Η Άννα Βίσση των μπουάτ…


afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

Καλώς ή κακώς, η Άννα Βίσση έγινε η «απόλυτη Ελληνίδα σταρ» όταν συνάντησε στο δρόμο της τον Νίκο Καρβέλα, από το 1980 και μετά (είχε συμμετάσχει και στον πρώτο δίσκο του, το 1974). Με τα δικά του τραγούδια κατάφερε να εκτινάξει στα ύψη τόσο τη δημοτικότητα, όσο και το …κασέ της και ν’ αποκτήσει χιλιάδες πιστούς έως …φανατικούς οπαδούς.

Ωστόσο, πριν συμβούν όλα αυτά, η πορεία της στο ελληνικό τραγούδι ξεκίνησε γεμάτη ελπίδες και υποσχέσεις, ως μια συνέχεια των σπουδαίων ερμηνευτριών που ανέδειξε η χώρα μας στο «έντεχνο» είδος. Η καθαρή, δυνατή και μελωδική φωνή της, έδινε όλα τα εχέγγυα για κάτι τέτοιο κι έτσι, είχε την τύχη στα πρώτα βήματά της να συνεργαστεί με μεγάλους δημιουργούς, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Γιώργος Χατζηνάσιος, αργότερα ο Γιάννης Σπανός κ.α.

vissi_anna_stin_plaka_afierwmeno_exairetika_2015_12_001

Παράλληλα, της δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσει την ατμόσφαιρα των μπουάτ της Πλάκας, με τη νέα μορφή τους πλέον και όχι μ’ εκείνη που είχε επιβάλλει το «Νέο κύμα» από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 και μετά. Ξεκινώντας την καριέρα της δίπλα στο Γιώργο Νταλάρα, τον ακολούθησε στην Πλάκα όταν εκείνος αποφάσισε να ρίξει «μαύρη πέτρα» στα νυχτερινά κέντρα της παραλίας και να «στεγάσει» εκεί τα μουσικά όνειρά του…

Έτσι λοιπόν, σήμερα θα παρουσιάσουμε την «περιπλάνηση» της Άννας Βίσση στις μπουάτ αυτής της τόσο όμορφης και μαγικής συνοικίας της Αθήνας. Τότε που ο κόσμος άκουγε καλό ελληνικό τραγούδι, από σπουδαίους ερμηνευτές. Μπορεί να μην ήταν πολυετής, αλλά εκεί δημιουργήθηκε η ουσιαστική αφετηρία για τη θεμελίωση και στήριξη μιας καριέρας που ξεκίνησε με τις καλύτερες προοπτικές, για να «εκτιναχθεί» στην κορυφή μ’ εντελώς διαφορετικό ρεπερτόριο…

Το «Θεμέλιο» μιας καριέρας

Το τέλος της δικτατορίας και η μεταπολίτευση, σήμανε το φινάλε της παρουσίας του Γιώργου Νταλάρα στα «παραλιακά» μαγαζιά διασκέδασης. Έχοντας στο νου του μια άλλη μορφή επικοινωνίας με το κοινό, επέλεξε να «μετοικήσει» στην Πλάκα και να το «προσκαλέσει» σ’ ένα διαφορετικό είδος μουσικών επιλογών.

Η Άννα Βίσση, βρισκόταν στο ξεκίνημα της καριέρας της και ήδη είχε προκαλέσει αίσθηση με τη συμμετοχή της στα «18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» του Μίκη Θεοδωράκη, σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου. Επιπλέον, είχε τραγουδήσει Σταύρο Κουγιουμτζή και Γιώργο Χατζηνάσιο και δειλά-δειλά κατέγραφε τις πρώτες επιτυχημένες «διαδρομές» της στο χώρο («Σ’ αγαπώ», «Στα χρόνια της υπομονής» κ.α.).

vissi_anna_stin_plaka_afierwmeno_exairetika_2015_12_003

Την περίοδο 1975-76 λοιπόν, η νεαρή Κύπρια ερμηνεύτρια γνώρισε για πρώτη φορά την ατμόσφαιρα των μπουάτ της Πλάκας, εμφανιζόμενη στο «Θεμέλιο» της οδού Κυδαθηναίων 37 μαζί με τον Νταλάρα, την Χάρις Αλεξίου, τον Αντώνη Βαρδή και τον Πάνο Λαμπρόπουλο. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν τόσο μεγάλη, που αναγκάζονταν να δίνουν μέχρι και τρεις παραστάσεις την ημέρα, ώστε να προλάβει να τους ακούσει όσο γίνεται περισσότερος κόσμος!

Η Βίσση παρουσίαζε τραγούδια από το ως τότε προσωπικό ρεπερτόριό της, αλλά και κάποιες επιτυχίες της εποχής που είχαν ερμηνεύσει άλλοι συνάδελφοί της (είχε ηχογραφήσει σε δεύτερη εκτέλεση τα «Εγώ ειμ’ εγώ» και «Κρασί, θάλασσα και τ’ αγόρι μου», πασίγνωστα με τις φωνές της Βίκυς Μοσχολιού και της Μαρινέλλας αντιστοίχως). Βεβαίως, έπαιρνε μέρος και στο κοινό πρόγραμμα των άλλων τριών ερμηνευτών που εμφανίζονταν μαζί της, τραγουδώντας από «έντεχνα» και μπαλάντες, μέχρι λαϊκά και ρεμπέτικα…

vissi_anna_stin_plaka_afierwmeno_exairetika_2015_12_004

«Διαγώνιος» πορεία…

Την επόμενη σεζόν (1976-77), Νταλάρας και Αλεξίου αλλάζουν «στέκι» εμφανίσεων, παραμένοντας όμως πάντα στην Πλάκα. Πηγαίνουν λοιπόν στη «Διαγώνιο», στην οδό Αδριανού 111 κι έχουν μαζί τους ξανά την Άννα Βίσση, αλλά και τον Χαράλαμπο Γαργανουράκη που πέραν της «κρητικής νότας» που έδινε στο σχήμα, ήταν αρκετά δημοφιλής λόγω της συμμετοχής του σε σπουδαία έργα του Γιάννη Μαρκόπουλου («Θητεία», «Θεσσαλικός κύκλος» κ.α.).

vissi_anna_stin_plaka_afierwmeno_exairetika_2015_12_005

Για ακόμη μια χρονιά γίνεται πραγματική κοσμοπλημμύρα, από ένα κόσμο που ξέρει ότι θ’ ακούσει όλα τα είδη τραγουδιών που αγαπά. Όσο για τη Βίσση, κερδίζει όλο και περισσότερο την προσοχή του κοινού και άπαντες μιλούν πλέον για μια καινούργια, πολύ μεγάλη φωνή, με λαμπρές προοπτικές εξέλιξης…

Η χειμερινή περίοδος που ακολουθεί (1977-78), είναι εξαιρετικά σημαντική για την ερμηνεύτρια από τη Μεγαλόνησο. Ο Γιώργος Νταλάρας αποφασίζει να μη δουλέψει λόγω προσωπικών προβλημάτων κι έτσι, η Χάρις Αλεξίου παίρνει τα ηνία για τη διαμόρφωση του σχήματος.

Η «Διαγώνιος» θα τη φιλοξενήσει κι εκείνο το χειμώνα, όπως και τη Βίσση, η οποία όμως ξεκινά τις εμφανίσεις της με διαφορετικές προϋποθέσεις. Μόλις έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το «Ας κάνουμε απόψε μιαν αρχή», ενώ σχεδόν παράλληλα με την έναρξη της σεζόν στη «Διαγώνιο», κυκλοφορεί ο πρώτος προσωπικός δίσκος της, με τον ίδιο τίτλο. Από κει, «ξεπηδούν» και κάποια γνωστά τραγούδια, με βάση τα οποία αρχίζει να γίνεται δημοφιλής στο κοινό.

Εκτός των δύο γυναικών, το σχήμα πλαισιώνουν ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου (χωρίς ακόμα να έχει γίνει το «απόλυτο ροκ είδωλο») και ο Κώστας Μαντζόπουλος, πρώην συνεργάτης του «αντάρτη» Πάνου Τζαβέλλα, ο οποίος δεν είχε ανάλογη εξέλιξη. Πάντως, είχε μια πολύ καλή λαϊκή φωνή κι έδωσε το δικό του στίγμα με τη συμμετοχή του στην παράσταση του Σταύρου Ξαρχάκου «Αμάν, αμήν» το 1994.

vissi_anna_stin_plaka_afierwmeno_exairetika_2015_12_002

Κάπου εκεί, ολοκληρώνεται η πορεία της Άννας Βίσση στην Πλάκα. Η επιλογή της να «μεταπηδήσει» σε πιο ποπ ήχους, ήταν φυσικό κι επόμενο να την απομακρύνουν από κει και να την οδηγήσουν στα μεγάλα νυχτερινά κέντρα της παραλίας. Ωστόσο, για κείνη το «Θεμέλιο» και η «Διαγώνιος» θα είναι πάντα ένα σημείο αναφοράς, που θα της θυμίζει τα πρώτα βήματα και τις πρώτες επιτυχίες της…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here