afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Τα κριτήρια και τα «υλικά» του «χτισίματος» μιας καριέρας στο χώρο του τραγουδιού στη σημερινή εποχή, δεν έχουν την παραμικρή σχέση με τις παλαιότερες. Τότε, για να καταφέρεις να σταδιοδρομήσεις, δεν αρκούσαν η εμφάνιση, οι δημόσιες σχέσεις και τα χρήματα που είχες (ή δεν είχες…) να πληρώσεις κάπου για να γίνεις γνωστός.

Πάνω απ’ όλα έπρεπε να έχεις καλή φωνή (κοινώς, «να τα λες»…), να βρεις -ή να σε βρουν- τους κατάλληλους ανθρώπους που θα πίστευαν σ’ εσένα και στο ταλέντο σου και φυσικά, τη δισκογραφική εταιρεία που θα έκρινε ότι άξιζε τον κόπο να «επενδύσει» στο όνομά σου και να σε κάνει «φίρμα».

Ο Γιάννης Καλατζής ανήκει σε τούτη την κατηγορία. Στάθηκε πολύ τυχερός και με την ανάλογη υποστήριξη, κατάφερε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ν’ ανέβει στην κορυφή του ελληνικού τραγουδιού. Μπορεί να μην έμεινε πολλά χρόνια εκεί, όμως ένα μεγάλο μέρος των ηχογραφήσεών του αγαπήθηκαν από το κοινό κι ακούγονται μέχρι σήμερα…

afieromeno_kalatzis_pythagoras_katsaros

Η δισκογραφική πορεία του ξεκίνησε με τον Γιώργο Μητσάκη (που τον ανακάλυψε κιόλας) και συνεχίστηκε με το Θόδωρο Δερβενιώτη και τον Κώστα Καπλάνη, οι οποίοι υπέγραψαν τις πρώτες επιτυχίες του.

Ωστόσο, η επαφή του με δύο «δίδυμα» στάθηκε καθοριστική για την καριέρα του. Στο ένα (Μάνος Λοΐζος-Λευτέρης Παπαδόπουλος) έχουμε αναφερθεί ήδη από τούτη δω τη στήλη. Το άλλο, αποτελούσαν ο συνθέτης Γιώργος Κατσαρός και ο αείμνηστος στιχουργός Πυθαγόρας, οι οποίοι του έδωσαν ορισμένα πολύ γνωστά κι αγαπημένα τραγούδια -συνολικά 32. Να λοιπόν η σημερινή «πρόταση-πρόσκληση» σε όλους εσάς. Ελάτε να «ταξιδέψουμε» μαζί τους και να τα θυμηθείτε ή να τα γνωρίσετε…

Ένα… «επιπόλαιο» ξεκίνημα!

Οι μεγάλες επιτυχίες που έκανε ο Γιάννης Καλατζής τραγουδώντας Μάνο Λοΐζο στο «Σταθμό» («Δελφίνι-δελφινάκι», «Το παλιό ρολόι» κ.α.), αποτέλεσε το ξεκίνημα μιας πολλά υποσχόμενης καριέρας. Όταν δε ο Μάκης Μάτσας σκέφτηκε να του προτείνει συνεργασία με τους Γιώργο Κατσαρό και Πυθαγόρα, τα αποτελέσματα ήταν ακόμα πιο λαμπρά.

Έτσι, στα μέσα του 1969 κυκλοφορεί το πρώτο δισκάκι 45 στροφών της συνεργασίας τους και «Ο επιπόλαιος» γίνεται η επιτυχία της χρονιάς. Ακουγόταν παντού, ο ερμηνευτής εμφανίστηκε να το τραγουδά σε μια ταινία της εποχής, ενώ έδωσε τον τίτλο του σε μια άλλη, μα και στο δεύτερο «μεγάλο» δίσκο του τραγουδιστή.

Το ίδιο έτος ηχογραφήθηκαν άλλα δυο τραγούδια για ένα 45άρι, τα οποία επίσης ακούστηκαν αρκετά: «Η αγάπη μας χωρίζει» και «Αγια-Λεούσα».

«Κυρα-Γιώργαινα» και «Σταμούλης»…

Από τη στιγμή που η δισκογραφική επαφή του «τρίο» είχε τόσο μεγάλη αποδοχή από τον κόσμο, ήταν αδύνατο να μη συνεχιστεί και το 1970. Ο Γιάννης Καλατζής έκανε πλέον το ένα «σουξέ» μετά το άλλο κι εκείνη τη χρονιά, ήταν -μεταξύ άλλων- η σειρά της «Κυρα-Γιώργαινας». Είναι η δεύτερη πολύ μεγάλη επιτυχία της συνεργασίας του με τους Κατσαρό-Πυθαγόρα, ενώ και πάλι έδωσε τον τίτλο στο τρίτο προσωπικό άλμπουμ του, με το πανέξυπνο κι ευρηματικό εξώφυλλο δια χειρός «ΚΥΡ»…

Όχι όμως και η τελευταία, αφού την επόμενη χρονιά (1971) έρχεται η σειρά του «Σταμούλη του λοχία». Αρχικώς, το τραγούδι θα κυκλοφορήσει στις 45 στροφές, αλλά λίγο αργότερα θα εμφανιστεί στα δισκοπωλεία ένας «μεγάλος» δίσκος με τον ίδιο τίτλο και τον ερμηνευτή να τον μοιράζεται με τους Γιώργο Νταλάρα, Γιάννη Πάριο και Λίτσα Διαμάντη.

Εκεί, τραγουδά επίσης και τα «Η Μυτιληνιά» (το «ζευγάρι» του «Σταμούλη» στο 45άρι), «Μη με περιμένεις» και «Ο καπετάνιος της ζωής».

Λίγο πριν το τέλος της χρονιάς, θα ηχογραφήσει άλλα δύο τραγούδια του «διδύμου», χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία, αν και το ίδιο καλά με τα προηγούμενα: «Ο Παντελής ο Ρεμπελιάς» και «Κοινωνία-κοινωνία», τα οποία περιλήφθηκαν στο τέταρτο προσωπικό άλμπουμ του ερμηνευτή. Το πρώτο, κυκλοφόρησε παράλληλα και με τη φωνή ενός σχετικά άγνωστου τραγουδιστή, του Γιάννη Λέφερη…

Τα επόμενα χρόνια

Γιώργος Κατσαρός και Πυθαγόρας «συναντήθηκαν» εκ νέου με το Γιάννη Καλατζή στο βινύλιο το 1973 μέσα από τις 45 στροφές, με τρία νέα κι ένα παλαιότερο τραγούδι. Τα καινούργια ήτανε τα «Παραμυθάκια λέγαμε (Και πες-πες-πες)» και «Έτσι ειν’ η ζωή παππούλη» τα οποία ακούστηκαν αρκετά εκείνη την εποχή. Δεν είχε την ίδια τύχη το τρίτο, με τίτλο «Καινούργια αγάπη μου»…

Ο «παππούλης», περιλήφθηκε στο άλμπουμ «13 περιπτώσεις» που κυκλοφόρησε στις αρχές του 1974, με δημιουργίες του συνθέτη και του στιχουργού και βασικό ερμηνευτή τον Καλατζή, ενώ συμμετείχε και η Λίτσα Διαμάντη με πέντε τραγούδια.

Η μεγάλη και διαχρονική επιτυχία του δίσκου είναι το πασίγνωστο «Άσπρα θα φορέσω», η οποία ήταν και η τελευταία που συνυπέγραψαν οι τρεις καλλιτέχνες. Από τα υπόλοιπα, ξεχωρίζουν τα «Γειτονιά μου παιδική» και «Σου σκάλισα καΐκι».

Και πάμε στο 1975, για να συναντήσουμε την τελευταία δισκογραφική συνεργασία του Γιάννη Καλατζή με τους Γιώργο Κατσαρό και Πυθαγόρα. Οι δύο δημιουργοί ετοιμάζουν την πρώτη και μοναδική ολοκληρωμένη δουλειά τους για τη φωνή του ερμηνευτή, η οποία κυκλοφορεί το φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς με τίτλο «Και η ζωή συνεχίζεται», έχοντας ένα ευρηματικό εξώφυλλο σε στυλ πρωτοσέλιδου εφημερίδας…

Το ομότιτλο τραγούδι ακούστηκε αρκετά στην εποχή του, αλλά με το πέρασμα των ετών σχεδόν έχει ξεχαστεί και φυσικά, δε μπορεί να συγκριθεί με τις προηγούμενες μεγάλες επιτυχίες της «τριάδας». Τα υπόλοιπα δέκα, ήταν μετριότατα έως κακά και πέρασαν απαρατήρητα…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here