Γράφει η Μαρία Αβραμίδου

Το 1942, και ενώ τα ναζιστικά στρατεύματα πλησιάζουν το Παρίσι, ο Γερμανός πρόσφυγας Georg (Franz Rogowski) αναλαμβάνει να παραδώσει κάποια γράμματα σε έναν καταζητούμενο συγγραφέα, ονόματι Weidel. Όταν φθάνει στο ξενοδοχείο του, τον ενημερώνουν ότι ο συγγραφέας αυτοκτόνησε το προηγούμενο βράδυ και ο Georg φεύγει από εκεί παίρνοντας μαζί του –σχεδόν ασυναίσθητα– τα προσωπικά αντικείμενα και τα χαρτιά του. Στην πορεία αποφασίζει να τον υποδυθεί, καθώς ο άνδρας είχε στο όνομά του μια βίζα εξόδου για το Μεξικό. Όταν όμως φθάνει στη Μασσαλία για να δραπετεύσει στο εξωτερικό, οι τυχαίες (;) συναντήσεις του με μια γυναίκα, τη Marie (Paula Beer) θα αλλάξουν απροσδόκητα τη ροή των γεγονότων…

Ο Christian Petzold γράφει και σκηνοθετεί το “Transit”, έργο το οποίο βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Anna Seghers (στα ελληνικά κυκλοφορεί με τον τίτλο «Τράνζιτο», από τις Εκδόσεις Άγρα). Η επιλογή του σκηνοθέτη να δημιουργήσει μία εντελώς σύγχρονη εικόνα για μια ταινία εποχής, μεταφέροντας τη δράση στο σήμερα, καθιστά αυτομάτως διαχρονικά και άχρονα τα γεγονότα τα οποία περιγράφει. Αυτή είναι μια ιστορία που θα μπορούσε να διαδραματίζεται σε οποιαδήποτε εποχή και οποιοσδήποτε άνθρωπος μπορεί ανά πάσα στιγμή να αναγκαστεί να γίνει πρόσφυγας, ενώ στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα του φιλμ συμβάλλει τα μέγιστα η θαυμάσια φωτογραφία του Hans Fromm.

Περιμένοντας τα χαρτιά εξόδου τους και την πολυπόθητη άδεια μετεπιβίβασης, το τράνζιτο, άνθρωποι – φαντάσματα παραδέρνουν εγκλωβισμένοι, μετέωροι και αόρατοι –τους βλέπουν πραγματικά μόνο οι κάμερες ασφαλείας και όσοι τους κυνηγούν ή τους καταδίδουν για να εισπράξουν χρήματα. Μέσα στην απόλυτη απελπισία, γεννιέται ένας αληθινός έρωτας ανάμεσα σε έναν άνδρα με ψεύτικη ταυτότητα και μια γυναίκα που μοιάζει με ψευδαίσθηση. Η σύγχυση που δημιουργείται και στον θεατή σχετικά με το ποιος είναι πραγματικά ο Georg είναι εσκεμμένη –σπανίως κάποιος μπορεί να είναι σίγουρος για το πώς θα αντιδράσει κάτω από ακραίες συνθήκες και όντας κυνηγημένος, μέσα σε έναν κυκεώνα απρόβλεπτων γεγονότων και περιτριγυρισμένος από ανθρώπους που μιλούν, κυριολεκτικά και μεταφορικά, άλλη γλώσσα. Μέσα σ’ αυτήν την παράξενη σφαίρα της ανθρώπινης, ψυχολογικής και συναισθηματικής «μετεπιβίβασης», ο Petzold καταφέρνει να αποτυπώσει, με τρόπο ρεαλιστικό και ταυτόχρονα σχεδόν ποιητικό, τη μετέωρη κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης την οποία «καταδικάζει» διαχρονικά ο Έρωτας, ενώ ταυτόχρονα τη λυτρώνει μία αιώνια σταθερά: η Αγάπη.

*Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους σε διανομή από τη Seven Films, από την Πέμπτη, 18 Απριλίου.

—————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ