“Αφιερωμένο εξαιρετικά” στα 45άρια της Λίτσας Διαμάντη!

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Λίτσα Διαμάντη
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

Η Λίτσα Διαμάντη (Ευαγγελία Κοσμίδου το πραγματικό ονοματεπώνυμό της) χωρίς καμία αμφιβολία είναι μια από τις σπουδαιότερες φωνές που έβγαλε αυτός ο τόπος, μ’ ένα ιδιαίτερο χρώμα και μια «πλαστικότητα» που την έκανε μοναδική. Κάποια στοιχεία της θα μπορούσαμε να πούμε ότι θύμιζαν τις παλιές Σμυρνιές ερμηνεύτριες, με τον χαρακτηριστικό λυγμό και τις «τσαλκάτζες» («γυρίσματα») που τις διέκριναν.

Ωστόσο, με εξαίρεση κάποια πραγματικά σπουδαία κι αξέχαστα τραγούδια, αυτή η τόσο όμορφη και σπάνια φωνή δεν ευτύχησε ιδιαίτερα σε ρεπερτόριο. Δε θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι σπαταλήθηκε κατά βάση σε εφήμερα «σουξέ» που μπορεί για ένα διάστημα ν’ ακούγονταν πολύ, αλλά σε βάθος χρόνου δεν άφησαν απολύτως τίποτε πίσω τους. Φυσικά, η εταιρεία της δεν έδινε δεκάρα για όλα τούτα από τη στιγμή που στα ταμεία της μπήκαν εκατομμύρια …δεκάρες από τις πωλήσεις!

Η σημερινή στήλη λοιπόν, παρουσιάζει την πορεία της Λίτσας Διαμάντη στις 45 στροφές. Από το 1965 όταν σε ηλικία μόλις 16 ετών ηχογράφησε τις περίφημες «Συννεφιές» του Γιώργου Μητσάκη, ως τις αρχές της δεκαετίας του ’80 που πλέον τα μικρά δισκάκια είχαν λόγο ύπαρξης μόνο για διαφημιστικούς λόγους, ηχογράφησε πολλά τραγούδια στα αυλάκια τους.

Όπως συμβαίνει σχεδόν με όλους τους τραγουδιστές, ένα μέρος από αυτά παραμένει ως σήμερα ανέκδοτο σε άλλες μορφές ήχου και «καταχωνιασμένο» σε κάποια συρτάρια στα αρχεία της εταιρείας, ή καλά φυλαγμένο στις αποθήκες ορισμένων συλλεκτών. Όπως πάντα, τούτη η «κατηγορία» καταγράφεται με έντονα γράμματα κι όταν στην άλλη πλευρά του δίσκου υπάρχει άλλος ερμηνευτής, το όνομά του αναφέρεται σε παρένθεση.

Και μια επισήμανση. Γύρω στο 1976, η MINOS επανέκδωσε ένα μεγάλο μέρος παλαιών ηχογραφήσεων που είχαν γίνει στις 45 στροφές για λογαριασμό των εταιρειών ODEON και PARLOPHONE στη δεκαετία του ’60. Μεταξύ αυτών ήταν και κάποιες της Διαμάντη. Εμείς θα παρουσιάσουμε μόνο τις πρώτες εκδόσεις των τραγουδιών από τις παραπάνω εταιρείες κι όχι τις επανεκδόσεις.

Επιπλέον, καταγράφονται μόνο τα 45άρια όπου η εκλεκτή ερμηνεύτρια τραγουδά ως «πρώτη» φωνή, δηλαδή σόλο. Και το λέμε γιατί υπάρχουν εκατοντάδες τραγούδια όπου η ίδια κάνει δεύτερες φωνές σε άλλους τραγουδιστές…

afierwmeno_2014_03_18_diamanti_02

1965

Έπειτα από το «Ένα δειλινό τ’ Απρίλη» το οποίο η Λίτσα Διαμάντη ηχογράφησε για λογαριασμό της εταιρείας «ΝΤΟ-ΡΕ» το 1964, εντάσσεται στο δυναμικό των εταιρειών ODEON και PARLOPHONE της οικογένειας Μάτσα, προπομποί της MINOS. Αρχικά χρησιμοποιείται ως δεύτερη φωνή, συνοδεύοντας τους κυρίως λαϊκούς τραγουδιστές τους (Θ. Κανακάρης, Πρ. Τσαουσάκης, Μπ. Τσετίνης κ.α.) στις ηχογραφήσεις τους.

Όμως, ο Γιώργος Μητσάκης είναι εκείνος που θα της δώσει την ουσιαστικά πρώτη «σόλο είσοδό» της στη δισκογραφία. Οι «Συννεφιές» θα γίνουν αμέσως επιτυχία και ο δρόμος για μια πετυχημένη καριέρα θα γίνει «λεωφόρος» για τη νεαρή ερμηνεύτρια…

ODEON 3231: Γ. Μητσάκη: «Συννεφιές» / «Μας έκλεισαν τη στράτα μας».

1966

Από εδώ και πέρα κι ως το τέλος της δεκαετίας του ’60, η Λίτσα Διαμάντη θα ηχογραφήσει αρκετά τραγούδια στις 45 στροφές αλλά χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Ωστόσο, τούτο δε σημαίνει ότι κάποια από αυτά δεν άξιζαν καλύτερης τύχης, αν και πολύ “λαϊκά” για τη φωνή της η οποία τουλάχιστον στα πρώτα βήματά της, θύμιζε ιδιαίτερα την αξέχαστη Πόλυ Πάνου…

ODEON 3258: Β. Τσιτσάνη: «Πονάω και μ’ αρέσει» / «Η γκρινιάρα» (Μ. Φωτίου).

ODEON 3294: Γ. Μητσάκη: «Κλείσε την πόρτα στο βοριά» / «Το τρένο» (Μπ. Τσετίνης).

ODEON 3303: Μπ. Μπακάλη-Δ. Γκούτη: «Για την αγάπη μου εσύ δεν άξιζες» / «Το γιασεμί που αγαπούσες εσύ» (Μπ. Τσετίνης).

PARLOPHONE 3076: «Εσένα θέλω μόνο» (Ευ. Σούκα) / «Θέλεις να παίζεις με την καρδιά μου» (Στ. Χρυσίνη-Γ. Δημόπουλου, Μπ. Τσετίνης).

PARLOPHONE 3093: Γ. Λαουτάρη-Ν. Μουρκάκου: «Στο ψέμα εγεννήθηκες» / «Ο συνταξιούχος» (Σπ. Ζαγοραίος).

1967

ODEON 3320: Κ. Ξενάκη-Β. Φωτεινάκη: «Ώρα καλή» / «Χωριστά τραπέζια».

ODEON 3331: Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα: «Έκανα λάθος» / «Εγώ περήφανα για σένα μιλάω» (Μ. Παπαδάκης).

PARLOPHONE 3164: Μ. Τζωρτζάτου-Α. Κάμπα: «Γύρνα ξανά» / «Ζήτησα του ήλιου το φιλί» (Γ. Γιάννα).

PARLOPHONE 3206: Γ. Μητσάκη: «Η καλύβα με τα όνειρα» / «Γιατί» (Μπ. Τσετίνης).

1968

ODEON 3424: Μπ. Μπακάλη: «Στην αγάπη σου δε γίνομαι ζητιάνα» / «Να φύγεις πριν να πληγωθείς» (K. Γκρέϋ).

ODEON 3432: Κ. Καπλάνη: «Ο μυστήριος» / «Να ‘ρχόσουνα στ’ αλήθεια» (στίχοι Γ. Βασιλείου, ερμηνεία Δ. Ευσταθίου).

ODEON 3445: Μπ. Μπακάλη: «Το τραγούδι που αγαπούσες εσύ» / «Μεροκάματο δε χάνω» (στίχοι Δ. Γκούτη-Γρ. Καρύδη, ερμηνεία Μ. Παπαδάκης).

PARLOPHONE 3248: Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα: «Απόψε που θα κλάψω» / «Στο πιο βαθύ ποτάμι» (Μ. Παπαδάκης).

PARLOPHONE: 3270: Β. Βασιλειάδη: «Φωτιά θα πάρουν τα βουνά» / «Εφιάλτης ήταν τ’ όνειρο».

1969

Η εταιρεία της οικογενείας Μάτσα έχει πλέον μετονομαστεί σε MINOS κι από εδώ και πέρα, όλοι οι «μικροί» και «μεγάλοι» δίσκοι της Λίτσας Διαμάντη θα κυκλοφορούνε με τη νέα ετικέτα…

MINOS 5006: Μπ. Μπακάλη-Μ. Νιφόρου: «Σε συνήθισα τόσο» / «Και πάλι θα ‘μαι μόνος» (Μ. Παπαδάκης).

MINOS 5010: Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου: «Τι άλλο θα ζητήσεις» / «Βλέπε, άκου, σώπα» (Δ. Ευσταθίου).

MINOS 5026: Β. Βασιλειάδη: «Θα σου κάνω καψονάκι» / «Αν ήσουνα κύριος».

MINOS 5027: Β. Βασιλειάδη: «Δεν έχεις καθαρή καρδιά» / «Μια δεκάρα (δεν αξίζει η αγάπη σου)» (Μ. Παπαδάκης).

MINOS 5052: Απ. Καλδάρα: «Εσύ που μου λείπεις» / «Η φαντασία» (στίχοι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου, ερμηνεία Γ. Νταλάρας).

MINOS 5055: Γ. Μητσάκη: «Μήπως είσαι ερωτευμένος» / «Δωσ’ μου φαρμάκι για να πιω» (Μπ. Τσετίνης).

MINOS 5061: Π. Πετσά: «Δυο μάτια ψεύτικα» / «Σε κάθε λιμάνι».

1970

MINOS 5093: Χρ. Νικολόπουλου-Πυθαγόρα: «Χτύπα με και συ» / «Και στο ‘λεγα Χρηστάκη μου».

MINOS 5121: Γ. Ποταμιάνου: «Πρωί-πρωί» / «Στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι» (Γ. Καλατζής).

MINOS 5126: Μ. Τουτουντζή-Ε. Ευαγγελάτου: «Ανθίζει φίλε ο καημός» / «Έχει κοπεί πια το σκοινί».

MINOS 5152: Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα: «Στα χαμηλωμένα φώτα» / «Ο σαραντάρης» (Γ. Πάριος).

MINOS 5153: Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα: «Για να γίνω εγώ κυρία» / «Ο μπαρμπα-Αντρέας» (Β. Βασιλειάδης).

1971

MINOS 5163: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Δεν υπάρχει ευτυχία» / «Ένας φίλος».

MINOS 5210: Απ. Καλδάρα-Γ. Σαμολαδά: «Το συμβούλιο» / «Πετροβολούσα τη ζωή» (Γ. Πάριος).

MINOS 5226: Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα: «Στήριγμά μου τελευταίο» / «Θα το κάψω το αμάξι» (Γ. Καλατζής).

MINOS 5265: Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα: «Και το παιδί όταν με δει» / «Θα πιω και το γυαλί» (Γ. Πάριος).

MINOS 5276: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Στη Βάρκιζα» / «Ένα ρεμπέτικο τραγούδι».

1972

MINOS 5315: Χρ. Νικολόπουλου-Πυθαγόρα: «Νύχτα στάσου» / «Είμαι από τη Θεσσαλονίκη».

MINOS 5363: Β. Βασιλειάδη-Αν. Κλησιάρη: «Σε κάνω Θεό μου» / «Προσποιείσαι» (Γ. Πάριος).

MINOS 5364: Β. Βασιλειάδη-Αν. Κλησιάρη: «Υπάρχει το αλλά» / «Στις θημωνιές» (Κ. Μαντζόπουλος).

MINOS 5372: Λ. Μαρκέα-Πυθαγόρα: «Ανέστη, Ανέστη» / «Τον καταράστηκα να με θυμάται».

MINOS 5384: Γ. Μητσάκη: «Πώς μ’ έχεις καταντήσει» / «Δε μου το ‘χες πει». Τα ίδια τραγούδια κυκλοφόρησαν με τον ίδιο κωδικό, αλλά διαφορετικούς τίτλους: «Ένα δυστυχισμένο κορίτσι» / «Έρωτας κλεμμένος».

1973

MINOS 5408: Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα: «Δεν επιτρέπεται» / «Ο τύπος ο μυστήριος».

MINOS 5450: Λ. Μαρκέα-Πυθαγόρα: «Απαντήστε μου» / «Μας μάτιασαν-μας μάτιασαν».

MINOS 5451: Xρ. Νικολόπουλου-Πυθαγόρα: «Εδώ να μείνουμε» / «Ανάψτε πράσινα κεριά».

1974

MINOS 5483: Γ. Κατσαρού-Ηλ. Λυμπερόπουλου: «Αλλά όταν θα ‘ρθει η ώρα» / «Γιατί να πικραινόμαστε».

MINOS 5494: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Τι σημασία» / «Παναγιά μου-Παναγιά μου».

MINOS 5503: Άκη Πάνου: «Και τότε» / «Με φιλιά μερώνει μόνο».

MINOS 5507: Άκη Πάνου: «Εκείνα που δε λέγονται» / «Αυτός που πέρασε».

1975

MINOS 5603: Λ. Μαρκέα-Φ. Νικολάου: «Όχι θα κάτσω να σκάσω» / «Αν μ’ αγαπάς».

1977

MINOS 5824: «Λέμε, λέμε» (Αντ. Ζάννα-ψευδώνυμο του Τ. Μουσαφίρη) / «Μη με ρωτάς ποια ήμουνα» (Μπ. Μπακάλη-Μ. Νιφόρου).

1979

MINOS 5850: «Είσαι μια συνήθεια» (Ν. Ιγνατιάδη-Γ. Πάριου) / «Δεν τελειώνουν τα παράπονα» (Τ. Βοσκόπουλου-Μ. Θειόπουλου).

afierwmeno_2014_03_18_diamanti_01

1980

MINOS 5854: «Τέρμα τα παράπονα» (B. Zazem-T. Easy-Ντ. Μαρκοπούλου) / «Από σένα θα πάω» (Β. Βασιλειάδη-Λ. Παπαγιαννοπούλου).

1982

MINOS 5864: «Τέλειωσαν τα σ’ αγαπώ» (Θ. Πολυκανδριώτη-Γ. Πάριου) / «Τα κομμάτια της καρδιάς μου» (Τ. Σούκα-Χ. Δρίγκου).

Extended play

Αυτή η ενότητα περιλαμβάνει ένα δισκάκι 45 στροφών extended play (δηλαδή με περισσότερα από ένα τραγούδια σε κάθε πλευρά -συνήθως δύο), στο οποίο η Λίτσα Διαμάντη ερμηνεύει τραγούδια που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ σε άλλο φορέα ήχου. Συγκεκριμένα, μαζί με τον Δημήτρη Τζανή ακούγονται σε δημιουργίες του Γιώργου Μητσάκη από την ενότητα «Γολγοθάς», αναφορικά με τα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Ιησού. Μιαν εντελώς άγνωστη πλευρά τόσο του συνθέτη, όσο και των ερμηνευτών…

1970

ODEON 2565: Γ. Μητσάκη: «Ταφή»-«Ανάστασις» / «Μυστικός δείπνος»-«Σταύρωσις» (Δ. Τζανής).

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

1 Σχόλιο

Αφήστε απάντηση