afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

H παρουσία και η προσφορά της Πίτσας Παπαδοπούλου στο λαϊκό τραγούδι των τελευταίων 45 ετών, δε χωρά αμφιβολία ότι είναι σημαντική και σπουδαία. Στηριγμένη μόνο στη φωνή της, χωρίς «τυμπανοκρουσίες» και χωρίς να προκαλέσει ούτε μια στιγμή με τη συμπεριφορά ή το βίο της, κατάφερε να φτάσει ψηλά και να παραμείνει εκεί, κατακτώντας με την αξία της τον τίτλο μιας εκ των «κυριών» του ελληνικού πενταγράμμου.

Στη δισκογραφική πορεία της, είχε την τύχη να συνεργαστεί με πολύ σπουδαίους λαϊκούς δημιουργούς, οι οποίοι της εμπιστεύτηκαν ορισμένα από τα καλύτερα τραγούδια τους. Όμως, κάποιες φορές δοκίμασε να τραγουδήσει και λίγο πιο «έντεχνο» είδος, καταφέρνοντάς τα περίφημα κι εκεί. Τούτη η βραχύβια «μεταστροφή» της, φέρει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του Αντώνη Βαρδή

vardis_papadopoulou_pitsa

Η αγαπητή και δημοφιλής ερμηνεύτρια, μπορεί να είχε μια σχετικά μικρή επαφή στο βινύλιο με τον αξέχαστο συνθέτη. Ωστόσο, αυτή άφησε πίσω της μια από τις μεγαλύτερες και πιο διαχρονικές επιτυχίες της καριέρας της («Μη μιλάς»), αλλά και ορισμένα πολύ όμορφα τραγούδια (συνολικά 17), που αξίζει ν’ ανακαλύψουμε.

Έτσι λοιπόν, η στήλη παρουσιάζει σήμερα αυτή τη συνεργασία σε μια προσπάθεια να τη «φωτίσει», μια και σε γενικές γραμμές δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή και προβεβλημένη. Άλλωστε, ποτέ δεν είναι αργά να έρχονται στο φως συνυπάρξεις τόσο σημαντικών ανθρώπων του ελληνικού πενταγράμμου…

«Γνωριμία» μ’ ένα ντουέτο και μια «τετράδα»

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, η Πίτσα Παπαδοπούλου έχει καταφέρει να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής στο κοινό με τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες της, που οφείλονται αποκλειστικά στον Τάκη Μουσαφίρη («Κόψε κάτι», «Θα τα βροντήξω» κ.α.). Αποτέλεσμα, δύο «χρυσοί» δίσκοι και υπογραφή συμβολαίου με την Columbia, η οποία βεβαίως δεν είχε την αίγλη των προηγούμενων χρόνων, αλλά παρέμενε πάντοτε μια άκρως υπολογίσιμη δύναμη στη δισκογραφία.

Τον Οκτώβριο του 1984, ο Λεωνίδας Βελής κυκλοφορεί το πρώτο «καθαρά» προσωπικό άλμπουμ του, με καινούργιο υλικό (είχε προηγηθεί η «Πρώτη γνωριμία» με δημιουργίες του Άκη Πάνου σε δεύτερη εκτέλεση). Το «Με σένα πλάι μου» γίνεται μεγάλη επιτυχία, αλλά υπάρχουν και δύο τραγούδια του Αντώνη Βαρδή.

Στο ένα από αυτά, ο εκλεκτός λαϊκός ερμηνευτής μοιράζεται τη φωνή του με την Πίτσα Παπαδοπούλου, η οποία τραγουδά για πρώτη φορά μια σύνθεση του αξέχαστου δημιουργού. Πρόκειται για το «Είδα φως», σε στίχους του Γιώργου Μίτσιγκα, μια όμορφη ερωτική μπαλάντα που ωστόσο δεν ακούστηκε ιδιαίτερα.

Το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, η ερμηνεύτρια παρουσιάζει τον καινούργιο δίσκο της με τίτλο «Τραγούδια αγάπης». Περιέχει τραγούδια διαφόρων συνθετών και το μεγάλο «σουξέ» που βγαίνει, είναι το πασίγνωστο «Θυσιάστηκα». Όμως, υπάρχουν και τέσσερις δημιουργίες του Βαρδή από τις οποίες ξεχώρισε το «Στην εκπομπή τη βραδινή», σε στίχους δικούς του. Ακόμα, υπάρχουν τα «Ξανά δε θα κλάψω» (Π. Φαλάρα), «Αγάπη μου» και «Ζηλεύω» (Γ. Μίτσιγκα).

«Άνευ όρων» και… «Μη μιλάς»

Το φθινόπωρο του 1987, η Πίτσα Παπαδοπούλου τολμά να ηχογραφήσει για πρώτη φορά ένα μη «καθαρόαιμο» λαϊκό δίσκο. Εμπιστεύεται λοιπόν όλο το υλικό του στον Αντώνη Βαρδή κι εκείνος δε την προδίδει, γράφοντάς της έντεκα τραγούδια, κάποια εκ των οποίων πολύ καλά. Εκείνη, καταφέρνει να προσαρμοστεί απολύτως σ’ αυτό το νέο ύφος ερμηνείας, αν και ο συνθέτης προσπάθησε να γράψει τα περισσότερα κομμάτια στα μέτρα της.

Μπορεί οι πωλήσεις του δίσκου να μην ήταν τόσο μεγάλες όσο στις προηγούμενες δουλειές της, ωστόσο περιλαμβάνει ενδιαφέροντα ακούσματα κι όσοι δεν έτυχε να ακούσετε την Παπαδοπούλου σε κάτι διαφορετικό εκτός από το λαϊκό τραγούδι, νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να το κάνετε…

Όσο για το πιο γνωστό κομμάτι του άλμπουμ, δεν είναι άλλο από το «Μη μιλάς» που έγινε μεγάλη επιτυχία, εξακολουθεί να τραγουδιέται μέχρι σήμερα και από πολλούς θεωρείται ως η «κορωνίδα» των όσων έχει ερμηνεύσει στην καριέρα της η τραγουδίστρια, τουλάχιστον από πλευράς αποδοχής. Η ίδια, δεν έχει πάψει ποτέ να το περιλαμβάνει στις εκάστοτε «ζωντανές» εμφανίσεις της.

Οι στίχοι είναι του Γιάννη Πάριου, ο οποίος συμμετέχει φιλικά στο δίσκο τραγουδώντας μαζί με την Παπαδοπούλου το «Τι με ρωτάς», ένα πάρα πολύ όμορφο κομμάτι που τουλάχιστον εκείνη την εποχή «κάπως» ακούστηκε…

Το φινάλε της δισκογραφικής συνεργασίας Παπαδοπούλου-Βαρδή, θα γραφτεί το 1989. Η ερμηνεύτρια έχει «μετακομίσει» σε νέα εταιρεία («Ακτή», μετέπειτα Sony Music) και προς το τέλος της χρονιάς, κυκλοφορεί το άλμπουμ «Μόνο για σένα» με μεγάλες επιτυχίες, όπως «Δηλώσεις», «Δυο φορές», «Καρδιά μου δε με νοιάζει» κ.α.

Το τελευταίο τραγούδι στην πρώτη πλευρά του δίσκου, είναι και το τελευταίο που έγραψε για τη φωνή της ο αξέχαστος δημιουργός. Ο λόγος για το «Ξέρεις τα πάντα εσύ», πάλι με στίχους του Γιάννη Πάριου.

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here