όλα αυτά, ώσπου φτάνει το 1984. Ο συνθέτης ηχογραφεί το έργο «Του σίδερου και του νερού» σε ποίηση Δημήτρη Χριστοδούλου και η τραγουδίστρια ερμηνεύει έξι από τα τραγούδια του άλμπουμ, ενώ τα υπόλοιπα ο λυράρης Βασίλης Σκουλάς. Πιο γνωστή στιγμή, το «Εδώ γεννήθηκα».

Ωστόσο, ίσως η μεγαλύτερη στιγμή στην καριέρα της αξέχαστης Βίκυς Μοσχολιού είναι η εμφάνισή της στο «Ηρώδειο» για πρώτη φορά. Στις 24 Μαΐου 1987 (μόλις δέκα ημέρες πριν όλη η Ελλάδα αρχίσει να κινείται στους ρυθμούς του Γκάλη, του Γιαννάκη και των άλλων παιδιών στο αξέχαστο «Ευρωμπάσκετ» της Αθήνας…), ο Μαρκόπουλος δίνει μια μεγάλη συναυλία σ’ αυτό το χώρο και η συγκίνηση της ερμηνεύτριας είναι κάτι παραπάνω από εμφανής όταν ανεβαίνει στη σκηνή για να τραγουδήσει!

Τούτη η συνάντηση θα είναι προπομπός για την τελευταία τους δισκογραφική συνεργασία που θα έλθει το 1988, με το «Παιχνίδι με το χρόνο». Πρόκειται για ένα δίσκο στον οποίον ο συνθέτης παρουσιάζει κομμάτια σε στίχους πολλών στιχουργών ή ποιητών -με βάση τον Κώστα Βίρβο-  και δύο από αυτά τραγουδά η αξέχαστη ερμηνεύτρια…

Συνολικά, η Βίκυ Μοσχολιού ηχογράφησε 26 τραγούδια του Γιάννη Μαρκόπουλου τα οποία κατά χρονολογική σειρά είναι τα εξής:

1966: «Πέρα από τη θάλασσα» (Ερ. Θαλασσινού).

1973: «Την εικόνα σου» (Μ. Κατσαρού), «Η θαλασσινή» (Μ. Κατσαρού).

1974: Στίχοι Γιώργου Σκούρτη: «Οκτώ χωριάτες», «Η Αντάρα, το Λενάκι κι η Ρηνιώ», «Είπες Απρίλη πως θα ‘ρθεις», «Μιλώ για τα παιδιά μου», «Κλείσε την πόρτα», «Μη μου μιλήσεις πάλι για ταξίδια».
Στίχοι: Κώστα Βίρβου: «Ο αρκουδιάρης», «Η προξενήτρα», «Να ‘βγαινα μάνα μ’ στο κλαρί», «Ο λόγος (Παραμύθι)».

1975: «Η Ρόζα η ναζιάρα», «Στο Πέραμα», «Αλεξάνδρεια», «Μέρα με την ημέρα».

1984: Ποίηση: Δημήτρη Χριστοδούλου: «Εδώ γεννήθηκα», «Κάτω απ’ το σύννεφο», «Τι θέλεις ήλιε μου», «Θα θυμηθείτε ή θα χαθείτε», «Ακούς τον ήλιο», «Τ’ άστρα θα φύγουνε».

1988: «Ερωτικό παιχνίδι» (Κ. Μητροπούλου), «Ο ανίκητος» (Γ. Μαρκόπουλου).

———————

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Ξεχάσατε το υπέροχο κινηματογραφικό τραγούδι “Έρχεται ο καλός μου” σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου από την ταινία “Εκείνος κι εκείνη” (1966) που περιλαμβάνεται στον πολυσυλλεκτικό δίσκο του συνθέτη “Ο Γιάννης Μαρκόπουλος στον Ελληνικό Κινηματογράφο” (MINOS-EMI)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here